بین الملل >>  سیاست خارجی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۰۲۰۴۴
درباره حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر تروریست های داعش

انتقام در عمق

شلیک 6 فروند موشک بالستیک به مقر داعش در دیرالزور، بدون اطلاع تمامی حساسه ها و رصد های دشمنان فرامنطقه ای در حوالی مرزهای ایران صورت گرفت و در نتیجه عنصر غافلگیری را در اوج خود به نمایش گذاشت.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/فرزان شهیدی
هنوز چند ساعتی از بیانات قاطع رهبر معظم انقلاب نگذشته بود که مقر فرماندهی داعش در شهر دیرالزور سوریه، آماج حملات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و در یک لحظه تبدیل به دوزخ تروریست ها شد.
مقام معظم رهبری در سخنان دیروز خود در جمع خانواده‌های شهدای مرزبانی و مدافع حرم، این چنین هشدار داده بود: «همه اعم از دشمنان، دوستان با اخلاص و دوستانی که برخی مواقع دلشان می لرزد، بدانند جمهوری اسلامی مستحکم و با اقتدار کامل ایستاده و دشمنان نمی‌توانند به ملت ایران سیلی بزنند، بلکه ملت به آن ها سیلی خواهد زد...»
آن گونه که در بیانیه سپاه پاسداران آمده با توجه به اجتماع بخش مهمی از تروریست‌ها در منطقه دیرالزور، مقر فرماندهی و مراکز پشتیبانی و عملیاتی و ساخت خودروهای انتحاری آن ها در این استان، این منطقه هدف قرار گرفته و تعداد زیادی از تروریست های تکفیری کشته و تجهیزات، سامانه ‌ها و سلاح‌ های آن ها نابود شده است.
طبق بیانیه سپاه پاسداران، در این عملیات تعدادی موشک میان بُرد زمین به زمین از پایگاه ‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان های کرمانشاه و کردستان به سوریه پرتاب شد. در ادامه این بیانیه آمده که هدف از عملیات روز یکشنبه، تنبیه تروریست ‌های جنایتکار بود و به انتقام حملات تروریستی اخیر آنان به ساختمان‌ اداری مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی(ره) انجام شد.
در پایان بیانیه سپاه تاکید شده است: پیام این اقدام انقلابی و مجازات گونه کاملا روشن است؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تروریست های تکفیری و حامیان منطقه ای و فرامنطقه ای آنان هشدار می دهد، در صورت تکرار اقدامات پلید و شیطانی علیه ملت ایران، خشم انقلابی و شعله های آتش انتقام پاسداران انقلاب، عاملین و مسببان آن را در بر خواهد گرفت و جنایتکاران را به جهنم رهنمون می سازد.

انتقام در عمق

درباره حمله موشکی سپاه پاسداران که در نوع خود بی سابقه است، نکات ذیل قابل توجه است:
1) از زمان پایان جنگ تحمیلی، این نخستین حمله موشکی جمهوری اسلامی در منطقه است. گفته می شود تمام موشک ‌ها که تعدادشان 6 فروند بوده با دقت به هدف اصابت کرده است. این امر حاکی از توانمندی و قابلیت بالای موشکی سپاه است که به رغم مانع تراشی و تبلیغات سوء دشمنان، طی سال های گذشته به پیشرفت های چشمگیری دست یافته است. شلیک موشک به دیرالزور در واقع نخستین تجربه عملیاتی و میدانی موشک های سپاه در برابر دشمن بود و پیام روشنی به دشمنان به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی مخابره کرد که توانایی های سپاه را دست کم نگیرند.

2) انتخاب دیرالزور به عنوان هدف حمله موشکی از سوی سپاه کاملا هوشمندانه بوده است. اولا دیرالزور به عنوان پایگاه اصلی داعش در سوریه محسوب می شود. ثانیا پس از شکست سنگین تروریست‌ ها در حلب که موجب از دست رفتن پایگاه بسیار مهم آن ها در شمال غرب سوریه شد، بسیاری از تروریست‌ ها به دیرالزور در شرق و برخی مناطق اطراف آن در سوریه نقل مکان کرده ‌اند.
همچنین تعداد قابل توجهی از سران و عناصر داعش که در پی شکست سنگین در موصل عراق به سوریه گریخته بودند، در این منطقه حضور دارند. از طرفی انتخاب نقطه کاملا حساب شده و مبتنی بر اطلاعات دقیق بوده است. به همین دلیل حداکثر خسارت به تروریست ها وارد شده است.

3) شلیک 6 فروند موشک بالستیک به مقر داعش در دیرالزور، بدون اطلاع تمامی حساسه ها و رصد های دشمنان فرامنطقه ای در حوالی مرزهای ایران صورت گرفت و در نتیجه عنصر غافلگیری را در اوج خود به نمایش گذاشت.
هر چند نوع موشک ها به شکل رسمی اعلام نشده است، اما با توجه به فاصله حدود ۶۵۰ کیلومتری از محل پرتاب موشک های سپاه در استان کرمانشاه تا هدف های منهدم شده در دیرالزور، می توان حدس زد که از موشک ذوالفقار استفاده شده است.
موشک ذوالفقار که در مراسم رژه نیروهای مسلح  در ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ رونمایی شد بر اساس اعلام نیروی هوا فضای سپاه، حدود ۷۵۰ کیلومتر برد دارد. این موشک در واقع آخرین نسل موشک فاتح است که نسل اول آن از اوایل دهه ۱۳۸۰ با برد حدود ۲۰۰ کیلومتر تولید شد.

انتقام در عمق

انتخاب سلاح برای این عملیات با دقتی خاصی انجام شده است تا ضمن وارد کردن حداکثر خسارت به دشمن، از هر گونه آسیب به غیرنظامیان یا نیروهای ارتش سوریه که در بخش هایی از اطراف منطقه هستند جلوگیری شود.

4) شلیک موشک های سپاه به دیرالزور بلافاصله از سوی رسانه های مختلف منطقه و جهان بازتاب یافت. در این میان رسانه های صهیونیستی بیش از دیگران به این خبر حساسیت نشان دادند. پایگاه اینترنتی نشریه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد: ایران با موشک هایی با بُرد ۸۰۰ کیلومتر خاک سوریه را هدف قرار داد. موشک های ایران پس از عبور از خاک عراق، خاک سوریه را هدف قرار دادند. پایگاه اینترنتی نشریه صهیونیستی اسرائیل نشنال ‌نیوز هم گزارش داد: ایران از موشک‌ های میان ‌برد شهاب سه در حمله به مواضع داعش در سوریه استفاده کرد.
پایگاه اینترنتی کانال هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد: حمله موشکی ایران به مواضع داعش در شرق سوریه پیامی به دشمنانش در منطقه از جمله عربستان سعودی و اسرائیل و همچنین به آمریکا است.
خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس، سی ان ان، بی بی سی  و بسیاری از رسانه ‌های غربی و عربی به پوشش سریع این خبر پرداختند؛ اما برخی رسانه‌ های وابسته به عربستان سعودی که معمولا اخبار ضد ایرانی را سریعا پوشش می دهند، با تاخیر و به طور خلاصه به پوشش خبری این حمله پرداختند. العربیه در سایت خود نوشت: هنوز هیچ منبع مستقلی گزارشی از تلفات احتمالی این حمله موشکی منتشر نکرده، اما سپاه پاسداران مدعی است که تلفات سنگینی به گروه هدف وارد آمده است.
این در حالی بود که شبکه العربیه در زمان حملات تروریستی در تهران، چندین ساعت قبل این که داعش رسما مسئولیت آن حملات را برعهده بگیرد، گزارش داد که داعش این حملات را برعهده گرفته است.

5) بی تردید حمله موشکی سپاه علیه داعش بر معادلات میدانی سوریه تاثیرگذار است. این حمله زمانی انجام شد که نیروهای سوری طی روزهای گذشته پیشروی های قابل توجهی علیه گروه های ترویستی داشته و برای نخستین بار به مرزهای عراق رسیده اند. ارتش سوریه با کمک متحدان خود قصد دارد حلقه محاصره داعش را در دیرالزور و رقُه تنگ تر کند تا پس از شکست این گروهک تکفیری در موصل عراق، سوریه نیز شاهد نابودی داعش باشد. حمله موشکی به مقر فرماندهی در دیرالزور و تلفاتی که داعش متحمل شده علاوه بر تضعیف روحیه و آثار روانی، در عرصه میدان نیز داعش را دچار مشکل می کند و روند فروپاشی آن را تسریع خواهد کرد.

6) قطعا حمله موشکی سپاه خوشایند آمریکا و متحدانش نیست و بلکه باید گفت خشمشان را برانگیخته است. آمریکا مدعی و رهبر ائتلاف موسوم به ضد داعش است، لذا به هیچ وجه تمایل ندارد، شکست داعش به دست محور مقاومت رقم بخورد. مخالفت با پیشروی نیروهای سوری به سمت مرزهای عراق و یا حملات هوایی و اخیرا سرنگون ساختن یک فروند جنگنده سوخوی ـ 22 ارتش سوریه در استان رقه، حاکی از آن است که آمریکا به هر طریقی سعی می کند با تغییر معادلات میدانی به نفع دمشق و حامیانش جلوگیری کند.
به این ترتیب حمله موشکی سپاه نه تنها انتقام از داعش بود، بلکه هشداری بود به واشنگتن که از توانایی ها و قابلیت های محور مقاومت غافل نشود. به همین دلیل است که «ناداو پولاک» از کارشناسان اندیشکده واشنگتن بعد از حمله موشکی سپاه گفته است: «دولت ترامپ اکنون با یکی از بزرگترین چالش هایش بعد از ورود به کاخ سفید روبه رو شده است...»/

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات