صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۰۲۲۲۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 3 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما هرجا یک مدیریت انقلابی فعال و پرتحرک داشتیم، کار پیش رفته و هرجا مدیریت‌های ضعیف، بی‌حال، ناامید، غیر انقلابی و بی‌تحرک داشتیم کارها متوقف مانده یا به انحراف رفته، اگر مدیریتها، متدین، انقلابی و کارآمد باشد همه مشکلات کشور حل خواهد شد.(1396/1/1)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
پاسداشت انقلابی‌گری

راه‌پیمایی روز قدس روز گذشته در ایران و 58 کشور جهان، همانند سال‌های گذشته، باشکوه‌ و عظمت مثال‌زدنی برگزار شد و امسال نیز مانند چند سال اخیر مردم روزه‌دار در حالی در این راه‌پیمایی شرکت کردند که شدت گرمای هوا نیز سبب نشده بود نسبت به آرمان قدس و یادگار امام عظیم‌الشأن(ره) بی‌تفاوت باشند. در واقع، با وجود گرمای هوای و روزه‌دار بودن، همچنان شور و شوق انقلابی‌گری، استکبارستیزی و مبارزه با رژیم صهیونیستی در میان مردم موج می‌زد. در این میان، آنچه بر زیبایی این حضور حماسی افزوده بود، نمایش موشک‌های بالستیک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود؛ موشک‌هایی که در روزهای اخیر آشیانه‌ تروریست‌ها در سوریه را آشفته کرده است. به هر حال، درباره این حضور حماسی و پیام‌های آن می‌توان به چند نکته اشاره کرد:
1ـ حضور حماسی مردم و مسئولان در این راه‌پیمایی، در اصل و اساس، پاسداشت انقلابی‌گری و استکبارستیزی و تجدید بیعت با آرمان امام خمینی(ره) برای آزادی قدس شریف بود. آنچه بر اهمیت این موضوع می‌افزاید، خنثی‌سازی نقشه‌ دشمن بود. به عبارت دیگر، از آنجا که دشمن در برهه پسابرجام درصدد تغییر ایران انقلابی و استحاله‌ آن بود، این حضور حماسی و موارد مشابه آن، خط بطلانی بر این نقشه‌ شوم دشمن است و نشان می‌دهد تغییر ایران انقلابی رؤیایی تعبیرناپذیر برای دشمن است.
2‌ـ پیام این حضور حماسی برای سران مرتجع منطقه این است که جمهوری اسلامی ایران تهدیدی برای آنها نیست؛ دشمن مشترک کشورهای اسلامی رژیم صهیونیستی است و همه باید برای نابودی این غده‌ سرطانی متحد شوند. همچنین حضور پرشکوه، حماسی و مثال‌زدنی مردم در روز قدس حاوی این پیام برای گروه‌های تروریستی و تکفیری است که چنانچه دغدغه‌ احیای عظمت اسلام را دارید، راه آن نه برادرکشی و جنگ درون‌تمدنی است؛ بلکه مبارزه با دشمن شماره یک جهان اسلام، یعنی رژیم صهیونیستی است.
3ـ بروز برخی حواشی در این مراسم نیز با وجود اینکه بازتاب برخی مواضع مسئولان و چهره‌های سیاسی است؛ اما به هیچ‌وجه مورد تأیید نبوده و نباید عظمت و شکوه این رخداد تحت‌الشعاع آنها قرار گیرد.

▼ گزارش روز
با احتیاط موضع بگیرید!

نمی‌شود در روزهای حساس انتخابات به بندرعباس رفت و پروژه ستاره خلیج‌فارس را که قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) ساخته است، افتتاح کرد و در مناظره‌ها خودکفایی کشور در تولید بنزین را جزء دستاوردهای دولت یازدهم دانست، اما فردای انتخابات علیه فعالیت‌های سازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سخن گفت؛ نمی‌شود در جمع فرماندهان سپاه گفت «برخی می‌خواهند سپاه را رقیب مردم قرار دهند، اما سپاه رقیب مردم و بخش خصوصی نیست و پیمانکاری مثل پیمانکاران معمولی نیست و نبوده است. سپاه امروز باید پروژه‌های مهمی که بخش خصوصی توان آن را ندارد برعهده بگیرد»؛ اما در جایی دیگر و در جمعی دیگر جهاد سازندگی این بازوی پر توان انقلاب اسلامی را مخرب و آسیب‌زننده به اقتصاد خواند! نمی‌شود در جمع فرماندهان سپاه اعلام شود که «من شایعاتی را که درباره سپاه مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه می‌خواهد رقیب مردم و بخش خصوصی باشد قبول ندارم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک مکمل و پشتیبان دولت وارد عمل شود»؛ اما روز دیگر 180 درجه مخالف این گفتار را بر زبان آورد، نمی‌شود یک روز گفت «دولت در اقتصاد دستش بسته نیست، مگر سپاه می‌تواند بگوید فلان پروژه را می‌خواهم و دولت با آن مخالفت کند و کار را بگیرد؟ این دولت است که به سپاه کار می‌دهد.» اما روز دیگر به گونه‌ای سخن بگوییم که گویی دولت هیچ اختیاری ندارد و همه منابع مسائل کشور در دست دیگران است! تخریب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حمله به آن از سوی برخی از چهره‌ها و جریان‌های سیاسی آن هم درست در زمانی که دشمنان انقلاب اسلامی اقدامات ویژه‌ای را علیه سپاه پاسداران آغاز کرده‌اند و همچنین با توجه به وضعیت منطقه‌ای و جهانی، کشور بیش از همیشه نیازمند سپاه پر صلابت و با قدرت است، می‌تواند نگران‌کننده باشد؛ از این رو ضروری است مسئولان در اعلام مواضع خود دقت و احتیاط بیشتری داشته باشند تا امکان هرگونه سوءاستفاده برای دشمنان کشور و انقلاب فراهم نشود.

▼ خبر ویژه
حواشی راه‌پیمایی روز قدس

در حالی که مردم روزه‌دار تهران فارغ از گروه‌بندی‌های سیاسی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین به خیابان‌ها آمدند، فردی که بلندگو به دست داشت در مراسم خطاب به مردم گفت: روحانی می‌گوید و مردم پاسخ می‌دهند «مرگ بر آمریکا»؛ مجری سپس گفت: آن روحانی را نگفتم، روحانیت را گفتم. کسانی که می‌گویند شعار مرگ و این حرفا باید جمع شود لباس زنانه بپوشند از مملکت بروند. این در حالی است که عده‌ای ‌نیز در اطراف رئیس‌جمهور حلقه زدند و علیه او شعارهایی، چون «مرگ بر منافق»، «مرگ بر آخوند آمریکایی» و «روحانی بنی‌صدر پیوندتان مبارک!» سر دادند. از سوی دیگر در این راه‌پیمایی عده‌ای اندک نیز دور نایب‌رئیس مجلس شورای مجلس جمع شده و شعار «مرگ بر فتنه‌گر» سر دادند. پایگاه خبری ـ تحلیلی انتخاب مدعی شد: محمدعلي زرين‌قلم، رهبر شعاردهندگان عليه برخي مسئولان در روز قدس، از حاميان سرسخت و سرسپردگان احمدي‌نژاد است كه اساساً ماجراي ١٢ روز خانه‌نشيني احمدي‌نژاد را قبول ندارد و انتشاردهندگان اين تهمت را لعنت مي‌كند! پس از این ماجرا وزیر کشور از معاون امنیتی و انتظامی خود خواست با هماهنگی و مساعدت وزیر اطلاعات و نیروی انتظامی حواشی راه‌پیمایی روز قدس را پیگیری کند و به موجب قانون خاطیان به مراجع قضایی معرفی شوند.
  
▼ اخبار
1ـ آیت‌الله خامنه‌ای 25 سال جلوتر از روشنفکران

کارشناس بی‌بی‌سی با اشاره به موشک‌های پرتاب شده سپاه به عمق مواضع دشمنان، گفت: [آیت‌الله] خامنه‌ای از روشنفکران ایران ۲۵ سال جلوتر است، برای اینکه فهمید خلع سلاح به معنای پایان و فروپاشی ایران است. وی همچنین به پاسخ امام خامنه‌ای به یکی از مسئولان که گفته بودند زمان مذاکره است نه موشک! اشاره می‌کند و می‌گوید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دو سال پیش با انتقاد شدید از کسانی که روزگار و دنیای فردا را دنیای مذاکره می‌دانند و نه موشک خاطرنشان کردند که روزگار، روزگار همه چیز است وگرنه به راحتی و به صراحت حق ملت را خواهند خورد. ایشان افزودند، اگر این حرف از روی ناآگاهی گفته شده باشد یک مسئله است؛ اما اگر از روی آگاهی باشد خیانت است. رهبر انقلاب نمایش موشک‌های پیشرفته و دقیق سپاه پاسداران را موجب خرسندی ملت‌هایی خواندند که از آمریکا و رژیم صهیونیستی، دل‌شان خون است؛ اما کاری از دست‌شان بر نمی‌آید.

2ـ تعلیق اقدامات تقابلی کارگروه اقدام مالی برای ایران
به نوشته نشریه «وال‌استریت ژورنال» کارگروه اقدام مالی با انتشار بیانیه‌ای گفت: ایران تعهد سیاسی نشان داده و اقداماتی در راستای توصیه‌نامه‌های این نهاد انجام داده و این دلیل کافی، برای آنها به منظور تداوم تعلیق آنچه «اقدامات تقابلی» نامیده شده، است. این کارگروه با بیان اینکه تا زمان رفع کامل کمبودها و اجرای الزامات، نام ایران همچنان در بیانیه‌های عمومی این کارگروه باقی می‌ماند، به کشورها توصیه کرده در روابط اقتصادی با ایران هوشیار باشند. کارگروه اقدام مالی از چند سال پیش به بهانه مبارزه با پولشویی ایران و کره شمالی را در فهرست سیاه قرار داده است. کشورهای اروپایی برای حفظ تعلیق اقدامات تقابلی با هدف ترغیب ایران به سمت اجرای «برنامه عمل» تلاش کردند؛ اما در مقابل دولت آمریکا و لابی صهیونیستی کوشیدند تا اقدامات تقابلی از سر گرفته شود.

3ـ حمله موشکی به پیشنهاد سپاه و استقبال شورای عالی امنیت ملی بود

 سردار سرلشکر باقری درباره اقدام اخیر موشکی سپاه علیه مواضع داعش گفت: حمله موشکی مصداق اساسی مبارزه با تروریسم است و سبب وحشت تروریست‌ها، صهیونیست‌ها و حامیان‌شان شده است. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح درباره مسائل مطرح شده در زمینه دستور شلیک موشک و برخی حواشی آن تأکید کرد: اجرای عملیات علیه تروریست‌ها پیشنهاد سپاه و نیروهای مسلح بود که شورای عالی امنیت ملی از آن استقبال کرد و پس از آن سلسله‌مراتب نیروهای مسلح که تحت امر فرمانده کل قوا هستند، تصمیم‌گیری کرده و اجرای این گونه اقدامات را بر عهده گرفتند. وی تأکید کرد: این قواعد در کشور مشخص است و باید این حرف‌ها و سخن‌ها را خاتمه داد.

4ـ عکس یادگاری ملت ایران با موشک‌های سپاه

روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس تایمز» با انتشار گزارشی ضمن مصاحبه با شرکت‌کنندگان در راه‌پیمایی روز قدس در تهران، حماسه مردم ایران را منعکس کرد. در این گزارش که تحت عنوان «راه‌پیمایی ضد اسرائیلی سالیانه ایران، امسال همراه با موشک‌های بالستیک بود» منتشر شده است، می‌خوانیم: «هزاران ایرانی روز جمعه در راه‌پیمایی ضد اسرائیلی سالیانه، که در حمایت از فلسطینیان برگزار می‌شود، شرکت کردند. برخی از مردم ایران با موشک‌های بالستیک به نمایش درآمده در این راه‌پیمایی عکس یادگاری می‌گرفتند؛ موشک‌هایی که یکی از آنها ذوالفقار بود؛ همان موشکی که ایران به تازگی مواضع داعش در دیرالزور را با آنها هدف گرفت...»

▼ اخبار کوتاه

شبکه «الجزیره» شرط کشورهای عربی مبنی بر تعطیل شدن همه دفاتر این شبکه ـ به منزله بخشی از فهرست الزامات مورد نیاز برای برقراری روابط مجدد با قطر ـ را تقبیح و رد کرد. این شبکه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد درخواست برای بسته شدن آن از سوی کشورهای عربی، «تنها یک تلاش مذبوحانه برای ساکت کردن این رسانه آزاد و پرسش‌گر در منطقه» است.
شبکه راشاتودی با انتشار گزارشی از سیاست‌های دوگانه آمریکا انتقاد کرد و با بیان اینکه عربستان بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم است، اتهامات عنوان شده علیه ایران را دروغین دانست. این شبکه خطاب به مقامات آمریکایی گفت: «شاید بهتر باشد خفه شویم یا واقعاً کاری درباره تروریسم دولتی انجام دهیم.»
سازمان ملل متحد اعلام کرد: شمار افراد مبتلا به بیماری وبا در یمن به ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد. گفتنی است، سه میلیون شهروند آواره یمنی همه روزه به دلیل ادامه جنگ، دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی و جمع‌آوری نشدن زباله‌ها با خطر ابتلا به بیماری وبا روبه‌رو هستند.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌‌الانبیاء(ص) گفت: ما راه هوایی را برای قطر باز گذاشتیم و امروز فوج فوج هواپیماهای این کشور از آسمان ایران عبور می‌کنند. امیر اسماعیلی افزود: به هواپیماهای سعودی اجازه عبور از آسمان ایران را نمی‌دهیم. عربستان کشوری است که استقلال ندارد.
هیئت‌مدیره شرکت آب و فاضلاب استان ایلام مصوبه‌ای را صادر کرد تا از مشترکین بدهکار، هزینه دیرکرد آب‌بها دریافت کند. به ‌دنبال صدور این مصوبه، سازمان بازرسی کل کشور طی دادخواستی به دیوان عدالت اداری، مصوبه مذکور را خلاف قانون دانست و خواستار ابطال آن شد.
خبرگزاری رویترز نوشت: هر چند ابوبکر البغدادی جانشینی برای خودش تعیین نکرده، اما «ایاد العبیدی» افسر سابق ارتش عراق که به «فاضل هیفا» شهرت دارد و «ایاد الجمیلی» یکی دیگر از افسران سابق ارتش عراق، جانشین‌های احتمالی وی هستند.
بررسی عملکرد حسابرسی شده برخی از شرکت‌های پالایشی در سال مالی 94 نشان می‌دهد، برخی اقلام نفتی از سوی شرکت‌ها با تخفیف‌های بزرگی حتی فراتر از 30 درصد نسبت به قیمت‌های جهانی فروخته شده است.
چندی پیش ایمیل‌هایی که از یوسف العتیبه، سفیر امارات در آمریکا افشا شد، از هماهنگی وی با یک بنیاد «دفاع از دموکراسی» برای ضربه زدن به ایران، ترکیه و قطر پرده برداشت.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات