تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۰۱۶۳۶
اقتصاد آمريكا ضعيف‌تر از آنچه فكر مي‌كنيم

فرار سرمايه،‌ بحران جديد اقتصاد آمريكا

پایگاه بصیرت / مترجم: عماد عزتی

(روزنامه جام‌جم – 1396/02/28 – شماره 4826 – صفحه 8)

در پایان سومین ماه سال جاری، آمارهای اقتصادی منتشر شده از ایالات متحده باعث شد برخی کارشناسان نسبت به بازنگری در برآوردهای خود از اقتصاد ایالات متحده اقدام کنند، تا جایی که اغلب افراد اعلام کردند این اقتصاد ضعیف‌تر از آن است که تصور می‌کنیم.

بازده اوراق قرضه‌ خزانه این کشور پایین است و بازار سهام ضعف کاملا مشخصی را به خود دیده؛ همه این عوامل دست به دست یکدیگر داده‌اند تا دلار به عنوان اسکناسی شناخته شده برای اقتصاد بین‌المللی دچار ضعفی مزمن شده و برخی کشورها حتی به فکر تغییر منابع ذخایر ارزی خود از دلار به دیگر پول‌های قدرتمند افتاده باشند.

کارشناسان اقتصادی در ادامه می‌گویند: اگرچه برخی اخبار منتشر شده از ایالات متحده در پوسته‌ای زرین بسته‌بندی شده و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرند، اما واقعیت تلخ داخل این بسته‌بندی طلایی برای کارشناسان و اهل فن کاملا مشخص و قابل لمس است تا جایی که ضعف اقتصادی آمریکا در سال 2017 می‌تواند در سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

تابلوهای بی‌رمق

تابلوهای بورس را می‌توان یکی از نمادهای رونق اقتصادی در سراسر دهکده جهانی دانست به صورتی که اغلب کارشناسان اقتصادی می‌توانند از بالا و پایین رفتن این نمودارها دقیقا شرایط اقتصادی یک کشور را پیش‌بینی کنند و درباره آینده آن سخن بگویند. این در حالی است که شاخص صنعتی داوجونز، با کاهش 23 واحدی طی ماه گذشته یا یک درصد در کل، به 20897 واحد رسید، این درحالی است که نزولی شدن تابلو‌ها در S&P500 هم بین 2/0 تا 1/0 درصد کاهش یافته است.

در این زمینه وال‌ا‌ستریت ژورنال به کاهش شاخص دلار اشاره کرده و نوشته است: این شاخص به پایین‌ترین حد خود طی ده سال گذشته رسیده، به صورتی که این شاخص از 400/2 به 331/2 درصد سقوط کرده است.

واقعیتی محسوس

آخرین گزارش منتشر شده از سوی وزارت کار ایالات متحده میزان خرده‌فروشی در این کشور را صعودی اعلام کرده که می‌تواند امیدی برای آینده اقتصادی این کشور باشد. درحالی که در همین دوره وزارت بازرگانی با انتشار آمار نرخ تورم در کشور اطلاعات دیگری به سراسر جهان مخابره کرده است. در این گزارش آمده بجز قیمت غذا و انرژی در باقی موارد از سبزیجات تا خودروهای نو شاخص بهای مصرف‌کننده نسبت به سال گذشته 1/9 درصد افزایش داشته است.

نکته قابل توجه درباره این افزایش مربوط به میزان آن بوده، به این دلیل که برای اولین بار از اکتبر سال 2015 میلادی، شاخص یاد شده رشدی کمتر از 2 درصد داشته است. کارشناسان در این زمینه معتقدند نزولی شدن این شاخص به این معناست که درآمد خرده فروشی‌ها کاهش یافته و کسب و کارشان از رونق افتاده است.

مارک رادفرد یکی از تحلیلگران اقتصادی در واشنگتن می‌گوید: برای رسیدن به این واقعیت کافی است به نوسان قیمت سهام خرده فروشی‌های آمریکا توجه داشته باشیم؛ به عنوان مثال ارزش سهام خرده فروشی جی.سی.پنی از ابتدای سال جاری تا امروز 14 درصد کاهش یافته است.

رادفرد در ادامه می‌افزاید: این پایان کار نیست چون سهام خرده‌فروشی مکیز هم به عنوان یکی از مطرح‌ترین خرده‌فروشی‌های ایالات متحده با انتشار بیلان اقتصادی خود در سه ماهه ابتدایی سال 2017 تقریبا 17 درصد از ارزش سهام خود را از داست داد.

به اعتقاد وی توجه به نوسان ارزش سهام خرده‌فروشی‌ها می‌تواند واقعیت بازار را برای تصمیم‌گیری درباره اقتصاد آمریکا به مخاطبان بیان کند تا جایی که دریابیم این اقتصاد ضعیف‌تر از حد تصور است. از سوی دیگر جیمی چانگ، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت راکفلر می‌گوید: با نگاهی گذرا به شاخص خرده‌فروشی‌ها در اقتصاد آمریکا، متوجه می‌شویم تاثیرگذاری این شاخص در کلان اقتصاد این کشور می‌تواند بیانگر اوضاع کلی اقتصاد آمریکا باشد به این دلیل که اصول اقتصاد ایالات متحده براساس مصرف‌گرایی شکل گرفته و وقتی خرید و مصرف پایین آمده باشد، می‌توانیم بگوییم چرخ اقتصاد از حرکت ایستاده است.

چانگ معتقد است اکنون داده‌های آماری از ارزش سهام خرده‌فروشی‌ها نشان می‌دهد چرخ اقتصاد آمریکا کند حرکت می‌کند و نمی‌تواند آنچه کارشناسان قبل از روی کارآمدن دونالد ترامپ برآورده کرده بودند را به واقعیت برساند. این استراتژیست معتقد است توجه به داده‌های آماری سه ماهه ابتدای هر سال می‌تواند نماد خوبی برای تصمیم‌گیری‌‌های اقتصادی در یک منطقه باشد چون هر آنچه در سه ماه ابتدای سال تجربه کنیم، قطعا تا پایان سال ادامه دار خواهد بود.

اروپا معادلات را برهم زده است

کارشناسان اقتصادی درباره تضعیف قدرت اقتصادی آمریکا حداقل تا پایان امسال با اشاره به تغییرات سیاسی قاره سبز می‌گویند: ضعف پنهان اقتصادی در آمریکا تا زمانی خودنمایی نمی‌کرد که بازارهای اروپایی و آسیایی از رونق افتاده بودند، اما تغییرات ایجاد شده طی سه ماه گذشته در آن سوی کره زمین باعث شده مشکلات آمریکا بیشتر خودنمایی کند.

به گفته این افراد، تقویت جایگاه امانوئل ماکرون در سیاست فرانسه و همچنین دیدگاه‌های اقتصادی وی باعث شده طی همین دوره تقریبا 6/1 میلیارد دلار از بازارهای اقتصادی دیگر نقاط جهان به سمت اقتصاد فرانسه سرازیر شود. البته لازم به یادآوری است تغییر شاخص‌های اقتصادی در ژاپن نیز می‌تواند سنجه مناسبی برای اوضاع اقتصادی آمریکا باشد به صورتی که ابتدای امسال بازار سهام ژاپن تقریبا 0/5درصد ارزش خود را از دست داد، اما تنها طی یک ماه گذشته توانست2/3درصد افزایش ارزش را تجربه کند.

آخرین اطلاعات از اقتصاد ایالات متحده آمریکا بیانگر آن است که رشته‌ای از رویدادهای اقتصادی طی سه ماهه ابتدای سال جاری ایجاد شده که بسیاری از سرمایه‌گذاران را به این فکر واداشته جایگزینی امن برای سرمایه‌هایشان در گوشه‌ای دیگر از دهکده جهان انتخاب کنند. اما این پایان کار نیست چون روند نزولی اقتصاد در این کشور باعث کاهش سودآوری بازارهای مالی در این کشور خواهد بود و کم‌کم سرمایه‌های بیشتری از ایالات متحده به سمت مناطق امن اقتصادی مثل اروپا مهاجرت خواهند کرد که در این زمینه سال 2017 می‌تواند نگرانی عمده‌ای برای کلان اقتصاد این کشور معرفی شود.

اخراج کارگران فورد

شرکت آمریکایی فورد اعلام کرد 10 درصد از نیروی کار خود را تا پایان امسال حذف خواهد کرد. در بیانیه‌ای که از سوی این خودروساز آمریکایی منتشر شده است آمده دلیل اصلی این تصمیم‌گیری کاهش فروش خودرو در بازارهای بین‌المللی و همچنین بازار آمریکا بوده که برای اولین بار طی هفت سال گذشته اتفاق افتاده است. بخش مالی فورد نیز در قسمت دیگری از این بیانیه اعلام کرده کاهش 35 درصدی سود خالص فرود در سال گذشته باعث شده این خودروساز برای جبران کسری درآمدهایش چنین تصمیمی بگیرد و در آینده ممکن است مجبور به حذف مشاغل بیشتری نیز بشود.

میشل کربس، تحلیلگر صنعت خودروسازی در این زمینه می‌گوید: اگرچه مدیران فورد هنوز نسبت به سیاست‌های اقتصادی آینده خود اظهار نظری نکرده‌اند، اما برخورد محتاطانه آنها با سیاست‌های دونالد ترامپ باعث بروز چنین مشکلی شده است، به این دلیل که واقعیت اقتصاد این کشور نزولی بوده است.

به اعتقاد وی، ریاضت اقتصادی موجود برای کاهش هزینه‌های خودروسازی فورد قطعا در ارزش سهام این شرکت تاثیرگذار خواهد بود که همین امر در آینده می‌تواند چالش بزرگ‌تری برای این شرکت در ایالات متحده و بازارهای هدفش باشد.

منبع: فوربس

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2846026269122788829

ش.د9600422

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات