صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۰۲۷۸۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 24 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در مورد برجام بدحسابی‌های طرف غربی را یعنی به خصوص آمریکا را به حساب بیاوریم؛ مطلقاً در صدد این نباشیم که بدحسابی طرف مقابل را و بدقِلقی طرف مقابل را و خیانت طرف مقابل را یک‌جوری توجیه کنیم.(95/6/3)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌‌ها pdf

▼ حرف روز
دو نکته در دو سالگی برجام

دیروز 23 تیر ماه، سالروز انعقاد برجام میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 بود؛ توافقی که اکنون دو سال از عمر آن می‌گذرد و هنوز هم بحث‌ها و اظهارنظرهای گسترده‌ای درباره آن وجود دارد. با این حال، طرف‌های قرارداد در برجام به مناسبت سالروز انعقاد آن مواضعی اتخاذ کردند؛ از جمله آقای ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که از ‌پایبند نبودن آمریکا به روح برجام سخن گفت و خانم موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برجام را دستاوردی تاریخی برای امنیت منطقه و کل جهان دانست و خواستار پایبندی تمام طرف‌ها به تعهدات خود در برجام شد و تأکید کرد، اتحادیه اروپا به حفظ و اجرای برجام متعهد است و تلاش می‌کند باقی‌مانده‌ تنش‌های حل‌نشده و درگیری‌هایی که هنوز در منطقه است، حل کند؛ اما در این میان، در حالی که برخی خبرها و تحلیل‌ها درباره‌ تلاش ترامپ برای لغو یا دستکاری برجام مطرح می‌شود، موضع آمریکا در قبال برجام جای توجه دارد؛ سناتور تندروی آمریکایی، تام کاتن، در بیانیه‌ای تأکید کرد وزارت خارجه آمریکا نباید تأیید کند که ایران به تعهداتش مطابق با برجام عمل کرده است. تحلیل محتوای سخنان و موضع‌گیری‌های مقامات غربی درباره‌ برجام دربردارنده‌ دو نکته‌ اساسی است:
1ـ غربی‌ها به برجام و امتیازاتی که در خلال آن گرفته‌اند، راضی نبوده و خواهان آن هستند که بیش از آنچه اکنون موجود است، معادله‌ امتیازات برجامی را به ضرر ایران تغییر دهند یا حداقل اینکه با عملیات روانی کاری کنند که ایران از ترس برهم نزدن برجام از سوی آمریکا، نسبت به رفتارهای خلاف برجامی این کشور هیچ اعتراضی نکند و به همین اجرای نیم‌بند برجام از سوی آمریکا راضی باشد.
2ـ آنها برجام را صرفاً پل و معبری برای دست‌اندازی به دیگر توانمندی‌های کشورمان، مانند نفوذ منطقه‌ای می‌دانند. در واقع، آنها خواهان تسری مدل برجام به دیگر حوزه‌ها هستند.
با وجود این، اکنون که دو سال از انعقاد برجام و 18 ماه از اجرای آن می‌گذرد، توقع می‌رود مسئولان کشورمان در دولت به این موضوع پی برده‌ باشند که برای حل مشکلات کشور دیگر چشم ‌امیدی به دشمن نداشته باشند.

▼ گزارش روز
دولت پیشتاز!

به صراحت می‌توان گفت هیچ دولتی به اندازه دولت تدبیر و امید به منتقدانش، از خبرنگار و دانشجو گرفته تا نماینده مجلس توهین نکرده است؛ از رئیس دولت یازدهم که منتقدان را به جهنم حواله می‌دهد و آنها را بزدل، ترسو و... می‌داند تا سخنگوی وزارت خارجه دولت یازدهم که در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره عملکرد این وزارتخانه می‌گوید: «کسانی با ادعای دلواپسی غیرمنصفانه فقط می‌نشینند، نِق می‌زنند و با دروغگویی شب را روز و روز را شب توصیف می‌کنند. اینها هر چه در کشور کمتر باشند بهتر است» دولتی‌ها تا آنجا در استفاده از این ادبیات پیش می‌روند که وزیر بهداشت حتی فرماندار منصوب دولت اعتدال را وقتی به عملکرد دولت اعتراض دارد با ادبیاتی زشت خطاب کرده و وی را تهدید می‌کند! چنانکه بی‌تردید می‌توان گفت، دولت حسن روحانی در این زمینه با فاصله زیادی در میان دولت‌های گذشته پیشتاز است؛ روندی که همچنان نیز ادامه دارد و در تازه‌ترین نمونه محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم، همان شخصیتی که نجومی‌بگیران را ذخایر انقلاب می‌دانست، این بار درباره اعتراض نمایندگان به قرارداد توتال در اظهاراتی توهین‌آمیز که حالا دیگر مطابق انتظار هم هست و البته با چاشنی تهدید می‌گوید: «حرف مفت که مالیات ندارد، اینکه همیشه چوب لای چرخ بگذاریم، کار پیش نمی‌رود. بهتر است سریعاً به قوه قضائیه بروند و مدارک و اطلاعات خود را ارائه دهند. مردم به وقت با این اشخاص تسویه‌حساب کردند. خواهش می‌کنم آزموده را دوباره نیازمایید»(!) ادبیاتی که اگر چه بسیار پر تکرار شده است؛ اما همچنان این ابهام را به وجود می‌آورد که چگونه می‌شود دولت مدعی اعتدال و میانه‌روی تا این حد آستانه تحمل پایینی داشته باشد و هر انتقاد ساده‌ای را با درشت‌گویی و تندخویی پاسخ دهد! چگونه ممکن است دولت و رئیس‌جمهور که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری رقبای خود را به تندروی، ایجاد خفقان، سلب آزادی‌های سیاسی و اجتماعی، دیوار کشیدن در پیاده‌روها و... متهم می‌کردند، تحمل کوچک‌ترین انتقادها را ندارند؟! و مهم‌تر اینکه در پس به کاربردن این ادبیات و رادیکال کردن فضا و افزایش فاصله میان خود و منتقدان که نتیجه قهری و طبیعی آن حاکم شدن فضای توهین و بی‌اعتمادی خواهد بود، چه نفعی وجود دارد که دولتی‌ها بر تشدید و امتداد آن اصرار دارند؟

▼ خبر ویژه
پیش‌بینی زیباکلام از احتمال شکست اصلاح‌طلبان

صادق زیباکلام با انتقاد از اختلافات پیش آمده، گفت: ادامه چنین وضعی می‌تواند به شکست جریان اصلاح‌طلب منجر شود. وی افزود: در صورت ادامه فعالیت غیر رضایت‌بخش شورای عالی اصلاح‌طلبان، جریان اصلاحات به تصمیمی جدید در این باره خواهد رسید. زیباکلام اظهار داشت: گمان نمی‌کنم خود آقای روحانی منکر نقش اصلاح‌طلبان در موفقیتش باشد؛ اما مسئله اساسی این است که جریانی که پیروزی آقای روحانی را رقم زده، جریان ائتلافی است، یک طیف و جبهه این پیروزی را شکل داده که شامل اصلاح‌طلبان از قبیل جبهه مشارکتی‌های سابق و کارگزاران، هواداران مرحوم آیت‌الله هاشمی، آقای خاتمی و طرفداران معتدل و میانه‌رو آقای روحانی می‌شود. وی تأکید کرد: چندپاره شدن اصلاح‌طلبان سم است، رمز پیروزی ما در سال‌های 92، 94 و 96 تشکیل ائتلاف بود. اگر ائتلافی عمل نکنیم در انتخابات مجلس در 98 و ریاست‌جمهوری در 1400 شکست خواهیم خورد.
 
▼ اخبار
1ـ انتقاد از استنکاف رئیس‌جمهور از ابلاغ قانون برنامه

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به قانون‌گریزی دولت تدبیر و امید و بیان اینکه دولت مدعیِ قانون‌گرایی با ابلاغ نکردن برنامه ششم تخلف بزرگی مرتکب شده است، نسبت به استنکاف رئیس‌جمهور از ابلاغ قانون برنامه انتقاد کرد و آن را عین بی‌قانونی و گریز از اجرای قانون دانست. سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا اظهار داشت: برنامه ششم توسعه ریل‌گذاری برای حرکت دولت و دستگاه‌های اجرایی طی یک دوره پنج ساله است. وی تصریح کرد: به همین دلیل مجلس شورای اسلامی وقت گذاشت و پیش از تدوین بودجه 96، نگارش قانون برنامه ششم توسعه و بررسی آن به پایان رسید و شورای نگهبان هم آن را تأیید کرد و به دولت ابلاغ شد تا بودجه 96 بر اساس برنامه ششم تنظیم شود و دولت مکلف باشد برنامه ششم را دنبال کند. وی خاطرنشان کرد: مجلس از این بابت از رئیس‌جمهور و دولت گله‌مند است و انتظار دارد دولتِ مدعی قانون‌گرایی و دولتی که مدعی عمل در چارچوب قانون و پایبندی به آن است و خود را قانون‌گراترین دولت می‌داند، چنین تخلف بزرگی مرتکب نشود.

2ـ از همکاری اسرائیل و اعراب علیه ایران حمایت می‌کنیم

ژنرال «جوزف ووتل» رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت‌کام) در مصاحبه‌ با پایگاه «تامپا بی تایمز»، گفت: «فکر می‌کنم نفوذ ایران در منطقه چشمگیر است و همان‌طور که من یا دیگران گفته‌ایم، ایران شاید بی‌ثبات‌کننده‌ترین نیروی منطقه است.» فرمانده «سنت‌کام» در بخش دیگری از اظهاراتش حضور ایران و روسیه در سوریه را از جمله عواملی دانست که بر «لایه‌های پیچیدگی» در این کشور جنگ‌زده اضافه کرده است. «ووتل» در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا نگرانی مشترک کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس با اسرائیل درباره ایران به همکاری‌های بیشتر میان آنها منجر شده، گفت: «فکر می‌کنم این پرسشی است که بهتر است اسرائیل یا دیگر کشورهای (مورد اشاره شما) به آن پاسخ بدهند، اما مطمئناً ما از آنها حمایت می‌کنیم.»

3ـ تصویب طرح جلوگیری از درگیری با ایران در خلیج‌فارس!

یک طرح قانونی که خواستار بررسی ایجاد کانال‌های ارتباطی بین آمریکا و ایران به منظور جلوگیری از «درگیری تصادفی» میان دو طرف در آب‌های خلیج‌فارس است، به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید. این طرح در قالب متممی به «لایحه اختیارات دفاع ملی» اضافه شد و قانون‌گذاران آمریکایی به اتفاق آرا آن را تصویب کردند. متمم قانونی پیشنهاد شده، وزیر دفاع آمریکا را ملزم می‌کند با هماهنگی وزیر خارجه این کشور گزارشی درباره مزیت‌های حصول توافق میان نظامیان ایران، آمریکا و نظامیان دیگر کشورهای حاضر در آب‌های خلیج‌فارس تهیه و آن را تقدیم کمیته‌های مرتبط در کنگره کند. هدف از این اقدام، جلوگیری از برخوردهای نظامی تصادفی در آب‌های خلیج‌فارس و تنگه هرمز عنوان شده است.

4ـ دعوت فتح از فلسطینی‌ها برای عزیمت به مسجد‌الاقصی
در پی اقدام رژیم صهیونیستی در بستن مسجدالاقصی، جنبش فتح در بیانیه‌ای تصمیم اشغالگران صهیونیست برای بستن مسجدالاقصی و جلوگیری از اقامه نماز جمعه در آن را اقدامی تنش زا و خطرناک توصیف و آن را محکوم کرد. این جنبش همچنین از مردم فلسطین خواست برای حمایت و پاسداری از مسجدالاقصی عازم این مسجد شده و در آنجا مستقر شوند. گفتنی است، سه جوان فلسطینی دیروز در عملیات شهادت‌طلبانه خود در نزدیک باب‌العمود در داخل صحن مسجدالاقصی در شهر اشغالی قدس، پنج پلیس رژیم صهیونیستی را زخمی کردند که حال دو نفر از آنها وخیم است.

▼ اخبار کوتاه
گروهک تروریستی داعش پس از شکست در موصل مدعی شده است بیش از 11 هزار و 700 نفر از نیروهای عراقی، بسیج مردمی و پیش‌مرگه را کشته است. به ادعای این گروه تروریستی، نبرد موصل بیش از ده‌ها هزار نفر زخمی و معلول بر جای گذاشته و تک‌تیراندازان داعشی حدود 1600 نفر را از پای درآورده‌اند. بر اساس این ادعا، 482 نفر از نیروهای تروریست خود را در جریان نبرد موصل منفجر کرده و افزون بر هدف قراردادن نظامیان عراقی، بیش از هزار خودرو و تجهیزات نظامی دیگر را منهدم کرده‌اند.

کنایه محمدرضا عارف به حسن روحانی در همایش شورای عالی اصلاح‌طلبان به واکنش حسام‌الدین آشنا منجر شد. عارف در این جلسه با بیان اینکه به دنبال سهم از کابینه نیست، خواستار مشورت رئیس‌جمهور با شورای عالی برای ترکیب کابینه شده بود. حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی روحانی در واکنش به این سخنان نوشت: «درست است که گفتمان از جنس سهم‌خواهی نیست؛ اما امان از سهم‌خواهی‌های افراد به اسم جریان.»

«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: ایران امروز کل سوریه از جمله جنوب را به «سرپل» علیه اسرائیل[رژیم صهیونیستی] تبدیل کرده است. ما آماده تسلیم در برابر این موضوع نیستیم؛ به همین دلیل تلاش می‌کنیم اثری از آنها در این منطقه نباشد و این یکی از شروط اصلی است که ما بر آن اصرار داریم.

امیرحسین زمانی‌نیا، معاون تجارت و روابط بین‌الملل وزیر نفت کشورمان گفت: ایران انتظار دارد تولید نفت خود را تا پایان سال به چهار میلیون بشکه در روز افزایش دهد. وی افزود: تولید گاز هم از 800 میلیون متر مکعب در روز در شرایط کنونی تا پایان سال به یک میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت.

عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ درباره گفتمان دولت یازدهم و قرابت آن با اصلاحات گفت: «باید دید که طی چهار سال گذشته مواضع اعتدالی به اصلاحات نزدیک شده است یا اصلاحات به اعتدال، به نظر می‌آید آنچه امروز اعتدال نامیده می‌شود، بازگویی و یا به زبان دیگر مبانی و مواضع اصلاح‌طلبانه مطابق با اقتضائات روز است.»

سهیلا جلودارزاده، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طبق شنیده‌ها هیچ زنی در کابینه دولت دوازدهم در سِمت وزیر حضور نخواهد داشت و حضور زنان به معاون وزیر ختم می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات