صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۰۲۱۰۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 30 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اخیراً در حرف‌های آمریکایی‌ها علیه ما، مسئله‌ «بی‌ثبات‌سازی منطقه» یک عنوانی شده است؛ اولاً این منطقه به شما چه ربطی دارد؟ ثانیاً بی‌ثبات‌کننده‌ این منطقه شمایید. آمریکا و عمال آمریکا منطقه را بی‌ثبات کرده‌اند؛ داعش را چه کسی به‌وجود آورد و تقویت کرد؟ (96/3/22)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf
▼ حرف روز
موشک‌های وحدت‌آفرین

شلیک به‌هنگام شش موشک به مقرّ فرماندهی داعش در دیرالزور سوریه افزون بر اینکه توانست پیام ایران را  به خوبی و بدون کمترین خدشه و ابهامی به مخاطبان موردنظر برساند، در داخل پیام اتحاد و وحدت را برای جریان‌های سیاسی مختلف که گاهی در دوران تبلیغات انتخاباتی کدورت‌‌هایی ایجاد شده بود، رقم زد. پس از ایجاد اجماع و وحدت کلمه در داخل کشور یکی از سوغات‌ها و دستاوردهای این موشک‌ها برای جمهوری اسلامی این بود که جریان‌های سیاسی به این نقطه نظر مشترک رسیدند که موشک‌ها زمینه اقتدار جمهوری اسلامی را فراهم می‌کنند. همه جریان‌های سیاسی داخل ایران اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا از این حمله حمایت کردند و آن را نشان اقتدار ایران دانستند. اگر در این چند سال روند فعالیت جریان‌های سیاسی را رصد کنیم، درخواهیم یافت که خیلی کم وحدتی در این سطح وجود داشته است؛ به نوعی می‌توان گفت اولین باری است که بر سر یک موضوع تا این اندازه به وحدت ملی رسیده‌ایم و همه شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی از تصمیمات نظام در برابر گروه‌های تروریستی، به ویژه داعش حمایت قاطع و جدی کرده‌اند. یکی از شواهد عینی این بود که پس از این خبر و انتشار تصاویر و فیلم‌های حمله موشکی سپاه بسیاری از چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی کشورمان در شبکه‌های اجتماعی به اقتدار سپاه و پاسخ محکم ایران به تروریست‌ها و حامیان‌شان واکنش مثبت نشان دادند. واکنش شخصیت‌های داخلی به حمله موشکی سپاه به دیرالزور سوریه به اندازه‌ای گسترده است که به چند میلیون پیام می‌رسد. در اینجا به چند واکنش از سوی جریان‌ها و شخصیت‌های خارج از طیف اصولگرا اشاره می‌کنیم. عطا‌ءالله مهاجرانی خارج‌نشین که در این چند سال همیشه به مخالف‌خوانی معروف شده برای اولین بار با انتشار پیامی در فضای مجازی نوشت: حمله موشکى به مقرّ داعش در دیرالزور، فراتر از حمله به داعش و انتقام شهیدان عملیات ترور در تهران، پیامى روشن، مقتدرانه و به‌هنگام به همه است! جلیل رحیمی، رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: درود بر سپاه پاسداران و برخورد قاطع با تروریست‌ها، ای کاش به عدد شهدای اخیر، 18 موشک شلیک می‌شد و... در نهایت باید گفت، اقتدار نظامی با پشتوانه قوی همه مردم و جریان‌های سیاسی و تنها با وحدت و همدلی خانواده انقلاب میسر می‌شود.

▼ گزارش روز
چرخش 180 درجه‌ای!

اگرچه مسئولان ارشد دولتی همچنان ترجیح‌شان این است که درباره وضع تحریم‌های تازه سنای آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران سکوت اختیار کنند؛ اما برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب، حامیان برجام و دولت در فضای مجازی مواضعی را اعلام کردند که بسی جای تأمل دارد. محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس که مدت‌هاست به یک فعال فضای مجازی تقلیل پیدا کرده است، در واکنش به انتقادات به برجام و امتداد تحریم‌ها علیه کشورمان در صفحه شخصی خود در توئیتر می‌نویسد: «برجام را مجلس اصولگرا تصویب کرد»؛ محمدعلی آهنگران از افراد نزدیک به رئیس دولت اصلاحات نیز که همه سابقه سیاسی‌اش به چند پست در شبکه‌های اجتماعی محدود است، در صفحه شخصی خود می‌نویسد: «پیرامون تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران رهبر انقلاب اگر صلاح بدانند خود دستور لغو برجام را صادر می‌کنند.» دو اظهار نظری که مشتی از خروار اظهارات افراد منصوب به جریان حامی دولت یا به قول سعید حجاریان برجامیان است که نشان از یک چرخش عجیب و سؤال‌برانگیز دارد، کسانی که در روزهای مذاکره و انعقاد برجام کوچک‌ترین انتقادات به مذاکرات را با شدت و حدّت محکوم می‌کردند و خواستار آن بودند که دولت بدون هیچ تذکر و نقدی به مسیر خود در مذاکرات ادامه دهد، جریانی که در ماه‌های ابتدایی پس از انعقاد برجام که خیال می‌کردند فتح‌الفتوح اتفاق افتاده است و امضای مشترک با آمریکا پای یک سند، سرمایه‌های فراوانی را به کشور سرازیر می‌کند، همه افتخار این توافق را برای خود می‌دانستند و از تخریب و تحقیر منتقدان دریغ نمی‌کردند، کسانی که اعتراض نمایندگان اصولگرا و گریه نماینده مردم تهران در مجلس نهم به دلیل تصویب برجام با آن وضعیت را ناراحتی از پایان کاسبی می‌دانستند! حالا با چرخش 180 درجه‌ای به دنبال شریک برای خود می‌گردند و توپ را به زمین دیگران می‌اندازند!
البته جالب‌تر از اینها، نوشته مصطفی تاج‌زاده در این باره است که می‌نویسد: «ایران ما سربلند از مشارکت قاطبه ایرانیان در انتخابات اخیر می‌تواند هر تحریم و تهدید خارجی را از سر بگذراند، به شرط وحدت و خردمندی»، تاج‌زاده‌ای که انگار فراموش کرده است او و دوستانش پس از انتخابات باشکوه سال 88 چه کردند و چگونه دشمن را امیدوار کرده و چراغ سبز تحریم و فشار را به آمریکایی‌ها نشان دادند!

▼ خبر ویژه
وزرای جدید هر کدام یک روحانی کوچک باشند

محمدعلی ابطحی، معاون پارلمانی دولت اصلاحات گفت: در تشکیل دولت جدید، تغییر کابینه باید یک مبنا داشته باشد و آن نیز این است که وزرا هر کدام‌شان یک روحانی کوچک باشند؛ یعنی هر یک از وزرا که برای وزارت‌خانه‎های مختلف انتخاب می‎شوند، باید از نظر سیاسی و اجرایی، دیدگاهی مشابه رئیس‎جمهور داشته باشد. اگر روحانی افرادی را در کابینه انتخاب کند که شخصیت و نگاه آنها به مسائل با شعارهای او در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‎جمهوری در تضاد باشد، آنگاه می‎توان گفت این مسئله بی‎احترامی به رأی مردم بوده و عهدشکنی صورت گرفته است. بخشی از وزرای دولت روحانی در چارچوب آرای او قرار نمی‌گیرند معروف است که برخی از وزرای ایشان در این دوره، لحظاتی که تصور می‌کردند ممکن است رقیبان روحانی پیروز شوند، خودشان را از اتفاقات سیاسی کنار کشیده بودند تا در کابینه‌های احتمالی بعدی نیز جایگاه داشته باشند.
     
▼ اخبار
1ـ آتش به اختیار قلب فتنه را نشانه گرفته است

از روزی که امام خامنه‌ای افسران جنگ نرم را به مقابله فرهنگی با کوتاهی‌های احتمالی مسئولان امر کرده‌اند و فرمان داده‌اند نیروهای انقلابی باید در برابر اختلال دستگاه‌های فرهنگی کشور آتش به اختیار عمل کنند، فتنه‌گران فراری خارج از کشور و جامانده‌های داخلی آنان بدجوری ضمیر این امر را به خود گرفته و به تکاپوی عجیبی برای مقابله با این فرمان افتاده‌اند. افرادی امثال واحدی، حقیقت‌نژاد، اکبر گنجی و بسیاری دیگر از فتنه‌گران به دنبال آن هستند که در مقابله با فرمان حضرت آقا سخن‌پراکنی کنند و دست به تخریب‌های گسترده‌ای بزنند، ولی هر منصفی به مطالب آنها نگاه می‌کند، این حقیقت را به خوبی درمی‌یابد که حضرت آقا به خوبی قلب فتنه را نشانه گرفته‌اند. کاملاً مشخص است جریان فتنه بدجوری آب در لانه‌اش افتاده است که حتی با تحریفات گوناگون سعی دارد از اهمیت این موضوع برای جلوگیری از بیداری در مقابل خود استفاده کند.

2ـ جبهه مردمی پوست‌اندازی می‌کند
رضا روستاآزاد، دبیر کمیته اقشار و عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی از تدوین چارت و پوست‌اندازی جبهه مردمی نیروهای انقلاب در آینده‌ای نزدیک خبر داد. وی افزود: از همان روزهای اول که ستاد اقشار تشکیل و حدود 33 قشر برایش مشخص شد، بحث جدی این بود که این ستاد را فقط برای انتخابات نمی‌خواهیم؛ بلکه باید برای پس از انتخابات هم آن را حفظ کنیم. در حال حاضر دو سال تا انتخابات مجلس و چهار سال تا انتخابات ریاست‌جمهوری مانده و مهم این است که در این فرصت خودمان را سازمان دهیم و شرایط کشور را فعالانه رصد کنیم. روستاآزاد با تأکید بر اینکه اکنون وقت این است که خودمان را نقد کنیم، اظهار داشت: باید هم نسبت به خود نقد داشته باشیم و به بازخوانی تجربیات‌مان بپردازیم و اگر تجربیاتی به جز تجربیات خود سراغ داریم، آن را مطرح کنیم.

3ـ قطر خواستار مذاکره کشورهای «شورای همکاری» با ایران شد
«حمدبن عبدالرحمن آل‌ثانی» وزیر خارجه قطر رفع محاصره از این کشور را شرط گفت‌وگو برای حل‌وفصل بحران دیپلماتیک در روابط خود با چند کشور عربی اعلام کرد. به گزارش بلومبرگ، وزیر خارجه قطر گفت: «مذاکرات باید به روشی متمدن انجام شوند و بایستی مبنایی محکم داشته باشند. آنها باید محاصره را بردارند تا مذاکرات را آغاز کنیم.» «آل‌ثانی» در بخش دیگری از اظهاراتش درباره روابط کشورش با ایران گفت: «روابط باید بر ستون‌های محکم و مثبت استوار باشند. (ایران) هم جزء کشورهای همسایه است و باید با این کشور هم گفت‌وگوهای مثبتی داشته باشیم.» گفتنی است عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین از دو هفته پیش روابط سیاسی و تمامی راه‌های زمینی، دریایی و هوایی با قطر را مسدود کرده‌اند.

4ـ پنج نهاد فرهنگی مأمور بررسی دعاخوانی خواننده پاپ‌ شدند
در هشتاد‌وسومین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، یکی از اعضای رسانه‌ای جلسه موضوع اجرای نامناسب قطعاتی از دعای جوشن‌کبیر از سوی یکی از خوانندگان پاپ کشور را مطرح کرده و خواستار ورود شورا برای جلوگیری از تکرار موارد این چنینی شده است. بنا بر این گزارش، اعضای جلسه ضمن استماع مجدد فایل صوتی قطعه مذکور،  شورای عالی قرآن، رادیو قرآن، سازمان تبلیغات، شبکه قرآن و معارف سیما و وزارت ارشاد را مأمور کردند ضمن بررسی ابعاد هنری و شرعی این نوع به‌کارگیری موسیقی در دعاخوانی، نتیجه را به شورای توسعه فرهنگ قرآنی که از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی به حساب می‌آید، گزارش کنند تا دستورالعمل و آیین‌نامه انضباطی برای جلوگیری از تکرار موارد مشابه تهیه شود.

▼ اخبار کوتاه
محمدعلی شاعری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی با اشاره به آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی اظهار داشت: بخش کشاورزی تنها حدود ۵ درصد در سرمایه‌گذاری سهم‌بری دارد، که این رقم بسیار ناچیز است. با وجود این بخش کشاورزی نمی‌تواند به جایگاه خود در اقتصاد ملی دست یابد؛ به همین دلیل توجه به این حوزه ضروری است. به گفته وی، در برنامه ششم توسعه باید سهم سرمایه‌گذاری به ۱۵ درصد افزایش یابد تا شاهد رشد ۸ درصدی در اقتصاد باشیم.
میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش که اصلاح‌طلبان چه رایزنی‌هایی را با آقای روحانی در زمینه ترکیب دولت آتی انجام داده‌اند، اظهار داشت: تا آنجایی که من اطلاع دارم تاکنون دیدار رسمی با این موضوع مشخص صورت نگرفته است. با وجود این شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان امیدوار است و این درخواست را مطرح کرده که بتواند با آقای روحانی دیداری انجام دهد که در آن دیدار احتمالاً این موضوع نیز بررسی شود.
خبرگزاری «فلسطین الیوم» به نقل از شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی از وقوع انفجار در یک کارخانه اسلحه‌سازی در منطقه «رمات هشارون» در شمال تل‌آویو  مرکز رژیم صهیونیستی خبر داد. در همین حال تارنمای روزنامه صهیونیستی «معاریف» در مطلبی نوشت: انفجار بر اثر آتش‌سوزی در کارخانه اسلحه‌سازی رخ داده است، این در حالی است که برخی از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند حادثه مذکور بر اثر انفجار یک موشک در حال ساخت روی داده است.
گروه موسوم به «دیده‎بان حقوق بشر» سوریه وابسته به معارضان اعلام کرد: داعش هفت زن و مرد جوان سوریه‌ای را که پیشتر به اسارت گرفته بود، اعدام و فیلم آن را نیز منتشر کرد. اعدام دسته‌جمعی این هفت نفر ادامه جنایت گروه تروریستی تکفیری داعش در تاریخ هشتم ماه جاری میلادی است که در آن هشت جوان سوری را در روستای الباغوز توابع شهر البوکمال در شرق دیرالزور اعدام کرده بودند.
«ییغیت بولوت» مشاور اقتصادی رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در اظهاراتی بی‌سابقه علیه عربستان، حکومت این کشور را قبیله‌ای خواند و گفت: در عربستان همه از پادشاه یک قبیله پیروی می‌کنند. وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی تی‌آر‌تی خبر ترکیه افزود: حکومت پادشاهی و قبیله‌ای در عربستان را عقل و منطق بشری نمی‌تواند بپذیرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات