تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۰۲۸۵۲

نوبخت، سخنگوی دولت:اسامی کاسبان تحریم به قوه قضائیه داده شد

(روزنامه ايران – 1396/04/21 – شماره 6541 – صفحه 21)

سخنگوی دولت در نشست خبری روز گذشته خود خبر داد که کاسبان تحریم به دستگاه قضایی معرفی شده اند. محمد باقر نوبخت یکبار دیگر با دفاع از قرارداد نفتی توتال تاکید کرد که این قرارداد چیز مبهم و پنهانی ندارد. او همچنین انتقادها از صداو سیما را نیز تکرار کرد.

انفصــــــــــــــــال از خدمت یکی از فرماندهان پیشین نیروی انتظامی به دلیل بدهی 600 میلیارد تومانی به دولت بابت فروش نفت، یکی از پرسشهای خبرنگاران بود و اینکه آیا افراد دیگری در همین زمینه مطرح هستند یا خیر. نوبخت در پاسخ با بیان اینکه فساد و رانت در نبود شفافیت شکل می‌گیرد، افزود: در شرایط تحریم که نمی‌توان از یک فضای شفاف نفت را مبادله کرد، عده‌ای آمدند و به دولت وقت گفتند نفت را بدهید تا بفروشیم، اما نفت را گرفتند و پول آن را بازنگرداندند. بابک زنجانی فقط یک چهره مشخص غیردولتی بود، اما اسامی دیگری هم وجود داشتند که ما آنان را به قوه قضائیه دادیم و انتظار هم داریم که قوه قضائیه پرونده این افراد را به صورت جدی پیگیری کند.

وی با بیان اینکه کاسبان تحریم همین جا مطرح شدند که اکنون پس از رفع تحریم‌ها بازارشان تعطیل شد، خاطرنشان کرد: آنان به برجام حمله کردند، هرچند ما همه منتقدان برجام را کاسب تحریم نمی‌دانیم، اما برخی هم بودند که از روی خیرخواهی نفت را فروختند ولی نتوانستند همه پول آن را بازگردانند که ما اسامی همه را به قوه قضائیه داده‌ایم.

طرح سه فوریتی ضرورتی ندارد

محمدباقر نوبخت با انتقاد از طرح سه فوریتی برخی نمایندگان برای توقف قرارداد توتال، آن را غیرضروری خواند و تصریح کرد: همه مراحل نظارتی برای عقد قرارداد طی شده است، هیچ موضوع محرمانه‌ای برای نمایندگان وجود ندارد، آنان حق تحقیق و تفحص از این قرارداد را دارند و اگر هم فکر می‌کنند کار خلافی انجام شده، می‌توانند به دستگاه‌های نظارتی از جمله قوه قضائیه، دیوان محاسبات، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اطلاعات گزارش بدهند.

وی با اشاره به تکلیف برنامه ششم مبنی بر جذب سالانه 65 میلیارد دلار سرمایه خارجی، افزود: ممکن است برخی بگویند این اقدام خیانت است، اما ما معتقدیم نگرانی ایرادی ندارد، اما نباید چوب لای چرخ بگذاریم، پیشنهاد ما این است که این نمایندگان مستندات خود را به قوه قضائیه ارائه بدهند، ضمن اینکه معتقدیم مردم این مسائل را می‌فهمند و با کسانی که در مسیر توسعه کشور مانع‌تراشی می‌کنند، تسویه حساب خواهند کرد.

نوبخت با بیان اینکه ما البته یک یا دو نماینده را از کلیت مجلس تفکیک می‌کنیم، خاطرنشان کرد: کلیت مجلس ترکیبی است که در ماه‌های گذشته برای کمک به دولت مصوبه داشت، ما آن ترکیب را می‌شناسیم، اکنون هم می‌توان آزمایش کرد که آیا مجلس با این طرح سه فوریتی موافق است یا خیر، اما دولت وارد حاشیه‌ها نمی‌شود و دنبال خدمت به مردم است.

صدا و سیما جایگاه ملی ندارد

نوع گزارش‌دهی صدا و سیما از تأخیر در اتمام راه آهن رشت پرسش دیگر خبرنگاران بود. سخنگوی دولت با بیان اینکه تنها بخش کوچکی از مسیر باقی مانده که باوجود پرداخت پول از سوی دولت، شرکت مورد نظر نتوانسته است به تعهدات خود عمل کند، خاطرنشان کرد: صدا و سیما باید در گزارش خود توضیح می‌داد که مشکل کجاست یا به سفرهای من و آقای جهانگیری برای بازدید از پروژه اشاره می‌کرد و می‌گفت که پیگیر هستیم، نه اینکه فیلم‌های گذشته را مرور کند و بدون اشاره به ریشه مشکل که خارج از دولت است، از خلف وعده دولت بگوید.

نوبخت با تأکید بر اینکه صدا و سیما باید مباحث نظام را مطرح کند، اما اکنون رسانه ملی در قواره منتقد ظاهر شده و جایگاه ملی ندارد، تصریح کرد: انتظار ما از رسانه ملی بیان واقعیت کشور است. البته انتقاد ما به تیم سیاسی صدا و سیما است که ملی عمل نمی کند و از یک جریان خاص حمایت می‌کند. آنان می‌توانند بروند رسانه خود را داشته باشند، نه اینکه نظر خود را در این رسانه مطرح کنند.

وی با انتقاد از کسانی که مدعی‌اند بودجه صدا و سیما به صورت قطره چکانی پرداخت شده است، افزود: دولت صد درصد اعتبارات صدا و سیما را پرداخت کرده است، درحالی که این اتفاق برای خبرگزاری دولت نیفتاد، اما صدا و سیما ملی عمل نمی‌کند و از نگاه سیاسی عمل می‌کند.

نوبخت در این بخش از سخنان خود، از افتتاح راه آهن تهران -همدان، تهران- ملایر- کرمانشاه، مراغه- ارومیه و میانه به تبریز در چند ماه آینده خبرداد و گفت تلاش می‌کنیم راه آهن قزوین -رشت -انزلی هم با رفع مشکلات، در ماه‌های آینده افتتاح شود.

سخنگوی دولت درباره احضار برخی استانداران به خاطر انتخابات و همچنین شکایت دولت از برخی نهادهای نظامی و ائمه جمعه نیز اظهار کرد: احضار استانداران درجهت ادای توضیح بوده است.

در شکایت از استانداران این طور عنوان شد که چرا دریک همایش از اقدامات دولت دفاع کرده‌اند، در حالی که دفاع از عملکرد دولت از وظایف استانداران بوده و به معنای حمایت از روحانی به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات نبوده است. آقای انصاری هم در معاونت حقوقی دولت از افرادی که به صورت مستقیم شخص روحانی را تخریب کرده‌اند، شکایت کرده است که ما معتقدیم قوه‌ قضائیه با تعقل، عدالت و قانونگرایی به این شکایت رسیدگی می‌کند.

نوبخت در مورد موضع دولت نسبت به مصادیق حریم خصوصی گفت: در کشور درباره مصداق حریم خصوصی اتفاق نظر وجود ندارد اما در دولت این اتفاق نظر وجود دارد که نباید وارد حریم خصوصی افراد شویم. درباره سرک کشیدن به حساب‌های مردم هم خیلی محتاط بودیم. تقبیح و جلوگیری از ورود به حوزه خصوصی شهروندان موضع دولت است و منشور حقوق شهروندی هم برای آگاهی مردم از حقوق‌شان است.

اجرای برنامه ششم با ابلاغ رئیس مجلس

سخنگوی دولت درپاسخ به اینکه برخی مدعی‌اند برنامه ششم به برخی دستگاه‌ها برای اجرا ابلاغ نشده است، اظهار کرد: دولت هنگام ارائه لایحه، اولویت‌های خود همچون سرمایه‌گذاری سالانه 770 هزار میلیارد تومانی برای دستیابی به رشد 6/8 درصدی را تعیین کرد، اما در جریان تصویب، بار مالی زیادی در هزینه‌های جاری برای دولت تعیین شد که مانع جدی در دستیابی به هدفگذاری در بخش سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

نوبخت با اشاره به اینکه دولت اعتراضات خود را به شورای نگهبان و مجمع تشخیص ارائه کرد، ادامه داد: رئیس ‌جمهوری به وزرا اعلام کرد که اشکالات برنامه ششم را استخراج کنند، اما از آنجایی که مهلت پنج روزه برای ابلاغ این قانون به پایان رسیده بود، رئیس مجلس آن را ابلاغ کرد، بنابراین اکنون این قانون به همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه اهداف برنامه ششم در بودجه دنبال می‌شود، از مدعیان اجرا نشدن برنامه پرسید: چرا این سؤالات در گذشته مطرح نمی‌شد؟ شاید از مسئولان قبل قطع امید کرده بودند که این سؤالات را مطرح نمی‌کردند یا شاید دولت یازدهم را قانونمدارتر می‌دانند.

رد فشار به رئیس جمهوری درباره ترکیب کابینه

نوبخت در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری، ضمن رد تحت فشار بودن رئیس جمهوری در چینش کابینه، تأکید کرد که رئیس جمهوری خود را مسئول تحقق مطالبات مردم می‌داند و برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کند کابینه مناسبی را برگزیند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهوری در پاسخگویی به مطالبات مردم بسیار جدی است، اضافه کرد: برای شکل‌دهی به یک کابینه قوی شاخص‌هایی از جمله هماهنگی، همراهی و هم عقیده بودن را برای خدمت به مردم و نظام در نظر می‌گیرد و زیر بار هیچ حرف غیرمنطقی یا اغراض سیاسی نمی‌رود و از شاخص‌هایی که نام بردم، عدول نمی‌کند.

سخنگوی دولت همچنین تشکیل کارگروه برای تعیین وزرا از سوی رئیس جمهوری را نیز رد کرد، اما گفت که رئیس جمهوری فهرست پیشنهادی افراد و جریان‌های سیاسی را با علاقه‌مندی دریافت کرده است، از این رو باید امید داشته باشیم فهرست خوبی از وزرای پیشنهادی معرفی شوند تا دولت به مطالبات مردم پاسخ بدهد.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود برخی چهره‌های سیاسی نتوانستند وقت ملاقات بگیرند تا با رئیس جمهوری درباره کابینه رایزنی کنند، اظهار کرد: از این موضوع مطلع نیستم و باید از دفتر ریاست جمهوری پرسید، اما می‌دانم که رئیس جمهوری با وجود مشغله‌های بسیار زیاد با جریان‌های مختلف همواره دیدار دارد، به عنوان مثال در ماه رمضان در تمام شب‌های ماه رمضان با گروه‌های مختلف جلسه داشته و نظرات آنان را درباره مسائل مختلف کشور جویا شده است.

نوبخت درباره دیدار رئیس جمهوری با رهبری در این باره نیز گفت: رئیس جمهوری جلسات منظمی با رهبری دارند و خدمت ایشان می‌رسند و درباره مسائل کشور در این جلسات صحبت می‌شود، من در جزئیات این صحبت‌ها قرار نمی‌گیرم اما می‌دانم در این جلسات درباره مسائل کشور صحبت می‌شود که کابینه هم می‌تواند یکی از این صحبت‌ها باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس جمهوری جلسه‌ای با وزرایی که دیگر قرار نیست در کابینه دوازدهم حضور داشته باشند، داشته است،‌ اظهار کرد: رئیس جمهوری همیشه با اعضای کابینه جلساتی دارند که در این ایام هم چنین جلساتی برگزار شده است که اطلاع ندارم این جلسات درباره خداحافظی با وزرا باشد.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/191015

ش.د9601013

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات