صبح صادق >>  بازار >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۶۳۴۸۲
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت ‌و گو با صبح صادق

وزیر باید سیاست‌گذار خوبی باشد

پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: «با کمی تدبیر متوجه می‌شویم صرف جوان‌گرایی راهکار حل مشکلات نیست. در تمام دنیا سیاست‌گذاری در سطوح بالای تصمیم‌گیری بر عهده افراد با تجربه و کاردان است. اصولاً همواره تصمیمات بزرگ و مهم را به افراد با تجربه، با سابقه، کارکشته و کاردان می‌سپارند و جوانان را برای پست‌هایی، مانند مدیر کل به کار می‌گیرند که از نیروی جوانی و انرژی آنها برای کارهایی استفاده شود که نیازمند پیگیری است.»
«مرتضی عزتی» اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با «صبح صادق» درباره ارزیابی انتخاب وزرا در پاسخ به این پرسش که مؤلفه‌های مهم در انتخاب کابینه آقای پزشکیان را چه عواملی می‌دانید، گفت: «ارزیابی وزرا موضوع بسیار مهمی است که نباید در آن کمترین غفلتی صورت بگیرد، چرا که فرصتی برای آزمون و خطا نداریم و برنامه‌ریزی‌ها و انتخاب‌ها باید کاملاً علمی و اصولی باشد.»
وی در این باره خاطرنشان کرد: «رئیس جمهور منتخب مردم باید توانمندی‌های وزرا را در نظر بگیرد، اما اصلی‌ترین موضوعی که باید در دستور کار رئیس جمهور قرار گیرد،  توانمندی علمی و داشتن درک درستی از مسائل جامعه، چرایی رسیدن کشور به وضعیت اقتصادی کنونی حتی در سایر حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و... است. بنابراین، توانمندی علمی، تخصص و درک درست و ارزیابی صحیح از وضعیت موجود یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های انتخاب رئیس جمهور به شمار می‌رود.»
وی در این باره مثالی زد و گفت: «اگر آقای پزشکیان اینگونه عنوان می‌کند که علمی برخورد کردن با مسائل راهکار رفع چالش‌ها و معضلات است، مسائل را باید به گونه‌ای پیش ببرند که علم در آنها نقش داشته باشد.»
مرتضی عزتی در این باره تصریح کرد: «به این معنا که رئیس جمهور باید در انتخاب وزرا و مدیران ارشد کشور توانایی علمی بالاتر را لحاظ کنند؛ یعنی کسانی به عنوان وزیر برگزیده و معرفی شوند که می‌توانند با شناخت ساختارهای موجود جامعه با استفاده از توانایی علمی خود مشکلات را رفع کنند.»
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره انتخاب‌هایی که هیچ گاه درست نبوده نیز گفت: «اینکه فلان شخص در این دولت یا آن دولت چند سال وزیر بوده، کفایت نمی‌کند و نباید ملاک انتخاب و معرفی وزرا باشد. برای موفقیت در هر کاری باید درست برنامه‌ریزی کنیم و زحمت آن را نیز متقبل شویم. اینجا نیز درست کار کردن داشتن ارزیابی درست از رزومه و سوابق افراد است.»
عزتی معتقد است: «رئیس جمهور در انتخاب وزرا باید به این نکته دقت داشته باشد کسانی را روی کار بیاورد که توانایی علمی برای اجرای سیاست‌های مناسب را دارند. چالش‌ها و معضلات کشور امروز به قدری آشکار است که برای پیدا کردن آن کسی به سختی نمی‌افتد، یعنی همه چیز هویداست ضمن اینکه  شناختن روابط وزارتخانه نیز سخت نیست.»
وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: «برای نمونه اینکه بگوییم فلان فرد دو دوره مدیر یا وزیر بوده و وزارتخانه را به خوبی می‌شناسد، کافی نیست. در وضعیت فعلی کشور شناخت از وزارتخانه برای معرفی یک وزیر کافی نیست، به ویژه در بخش اقتصاد و بخش خصوصی با تمرکز بر روابط تولید در بخش خصوصی، صرف داشتن تجربه حضور در وزارتخانه برای تصدی مسئولیت یک وزارتخانه کفایت نمی‌کند.»
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس معتقد است: «در صورتی که وزیر پیشنهادی، موارد اشاره شده را به خوبی بشناسد و برای توفیق هر یک از محورهای یاد شده برنامه داشته باشد و سیاست‌گذاری مناسبی در دستور کار قرار دهد که به رشد بخش خصوصی و رونق و رشد اقتصادی منجر شود،چنین انتخابی درست است.»
وی در این باره تصریح کرد: «وزیری باید راهی وزارتخانه‌های اقتصادی شود که به بخش خصوصی فرصت حضور و عرض اندام در فضای اقتصادی کشور را بدهد. در وضعیت کنونی، شناخت بخش خصوصی مهم‌تر از داشتن تجربه پست و مقام دولتی است.»
این اقتصاددان بیان داشت: «همه می‌دانیم وزارتخانه ساختاری دارد و برآن اساس کار خود را انجام می‌دهد، لذا وزیر انتخاب شده در همان ساختار و چارچوب کار می‌کند؛ اما مسئله مهم سیاست‌گذاری برای رشد و توسعه اقتصادی است، پس وزیر باید سیاست‌گذار خوبی باشد تا نابسامانی‌ها را رفع و اقتصاد را در بهترین شکل ممکن مدیریت کند.»
این استاد اقتصاد با توجه دادن رئیس جمهور به اینکه باید به رزومه مدیران به‌خصوص در بخش اقتصادی توجه شود، گفت: «برای نمونه، معیار انتخاب وزرای اقتصادی باید رشد اقتصادی باشد. اگر وزیری داریم که با سیاست‌گذاری‌های درست زمینه‌ساز رشدهای اقتصادی خوب بوده، نه رشدهای ساختگی، شایسته انتخاب شدن است.»
این کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: «وزیری که در دوره های پیشین مدیریت توانسته رشد 8 درصدی ایجاد کند و عامل حل مشکلات عدیده‌ اقتصاد بوده می‌تواند وزیر شود، پس رئیس جمهور در انتخاب وزرا باید چنین معیارهایی را لحاظ کند. به صرف اینکه کسی قبلاً وزیر بوده، اما عملکرد موفقی نداشته، چنین فردی  ارزش تکرار دوباره و وزیر شدن ندارد.»
وی در ادامه بحث درباره موضوع جوان‌گرایی کابینه نیز گفت: «جوان بودن کابینه نیز هیچ مزیتی برای وضعیت فعلی ما ندارد. با کمی تدبیر متوجه می‌شویم صرف جوان‌گرایی راهکار حل مشکلات نیست. در تمام دنیا سیاست‌گذاری در سطوح بالای تصمیم‌گیری بر عهده افراد با تجربه و کاردان است. اصولاً همواره تصمیمات بزرگ و مهم را به افراد با تجربه، با سابقه، کارکشته و کاردان می‌سپارند و جوانان را برای پست‌هایی، مانند مدیر کل به کار می‌گیرند که از نیروی جوانی و انرژی آنها برای کارهایی استفاده شود که نیازمند پیگیری است.»
مرتضی عزتی گفت: «جوان‌گرایی در بخش‌هایی، مانند نظارت بر روند اجرای یک پروژه باید پیاده شود، اما در رده‌های بالای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری جوان‌گرایی معنا ندارد.»
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس معتقد است: «هیچ جای دنیا جوان‌گرایی را که در فرهنگ سیاسی ما جا افتاده، اعمال نمی‌کنند. به بیان بهتر، جوان‌گرایی که طی سال های اخیر مطرح شده و مسئولان را به آن وادار کرده‌اند، سیاست انحرافی است که به انحراف در تصمیم‌گیری‌ها منجر می‌شود. متأسفانه، برخی با اهداف خاص این مطالب را در دهان مقامات و مسئولان گذاشته‌اند؛ در حالی که به هیچ وجه برای سیاست‌گذاری بزرگ و کارهایی که نیازمند تأمل و تدبر بیشتر است، جوان‌گرایی معنا ندارد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات