صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۰۴۴۸۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 22 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): این مسئله‌ حقیقتاً فاجعه‌آمیز میانمار یک حادثه‌ کم‌نظیر است؛ جلوی چشم یک میلیارد و نیم مسلمان، جلوی چشم مجامع جهانیِ مدعی، یک دولت بی‌رحمی، جمع مردم بی‌پناه را می‌کشند و آتش می‌زنند.(1396/6/21)

▼ حرف روز
رسوايي نوبل!
جايزه صلح نوبل و ديگر جوايز اهدايي از سوی نهادهاي بين‌المللي در دهه‌های اخير به معياري براي ارزيابي و سنجش و نرمال‌سازي بسياري از امور سياسي، فرهنگي، اقتصادی، علمي و... تبديل شده است. غرب در فرايند جهاني‌سازي و گسترش سيطره تمدني خود، از اين ابزار براي همراه‌سازي نخبگان ديگر کشورها بهره مي‌گيرد؛ از این رو هر چه کشورها بيشتر دچار بحران هويت و معنا بوده و از نداشتن خودباوري و استقلال فرهنگي رنج مي‌برند، ميل به موفقيت در جشنواره‌هايي، چون اسکار و... در اين جوامع بيشتر می‌شود. جالب آنکه سال‌هاي متمادي است که سياسي بودن و مديريت جهت‌مند اهدای چنين جوايزي براي بسياري از آگاهان و صاحبان بصيرت آشکار شده است، به ویژه در جايي که امثال اوباما، کارتر، اسحاق رابين، شيمون پرز و... برندگان آن باشند!
آخرين برگه رسوايي چنين جوایزي، جناياتي است که در روزهاي اخير در ميانمار در حال رقم خوردن است! در حالي که «آنگ سان سوچي» برنده جايزه نوبل در سال 1991 در رأس اين کشور قرار دارد. سوچي کسي است که با شعار صلح، آزادي و دموکراسي جوايز دیگري، چون نشان لژيون دونور (فرانسه)، جايزه ساخاروف، جايزه بين‌المللي سيمون بوليوار (ونزوئلا)، جايزه جواهر لعل نهرو (۱۹۹۲) و جايزه اولاف پالمه را نيز کسب کرده است.
نسل‌کشي در اين کشور از سال 2012 میلادی کليد خورده و در موج جديد خود اين روزها با جنايات باورنکردني همراه شده است؛ اين در حالي است که سوچي و حاميان غربی‌اش! به جای تلاش برای توقف این جنایات، ضمن حمایت از جنایتکاران، این فجایع انسانی را به سطح درگیری‌های مختصر قومی تقلیل می‌دهند.
چنین عملکردی به خوبی حکایت از آن دارد که چطور اهدای چنین جوایزی به بازیچه و ابزاری برای پیشبرد اهداف استعماری تبدیل شده و گردانندگان پشت صحنه با برندسازی چهره‌هایی وابسته و نفوذی، تلاش دارند دیگر جوامع را مدیریت و مهار کنند، غافل از اینکه در کنار آن روند اعتبازدایی از جوایز بین‌المللی سرعت بیشتری یافته است. به فرموده رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی «فاتحه‌ جایزه‌ [صلح] نوبل و نوبل را اینها خواندند با این کار. [دادنِ] جایزه‌ صلح نوبل به یک انسانِ به این بی‌رحمی! زن و این‌ همه بی‌رحم!»

▼ گزارش روز
سفرهای معنادار!
یکی از مسائلی که در شناخت یک جامعه اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند داده‌های فراوانی از گرایش‌ها، ایده‌آل‌ها و آرزوهای مردم آن جامعه را نشان دهد، مقاصدی است که مردم برای سفرهای خود انتخاب می‌کنند. اینکه افراد با چه برنامه‌ریزی و هدفی از خانه و شهر خود خارج می‌شوند و برای گذران تعطیلات و اوقات فراغت خود کدام مقصد را انتخاب می‌کنند، اهمیت بسیاری دارد. در همین راستا، به تازگی مراجع ذی‌صلاح آماری را در زمینه سفر ایرانیان به خارج از کشور و اولویت آنان در انتخاب مقصد منتشر کرده‌اند که حاوی نشانه‌های تأمل برانگیزی است؛ شرایطی که ضروری است جامعه‌شناسان چرایی شکل‌گیری آن را بررسی کنند و مسئولان کشور نیز به ویژه در حوزه فرهنگی به آن نگاهی ویژه داشته باشند و این موضوع را بررسی کنند که اولویت‌بندی امروز جامعه تا چه میزان با سیاست‌ها، برنامه‌ها و اهداف آنها مطابقت دارد. بر اساس این آمار، رتبه اول سفرهای خارجی ایرانیان در اختیار ترکیه است؛ موضوعی که سالنامه آماری سازمان جهانی جهانگردی نیز بر آن مهر تأیید می‌زند و در این باره می‌نویسد، ترکیه در تسخیر گردشگران ایرانی قرار دارد؛ چنانکه پس از آلمان و گرجستان، ایران سومین کشور توریست‌فرست به ترکیه به شمار می‌آید. آمار میلیونی مسافرت ایرانی‌ها به ترکیه در حالی است که این کشور با ناامنی نیز روبه‌رو بوده و شهرهای مهم آن بارها در معرض تهدید گروه‌های تکفیری قرار گرفته و عملیات‌های تروریستی بسیاری در آن رخ داده است. درباره سفر ایرانیان به ترکیه هم باید گفت، اگرچه سفر ایرانیان به ترکیه مقاصد گوناگی دارد، اما شهرهای ساحلی این کشور با مختصات و ویژگی‌های خاص در صدر انتخاب ایرانیان قرار دارد. به جز ترکیه که در بالای این فهرست دیده می‌شود، کشورهای امارات، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و آلمان جزء 10 کشوری هستند که بیشترین توجه ایرانیان را به خود جلب کرده‌اند. موضوعی که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت و چنین اولویت‌بندی زنگ خطر را در حوزه فرهنگی بیش از پیش به گوش ما می‌رساند.

▼ خبر ویژه            
هجمه‌های یک فتنه‌گر علیه شورای نگهبان
مصطفی تاج‌زاده از عوامل دخیل در فتنه سال 1388 که تا سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد، در سخنانی بی‌اساس، مطالب خلافی را به شورای نگهبان نسبت داده است که باید در پیشگاه قانون به این اقدام رسیدگی شود تا مشخص شود چه انگیزه‌ای پشت این فتنه‌گری‌ها وجود دارد. تاج‌زاده با اعلام تقلب در انتخابات مجلس ششم، انتخاباتی که دولت اصلاحات و شخص وی در مقام رئیس ستاد انتخابات برگزارکننده آن بوده، معلوم نیست چه هدفی را دنبال می‌کند. انتخاباتی که طی آن مجلس به دست اصلاح‌طلبان افتاده بود و هنجارشکنی‌های فراوانی را مرتکب شد که تحصن یکی از آنها بود. نکته جالب توجه سخنان وی این است که چند دروغ پی‌درپی بیان کرده و برای فرار رو به جلو و در یک دیکتاتوری تمام حتی می‌گوید که دادگاه و قانون را نیز قبول ندارد و باید فقط و فقط حرف او باشد و چیزی جز آن صحیح نیست! همچنین تاج‌زاده در جایی دیگر از سخنان خود می‌گوید، اگر انتخابات‌ها تا حالا سالم بوده، پس چرا در سال 78 وی را مجازات کردند؟ باید گفت جرم او تخلف گسترده بوده است که باید مجازات می‌شد؛ همانند بسیاری از فرمانداران و استانداران دولت یازدهم که هم‌اکنون به جرم تخلفات گسترده در حال محاکمه هستند؛ پس فرق بین «تخلف» و «تقلب» زیاد است که معلوم نیست چرا این فرد شیاد نمی‌خواهد این را درک کند.

▼ اخبار
1ـ امام خامنه‌ای در اوج بحران به ما امید داد

سیدحسن نصرالله در سخنانی گفت: پس از آغاز حوادث سوریه به ایران سفر کرده و با امام خامنه‌ای دیدار کردیم که ایشان امید پیروزی را دادند. دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: ما برای ایشان پروژه‌های طرف متخاصم را تشریح کردیم و گفتیم که اگر در دمشق مبارزه نکنیم، در الهرمل، بعلبک، ضاحیه،‌ الغازیه،‌ بقاع جنوبی و جنوب لبنان مبارزه خواهیم کرد. ایشان فرمودند: «نه ‌تنها در این مناطق، بلکه در کرمان و خوزستان و تهران نیز مجبور به مبارزه خواهیم بود. ایشان تأکید کردند که این جبهه [مقاومت] شامل چند محور می‌شود: محور ایران، لبنان و سوریه. فرمانده این محور بشار اسد است و باید تلاش کنیم که او پیروز شود و پیروز خواهد شد.»

2ـ برجام یا باید اصلاح شود یا لغو
به گزارش روزنامه «هاآرتص»، نتانیاهو اظهار داشت: «این توافقِ(برجام) بدی است. آن را اصلاح یا لغو کنید.» اظهارات نتانیاهو در شرایطی مطرح می‌شود که پیش از این نیز اندیشکده‌های همسو با رژیم صهیونیستی از جمله بنیاد دفاع از دموکراسی طرح فشار بر ایران برای مذاکره مجدد در زمینه توافق هسته‌ای را ارائه کرده بودند. این اندیشکده‌ها، رفع محدودیت حجم مواد غنی‌شده ایران پس از ده سال و اعطای حق غنی‌سازی به ایران را دو ایراد عمده برجام توصیف کرده‌اند. این در حالی است که «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه‌ خود، مانند تمام گزارش‌های قبلی، پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده است.

3ـ حمله روزنامه کارگزاران به رئیس فراکسیون امید!
نشریه سازندگی متعلق به کارگزاران در مطلبی با عنوان «کدخدای امید» محمدرضا عارف را آماج انتقادات خود قرار داد و نوشت: «عارف یکی از کم‌تحرک‌ترین نمایندگان مجلس است و در سایر مناسبات نمایندگی هم به جز برای یکی دو نطق میان دستور و یک دفاعیه از کلیات کابینه دوازدهم پشت تریبون قرار نگرفته و میکروفونش هم برای تذکر و اخطاری روشن نشده است... . رئیس منفعلی که به جا و به موقع دست به عمل نمی‌زند...؛ حتی خود عارف در کمیسیون آموزش و تحقیقات نتوانست از رأی کافی برخوردار شود تا زاهدی نماینده نزدیک به جبهه پایداری رئیس این کمیسیون باشد.»

4ـ دولت‌های مرتجع به حال ما غبطه می‌خورند
سردار سرلشکر محمد باقری گفت: از چنان امنیتی برخوردار هستیم که هیچ سرمایه‌گذار داخلی و خارجی و حتی مسئولان نمی‌توانند عنوان کنند که سرمایه‌گذاری در کشور ما به خطر می‌افتد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی و رزمندگانش روزی در کنار دیوارهای اهواز می‌جنگیدند؛ اما امروز در جایگاهی هستند که دشمنان با ترس از مسائلی، مانند محور ایران ـ مدیترانه حرف می‌زنند. امروز دولت‌های مرتجع منطقه زمانی که اسم جمهوری اسلامی می‌آید، در محافل خصوصی به حال ما غبطه می‌خورند و می‌گویند ای کاش ما هم در مسیر شما بودیم.

5ـ شبیه‌سازی تعجب‌برانگیز یک روزنامه اصلاح‌طلب!
روزنامه «بهار» در یادداشتی تعجب‌برانگیز با عنوان «روهینگیا؛ شاخص سنجش روشنفکری» نوشت: «به گمان راقم این سطور، همان قدر که با شنیدن، خواندن و دیدن تصاویر و کتاب‌های نسل‌کشی هولوکاست، چهره انسان افسرده و غم‌زده می‌شود و بانیان آن جنایت بشری را لعن و نفرین می‌کنیم، باید نسبت به هر کنش نژادپرستی واکنش‌ لازم را بروز ‌دهیم. بی‌تردید از این به بعد می‌توان محکومیت نسل‌کشی در راخین را به عنوان یکی از شاخص‌های روشنفکری پذیرفت و سکوت در برابر چنین جنایتی را به حساب ناراستی در روشنفکری عنوان کرد.»

▼ اخبار کوتاه
آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان گردشگری گرجستان حاکی از آن است که میزان ورود گردشگران ایرانی به این کشور در فاصله بین 10 مرداد تا 10 شهریور ماه سال جاری به بیش از 55 هزار نفر رسیده است. این میزان نسبت به مدت مشابه سال پیش حدود 1/85 درصد افزایش داشته است. گفتنی است، غیر واقعی بودن نرخ ارز موجب می‌شود گردشگران به این باور برسند که هزینه‌های سفر به کشورهای خارجی، نظیر ترکیه و گرجستان از برخی سفرهای داخلی، همچون کیش و قشم پایین‌تر است.
مصرف بنزین در روز پنج‌شنبه (16 شهریور ماه) با ثبت 104 میلیون و 700 هزار لیتر رکورد به جا گذاشت. پیش از این، بیشترین مصرف بنزین در روز 12 فروردین ماه 96 با حجم 4/102 میلیون لیتر ثبت شده بود. گفتنی است،‌ میانگین مصرف بنزین در شهریور ماه امسال به حدود 88 میلیون لیتر در روز رسیده است.
فعالان سعودی در شبکه مجازی از گسترش موج بازداشت‌ها در خلال هفته گذشته در عربستان خبر دادند و گفتند: شماری از شاهزادگان (زن و مرد) خاندان آل سعود به سبب اعتراض به آغاز اقدامات و گام‌های محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد برای انتقال اختیارات پادشاهی به خود و نادیده گرفتن اعتراضات امرای ارشد آل‌سعود بازداشت شده‌اند.
«یائیر گولان» معاون پیشین رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی، در اظهاراتی همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را تحول مهمی در خاورمیانه دانست و از حمایت تل آویو از این روند خبر داد. وی همچنین اعلام کرد: حزب کارگران کردستان (پ‌.ک.‌ک) به هیچ وجه یک گروه تروریستی نیست.
محمد پرورش، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: در سال جاری ۷۶ درصد آب مورد نیاز تهران از منابع سطحی و ۲۴ درصد از منابع زیرزمینی تأمین شده است؛ همچنین امسال به دلیل افزایش گرمای هوا در پایتخت، رکورد مصرف آب شهروندان تهرانی نیز شکسته شده است.
«احمد قطان» سفیر عربستان در مصر در نشست اتحادیه عرب، اظهارات مشاور وزیر خارجه قطر درباره «شریف بودن ایران» را «مضحک» خواند و اعلام کرد: ایران کشوری است که در امور کشورهای منطقه دخالت می‌کند و قطر از روابطش با ایران پشیمان خواهد شد.
ایگورسنچین، مدیرعامل شرکت «روس‌نفت» اعلام کرد: با توجه به تداوم افزایش تولید نفت آمریکا و کاهش ارزش دلار در کنار کاهش تقاضا، پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت در سال آینده میلادی روند کاهشی را تجربه کند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات