تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۰۴۱۴۲
ادامه واکنش‌ها به پیشنهاد قالیباف

چمران: نمی‌خواهیم نام جدیدی برای اصولگرایی انتخاب کنیم

(روزنامه ايران – 1396/05/03 – شماره 6551 – صفحه 21)

سه روز بعد از آنکه محمدباقر قالیباف شهردار تهران پیشنهاد خود خطاب به جوانان اصولگرا برای حرکت به سمت «نواصولگرایی» و «خودانتقادی» را مطرح کرد، همچنان واکنش چهره‌های اصولگرا ادامه دارد. واکنشی که نه تنها ردی از استقبال در آن دیده نمی‌شود بلکه به شکل مشهودی سرد و منفی است. اخیراً شهردار تهران و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نامه‌ای به جوانان انقلابی به آنها پیشنهاد «خود انتقادی» و حرکت به سمت «نو اصولگرایی» داده است.

مهدی چمران رئیس فعلی شورای شهر تهران گفته «نمی‌خواهیم نامی جدید برای اصولگرایی انتخاب کنیم.» مهدی چمران هر چند پیشنهاد قالیباف را به طور کامل رد نکرده اما طوری هم به موضعگیری پرداخته که به نظر نمی‌رسد چندان به لیدری قالیباف برای نوسازی اصولگرایان توجهی داشته باشد. این موضوع از آنجا دارای اهمیت است که چمران یکی از نزدیک‌ترین چهره‌های سیاسی به قالیباف طی 12 سال گذشته و در واقع از مهم‌ترین تضمین‌های او برای ماندن در سمت شهرداری تهران بوده است. به گزارش تسنیم، دیروز مهدی چمران در واکنش به پیشنهاد قالیباف گفت: «نمی‌خواهیم نامی جدید برای اصولگرایی انتخاب کنیم ولی اصولگرایی هم باید هر آن در حال جهش و پیشرفت باشد و این از ضروریات اصولگرایی است.

باید نو شویم ولی در چارچوب اصولگرایی. تعبیر«نو اصولگرایی» زیباست ولی به طور کلی از ضروریات اصولی ما هم این است که باید تغییر کنیم. این مطلب در سخنان مقام معظم رهبری هم مشهود است که می‌گویند: توقف ممنوع! این سخن رهبری نیز تأکیدی بر این مسأله است. نباید بر راه حل‌های قدیمی و موضوعاتی که امروز دیگر مورد پسند جامعه نیستند، تکیه کنیم چون این روش دیگر جوابگو نیست. ما باید اصول خود را حفظ کنیم ولی روش‌ها و برنامه‌ها را باید به‌روز کرد تا بتوانیم بین جوانان و برای جذب آنان نیز توانمند شویم.»

وی همچنین با تأکید بر ضعف‌های اصولگرایی و ضرورت رفع آنها، گفت: «ضعف‌های بسیاری وجود دارند که باید آنها را رفع کرد. ما بر نقاط قوت خود، خوب کار نکردیم و هم‌افزایی را در درون جبهه به درستی انجام ندادیم و نتوانستیم تمام نیروها را جذب کنیم.» تفکر اصولگرایی قدیمی نشده است

در ادامه واکنش‌ها به نامه محمدباقر قالیباف به جوانان انقلابی، حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا هم گفت: چون نتوانسته‌ایم رأی بیاوریم، نگوییم روش غلط بوده است.

کنعانی مقدم، عضو شورای مرکزی جمنا در گفت‌وگو با جماران درباره برخی اظهار نظرها راجع به تحول در جریان اصولگرایی گفت: هر جریان سیاسی پویایی باید منتظر تغییر و تحول و ریزش و رویش باشد. جریان‌هایی که ثبات سیاسی را در خود دنبال می‌کنند، عمدتاً یا به دگماتیسم می‌رسند یا به دیکتاتوری سیاسی. در ساختار سیاسی اصولگرایان دو مقوله باید از هم تفکیک شود؛ یکی تفکر اصولگرایی است که مبتنی بر اندیشه‌های امام و مقام معظم رهبری است و همان آرمان‌های انقلاب را مد نظر دارد و یکی مشی سیاسی است.

وی ادامه داد: به عقیده من، جریان اصولگرایی به این نتیجه رسیده که باید تغییراتی در ساختار سیاسی و روش‌های خود ایجاد کند. اما اینکه در جریان فکری و ایدئولوژی اصولگرایی تغییری رخ دهد بعید است نتیجه مثبتی داشته باشد، چراکه مبانی کاملاً مشخص است. اما درخصوص مطالبات مردم و حوادث و تحولات جهانی باید بازنگری در رفتارها صورت گیرد. کنعانی مقدم درخصوص شکل‌گیری جریانی با عنوان نو اصولگرایی گفت: در استفاده از الفاظی که معنا و مفهوم خاص خود را در امور سیاسی دارد، باید دقت نظر بیشتری به خرج داد. وقتی در جهان می‌بینم از الفاظی مانند نئولیبرال یا نئونازی یا نئومحافظه کاری بحث می‌شود، بر این مبناست که تفکر قبلی به بن‌بست رسیده یا تاریخ مصرفش تمام شده و حالا نیازمند آن است که طرحی نو درانداخته شود. باید ببینیم آیا جریان اصولگرایی به این مرحله رسیده که بخواهد کنار گذاشته شود و برویم سراغ نو اصولگرایی؟

وی ادامه داد: تفکر اصولگرایی قدیمی نشده که بخواهیم آن را دور بیندازیم. اصولگرایی جریانی پویا و رو به رشد است که تنها نیاز به بازنگری جزئی دارد. نه آنکه تنها خط قرمزی روی رفتارهای اصولگرایی بکشیم و چون نتوانسته‌ایم رأی بیاوریم، پس بگوییم روش غلط بوده است. نباید با الفاظ بازی کرد. مشی سیاسی اصولگرایی باید تغییراتی پیدا کند. نه آنکه بخواهیم آن را از بنیان زیر سؤال ببریم. این فعال سیاسی اصولگرا درخصوص مواردی که نیاز به بازنگری دارند، گفت: ما نیاز به این داریم که جریان اصولگرایی ساختار تشکیلاتی و حزبی پیدا کند. همچنین به یک شورای رهبری نیاز داریم که همه طیف‌های اصولگرا را زیر یک چتر جمع کند. همچنین باید در شعارهایی که مطرح می‌شود، بازنگری شود. باید به سمتی برویم که مطالبات مردمی جای مطالبات سیاسی را بگیرد و بتوانیم با جمع کردن آرای خاکستری در انتخابات پیروز شویم. در این زمینه باید چاره‌اندیشی‌هایی شود که این جریان بتواند جایگاه خود را باز یابد.

ضرورت تولید فکر در اصولگرایان

عباس سلیمی نمین از چهره‌های اصولگرا هم در خصوص افرادی که دغدغه «نو اصولگرایی» دارند، به تسنیم گفت: کار اقناعی توسط جریانات مختلف به وسیله تولید فکر خیلی کم است و از اصولگرایان هم در این زمینه انتظار بیشتری می‌رود. اصولگرایان باید برای همه اقشار جامعه تولیدات فکری داشته باشند و هدف خود را در این قرار دهند که برتری استدلالی خود در اداره بهتر جامعه را برای همه اثبات کنند. بنابراین، مخاطبان نواصولگرایی باید همه اقشار جامعه باشند چه قشر دانشگاهی، صنعتگران، مدیران، جوانان و بانوان همه باید در واقع به این مهم برسند که اصولگرایان می‌توانند با برنامه‌های خود، هم دنیای اقشار مختلف جامعه را آباد کنند و هم سرنوشت آنان را به نیکی رقم بزنند و این ممکن نیست مگر از طریق ایجاد ارتباطات، کار اقناعی و تولید فکر متناسب با قشرهای مختلف مخاطبشان.

رضا روستا آزاد عضو شورای مرکزی جمنا هم گفت: «زمان در گذر است و شرایط تغییر می‌کند. نخبگان باید در حال تغییر باشند و نسبت به قانون، جوانگرایی و شرایط روز، افراد جدید جایگزین شوند. به‌مرور زمان سنگر باید به نسل جوان‌تر منتقل شود و این گردش نخبگان باید انجام بگیرد. در جبهه مردمی هم شعارشان این بود که مسئولیت‌ها را به جوانان واگذار کنند ولی در اجرا باید کمی با جدیت بیشتر جلو بروند.»

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/192683

ش.د9601820

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات