صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۰۳۵۵۱

اخبارویژه روزنامه های17مرداد1396

کیهان

دیروز رحم اجاره‌ای بود حالا آلزایمر گرفته است!
یک روزنامه اصلاح‌طلب با لحنی تهدیدآمیز نوشت روحانی دچار فراموشی و آلزایمر شده است.


روزنامه قانون در گزارش صفحه اول خود نوشت: روحانی بی‌شک مدیون پشتیبانی و کمک‌هایی است که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به وی کرد و سبب شد تا مردم و سایر جریان‌های سیاسی به حمایت از شیخ دیپلمات وارد عرصه شوند. اما گویی خاک، این محبت‌های آیت‌الله را بسیار سرد و روحانی آنها را فراموش کرده است.

فرضیه دیگر نیز آن است که گویی روحانی مانند برخی، دچار توهم شده که 24 میلیون رای به دلیل محبوبیت شخص اوست. به نظر، این خیال سبب شده که روحانی به خودمحوری برسد و حتی یادی نیز از بزرگان خود نکند. نمود اصلی این نوع تفکر آقای روحانی را در مراسم تنفیذ و تحلیف مشاهده کردیم.

روحانی که مدام در برنامه‌های تبلیغاتی‌اش ذکر هاشمی می‌گفت، در این دو مراسم از زمین و زمان تشکر کرد ولی یاد آن مرحوم نیفتاد. البته مگر می‌شود این شکوه و جلال مراسم تحلیف را دید و یاد معمار آن نیفتاد؟! قانون درباره «آلزایمر خطرناک» می‌افزاید: این فراموشی زودهنگام آقای رئیس‌جمهور شاید چندان در میان مشکلات و معضلات کشور جایگاهی نداشته باشد ولی کسی که یک بار فراموش کند، به راحتی به این روند فراموشی ادامه می‌دهد؛ یک روز وعده‌هایی که به مردم داده و یک روز قسمی که خورده یا حتی روزی فراموش می‌کند که چرا مردم به او رای دادند. شیخ دیپلمات باید بداند سیاست داخلی با سیاست خارجی تفاوت دارد و مردم ایران، دیپلمات‌های انگلیسی و فرانسوی نیستند که با آنها با دیپلماسی برخورد کرد بلکه با این ملت که به او اعتماد کردند باید صادق بود.


استعمال این ادبیات در حالی است که روزنامه قانون اسفند 92 ضمن مصاحبه با ابراهیم اصغرزاده، از قول وی مدعی شد دولت روحانی، رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان است!
پس از وی نیز عبداله ناصری ضمن تأیید این گفته اظهار داشت: اگر دولت جنین اصلاحات را خوب نگه دارد، مجددا آن را اجاره می‌کنیم.

بعد از رحمانی فضلی و نهاوندیان نوبت حمله به ربیعی شد
اصلاح‌طلبان در آستانه معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس، فشار بر روحانی را شدت بخشیدند.


سایت فرارو در این زمینه نوشت: پیش از این گفته شده بود که معرفی محمد نهاوندیان به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد به مجلس قطعی شده اما اکنون شنیده شده که روحانی در حال بازنگری این تصمیم است. گفته می‌شود اعتراض‌های اقتصاددانان و افکار عمومی به معرفی نهاوندیان از یک سو و بحث پیرامون دو تابعیتی بودن او باعث شده است که رئیس‌جمهور درباره معرفی او به مجلس به تردید بیفتد.


فرارو افزود: برخی کانال‌های اصلاح‌طلب خبری منتشر کردند که بر مبنای آن علی لاریجانی توصیه کرده است نهاوندیان به عنوان وزیر اقتصاد به مجلس معرفی نشود چرا که از اقبال برخوردار نیست.


فرارو می‌نویسد: «بحث معرفی علی ربیعی به عنوان وزیر کار و رفاه نیز به عنوان یکی دیگر از تردیدهای حسن روحانی عنوان شده است. در کنار اینکه معرفی او به عنوان وزیر پیشنهادی کار و رفاه منتقدان جدی در خارج از دولت دارد، گفته می‌شود در داخل دولت نیز منتقدان پر و پا قرصی دارد. برخی شنیده‌ها از آن حکایت دارد که حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان شرط حضور در کابینه دوازدهم را کنار گذاشتن علی ربیعی اعلام کرده است».


سومین گزینه‌ای که از روز گذشته قرار گرفتن نامش در لیست کابینه با اما و اگر روبه‌رو شده است، علی زرافشان به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است. الیاس حضرتی نماینده اصلاح‌طلب مجلس در توئیتی اعلام کرد که زرافشان شانس کمی برای کسب رای اعتماد دارد.


در همین حال سایت انتخاب از قول بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید نسبت به وزرای پیشنهادی اقتصاد و کار انتقاد کرد. پارسایی گفته است: وزارت اقتصاد به واسطه مشکلات اقتصادی و اثرگذار بودنش و وزارت رفاه به واسطه سازمان‌ها و هولدینگ‌های گسترده اقتصادی که در زیر مجموعه دارد نیازمند وزرای قادر و کاردان است.


 وی افزود: جو مجلس، نیروهای کارآمد و توانمند می‌خواهد و رضایتمندی نسبت به وزارت رفاه و کار در حال حاضر در مجلس وجود ندارد. در حقیقت، نارضایتی‌ها از وزیر و زیر مجموعه ایشان(ربیعی) و نحوه عملکردشان به قوت خود باقی است.


پارسایی ضمن انتقاد از ربیعی گفت: آقای ربیعی یکی از افرادی بود که در بررسی‌های فراکسیون امید نمره قبولی نگرفت. مجموعه و زیرمجموعه ایشان که از لحاظ اقتصادی وسعت بسیاری دارد، به شیوه بدی اداره شده و عملکرد ایشان رضایت‌بخش نبوده است.
 وی با انتقاد از «لابی‌گری» ربیعی اظهار داشت: ظاهرا در وزارت رفاه و زیرمجموعه‌هایش، صورت‌جلسه‌ای با شورای معاونین امضا شده است و به دنبال لابی با نمایندگان هستند. فی‌الواقع، جلسه لابی‌گری به رأی گذاشته شده است.


سخنگوی فراکسیون امید همچنین با اشاره به طرح برخی اسامی مانند نهاوندیان برای وزارت اقتصاد گفت: اخباری که از وزارت اقتصاد به گوش می‌رسد نگران‌کننده است، امیدوارم دولت تجدیدنظر کند.
یادآور می‌شود پیش از این گفته شده بود اصلاح‌طلبان به رحمانی فضلی و نهاوندیان رأی نمی‌دهند که گویا ربیعی هم به این لیست قرمز اضافه شده است.



قبل از امضای دوباره قرارداد محرمانه گزارش تحقیق و تفحص را می‌خواندید
در حالی که هنوز بسیاری از مفاد قرارداد با پژو، مشخص نیست، دومین قرارداد خودرویی با شرکت فرانسوی رنو به امضا رسید.


تابناک با انتشار این مطلب، نامحرم تلقی کردن افکارعمومی و محرمانه ساختن این قراردادها را مورد انتقاد قرارداد و نوشت: رسانه‌ها در حال فراموش کردن قرارداد ایران خودرو با  پژو فرانسه بودند که دومین قرارداد محرمانه با فرانسوی‌ها در زمینه صنعت خودرو امضا شد.


  در مهرماه 1395 بود که رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به توافق رسیدند، یک شرکت جوینت ویچر برای تولید محصولات مشترک در ایران راه اندازی کنند. بنا بر این توافق، 40 درصد سهام متعلق به ایدرو و 60 درصد دیگر متعلق به رنو بود.


نکته قابل توجه این قرارداد را باید همکاری ایدرو با رنو دانست، به گونه‌ای که قرار بر این شده تا رنو بدون مشارکت ایران خودرو و سایپا و مستقل به تولید محصولات خود در ایران اقدام کند.


پرسشی که در این میان مطرح می‌شود، این است که چرا باید مردم از قراردادها آگاه نباشند و این قراردادها محرمانه با شرکت‌های خارجی بسته شوند؟ موضوعی که در اسفند ماه 1395، احمد توکلی نماینده سابق مجلس و رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت به آن اعتراض کرد.


وی گفته بود: مجلس شورای اسلامی در سال‌های 83 و 93 تحقیق و تفحص‌هایی را از صنعت خودرو انجام داد و سرانجام بنا بر این تحقیقات مشخص شد که تمام وعده‌ها در قراردادهای گذشته دروغ بوده و هیچ انتقال تکنولوژی انجام نشده است.امروز هم با همین حرف‌ها ـ که قراردادها محرمانه است ـ بیم آن می‌رود خسارات گذشته تکرار شود.


در تحقیق و تفحص سال 93 مجلس از صنایع خودروسازی کشور، مشخص شد که شرکت رنو در قرارداد منعقده، مواردی را نقض کرده از جمله ؛
1. عدم سرمایه‌گذاری شرکت رنو پارس در احداث کارخانه تولید خودرو ال90 با ظرفیت 200 هزار دستگاه مطابق ماده 3 از بند 3 قرارداد مادر.
2. اخذ عوارض و سود بازرگانی واردات قطعات منفصله از شرکت‌های ایران خودرو و سایپا (حدود 10 میلیون ریال بابت هر ست قطعات منفصله) علی‌رغم صراحت مفاد قرارداد مادر مبنی بر وظیفه رنو پارس در پرداخت این مبالغ مطابق ماده 2-2-4 از قرارداد مادر.


3. اختلاف معنادار قیمت قطعات منفصله تأمین شده توسط شرکت رنو پارس برای شرکت‌های ایران خودرو و سایپا با مبالغ ذکر شده در قرارداد مطابق ماده 2-2-4 از قرارداد مادر (از حدود 1800 یورو در مدل پایه تا 2900 یورو در مدل فول) که موجب افزایش قیمتی حدود 120-80 میلیون ریالی در محصول نهایی شده است.
4. عدم صدور 20 درصد از محصولات تولیدی در بازارهای هدف مطابق ماده 14 الحاقیه قرارداد مادر به گونه‌ای که از حدود 350 هزار دستگاه محصول تولید شده، کمتر از 5 هزار دستگاه صادرات محصول صورت پذیرفته است؛ یعنی حدود 0/01 درصد.
5. پیگیری تعیین میزان واقعی و نحوه جبران خسارات وارده ناشی از عدم اجرای تعهدات توسط شرکت رنو فرانسه و عدم ایفای نقش نظارتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در قرارداد ال90 و الحاقیه‌های ذیربط و..


جناب آلفرد جانسون آلزایمرتان خوب شد؟!
صادق زیباکلام می‌گوید مسئله ذوق‌زدگی و سلفی گرفتن برخی نمایندگان با فدریکا موگرینی، ناشی از مشکل بزرگتر «در میان ما ایرانی‌ها» است.


وی ضمن مصاحبه‌ای که در روزنامه‌های آرمان و صبح نو چاپ شده، می‌گوید: مسئله سلفی‌هایی که نمایندگان مجلس با موگرینی گرفتند و اساسا توجهی که نسبتا به موگرینی در مجلس شده نشأت گرفته از یک مسئله بسیار عمیق‌تری است که در میان ما ایرانیان وجود دارد. منظور من از ایرانیان، ایرانیان اصولگرا، اصلاح‌طلب یا تندرو و... نیست. ما ایرانیان به نظر می‌رسد که یک ولع، اشتیاق و میل زیادی داریم که بااهمیت تلقی شویم و به ما گفته شود که ایران کشور مهمی است و ایرانیان مردمان بسیار مهمی هستند، شرق و غرب وامدار تمدن ما هستند و از این دست مسائل.


وی می‌افزاید: خود همین آمدن سران کشورها که برای تحلیف روحانی آمده‌اند ببینید که ما چقدر سعی کردیم این موضوع را در بوق و کرنا کنیم. اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا و صدا و سیما و... لحظه به لحظه گزارش می‌کردیم که نخست‌وزیر بنین هم وارد شد یا مشاور رئیس‌جمهور کشوری دیگر هم وارد شد. اما حقیقت این است که اگر از خانم موگرینی صرف‌نظر کنیم، من نمی‌دانم کدام شخصیت مهم از کشور مهمی برای این مراسم به ایران آمده است. اینکه ما آنقدر اصرار داریم که بزرگ جلوه‌گر و دیده شویم شاید ناشی از احساس عقب‌ماندگی تاریخی باشد.


وی اضافه کرد: ریشه آنچه در مورد موگرینی و مجلس اتفاق افتاد را می‌توان در این جست‌وجو کرد که روزنامه‌های اصولگرا از پریروز نسبت به حضور هیئت‌های‌ خارجی اشتیاق زیادی نشان دادند. آنها با وجود مخالفت‌هایی که با روحانی دارند، در عین حال از اینکه روسای کشورهای دیگر آمده‌اند به خود می‌بالند.


زیباکلام گفت: ظرف سه چهار سال گذشته چند بار شما این جمله را از اصولگرایان شنیدید که آن شخصیت اعتراف کرده که بدون حضور ایران مسئله سوریه یا مسائل دیگر حل نمی‌شود. من یادم هست کنفرانسی بود که روسیه، ترکیه و ایران بودند و بنابر دلایلی آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها نبودند و چقدر اصولگرایان مانور دادند که جمهوری اسلامی ایران است که قدرت بزرگ و جدید خاورمیانه است و دیگر آمریکا در منطقه نقشی ندارد.


ما (خطابم به اصولگرایان است) از صبح تا شب روز شنبه به آمریکا و انگلستان و به فرهنگ و تمدن غرب حمله می‌کنیم ولی صبح یکشنبه اگر یک آدم معمولی اروپایی بگوید ایران کشور مهمی است روزنامه‌های اصولگرا تیتر می‌زنند که غربی‌ها اذعان کرده‌اند ایرانی‌ها خوبند. اگر غربی‌ها به درد نمی‌خورند چرا باید آنقدر نظرشان برای ما اهمیت داشته باشد؟


درباره این سخنان باید گفت: اولا ذوق‌زدگی درباره شرکت چند مقام خارجی در تحلیف روحانی، مختص اصلاح‌طلبان بود و هیچ روزنامه اصولگرایی چنین هیجان بی‌موردی از خود بروز نداده است. و به راستی آمدن معاون مثلا وزیر خارجه انگلیس چه ذوقی می‌تواند داشته باشد.


ثانیا شبه روشنفکرانی مانند آقای زیباکلام نباید عقده‌های شخصی و نهان خود را به ملت ایران نسبت دهند. اگر رسانه‌های حزب‌اللهی به اعترافات مقامات و رسانه‌های عمده غرب درباره قدرت ایران استناد می‌کنند، از باب‌ الفضل ما شهد به الاعداست؛ این چه دخلی به چهره ملتمس و حقیر برخی نماینده‌ها برای گرفتن عکس یادگاری با موگرینی دارد؟


استناد به مقامات و رسانه‌های غربی برای تفهیم این واقعیت به امثال آقای زیباکلام است که اگر خودتان توان تشخیص قدرتمندی ایران را ندارید، لااقل از کسانی بپذیرید که آنها را می‌پرستید.


ثالثا آقای زیباکلام با این قیافه حق به جانب اخیر- با چاشنی روانشناسی و جامعه‌شناسی- گویا یادش رفته است که آذرماه 1392- هنگامی که مشغول بزک آمریکا و متهم کردن جمهوری اسلامی به ماجراجویی و طفره از 30 سال مذاکره و حل مشکل بود- در روزنامه شرق نوشت: اگر نامم به جای صادق، «آلفرد» یا «دیوید» و نام فامیلی من هم به جای زیباکلام، «جانسون» یا «اسمیت» بود و به جای استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در دانشگاه «ییل» یا «استنفورد» تدریس می‌کردم در آن صورت حتما برای وضع نظریه «دیپلماسی مثبت» در برابر «دیپلماسی منفی» در ایران به عنوان یک نظریه‌پرداز سیاسی، شهره خاص و عام می‌شدم! و حتما صدها رساله فوق لیسانس و دکترا در خصوص بسط و تبیین نظریه دیپلماسی مثبت و منفی و انطباق آن با شرایط ایران و... به نگارش درآمده بود. اما خب اسمم صادق است و در محله بازارچه آب‌منگل تهران بزرگ شده‌ام.


خراسان

مجوز ویژه به ظریف برای خرید 32 خودروی داخلی
بر اساس مصوبه روزهای اخیر هیئت دولت به محمدجواد ظریف وزیر خارجه، مقرر شده با توجه به درخواست تیرماه این وزارتخانه، مجوز خرید 32 دستگاه خودروی سواری تولید داخل به استناد اصل 138 قانون اساسی صادر شود. طبق بخش دیگری از این مصوبه، خودروهای مذکور از محدودیت های درج شده در ماده 23 ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1396 مستثنی خواهند بود.


مصوبه جالب دولت درباره حل یک پرونده قضایی
پس از طرح دعوی علیه یکی از سازمان های دولتی مبنی بر تصرف غیرقانونی اراضی که منجر به محکومیت این سازمان شد، طبق ابلاغیه جدید یک مسئول ارشد اجرایی به یکی از وزرای اقتصادی با اشاره به موافقت هیئت دولت برای واگذاری یک زمین به میزان 2500 متر مربع به محکوم له این پرونده به ارزش 50 میلیارد ریال، تاکید شده شرط «صلح» این اراضی به طرف دیگر، آن است که وی از دعوای خود علیه سازمان مذکور صرف نظر کرده و در عین حال، حق اقامه هرگونه شکایت را در این باره از خود سلب و ساقط کند.


ایران

بازتاب سلفی نمایندگان در رسانه‌های جهان

سلفی نمایندگان مجلس با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به رسانه‌های خارجی راه پیدا کرد.  به گزارش ایلنا، «بی‌بی‌سی» در گزارشی با عنوان «نمایندگان ایران برای سلفی خجالت‌آورشان با موگرینی زیر آتش انتقاد قرار گرفتند»، نوشت: در شبکه‌های اجتماعی کاربران نمایندگان را مورد سرزنش قرار داده‌اند و این سلفی را حقارتبار خوانده‌اند. روزنامه «تلگراف» انگلیس نیز در گزارشی رفتار نمایندگان مجلس ایران را غیرقابل قبول خواند و نوشت: تصاویر نشان می‌دهد که سیاستمداران مرد ایرانی که برخی کت و شلوار به تن دارند و برخی لباس روحانیون را به تن کرده‌اند، بعد از مراسم تحلیف حسن روحانی برای گرفتن عکس سلفی دور فدریکا موگرینی جمع شده‌اند.


روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز در بخش‌هایی از گزارش خود درباره مراسم تحلیف حسن روحانی نوشت: موگرینی نمادی از روابط ایران با اروپا است و به همین دلیل در ایران محبوبیت بالایی دارد. این روزنامه افزود: با این حال آنها (نمایندگان)  برای این حرکت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. بسیاری از ایرانی‌ها رفتار نمایندگان را خجالت‌آور خوانده و آن را مغایر با حقوق زنان در ایران می‌دانند. همه اینها در حالی است که روحانی برای انتخاب وزیر زن در کابینه خود تحت فشار افکار عمومی است.




 کیسینجر: ایران منطقه را به میراث خواهد برد؟

«هنری کیسینجر»، وزیر خارجه اسبق امریکا در مقاله اخیر خود درخصوص خاورمیانه مدعی شد که از بین رفتن داعش می‌تواند فرصت را برای ظهور امپراطوری ایران به وجود آورد. به گزارش جماران،  کیسینجر نوشته است: اکثر قدرت‌های غیر داعش، شامل ایران شیعه و دولت‌های سنی پیشرو بر نابودی داعش به توافق و اجماع رسیده‌اند. اما کدام دسته این منطقه را به میراث خواهد برد؟ ائتلاف سنی‌ها؟ یا حوزه تحت نفوذ ایران؟ به اعتقاد کیسینجر، پاسخ به این سؤال پیچیده است. چراکه ناتو و روسیه هر کدام یک سر این جدال را حمایت می‌کنند. اگر منطقه تحت هدایت سپاه پاسداران و نیروهای شیعه وابسته به آن قرار گیرد، نتیجه دستیابی به یک کمربند منطقه‌ای (شیعه) از تهران تا بیروت خواهد بود که در نهایت منجر به ظهور امپراطوری رادیکال ایرانی خواهد شد.




ادعای شکایت کویت از ایران

یک روزنامه کویتی مدعی شد که نیروی دریایی ایران بارها وارد آب‌های کویت شده است و دولت کویت به همین دلیل در سازمان ملل از ایران شکایت کرده است.به گزارش ایسنا، روزنامه الانباء کویت مدعی شد که یک منبع آگاه اعلام کرده است قایق‌های سپاه ایران وارد آب‌های کویت شده‌اند و در نزدیکی یکی از سکوهای نفتی کویت یک قایق کویتی را متوقف کرده‌اند و یک سرباز ایرانی شهروند کویت را مورد تحقیق و بازجویی قرار داده است. این روزنامه همچنین مدعی شد که در آن لحظه هیچ قایقی از نیروی دریایی کویت حضور نداشت و شهروند کویتی به محض بازگشت گارد ساحلی کویت را از این خبر مطلع کرده و گفته است که ایرانی‌ها از او خواستند که یک تعهدی را امضا کند که آن تعهد به زبان فارسی بود.




دو نفر از مدیران کانال‌های تلگرامی آزاد شدند

به گزارش رادیو فرهنگ به نقل از اصلاحات پرس، علی احمدنیا و نیما کشوری از مدیران تلگرامی که اسفندماه سال ۹۵ بازداشت شده بودند، با تودیع وثیقه آزاد شدند. نیما کشوری، سعید نقدی، سبحان جعفری تاش، محمدجواد جمشیدی، مجتبی باقری و علی احمدنیا، مدیران چند کانال تلگرامی مدافع دولت حسن روحانی در اواخر اسفند گذشته دستگیر شده و کانال‌هایی که تحت مدیریت آنان بود، بسته شد. گفتنی است دادگاه نامبردگان در روزهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ مرداد در دادگاه انقلاب برگزار خواهد شد.


آرمان

انتصاب تحریری به تولیت مدرسه مروی

مقام معظم رهبری در حکمی حجت‌الاسلام حاج شیخ محمدباقر تحریری را به تولیت مدرسه مروی منصوب کردند. متن حکم مقام معظم رهبری به این شرح است: «بسم‌ا... الرحمن الرحیم جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ محمدباقر تحریری دامت برکاته؛ نظر به اینکه حجت‌الاسلام والمسلمین آقای محسنی گرکانی دامت‌ برکاته پس از چند سال تولیت مدرسه مروی و خدمات با ارزشی که انجام داده‌اند، اکنون از آن مسئولیت کناره گرفته‌اند، جنابعالی را که بحمدا... حائز مقام علمی و معنوی می‌باشید به تولیت آن مرکز مهم علمی و ملحقات آن منصوب می‌کنم. انتظار دارم تلاش خود را متمرکز بر تربیت علمی و اخلاقی طلاب بنمایید و جایگاه آن پایگاه دیرین فقه و فلسفه را ارتقا بخشید. والسلام علیکم و رحمت‌ا... سیدعلی خامنه‌ای۱۵ مرداد ۱۳۹۶»

وزارت اطلاعات: بازداشت 27 عضو داعش

وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای از دستگیری ۲۷ نفر از عناصر گروهک تروریستی داعش خبر داد. متن این اطلاعیه به شرح زیر است: به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند، تحت عنایات حضرت ولیعصر(عج) و همزمان با دهه مبارک کرامت و در آستانه تحلیف ریاست جمهوری اسلامی ایران، سربازان گمنان امام زمان(عج) موفق شدند، یک گروه تروریستی وابسته به داعش که قصد انجام اقدامات تروریستی در استان‌های عمقی و شهرهای مذهبی کشور را داشت؛ طی سلسله عملیات ترکیبی اطلاعاتی شناسایی و قبل از هرگونه اقدام به همراه سلاح و مهمات بازداشت نمایند. بحمدا... در این عملیات که در تبادل اطلاعاتی با یکی از سرویس‌های منطقه اجرایی گردید؛ از این گروهک تروریستی، تعدادی سلاح جنگی کشف و ضبط گردید. تروریست‌ها تلاش داشتند اقلام فوق را با اختفا در لوازم خانگی به کشور منتقل نمایند. در این خصوص ۱۰ نفر در مرکز هدایتی این گروه در آن سوی مرزها و ۱۷ نفر نیز در داخل کشور بازداشت شدند. شایان ذکر است مقرر بوده ۵ نفر از دستگیر شدگان عملیات داخل کشور را انجام داده و بقیه به عنوان عناصر تدارکاتی و پشتیبانی کننده گروه ایفای نقش نمایند.

آخرین رایزنی‌های کمیته تعامل با دولت

یک عضو کمیته تعامل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: آخرین رایزنی‌ها با دولت درحال انجام است تا به مطالبات جامعه پاسخ داده شود. اسماعیل گرامی‌مقدم درباره آخرین رایزنی کمیته تعامل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با دولت گفت: طبق آنچه می‌دانم، آخرین رایزنی‌ها در حال انجام است و دو طرف در حال گفت‌وگو هستند تا به برخی از مطالباتی که در جامعه وجود دارد، پاسخ داده شود. وی افزود: قطعا رئیس‌جمهور تا آخرین لحظه از فرصت خود برای معرفی کابینه استفاده خواهد کرد. گرامی‌مقدم در پاسخ به این سوال که آیا لیست کابینه نهایی شده است یا خیر، گفت: تقریبا ۹۰ درصد لیست نهایی شده است و شاید در دو وزارتخانه هنوز به جمعبندی نهایی نرسیده‌ باشند.

رونمایی از ساختار جدید جمنا

عضو هیات ‌رئیسه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: ساختار جدید این جبهه که با آسیب شناسی تشکیلات گذشته تنظیم شده، مورد بحث قرار گرفت و کلیات آن تصویب شد. فروزنده با اشاره به بخش دیگری از تصمیمات این جلسه خاطرنشان کرد: جبهه مردمی به زودی سند راهبردی خود را که به تصویب شورای مرکزی رسیده و شامل راهبردها و برنامه‌های عملیاتی است ابلاغ خواهد کرد و فعالیت خود را براساس رویکردهای جدید بر آمده از تجربه گذشته و تحلیل درست از فرصت‌ها و تهدیدهای محیط شروع می‌کند. عضو هیات‌رئیسه جبهه مردمی متذکر شد: همچنین در این جلسه ساختار جدید جبهه مردمی که با آسیب‌شناسی تشکیلات گذشته جبهه تنظیم شده، مورد بحث قرار گرفت و کلیات آن تصویب شد، از این رو ماموریت اصلی جبهه ترویج گفتمان انقلاب اسلامی،‌ مطالبه خواسته بحق مردم، انسجام و وحدت نیروهای انقلابی و ارائه خدمات اجتماعی است که تشکیلات لازم با توجه به ماموریت‌های فوق طراحی و تدوین شده است.

توضیح مجلس درباره دعوت مهمانان تحلیف

مدیرکل روابط عمومی مجلس توضیحاتی درباره دعوت از مهمانان مراسم تحلیف رئیس‌جمهور در پارلمان ارائه کرد. مهدی کیایی درباره دعوت از مهمانان مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری دوازدهم، گفت: مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری با حضور حدود 500 مهمان عالی‌رتبه خارجی از حدود 100 کشور جهان برگزار شد و به جهت کمبود فضا، امکان دعوت از برخی محترمین از سراسر کشور فراهم نشد. وی با بیان اینکه از همه این افراد عذرخواهی می‌شود، تأکید کرد: نباید عظمت و اهمیت برگزاری این مراسم باشکوه، تحت‌الشعاع برخی حواشی قرار گیرد.

شکایت کویت از ایران

یک روزنامه کویتی مدعی شد که نیروی دریایی ایران بارها وارد آب‌های کویت شده است و دولت کویت به همین دلیل در سازمان ملل از ایران شکایت کرده است. روزنامه الانباء کویت مدعی شد که یک منبع آگاه اعلام کرده است، قایق‌های سپاه ایران وارد آب‌های کویت شده‌اند و در نزدیکی یکی از سکوهای نفتی کویت یک قایق کویتی را متوقف کرده‌اند و یک سرباز ایرانی شهروند کویت را مورد تحقیق و بازجویی قرار داده است. این روزنامه همچنین مدعی شد که در آن لحظه هیچ قایقی از نیروی دریایی کویت حضور نداشت و شهروند کویتی به محض بازگشت گارد ساحلی کویت را از این خبر مطلع کرده و گفته است که ایرانی‌ها از او خواستند که تعهدی را امضا کند که آن تعهد به زبان فارسی بود. الانباء در ادامه مدعی شد که دولت کویت به خاطر تجاوزهای پی درپی نیروی دریایی ایران به آب‌های کویت در سازمان ملل از ایران شکایت کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات