تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۰۳۹۴۵
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر داد

ارسال نامه پیش‌بینی حمله داعش به «بهارستان»

(روزنامه ايران - 1396/03/27 - شماره 6521 - صفحه 3)

«واکنش بروجردی به برخی فرافکنی‌ها در جلسه بررسی حادثه تروریستی مجلس در کمیسیون امنیت ملی»؛ این مقدمه خبری بود که روز پنجشنبه خبرگزاری «خانه ملت»، ارگان رسانه‌ای مجلس برای سخنان رئیس کمیسیون امنیت ملی برگزید. سخنانی که دوباره یک سؤال مهم را زنده کرد؛ «کوتاهی در حفاظت از مجلس در قبال حملات تروریستی از جانب چه کسانی بود؟» یک روز قبل از توضیحات علاالدین بروجردی، سردار گرجی‌زاده، فرمانده حفاظت سپاه پاسداران در کمیسیون امنیت ملی برای بررسی عملیات تروریستی داعش در تهران حضور یافته بود.

نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در روایت خود از این جلسه و به نقل از سردار گرجی‌زاده به خبرگزاری‌ها گفته بود که «اغلب مصوبات حفاظت سپاه در مجلس اجرا نشده بود.» بر اساس روایتی که نقوی حسینی منتشر کرده بود، سردار گرجی‌زاده در این جلسه از عدم توجه مسئولان مجلس به هشدارهای سپاه بابت افزایش ضریب امنیتی پارلمان سخن به میان آورده بود. حالا اما علاالدین بروجردی در روایتی کاملاً متفاوت این سخنان را «فرافکنی» خوانده و گفته که اصل ماجرا چیزی عکس این روایت بوده است. همزمان هم مسعود پزشکیان در مصاحبه‌ای با «خانه ملت» از انجام «کوتاهی» در برخورد با تروریست‌ها هنگام ورود به ساختمان مجلس سخن گفته است.

حالا با این گفته‌ها چیزی که مشهود شده اختلاف نظری است بر سر اینکه «کوتاهی» مد نظر پزشکیان متوجه چه نهادی خواهد بود. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرگزاری خانه ملت گفته که جلسه این کمیسیون با مسئولان نهادهای امنیتی و حفاظتی هفته جاری نیز تکرار خواهد شد. او «مسئولان سپاه پاسداران، حراست مجلس و وزارت اطلاعات» را میهمانان این جلسه عنوان کرده؛کسانی که در جلسه روز چهارشنبه هم حضور داشتند. وی در روایت خود از جلسه روز چهارشنبه اینگونه اظهارنظر کرده است:«برآورد اولیه در این جلسه صورت گرفت و تأکید شد که اصولاً مسئولیت حفاظت مجلس – که جزو رده‌های اصلی حفاظتی در کشور به دلیل حضور سران سه قوه در چنین جایگاهی است- بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.»

علاالدین بروجردی سپس به نامه حوزه ریاست مجلس به سپاه حفاظت مجلس درباره اتخاذ تصمیم‌های لازم با توجه به احتمال حمله داعش اشاره می‌کند و می‌گوید: «در این زمینه فراز و نشیب‌های فراوانی در طی چند ماه گذشته وجود داشته است اما به‌طور ویژه در مورد احتمال حمله داعش در چند ماه گذشته، نامه رسمی به سپاه پاسداران از جانب حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی نوشته شده بود.» با وجود این در گزارش نقوی حسینی از جلسه روز چهارشنبه و اظهارات سردار گرجی‌زاده نه تنها هیچ اشاره‌ای به چنین نامه‌ای نشده بلکه آنچه گفته شده بود، چیزی کاملاً متفاوت است. نقوی حسینی گفته بود: «سردار گرجی‌زاده اعلام کرد که مکاتبات در این خصوص طی سال‌های گذشته مکرراً انجام شده چنانچه برای مثال پیشنهاد نصب دستگاه هشداردهنده در ابتدای ورودی مجلس داده شده بود ولی مجلس به آن عمل نکرد.» اکنون اما علاالدین بروجردی می‌گوید: «دو ماه قبل از جانب حوزه ریاست تأکید شد که این احتمال جدی است و باید جدی گرفته شود و اقدامات لازم در این خصوص صورت پذیرد.»

بروجردی حتی تأکید کرده که دیوار کشی اطراف مجلس هم با دستور مستقیم خود علی لاریجانی انجام شده بود؛ «در همین مدت هم تصمیماتی که پیرامون مجلس اتخاذ شد به دستور ریاست مجلس بود اعم از دیوار کشی و ایجاد یک سری اقدامات فراتر از گذشته از قبیل ایجاد نرده‌های غیرقابل عبور پیرامون ساختمان.» نهایتاً رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید دارد که «این اظهارات که مجلس در این زمینه کوتاهی کرده است، دقیق نیست و در این مسأله حساس نباید فرافکنی صورت گیرد.» او گفته است: «حادثه رخ داده هشداری جدی به لحاظ امنیتی بود تا در ارتباط با مجموعه سیاستگذاری‌ها و ساختار جدیدی که در دست طراحی و اجراست از هرگونه غفلتی فاصله بگیریم.»

البته روز سه‌شنبه، محمد دهقان، عضو منتقد دولت در کمیسیون حقوقی هم انگشت اشاره در خصوص کوتاهی‌های انجام شده برای حفاظت از مجلس را به سمت مسئولان خود مجلس گرفته و به خبرگزاری «مهر» گفته بود که «مجلس و سایر دستگاه‌ها باید آسیب‌های امنیتی خود را شناسایی کنند. مجلس نیز دارای آسیب‌های امنیتی است که از قبل هم روشن بود و به نظر من در رفع این آسیب‌های امنیتی کوتاهی شده بود.» البته سخنان محمد دهقان، بخش‌های حاشیه‌برانگیزتری هم داشت. از جمله این اظهارات که «افرادی که به مجلس حمله کردند، همین چند نفر نبودند و بازوهای متنوعی در داخل کشور داشتند» و «از جمله جاسوسانی که در دفتر برخی مسئولان کشور لانه کرده‌اند که باید با آنها برخورد شود.»

با توضیحات اخیر علاالدین بروجردی اما به نظر می‌رسد مسئولان مجلس سهل‌انگاری یا کوتاهی خود در توجه به مسائل امنیتی ساختمان پارلمان را چندان قبول ندارند. چه آنکه مسعود پزشکیان هم در اظهاری که «خانه ملت» آن را منتشر کرد، گفته است: «قابل قبول نیست که 3 نفر و حتی 30 نفر بتوانند براحتی وارد این سیستم شوند، حتی نباید براحتی با خود اسلحه وارد پارلمان می‌کردند و انتظار داشتیم سیستم مقابل آنها بایستد و برخورد کند و در این زمینه کوتاهی شده است.» او همچنین گفته که «نباید اجازه می‌دادیم تروریست‌ها وارد پارلمان شوند.» حالا به نظر می‌رسد با این اظهارنظرها همچنان باید روزهای بیشتری منتظر مشخص شدن نقش نهادهای مختلف در «کوتاهی» که به گفته پزشکیان در حفاظت از مجلس رخ داده، مشخص شود.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/187657

ش.د9601691

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات