(روزنامه آفتاب يزد – 1394/11/17 – شماره 4543 – صفحه 1)
** قاعدتا امروز اعتراض تمامی رد صلاحیت شدههای اصلاحطلب توسط شورای نگهبان مورد قبول قرار نمیگیرد. بلکه تنها بخشی از آنها تایید خواهند شد.بنابراین ما چند راه در پیش داریم. نخست اینکه تنها کاندیداهای مطرح شاخص و رای آور را معرفی کنیم، هر چند که لیست ما ناقص بماند. مثلا ممکن است در تهران به جای لیست 30 نفره، 15 تا 20 نفر از چهرههای شاخص اصلاحطلب را معرفی کنیم و بقیه لیست را خالی بگذاریم و کسی را معرفی نکنیم، بهخاطر آنکه چهره شاخص رای آوری نداریم.
راه دیگر این است که ما افراد اصلاحطلبی که لایههای بعدی ما هستند را به افراد شاخص در لیست اضافه کنیم، و لیست کامل بدهیم طبیعی است، انجام این کار، توام با ریسک است چرا که نه تنها این افراد غیرمعروف رای نمیآورند بلکه ممکن است به لیست ما نیز لطمه بزنند. احتمال سومی هم برخی در شورای سیاستگذاری مطرح میکنند؛
این که ابتدا سراغ چهرههای شاخص اصلاحطلب رفته و مابقی و کمبود لیست را از نیروهای مستقل مطرح یا حتی نیروهای اصولگرای معتدل تعیین کنیم. یعنی نه لیست ناقص ارائه دهیم و نه آن را با افراد غیرشاخص و ضعیف پر کنیم، بلکه افراد مطرحی که با اصلاحطلبی مشکل ندارند اما اصلاحطلب هم نیستند در لیست جای دهیم.
ولی هنوز درباره این راه حلها به جمع بندی نرسیدیم. منتظر نظر شورای نگهبان هستیم و پس از آن باید بنشینیم و بررسی کنیم تا اگر لازم شد در جلسات شورای عالی سیاستگذاری یکی از راهها را انتخاب یا اگر راه چهارمی بهنظرمان رسید بر مبنای آن تصمیم گیری کنیم.
* پس با توجه به صحبتهای شما، دیگر اثری از آن قطعیتی که پیش از ردصلاحیتهای اصلاحطلبان، مبنی بر ارائه لیستی30نفره از اصلاحطلبان وجود داشت، نیست ؟
** در حال حاضر تصمیم جمع بر این است که لیست ما از اصلاحطلبان باشد. منتها برخی اندک از دوستان، معتقدند که اگر اشخاص شاخص مستقل یا اصولگرای معتدل در لیست باشند بهتر از دو راه حل دیگر است.
* در شورای سیاستگذاری آنهایی که میگویند لیست را ناقص ببندیم، تعدادشان بیشتر است یا آنهایی که معتقدند با چهرههای ناشناس اصلاحطلب آن(لیست ) را به طور کامل ارائه دهیم ؟
** من فکر میکنم نظر غالب، این است که به یک لیست ناقص با افراد شاخص برسیم چون استفاده از افراد غیربرند لیست را تضعیف میکند و اگر هم قرار است از مستقلین و اصولگرایان میانه پشتیبانی کنیم آنها را در لیست نخواهیم آورد بلکه صرفا از آنها حمایت میکنیم. به نظر میرسد که دادن لیست ناقص با افراد شاخص، معقولتر و احتمالش هم بیشتر ازباقی حالات باشد.
* اگر فرض براین باشد که، لیست کاملی با حضور افراد غیربرند ارائه بدهید، چهراهکاری برای تعیین و مشخص کردن بهترین آنها در نظر گرفته اید؟
** شاخصها مدتهاست که از قبل مشخص شده است، قطعا تفکر اصلاحطلبی یکی از شاخصهای ماست.
* شاخص اصلاحطلبی که میگویید موضوعی خیلی کلی است، از کجا معلوم این افراد با برند اصلاحطلبی وارد مجلس شوند و بعدا علیه اصلاحطلبان اقدام کنند؟ مثل آنچه که در شورای شهر رخ داد.
** با توجه به سوابق افراد ما میتوانیم ارزیابیهای مطلوبی از گرایش سیاسیشان داشته باشیم.
در موردی (شورای شهر)هم که شما اشاره کردید، بنا براین نبود که روی افراد اصلاحطلب تکیه شود، بلکه به احزاب سهمیه داده شده بود و آن فرد موردنظر، سهمیه یکی از احزاب بود.ولی مطمئنا اگر روی شاخصها و سوابق تکیه کنیم، احتمال آن کمتر است که اشتباه شورای شهر تکرار شود.
* بنابراین قرار نیست صرفا یک سری افراد دانشگاه رفته جوان، به یکباره تحت عنوان اصلاحطلبی وارد لیست شوند؟
** مطمئنا مدارج علمی و دانشگاهی یکی از ملاکها و شاخصهای اصلی است، ما به علم و تخصص افراد برای قراردادن آنها درلیست توجه ویژه داریم ولی سوابق سیاسی اصلاحطلبی آن فرد هم اهمیت جدی دارد.
* معمولا چهرههای شاخص اصلاحطلب اگر وارد مجلس شوند خودشان میتوانند یک سری برنامه خاص و ویژه را به پیش ببرند در حالیکه چهرههای غیرشاخص برای پیشبرد اهداف در مجلس نیاز به یک سری برنامههای تدوین شده دارند آیا چنین برنامههایی برای حمایت چهرههای ناشناخته اصلاحطلب در چهارساله مجلس، تهیه شده است؟
** خوشبختانه یکی از کمیتههای ما کمیته برنامه ریزی و سیاستگذاری است که برنامههای فشرده و تفصیلی قبل و پس از انتخابات و برنامههای کاری مجلس را تدوین کردهاست انشاء الله ما در ایام تبلیغاتی برنامههای مکتوب و مشخص نمایندگان در مجلس را توسط کاندیداهای مورد نظرمان به اطلاع مردم میرسانیم تا مردم به کاندیداهای با برنامه رای بدهند.
* در دوره ای چهرههای غیرشاخص با نام یاران رییس دولت اصلاحات وارد عرصه شدند که توفیقی نیافتند اکنون چه تضمینی است که چهرههای غیربرند حتی تحت نام رهبری اصلاحات بتوانند آرای مردمی را بهخود جذب کنند؟
** به هر حال ارائه لیستی متشکل از افراد غیر برند ممکن است رای آور نباشد و چنین تصمیمی ریسک بالایی دارد. بنابراین ما نباید خودمان را بی جهت به خطر بیندازیم. بهتر است لیست ناقصی با افرادی رای آور که اصلاحطلبی شان آشکار است ارائه دهیم.
* فام» و «برجا» که در شورای سیاستگذاری مطرح و به شهرستانها هم ارسال شد تا چهمیزان راهگشای اصلاحطلبان است؟
** «برجا» یا برنامه جامع اصلاحطلبی همانی است که در کمیته برنامه ریزی تنظیم و به تصویب رسیده است و در ایام انتخابات به مردم ارائه خواهد شد. "برجا" در واقع برنامه حضور در مجلس و اولویت دادن به اهداف (برنامهها) در پارلمان دهم است.
در کنار برجا، «فام»ها فرم هایی هستند که در اختیار کاندیداها گذاشته میشود آنها باید این میثاقنامه را امضا کنند تا یک تعهد تشکیلاتی بدهند.
در این فرمها ارزیابی کاندیداها نیز صورت میگیرد یعنی در فام، ضمن اینکه شایستگی نامزدها با توجه به آن سنجیده میشود پایبندی شان نسبت به اصلاحات را نیز درنظر میگیریم.
http://aftabeyazd.ir/?newsid=26577
ش.د9406089