صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۰۲۶۸۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 18 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): [دشمنان] در فتنه‌ای مثل 18 تیر سال ۷۸ و فتنه‌ سال ۸۸، با فاصله‌ ده سال، اینها در تهران راه انداختند. امیدوار بودند که بتوانند با این فتنه، نظام را شکست بدهند؛ ضربه وارد کنند؛ اما به عکس شد. در فتنه‌ 18 تیر، پنج روز بعد از اینکه فتنه‌گران فتنه‌ خود را شروع کردند، مردم آن حرکت عظیمِ ۲۳ تیر را به راه انداختند.(90/7/20)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
کاش زودتر می‌فهمیدید

 از پنج سال پیش که نبرد منطقه‌ای علیه جبهه مقاومت شکل گرفته، رسانه‌ها و اتاق‌های فکر دشمنان همواره به یک عامل مهم در پیروزی جبهه مقاومت تأکید داشته‌اند و آن، نقش فرماندهی سردار سلیمانی در این عملیات‌ها است. روزنامه انگلیسی «گاردین» در یکی از مطالب خود با انتشار گزارشی نوشت: سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بغداد را حفظ کرد. اندیشکده شورای آتلانتیک هم در گزارشی نوشت: در میان ایرانیان، فرمانده سپاه قدس از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و طرفدارانش وی را قهرمان ملی از خودگذشته می‌دانند. سلیمانی کماکان استراتژیست ارشد اقدامات نظامی ایران در خارج از کشور، از جمله برای مقابله با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه است. تصاویر وی در رسانه‌های اجتماعی از سال 2014 منتشر شده است که شامل حساب‌های متعدد در اینستاگرام می‌شود و بسیاری از آنها بیش از 190 هزار دنبال‌کننده دارند. نتایج یک نظرسنجی در مرکز مطالعات امنیت و بین‌الملل دانشگاه مریلند نشان می‌دهد،‌ محبوبیت وی تا ژانویه 2016 بیش از 73 درصد بوده و این رقم در دسامبر 2016 به 74 درصد افزایش یافته است. این محبوبیت تا اندازه بسیاری ناشی از فداکاری و فروتنی وی است. در سال‌های گذشته، حضور ساده و بدون سلاح و همچنین طراحی‌های پیچیده نظامی سردار سلیمانی در جبهه‌های نبرد سبب دلگرمی رزمندگان شده و وی را محبوب کرده است. اکنون که جبهه مقاومت به پیروزی‌های نهایی خود نزدیک می‌شود، شاهد آن هستیم که نیروهای دولتی نیز از نقش برجسته سردار سلیمانی در آزادسازی موصل سخن می‌گویند. روز گذشته آقای بعیدی‌نژاد، سفیر کشورمان در لندن با اشاره به آزادسازی موصل، درباره نقش سردار سلیمانی گفت:
«سلیمانی بزرگ‌ترین استراتژیست نظامی جهان معاصر است.» اگر چه سردار سلیمانی به این جملات نیازی ندارد؛ اما بیان این جمله پس از پنج سال از زبان دولتی‌ها نشان می‌دهد، تازه باور کرده‌اند که واقعاً نیروهای انقلاب توانسته‌اند در نبرد علیه تروریسم بین‌الملل موفق شوند. چه بسا اگر اندکی مانند غربی‌ها به نقش سپاه اسلام ایمان داشتند، می‌توانستند در عرصه دیپلماتیک نقش مفیدتری داشته باشند و مانند یک بال در کنار نیروی قدس عمل کنند.

▼ گزارش روز 
برداشت انحرافی!

«رأی بالای مردم در دو دوره پی‌درپی به روحانی نشان می‌دهد مردم در کنار رویکرد تمشیتی دولت، دولتی می‌خواهند که برای آنان در سطح جهانی عزت و منزلتی درخور دیگر مردم جهان فراهم کند. لذا آنچه امروز به قرارداد بزرگ با توتال منجر شده، بیش از تلاش‌های دولت، خواست و اراده مردم بوده است» این جملات را اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس دولت یازدهم بر زبان آورده است، اما این جمله نه تنها منطق درستی ندارد، بلکه بسیار نگران‌کننده و ترسناک است؛ اگرچه درباره اینکه در جمهوری اسلامی ایران بر اساس گفتمان حضرت امام خمینی(ره) میزان رأی ملت است، هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد؛ همان‌گونه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز رأی مردم را تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز می‌دانند؛ اما معنایی که در پس سخنان جهانگیری وجود دارد نه تنها با این نگاه هیچ سنخیتی ندارد؛ بلکه می‌توان از آن به عنوان یک برداشت انحرافی از مردم‌سالاری دینی و مقدمه‌ای برای استبداد رأی مسئولان منتخب یاد کرد؛ چرا که براساس اصول مردم‌سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران و حتی در نظام‌های دموکراسی غربی، رأی مردم هرگز به معنای آن نیست که مردم اختیار صد درصدی به دولت داده‌اند و مسئولان دولتی حق دارند هر اقدام خلاف مصالح ملی و برخلاف استقلال کشور را با این توجیه خنده‌دار که خواست مردم است، عملیاتی کنند.
 اساس مردم‌سالاری دینی بر این است که مردم در انتخابات مسئولان کشور را انتخاب ‌کنند و از فردای انتخابات در مقام ناظر و مطالبه‌گر درباره یکایک تصمیمات آنها توضیح بخواهند و مانع عملیاتی شدن اقدام خلاف مصالح کشور و انقلاب شوند نه اینکه مردم در انتخابات سلطان و پادشاه بر کرسی صدارت بنشانند که از فردای آن روز حق هیچ‌گونه انتقاد یا مطالبه‌ای نداشته باشند.

▼اخبار ویژه   
 1ـ برخی نان حصر را می‌خورند!

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه آقای موسوی‌لاری مصاحبه کرده و گفته است ملاقات رهبر معظم انقلاب برای طرح مسائل شخصی بود، اظهار داشت: این تعبیر اشتباه و توهین است. چه مسئله شخصی بین ما و رهبری وجود دارد که ایشان یک ساعت، برای این بحث وقت گذاشتند. محسن رهامی  همچنین افزود: در حصر بودن آقایان موسوی و کروبی به نفع برخی افراد است؛ چون نان حصر را می‌خورند؛ بنابراین نمی‌خواهند رفع حصر را پیگیری کنند. از این جهت می‌گویند کار ما برای دیدار با رهبری شخصی بوده و هیچ ارتباطی با اصلاحات ندارد.

 2ـ آشنا بین جلیلی و روحانی مردد بود!
 سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی گفت: من یک روایتی شنیدم که دوره قبل انتخابات ریاست‌جمهوری آقای حسام‌الدین آشنا مردد بود با جلیلی کار کند یا روحانی؛ یعنی با آقای جلیلی رفاقتی داشت و پیش او رفت و ملاقاتی با هم داشتند؛ اما به توافق نرسید، بعد رفت از آقای روحانی حمایت کرد. حالا این روایت را چطور می‌شود تحلیل کرد؟ یعنی جلیلی کجا، روحانی کجا. بنابراین رابطه آقای آشنا با آقای روحانی مبتنی بر قرارداد است. در رابطه براساس قرارداد طرف به این نتیجه می‌رسد که با یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری کار کند، چون آورده بیشتری برایش دارد، به این می‌گویند رابطه مبتنی بر قرارداد.

▼ اخبار
1ـ ایران قادر است تا صدها کیلومتر دورتر از مرزهایش اعمال قدرت کند

اندیشکده صهیونیستی «بگین‌ ـ سادات» در تحلیلی درباره حملات موشکی ایران به مواضع داعش نوشت: به دنبال حمله تروریستی هفت ژوئن داعش به تهران، جمهوری اسلامی قول انتقام از آنها را داد و در این انتقام‌جویی در 17 ژوئن موشک‌های نقطه‌زن بالستیک خود را به برخی مقرهای داعش در دیرالزور شلیک کرد. ایران از این مسئله برای نمایش قدرت موشکی خود استفاده کرد؛ نمایشی که طراحی شده بود تا نشان دهد نیرویی هم‌تراز با روسیه و آمریکا است. در ادامه تحلیل آمده است: ایران می‌تواند تا صدها کیلومتر دورتر از مرزهایش اعمال قدرت کند و اراده و عزم راسخی برای حل بحران ‌با استفاده از نیروی خود برای پیشبرد منافعش در منطقه دارد. در پایان این مطلب آمده است: برتری نیروی زمینی و هوایی در حال محو شدن است و کشورهایی، مانند ایران و کره شمالی بر روی توان موشکی به منزله موردی حیاتی در حفظ امنیت‌شان تمرکز کرده‌اند.

2ـ برجام در دیدار خصوصی سران آمریکا و انگلیس
خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد: در حالی که اظهارنظرهای ضد ایرانی رئیس‌جمهور آمریکا ادامه دارد،‌ او در دیدار دوجانبه با نخست‌وزیر انگلیس در حاشیه نشست گروه 20 باز هم از توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام و گروه 1+5 انتقاد کرد. بر پایه این گزارش، دیدار خصوصی بین دونالد ترامپ و ترزا می در هامبورگ بیشتر از زمان‌بندی که از قبل در نظر گرفته شده بود، طول کشید. به گفته یک مقام انگلیسی،‌ ترامپ در این دیدار دوجانبه بر مخالفتش با برجام تأکید و نخست‌وزیر انگلیس حمایت کشورش از توافق هسته‌ای را تکرار کرد. بلومبرگ در گزارش مذکور آورده است: هر چند به ‌صورت رسمی اظهارنظری درباره صحبت‌های این دو رهبر غربی در زمینه برجام منتشر نشده، اما پیش از این، ‌ترامپ بارها در مخالفت با توافق هسته‌ای و ترزا می در حمایت از آن حرف زده بود.

3ـ ترامپ واقعی با ترامپ تلویزیونی فرق دارد
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در پایان نشست گروه 20، از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تعریف کرد و گفت: مسکو و واشنگتن می‌توانند روابط خود را احیا کنند. وی که در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، درباره دیدارش با ترامپ گفت: دو طرف توانسته‌اند رابطه‌ای شخصی با یکدیگر ایجاد کنند. پوتین افزود: ترامپی که در تلویزیون می‌بینید، با ترامپ واقعی فرق دارد. او آدم خاصی است، منظور شما را درک می‌کند، کلمات شما را بسیار سریع تحلیل می‌کند و می‌تواند به پرسش‌ها پاسخ دهد. رئیس‌جمهور روسیه گفت: در ابتدای نشست، به ترامپ توضیح داده است که هیچ دخالتی در انتخابات آمریکا نداشته است. او گفت: تصور می‌کند ترامپ پس از پرسیدن چند سؤال، از توضیحات وی قانع شده، اما «بهتر است که از خود او بپرسید.»

4ـ 78 قاضی در سال 95 تعلیق شدند
مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه اعلام کرد: در سال گذشته 78 قاضی تعلیق شدند که در مقایسه با سال پیش از آن 20 درصد افزایش داشته است. مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه انجام اقدامات حفاظتی، اطلاعاتی و نظارتی، از قبیل حفاظت کارکنان، اطلاعات، اسناد، تجهیزات، ایجاد امنیت و مقابله با فساد را در راستای حفظ سلامت و استقلال دستگاه قضایی به عهده دارد. بر همین اساس، در سال  گذشته 27 هزار و 920  گزارش خبر به این مرکز واصل شد که در مقایسه با سال پیش از آن 41 درصد رشد داشته است. در سال گذشته با 178 وکیل، 64 کارشناس و 103 کارچاق‌کن و جاعل برخورد شده است.

▼ اخبار کوتاه
سیدعمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی عراق با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران طرحی را برای آغاز گفت‌وگوها با عربستان پیشنهاد داده و از امیر کویت خواسته بود در این چارچوب ایفای نقش کند، گفت: عراق نیز می‌تواند در نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و عربستان نقش مثبت ایفا کند. باید با یکدیگر گفت‌وگو کنیم. این کشورها باید با هم سر میز گفت‌وگو بنشینند و نگرانی‌های هم را رفع کنند. در غیر این‌صورت همه متضرر خواهیم شد.
رجب طیب‌اردوغان در حاشیه نشست گروه 20 در هامبورگ با بیان اینکه انتظارات از اقدامات مشترک مسکو و آنکارا در زمینه سوریه بالاست، گفت: اقدامات فراوانی صورت گرفته است تا روابط روسیه با ترکیه گسترش یابد. وی همچنین خطاب به پوتین گفت: شخصاً و از جانب مردم کشورم از نقشی که شما در سوریه ایفا می‌کنید، تقدیر می‌کنم.
مشاور وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه دو و نیم میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد، گفت: بانک مرکزی فشار زیادی برای فروش خانه‌های خالی به بانک‌ها وارد کرده است؛ چون بخش قابل ملاحظه‌ای از خانه‌های خالی در تملک بانک‌هاست. وی افزود: مازاد مسکن نشان‌دهنده این نیست که خانه لازم نداریم، برای خانه اولی‌ها نیازمند مسکن هستیم.
وزیر خارجه عربستان اعلام کرد که در دیدار با همتای آمریکایی خود درباره بحران قطر و آنچه «دخالت‌های ایران» نامید، گفت‌وگو کرده‌اند. «عادل الجبیر» با بیان اینکه دیدارش با وزیر خارجه آمریکا نتیجه‌بخش بوده است، اعلام کرد: بیانیه اجلاس سران گروه ۲۰ که در هامبورگ آلمان برگزار شد، درباره مبارزه با تروریسم شفاف و واضح بود.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌ دولت یازدهم در همایش روز ملی صنعت و معدن گفت: رئیس‌جمهور با مشورتی که با نهادها و ارکان حکومت می‌کند، دولتی را انتخاب می‌کند که با وعده‌هایی که به مردم در انتخابات در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی داده، سازگار باشد و بتواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد.
با توجه به قطعی بودن تداوم حضور رحمانی‌فضلی در وزارت کشور و همچنین معرفی شدن نهاوندیان در مقام وزیر بازرگانی در دولت دوازدهم، یکی از دو گزینه واعظی یا شریعتمداری رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دولت دوازدهم خواهند بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات