صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۰۳۱۹۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 7 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): این لطف خدا به این ملّت است که به آنها شجاعت داد، به آنها بصیرت داد، به آنها استقامت داد، مشکلات را تحمّل کردند، مردان و زنان مؤمن این ملّت توانستند جوری مشی کنند و جوری عمل کنند که امروز ملّت ایران در خاورمیانه سربلند است.(1395/8/12)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
خصومت‌های سریالی

پس از آنکه طرح تحریمی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، روسیه و کره شمالی که پیش از این در مجلس سنای آمریکا تصویب شده بود، با 419 رأی مثبت در برابر سه رأی منفی به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید و اکنون در انتظار امضای ترامپ برای اجرایی شدن است.، وزارت خزانه‌داری آمریکا در واکنش به آزمایش موشک‌ ماهواره‌بر سیمرغ،‌ شش نهاد ایرانی تابع گروه صنعتی شهید همت را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. شرکت‌ها و شخصیت‌های مرتبط با سپاه به‌ ویژه در بحث موشکی، خود موشک‌ها و بحث حقوق بشر، سه نقطه‌ هدف این تحریم‌ها است؛ اما در این میان، حساس‌ترین مسئله برای آمریکایی‌ها، مسئله موشکی ایران است. اعضای کنگره آمریکا معتقدند، ایران نقض برجام کرده و برنامه موشکی را برخلاف قطعنامه شورای امنیت پیش برده است. این ادعای واهی در حالی مطرح می‌شود که پس از روی کار آمدن ترامپ، خود آمریکا دو بار بر پایبندی ایران به مفاد برجام اذعان کرده است. هر چند به گفته کارشناسان، این تحریم‌ها، تکرار تحریم‌های گذشته بود؛ ‌اما در این زمینه توجه به چند نکته خالی از فایده نخواهد بود:
1ـ واکنش یکدست و یک‌‌صدای مسئولان به این تحریم‌ها و هشدار به آمریکا درباره انجام اقدام متقابل نقطه مثبت و مسئله مهمی بود که نشان داد، برخلاف گذشته برجام اکنون به عامل وحدتی در ایران تبدیل شده است.
2ـ تداوم تهدیدات ترامپ حتی پس از تصویب این تحریم‌ها، به ویژه این عبارت وی که «اگر ایران به این توافق پایبند نباشد و از انجام کارهایی که ملزم است، خودداری کند، یک مسئله خیلی بزرگ برای ایرانی‌ها‌ اتفاق خواهد افتاد» حکایت از خصومت‌های سریالی آمریکا علیه جمهوری اسلامی داشته و گویای آن است که آمریکا درصدد است با تهدید ایران و ایجاد هراس، از ایران امتیاز بگیرد؛ حال آنکه به هیچ‌وجه نباید برای این تهدیدات تره‌ای خرد کرد.
3ـ همراهی نکردن جدی و حتی انتقاد اتحادیه اروپا از این اقدام آمریکا نیز می‌تواند به معنای شکاف در جبهه‌ غربی ـ آمریکایی و زنگ هشداری به ترامپ برای کشیدن ترمز وی باشد. هرچند نمی‌توان چندان به اتحادیه اروپا امید بست.
4ـ مهم‌ترین مسئله انجام اقدام متقابل از سوی کشورمان است تا هزینه‌ تحریم ایران برای آمریکا را بالا ببرد و این کشور را از کرده‌ خود پشیمان کند.

▼ گزارش روز
محبوبیت پر معنا

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محبوب‌ترین شخصیت از نگاه مردم ایران است. براساس نتایج نظرسنجی که مرکز «ایران پل» برای «مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی» دانشگاه مریلند انجام داده، 61 درصد از ایرانی‌ها نظرشان درباره سردار سلیمانی را «بسیار مطلوب» توصیف کرده‌اند که این حد رقم اختلاف معناداری با دیگر شخصیت‌های مورد بررسی این نظرسنجی دارد. این نظرسنجی افزون بر اینکه محبوبیت این فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد، بیانگر چند موضوع است؛ از جمله اینکه با وجود تبلیغ‌های گسترده و فضاسازی‌ها و تبلیغ مداوم این معنا که مردم از موضع انقلابی خسته شده‌اند و می‌خواهند سازش با دشمن جایگزین انقلابی‌گری شود، محبوب‌ترین شخصیت‌ مردم همچنان یک فرد انقلابی است که امروز به مثابه نماد مبارزه و ایستادگی در برابر دشمن و گسترش فرهنگ بر آمده از انقلاب اسلامی و پافشاری بر آرمان‌های انقلاب شکوهمند اسلامی است تا دروغ بودن این ادعا را که مردم از انقلاب و انقلابیون خسته شده‌اند، هویدا کند. نکته دیگری که به واسطه محبوبیت فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در میان مردم مشخص می‌شود، شکست سخت و مهلک پروژه رسانه‌ای ضد انقلاب برای فاصله انداختن میان مردم و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. نیروهای ضد انقلاب خارج‌نشین و داخلی سال‌هاست که با بمباران رسانه‌ای، اخبارسازی، سیاه‌نمایی و هزار و یک کلک و حقه دیگر درصدد ایجاد بدبینی نسبت به سبزپوشان انقلاب اسلامی در میان اقشار مختلف جامعه بوده و به دنبال آن هستند که حمایت  مردم از این بازوی پر توان کشور را کم‌رنگ کنند؛ اما همان‌گونه که نتایج این نظرسنجی معتبر نشان می‌دهد، برخلاف هزینه‌های گزاف و اجرای سناریو‌های متعدد ضد انقلاب که حتی برخی از مقامات و مسئولان هم گاهی تحت تأثیر آن قرار گرفته و با آنها همراه می‌شوند، به سخت‌ترین شکل ممکن شکست خورده‌اند و امروز حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه محبوب‌ترین است.

▼ اخبار ویژه
انتخاب کدام وزرا با هماهنگی رهبری است؟

پایگاه رهبر معظم انقلاب با اشاره به شایعات چند روز اخیر درباره انتخاب وزرای کابینه با نظر رهبر معظم انقلاب در مطلبی تحت عنوان «دغدغه اصلی رهبر انقلاب در خصوص کابینه دولت دوازدهم» با اعلام این نکته که رویکرد رهبری همواره حمایت از دولت‌های مستقر است، نوشت: «رویه ثابت در همه دولت‌ها، هماهنگی با رهبری در انتخاب وزیران دفاع، امور خارجه و اطلاعات بوده است؛ این هم، حسب تکالیفی است که در قانون اساسی برای رهبری در امور سیاست خارجی و دفاعی ـ امنیتی تعیین شده است. در خصوص برخی وزارتخانه‌ها مثل علوم، آموزش‌وپرورش و ارشاد اسلامی، رهبر معظم انقلاب اسلامی حساسیت‌هایی دارند، چراکه انحراف در آنها، موجب ایجاد انحراف در حرکت کلان کشور به سمت آرمان‌ها می‌شود و نگهبانی و مراقبت در خصوص حرکت عمومی به سمت آرمان‌ها وظیفه قطعی رهبری است اما در انتخاب مسئولان این وزارتخانه‌ها، ورود نمی‌کنند.»

داعش اروپا را به جنگ بزرگ تهدید کرد

به گزارش السومریه‌نیوز، یکی از اعضای فرانسوی گروه تروریستی داعش ملقب به «ابواسحاق الفرنسی» یا «فرانسوی سیاه» در یکی از مساجد شهر تلعفر کشورهای اروپایی را به آغاز یک جنگ بزرگ تهدید کرد. وی که زبان عربی را نیز به خوبی نمی‌شناخت، در خطبه‌های نماز جمعه شهر تلعفر با تکرار چندین باره «داعش کشورهای اروپایی را هدف قرار خواهد داد»، کشورهای اروپایی را تهدید کرد.

 
▼ اخبار
1ـ تعقیب قضایی مجدد حمید بقایی
عباس جعفری دولت‌آبادی با تکذیب اظهارات حمید بقایی درباره وضعیت برخی زندانیان و دیگر موارد ادعا شده، گفت: با توجه به ادعاهای بقایی درباره وضعیت یک زندانی گزارشی از پرونده متهم از دادسرای ناحیه 37 تهران اخذ و دادیار ناظر زندان دادسرا با زندانی ملاقات کرد که نشان می‌دهد اقدامات دادسرا درباره زندانی از جمله صدور قرار تأمین طبق مقررات صورت گرفته و به علاوه حسب گزارش رئیس زندان و دادیار ناظر زندان، زندانی در ایام بازداشت از امکان ملاقات، خدمات پزشکی و تماس‌های تلفنی متعدد با خانواده‌اش برخوردار بوده است. وی ادامه داد: به علاوه، آقای قاسم‌زاده، بازپرس پرونده اظهارات آقای بقایی درباره آقای حسین فریدون را تکذیب کرد؛ ادعاهای مطروحه در مورد انفرادی بودن حمید بقایی در بند 209 با توجه به نامه وزارت اطلاعات به دادستانی تهران کذب است و دادستانی تهران بر همین مبنا، با توجه به اظهارات حمید بقایی (4/5/96)‌، بار دیگر نامبرده را با اتهامات جدید تحت تعقیب قضایی قرار داده و پرونده قبلی وی به زودی با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال خواهد شد.

2ـ دو شهید و ۲۵۰ زخمی فلسطینی در درگیری با صهیونیست‌ها

در پی درگیری‌های نظامیان صهیونیست و شهروندان فلسطینی در مناطق مختلف کرانه باختری و قدس اشغالی دو جوان فلسطینی به شهادت رسیده و 250 نفر زخمی شدند. به گفته منابع فلسطینی، یکی از این جوان‌ها به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در مناطق شرقی اردوگاه البریج در مرکز نوار غزه به شهادت رسیده و دیگری نیز عصر جمعه به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در چهارراه شهرک صهیونیست‌نشین «غوش عتصیون» در جنوب بیت لحم در جنوب کرانه باختری شهید شده است گفتنی است، حماس با صدور بیانیه‌ای از همه قشرهای ملت فلسطین و گروه‌های ملی و اسلامی آن خواسته بود به نشانه مخالفت با اقدامات رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی، از جمله نصب دوربین‌های مداربسته هوشمند و بازرسی بدنی نمازگزاران برگزار می‌شود، شرکت کنند.

3ـ تغییر در ساختار وزارت امور خارجه

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تشکیل معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه خبر داد و گفت: وزارت امور خارجه به دنبال تغییر در ساختار درونی خود است. وی افزود: در وزارت امور خارجه کشور معاونت دیپلماسی اقتصادی با حوزه گسترده در نظر گرفته شده است که پس از تأیید تغییرات در هیئت دولت و ریاست‌جمهوری ضعف در اقتصاد بین‌المللی جبران خواهد شد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: هیچ‌کدام از وزارتخانه‌های کشور اساسنامه ندارند؛ بنابراین نمی‌توان در این زمینه به وزارت امور خارجه ایراد گرفت، با این حال امیدواریم تحولی در این زمینه رخ دهد و این ضعف برطرف شود.

4ـ بازرسی از تأسیسات نظامی ایران؛ بهانه جدید ترامپ

دولت جدید آمریکا در دور تازه فضاسازی علیه کشورمان در نظر دارد به منظور بهانه‌تراشی برای برهم زدن توافق هسته‌ای با ایران، موضوع بازرسی از تأسیسات نظامی کشورمان را بار دیگر مطرح کند. به گزارش شبکه خبری العالم، دولت آمریکا در نظر دارد به بهانه ارزیابی دقیق‌تر از توافق هسته‌ای صورت گرفته میان کشورهای غربی با ایران از تأسیسات نظامی این کشور بازرسی کند. مقامات آمریکایی اعلام کردند، بازرسی از تأسیسات اتمی ایران یکی از مفاد توافق هسته‌ای این کشور با گروه 1+5 است و مسئولیت اجرای آن نیز بر عهده آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است.

▼ اخبار کوتاه

رئیس پلیس فتای ناجا درباره رفع فیلتر توئیتر گفت: چنین چیزی صحت ندارد و توئیتر رفع فیلتر نخواهد شد. سردار کمال هادیانفر افزود: توئیتر عامل فعالیت تروریست‌هاست و من در نشست اسپانیا به طور رسمی به مدیر آن گفتم که در حال حاضر بیش از 750 هزار نفر در جهان از داعش طرفداری می‌کنند و عامل تروریستی داعش هستند و همه فعالیت آنها در توئیتر رخ می‌دهد. وی همچنین با اشاره به سوء‌استفاده از دیگر شبکه‌های اجتماعی گفت: ما فراموش نکرده‌ایم که هماهنگی‌های همین عملیات تروریستی گروهک داعش تماماً در تلگرام رخ داد.
محسن هاشمی در برنامه دستخط گفت: پس از فوت ابوی نزد رهبر معظم انقلاب رسیده بودیم که من خدمت ایشان گفتم ما پدر از دست دادیم و شما برای ما پدری کنید بچه‌ها هم قول می‌دهند شما را به عنوان پدر بپذیرند و حرف شما را گوش دهند. ایشان گفتند اینجور که من می‌دانم اینها حرف پدر خود را هم گوش نمی‌دادند. البته به شوخی گفتند. اینکه بیایند و حرف مرا گوش بدهند یک مقدار سخت است؛ ولی من گفتم سعی می‌کنم این مسیر را ایجاد کنم که اینها حرف شما را گوش بدهند.
کمال اطهری، کارشناس اقتصادی حامی دولت گفت: طبق آمار سرشماری سال 85، 120 هزار خانوار در کل ایران هستند که گاهی از دو خانوار بیشتر هم در واحدهای مسکونی 50 متر و کمتر زندگی می‌کنند. وی با تأکید بر اینکه «اکنون شاهد چندخانواری هستیم»، تأکید کرد: اگر میانگین خانوار را چهار نفر در نظر بگیریم، سرانه هر فرد به ‌طور متوسط حدود شش متر مربع خواهد شد؛ در حالی که سرانه حداقلی برای هر فرد به ‌طور متوسط باید 12 متر مربع باشد.
مهدی کروبی روز گذشته از بیمارستان قلب تهران مرخص و به منزل خود در محله جماران منتقل شد. حسین کروبی با اعلام این خبر، گفت: با تشخیص پزشک معالج مبنی بر اینکه ضربان قلب پدرم به حالت عادی بازگشته و به مراقبت در بیمارستان نیازی ندارد، از بیمارستان مرخص شد و به منزل بازگشت. وی با بیان اینکه کروبی در سلامت کامل به سر می‌برد، از پزشک معالج وی در بیمارستان قلب تهران تشکر کرد.
برخی از وزرای اصلاح‌طلب برای بازگشت مجدد به کابینه در حال رایزنی‌های گسترده هستند، یکی از آنها که به تازگی سمت یک وزارتخانه فرهنگی را عهده‌دار شده است بارها به رئیس مجلس مراجعه کرده و خواهان توصیه او به رئیس‌جمهور شده است. بنا بر اخبار رسیده، حضور رحمانی‌فضلی، علوی، ظریف، قاضی‌زاده هاشمی و نهاوندیان در کابینه آینده قطعی شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات