تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۰۳۸۹۱

چرا آزادی میرزا اولنگ مهم بود؟

نیروهای افغان روستای شیعه نشین «میرزا اولنگ» را از اشغال طالبان و داعش خارج کرد.

به گزارش بصیرت به نقل از جام جم آنلاین، شبه‌نظامیان داعش و طالبان چند روز پیش با تصرف روستای شیعه نشین میرزااولنگ در ولایت سرپل دست به کشتار ده‌ها غیرنظامی در این روستا زدند. به گفته نصرت‌الله جمشیدی، سخنگوی ارتش افغانستان، نیروهای ارتش بعد از چند روز درگیری شدید و کشتن بیش از 50 شبه نظامی این روستا را آزاد کردند.

برخی منابع افغان از کشف گورهای دسته جمعی و اجساد ۴۲ تن در این روستا خبر داده‎اند.

روستای میرزا اولنگ

روستای میرزا اولنگ در فاصله 10 کیلومتری مرکز ولایت سرپل افغانستان قرار دارد و از آن به عنوان کمربند دفاعی شهر سرپل نامبرده می‌شود. ولایت سرپل در شمال افغانستان و در میان ولایت‎های جوزجان، بلخ، سمنگان، بامیان، غور و فاریاب قرار دارد. اکثر جمعیت روستای میرزا اولنگ از قوم هزاره، فارسی زبان و شیعه مذهب هستند.

عناصر داعش و طالبان در روز دوازدهم مرداد ماه 96 در عملیاتی مشترک به این روستا حمله کردند. مهاجمان در این حمله به رهبری شیرمحمد غضنفر از سران طالبان - که با داعش بیعت کرده است - با حدود ۶۰۰ نیرو از سه طرف به روستای میرزاولنگ یورش بردند و پس از مقاومت دو روزه نیروهای امنیتی مستقر در منطقه، روستا را به اشغال خود درآوردند.

عناصر داعش و طالبان پس از تصرف این روستا در جنایتی ضد انسانی به کشتار شمار زیادی از مردان و کودکان و اسارت زنان روستا مبادرت کردند. مطابق برخی خبرها گروه تروریستی داعش مسئولیت کشتن ۵۴ نفر از ساکنان روستا میرزا اولنگ را به عهده گرفته ‌است.

والی سرپل با اشاره به درخواست نیروی کمکی از دولت مرکزی علت سقوط روستا را بی‌توجهی دولت به این درخواست اعلام کرد.

بر اساس گزارش‌ها بیش از ۵۰ تن از افراد روستا به دست عناصر تروریستی سر بریده شده یا تیرباران شداند و بیش از ۱۵۰ خانوار هم را به اسارت گرفته شدند،که بعد از چند روز با پا درمیانی برخی بزرگان منطقه آزاد شدند.

سرانجام با گذشت 11 روز از اشغال روستای میرزا اولنگ نیروهای ارتش افغانستان در روز دوشنبه طی عملیاتی موفق به آزاد سازی این روستا شد، و در درگیری‌های سنگین با عناصر تروریستی داعش و طالبان شمار زیادی از آنها را از پای درآورده است. عناصر باقی‎مانده داعش و طالبان هم به سوی ارتفاعات اطراف منطقه گریخته‌اند.

ویژگی‎های اشغال میرزا اولنگ

1- عملیات اشغال روستای میرزا اولنگ یکی از نخستین عملیات مشترک طالبان و داعش در افغانستان است که نزدیکی و هماهنگی این دو گروه تروریستی در مرحله عمل را نشان داد. این رویداد نشان می‎دهد که دو جریان تروریستی داعش و طالبان به رغم اختلافات ساختاری، مبنایی و موقعیت نفوذ خود در افغانستان، از ظرفیت لازم برای وحدت و همسویی در اهداف تاکتیکی برخوردارند.

بعلاوه فرماندهی این عملیات را یکی از سران داعش - که پیشتر عضو طالبان بوده – به عهده داشته است. این امر نشان می‎دهد که حساسیت طالبان در خصوص پیوستن اعضای این گروه به داعش کاهش یافته و این گروه حاضر است با عناصری از داعش که سابقه حضور در طالبان داشته است، در عملیات مشترک همراهی کند.

طبعا وحدت میدانی و عملیاتی داعش و طالبان یک تهدید جدید در افغانستان است که می‎تواند ظرفیت اطلاعاتی و میدانی طالبان را در اختیار عناصر تکفیری و انتحاری داعش قرار دهد و میزان خشونت و وحشیگری را در حملات و اقدامات تروریستی در افغانستان افزایش دهد.

2- ساکنین روستای میرزا اولنگ از قوم هزاره، فارسی زبان و اغلب شیعه مذهب هستند. به همین دلیل حمله به این روستا به معنای کشاندن دامنه جنگ مذهبی از سوریه و عراق به افغانستان است. این درحالی است که فعالیت میدانی و تروریستی طالبان در یک دهه گذشته بیشتر ناظر به مبارزه با نظامیان خارجی، به ویژه آمریکایی بوده و نکاه مذهبی در آن کمتر مد نظر قرار داشته است.

3- والی سرپل مدعی است که سقوط روستای میرزا اولنگ ناشی از تعلل دولت مرکزی در اعزام نیروهای کمکی است. این ادعا اگر مبنای درستی داشته باشد نشان می‎دهد که دولت مرکزی به دلایل مختلف تمرکز لازم برای مبارزه با تروریسم را از دست داده است، و تکرار این شرایط می‎تواند زنگ خطری برای افزایش تهدیدها و حملات جریان‎های تروریستی به ویژه داعش و اشغال مناطق بیشتری از خاک افغانستان باشد.

4- عملیات داعش و طالبان در میرزا اولنگ نشان از ادامه تلا‌ش جریان‎های تروریستی برای کشاندن دامنه نفوذ و ناامنی‎ها به مناطق شمالی افغانستان است که تا پیش از این از ثبات بیشتری برخوردار بودند.

این تحول علاوه بر اینکه سراسر افغانستان را بار دیگر دستخوش ناامنی و نفوذ جریان‎های تروریستی خواهد کرد، به جهت نزدیکی به آسیای مرکزی و مرز کشورهای همسایه در مناطق شمالی افغانستان می تواند زمینه ساز ارتباط عناصر تروریستی داعش در دو سوی مرز افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی باشد.

نظر به اینکه شمار زیادی از عناصر گروه‎های تروریستی از جمله داعش در عراق و سوریه تابعیت کشورهای آسیای مرکزی را دارند، این شرایط می‎تواند زمینه ساز بازگشت گسترده این نیروها به افغانستان و آسیای مرکزی باشد و این منطقه را به کانون جدید نفوذ و فعالیت گسترده داعش تبدیل کند.

به علاوه مناطق شمالی افغانستان به جهت نزدیکی به ایالت «سینگ کیانگ» چین می‌تواند دامنه فعالیت و عضوگیری داعش را به این منطقه گسترش دهد.

5- حمله گروه‎های تروریستی به روستای میرزا اولنگ بخشی از حملات و اقدامات تروریستی نشان داد که افغانستان بار دیگر در مسیر رشد ناامنی و تهدیدهای تروریستی فزاینده قرار گرفته است.

در همین چارچوب گزارش دفتر نمایندگی سازمان ملل هم با اشاره به روند رشد ناامنی در افغانستان از افزایش افزایش دو درصدی حملات و اقدامات تروریستی در در شش ماه نخست سال 2017 میلادی خبر داد و اعلام کرد: در این بازه زمانی 1662 غیرنظامی در درگیری‌ها و انفجارهای تروریستی در افغانستان کشته شده و حدود 3600 تن زخمی شده‌اند.

منبع: جام جم آنلاین/یوسف اسماعیلی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات