صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۰۲۹۴۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 28 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): غالباً جوان امروز ما از اول عمرش در کشوری زندگی کرده که هیچ وابستگی سیاسی و عقیدتی به قدرت‌های خارجی نداشته است؛ آن دوره‌ای که هرچه آمریکا و انگلیس می‌گفت، باید در کشور تحقق پیدا می‌کرد را او درک نکرده است؛ لذا قدر استقلال را نمی‌داند.(1396/3/31) * شهادت امام جعفر صادق(ع) تسلیت و تعزیت باد *
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
انتخاب شهردار پايتخت

اولين گام مهم پيش ‌روي منتخبان جديد شوراهاي شهر و روستا در سراسر کشور گزينش شهرداران است که اهميت و حساسيت این گام در پايتخت به دليل جايگاه راهبردي شهرداري تهران دوچندان است. در طول هفته‌هاي گذشته اسامي متعددي برای تصدی این جایگاه مطرح شده که برخي از این گزینه‌های احتمالی رسانه‌اي شده است. پس از گمانه‌زني‌هاي مختلف و تأييدها و تکذيبها، در روزهاي گذشته نامزدهاي اصلي معرفي شدند که قرار است در جلسه امروز شوراي شهر رأی‌گيري صورت گرفته و حائزين بيشترين آرا مشخص شوند تا از آنان خواسته شود برنامه‌هاي خود را براي مديريت کلانشهر تهران آماده و ارائه کنند.
البته طبق آخرين اخبار منتشر شده، برخي از نامزدهاي شهرداري تهران ديروز از نامزدي انصراف داده‌اند. محمدعلي نجفي، سيدحسين مرعشي، عباس آخوندي و پيروز حناچي به دليل به‌کارگيري در دولت دوازدهم و حبيب‌الله بي‌طرف، محمد ستاري‌فر و اکبر ترکان به دلايل شخصي از حضور در رقابت رأي‌گيري کناره‌گيري کردند. در اين صورت، رأی‌گيري اعضاي شوراي شهر تهران از ميان حجتي، مهرعليزاده، کرباسيان، افشاني، ترک‌نژاد، آذروش، پژمان، صالح‌آبادي و پورسيدآقايي خواهد بود.
نکته اساسي و دغدغه شهروندان تهراني در اين ميان آن است که روند انتخاب شهردار که بايد مبتني بر شايسته‌سالاري دنبال شود، متأثر از فضاي سياسي شورا، سمت و سوي جناحي يابد و در اين ميان فردي شهردار شود که صلاحيت لازم را در مديريت شهري نداشته باشد! اين خطاي راهبردي مي‌تواند فرصت‌هاي بسياري را به ضرر ملت بسوزاند و ناکارآمدي حاصل از آن توان و انرژي و سرمايه‌هاي مادي و معنوي شهر را به هدر دهد؛ اين در حالي است که کلانشهر ما همچنان با معضلات جدي مواجه است که رفع آن به تلاش‌هاي بيوقفه همه مسئولان نیاز دارد. خاطرات تلخ سياسي شدن شوراي شهر تهران در دور اول که اتفاقاً آن را افرادي همسو و همفکر با اعضاي شوراي شهر امروز تهران مديريت می‌کردند، بر اين نگرانيها افزوده است؛ چرا که تنش‌ها و درگيري‌ها در شورا تأثير مستقيم خود را بر شهرداري گذاشت، به گونه‌ای که در طول چهار سال چند بار شهردار تهران تغيير کرد و حتي در برخی زمان‌ها پايتخت بدون مديريت رها شد!

▼ گزارش روز

منفعت‌طلبان

روند تغییر در رأس دانشگاه آزاد اسلامی با تصمیم هیئت امنای این دانشگاه آغاز شد، در این راستا اعضای این هیئت‌ به ‌اتفاق آرا تصویب کردند فرهاد رهبر برای ریاست دانشگاه آزاد اسلامی به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شود؛ رهبر که سابقه شش سال سکانداری دانشگاه تهران را دارد، با حضور در نشست هیئت‌امنای این دانشگاه ضمن تشکر از اعتماد اعضای این هیئت به وی، از آغوش باز دانشگاه آزاد به روی پژوهشگران داخلی و خارجی سخن به میان آورد و با اعلام اینکه نمی‌توان دانشگاه را سیاسی اداره کرد، تأکید کرد: «امر علم و پژوهش جناح و دسته نمی‌شناسد و اگر بخواهیم با‌ جناح و دسته‌بازی کار علم را حرکت دهیم، نمی‌توانیم به اهداف خود دست یابیم.» وی همچنین، توجه به پژوهش در کنار آموزش، ایجاد حس خودباوری در دانشجویان، ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت و تسریع سرعت رشد علم را از جمله سرفصل‌ها و اولویت‌های خود در مدیریت این دانشگاه دانست؛ سرفصل‌هایی که با استقبال کارشناسان، صاحب‌نظران و تشکل‌های دانشجویی روبه‌رو شد؛ چنانکه دبیرکل تشکیل دفتر تحکیم وحدت در این باره می‌گوید: «اظهارات رئیس جدید دانشگاه آزاد در مورد اولویت‌های کار دانشگاه آزاد، اظهارات امیدوارکننده‌ای بود.» اما در مقابل استقبال محافل علمی و دانشجویی، این تغییرات به مذاق جریان سیاسی خاص خوش نیامد و جریان مذکور طبق سنت دیرینه خود چون این اقدام را مخالف منافع و اهداف خود یافت، تلاش برای سیاسی جلوه دادن حرکت رو به جلوی دانشگاه آزاد را با فضاسازی و جنجال‌آفرینی آغاز کرد. به این ترتیب، این بار نیز شاهد تکرار قربانی کردن منافع و مصالح کشور در برابر مقاصد و منافع جناحی و حزبی هستیم و فرقی ندارد این مسئله در انتخابات و ایستادن در برابر رأی مردم باشد یا ایستادن در برابر مصوبات قانونی هیئت‌امنای دانشگاه آزاد یا هر اقدام قانونی دیگر.

▼ خبر ویژه                       
سپاه تهدید تروریستی جهان!!

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌تایمز» در ادامه سناریوی سپاه‌هراسی با انتشار گزارشی علیه سپاه دروغ‌پردازی و فضاسازی کرد و پاسداران را تهدیدی بزرگ‌تر از گروه تروریستی تکفیری داعش برای خاورمیانه و جهان خواند! در این گزارش که با تیتر «سازمان عظیم تروریستی ایران» منتشر شده، آمده است: «داعش برای مدتی طولانی توجه غرب را با بریدن وحشت‌آور سر انسان‌ها، چاقوزنی، قتل عام و حتی تیراندازی و بمب‌گذاری در اروپا و آمریکا به خود جلب کرده و تمرکز اخبار تلویزیونی را به خود اختصاص داده بود؛ در این میان آنچه عملاً به فراموشی سپرده شده، بزرگ‌ترین تهدید تروریستی جهان، یعنی سپاه پاسداران ایران است(!) داعش هرگز بیش از 30 هزار جنگجو نداشته و اعضای آن اغلب سلاح‌های کوچک در اختیار داشته و دسترسی بسیار کمی به تسلیحات پیشرفته داشته‌اند؛ برخلاف سپاه ایران که نزدیک به 125 هزار جنگو دارد و تنها سازمان تروریستی در جهان است که نیروی زمینی، نیروی دریایی و نیروهای ویژه در اختیار دارد(!) سپاه همچنین نیروهای ذخیره داوطلبی تحت عنوان بسیج دارد.» به نظر می‌رسد، برخورد قاطع و سخت سپاه با تروریسم، قدرت نرم کشورمان برای افزایش چانه‌زنی و رشد محبوبیت در کشورهای دیگر را ارتقا بخشیده و آمریکا و متحدانش در منطقه که کارگردانان پشت‌پرده گروه‌های تروریستی بوده، برای دستیابی به اهداف خود و مقابله با محور مقاومت، از تروریست‌ها حمایت می‌کردند، اکنون با هزیمت جنگجویان نیابتی خود و گسترش نفوذ ایران در منطقه روبه‌رو شده‌اند و چاره‌ای جز عملیات تخریبی و سناریوپردازی ندارند.

▼ اخبار
1ـ نه توليد و نه اشتغال به جايي نرسيد!

جهانبخش محبي‌نيا، نماينده اصولگراي مجلس در جلسه علني دیروز مجلس، در تذكري از ناليدن مسئولان و سران قوا، گله كرد. او كه صحبت‌هايش را با شوخي با رئيس مجلس همراه كرد، گفت: هر روز نمايندگان در نطق و تذكر ناله می‌کنند و قبل از نشست علني هم آقاي دكتر لاريجاني خوب ناله‌اي كرد.(خنده) محبي‌نيا افزود: واقع مطلب اين است كه چه كسي بايد به اين ناله‌ها رسيدگي كند؟ برخي از مشكلات به رؤساي قوا بازمي‌گردد، ‌آقايان رؤساي قوا اين مسائلي كه مربوط به شما است، در جلسات سران قوا كه تشكيل مي‌دهيد رسيدگي كنيد،‌ مسائلي هم که به رهبري مربوط مي‌شود به اطلاع‌شان برسانيد، مطمئناً ايشان استقبال مي‌كنند. نماينده مجلس دهم، در ادامه گلايه‌اش از ناليدن مسئولان،‌ تصريح كرد: امسال را رهبري سال توليد و اشتغال ملي ناميدند، من مي‌گويم نه توليد و نه اشتغال به جايي نرسيده است و با این شرایط اقتصاد مقاومتي و سياست‌هاي كلان همين سرنوشت را پيدا خواهد كرد.

2ـ توان موشکی ایران متفاوت از ارزیابی‌های جامعه غرب است

«اندیشکده مطالعات راهبردی فرانسه» درباره حمله موشکی سپاه به مواضع تروریست‌ها نوشت: حمله اخیر موشکی ایران و هدف گرفتن مواضع داعش در دیرالزور سوریه نشان داد که ماهیت سامانه موشکی ایران با سوخت جامد نیز پیشرفته است. این امر نشان می‌دهد، توان موشکی ایران واقعی و متفاوت از ارزیابی‌های معمول جامعه راهبردی غرب است. به نوشته این اندیشکده، ارزیابی‌های سنتی درباره قابلیت‌های موشکی ایران بیشتر بر سامانه‌های موشکی برد بلند متمرکز بوده و این موجب غفلت از ارزیابی موشک‌های برد کوتاه ایران شد. از سوی دیگر، دقت موشک‌های برد کوتاه ایران به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این اندیشکده نوشت: چنین تحولی به سپاه قابلیت حملات دقیق و عمقی را نه تنها در میدان جنگ، بلکه در عرصه‌های دیگر می‌دهد.

3ـ هیچ جریانی نمی‌تواند مدعی رأی‌آوری روحانی باشد

نقوی‌حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: در جلسه‌ای که با حضور آقای واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، آقای واعظی درباره نحوه انتخاب وزرا در کابینه آینده گفت، آقای روحانی به هیچ گروه، جناح و جریانی بدهکار نیست و هیچ گروه و جریانی نمی‌تواند مدعی باشد که سبب رأی‌آوری روحانی شده؛ چون مردم به روحانی رأی داده‌اند. آقای واعظی همچنین این موضوع را مطرح کرد که رئیس‌جمهور در انتخاب وزرا به هیچ گروه، جریان و جناحی سهم نمی‌دهد و سهم‌خواهی در کابینه نداریم، چون رئیس‌جمهور به دنبال دولت کارآمد،‌ پرتلاش و پرتوان است. مشکل دیگری که آقای واعظی مطرح کرد، این بود که نگاه دولت به فراکسیون‌های مجلس یکسان است و دولت با همه فراکسیون‌ها تعامل می‌کند.

4ـ هیچ «فرش قرمزی» برای ترامپ پهن نمی‌شود

صادق ‌خان، شهردار لندن گفت: در حال حاضر برای دولت انگلیس مناسب نیست که از رئیس‌جمهور آمریکا استقبال کرده و برای وی فرش قرمز پهن کنند. وی تأکید کرد: سفرهای رسمی کاملاً با یک سفر عادی فرق دارند و وقتی رئیس‌جمهور آمریکا سیاست‌هایی دارد که بسیاری از افراد در کشور ما با آن مخالف هستند، فکر نمی‌کنم برای دولت ما مناسب باشد که برای ترامپ فرش قرمز پهن کنند. شهردار لندن در ادامه گفت: اگر فکر می‌کنید که ممکن نیست هم یک مسلمان باشید و هم یک غربی مغرور، بسیار خوشحال می‌شوم که شما را از این اشتباه درآورم، خواه خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان باشید یا دونالد ترامپ.

▼ اخبار کوتاه

«علیرضا نوذری‌پور» قائم‌مقام مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران با بیان اینکه هدر رفت واقعی آب شرب در شهر تهران 11 درصد است، گفت: از حدود 350 لیتر سرانه مصرف آب شرب هر تهرانی در روزهای گرم سال، 5/38 لیتر پیش از رسیدن به دست مصرف‌کننده در شبکه توزیع آب هدر می‌رود و 5/311 لیتر آب شرب به طور متوسط در هر شبانه‌روز به ازای هر نفر به مصرف می‌رسد.
طبق مطالعات رسمی سیمای سلامت ایرانیان، در میان جمعیت ۸۰ میلیونی ایران حدود ۱۲ و نیم میلیون نفر نشانه‌هایی از اختلالات روانی را دارند که از این میان حداقل دو میلیون و دویست هزار نفر در سال ۹۵ به مراکز روانشناسی مراجعه و درمان شده‌اند. بر اساس این گزارش، در بین جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال این میزان به 6/23 درصد رسیده که در آقایان نسبت به خانم‌ها کمتر است.
سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به تهدیدات موجود در این عرصه گفت: گوشی‌های هوشمند همراه کاربردهای زیادی دارند، اما در کنار آن دو دسته تهدید فردی و اجتماعی را نیز شامل می‌شوند؛ بنابراین، هم می‌توانند فرصت باشند و هم تهدید که تهدیدشان برای مسئولان بیشتر است؛ گفتنی است، از طریق این گوشی‌ها امکان شنود، مکان‌یابی، دسترسی به اطلاعات و... وجود دارد.
حسن کامران، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع انتخاب کابینه دوازدهم، اظهار داشت: رئیس‌جمهور وزرای کار‌آمد، متخصص، شجاع و جسور را انتخاب کند. وی افزود: در برنامه ششم آمده که همه مسئولان از ابتدای فروردین اموال و دارایی‌های خود را به سامانه معرفی کنند، چرا مسئولان اموال خود را معرفی نمی‌کنند؟ اینها زمینه اشرافی‌گرایی است.
«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق در نشست خبری هفتگی خود از افزایش بودجه نیروهای بسیج مردمی خبر داد و با تأکید بر استمرار حمایت از نیروهای بسیج مردمی، گفت: برخی به دنبال مصادره تلاش‌های این نیروها هستند. گفتنی است، نیروهای بسیج مردمی عراق نقش ویژه و کم‌نظیری را در آزادسازی موصل ایفا کردند.
میرمحمد صادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: بر اساس توافق انجام شده بین بانک مرکزی و یازده بانک، قرار بر این شده است که از ابتدای مرداد تا پایان شهریور ماه حدود ٥٠٠ هزار فقره تسهیلات ازدواج به منظور کاهش صف متقاضیان در انتظار پرداخت شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات