صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۰۶۲۱۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 21 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): باید ایستاد، باید ثبات به‌ خرج داد، باید راه را گم نکرد، هدف را همواره در مقابل چشم داشت و به ‌طور مستمر باید پیش رفت. اگر این شد، پیروزی‌ها پی‌درپی پیش خواهد آمد.(1390/10/19)

▼ حرف روز
دفتر هماهنگی ضد انقلاب!
اجازه تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران می‌تواند زمینه دخالت بیگانگان در مسائل کشورمان را افزیش دهد. در حالی که معاون رئیس‌جمهور اعلام کرده است تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گرفته، بررسی‌های کارشناسی گویای آن است که تأسیس آن در کشورمان زمینه ارتباط‌گیری، نفوذ و استحاله جمهوری اسلامی را فراهم می‌کند؛ در این راستا می‌توان به مواردی اشاره کرد:
۱ـ دخالت در امور سیاسی داخلی کشورمان؛ کمیته خارجی اتحادیه اروپا در موضوعات سیاسی مختلف، از جمله انتخابات کشور ما دخالت کرده است. گفتنی است، کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا با رأی مثبت به پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران ادعا کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در خرداد ماه سال ۹۲ بر اساس «استانداردهای دموکراتیک مد نظر اتحادیه اروپا» برگزار نشده است.
۲ـ حقوق بشر؛ در یکی از بیانیه‌های اروپا علیه ایران نوشته شده است: «وضعیت حقوق بشر در ایران هنوز تحت نقض سیستماتیک مداوم حقوق اساسی است.» پارلمان اروپا هم تأکید کرده بود: «نقض‌کنندگان حقوق بشر در ایران را تحریم کنید.»!
۳ـ حمایت از جریان‌های ضد انقلاب و فتنه‌گر؛ اتحادیه اروپا بارها از جریان‌های ضد انقلاب حمایت کرده است؛ برای نمونه می‌توان به دیدار کاترین اشتون با نرگس محمدی از فعالان فتنه و اعطای جایزه ساخاروف به نسرین ستوده اشاره کرد. گفتنی است، پس از دستگیری وی همه نیروهای ضد انقلاب از زهرا رهنورد گرفته تا شبکه‌های وابسته به سازمان‌های جاسوسی استکبار و از سازمان عفو بین‌الملل (وابسته جرج سوروس) تا فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر به دبیری عبدالکریم لاهیجی (از اعضای سابق شورای ملی مقاومت و عامل ساواک ستم‌شاهی) و از سلطنت‌طلب‌ها تا گروهک تروریستی منافقین از او حمایت کردند.
با توجه به بیانیه‌های مختلف اتحادیه اروپا علیه ایران، خلاصه آنچه این دفتر از ایران خواهد خواست، به شرح ذیل است؛ دیدار با مخالفان سیاسی، دسترسی به زندانیان سیاسی (گروه‌ها و جریان‌های ضد انقلاب)، کمک مشورتی و مالی به سازمان‌های جامعه مدنی، بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، تلاش برای اصلاح قانون جزایی، راه‌اندازی نهادها و سمن‌های حقوق بشری در ایران و موضوعات مربوط به زنان از دیدگاه غربی که در نتیجه به همگرایی بیشتر جریان‌های ضد انقلاب منجر خواهد شد.

▼ گزارش روز
خیرخواهی دروغ!
«بسیاری از آنچه که ما دشمنی آمریکا علیه ایران عنوان می‌کنیم، تحریف شده، غیر واقعی و در بهترین حالت روایتی ناقص و صرفاً بخشی از واقعیت است»؛ این جمله را صادق زیباکلام از چهره‌های اصلاح‌طلب در صفحه خود در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر کرده است! تا مشخص شود بزک کردن آمریکا از طریق چهره‌های غرب‌گرا در دوران پسابرجام و با وجود تجربه گزاف برجام نیز تمامی ندارد، البته صادق زیباکلام چهره‌ای که بر کرسی تدریس علوم سیاسی و تاریخ  ایران و انقلاب اسلامی تکیه نیز زده، توضیح نداده است  کدام یک از مواردی که در این باره ذکر می‌شود ناقص یا تحریف شده است، برای نمونه حمله موشکی ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران در خلیج‌فارس و به شهادت رسیدن چند صد نفر از هموطنان ما چه بخش‌های دیگری دارد؟ کجای این ماجرا تحریف شده است که ما نمی‌دانیم و آقای استاد می‌دانند؟! آیا کودتای 28 مرداد و سرنگونی دولت مصدق به دست آمریکایی‌ها در حالی که  دولت آقای مصدق از شرّ انگلیسی‌ها به آمریکایی‌ها پناه برده بود دروغ است؟ تحریم‌های متعدد جمهوری اسلامی و ملت ایران در این سال‌ها چه بخش مغفول مانده‌ای دارد؟ حمایت آمریکا از صدام حسین برای حمله به ایران، عملیات نظامی در طبس و موارد بسیاری دیگر که روایت آنها مثنوی هفتاد من لازم دارد، کدام‌شان ناقص و خلاف واقع هستند؟! اما آنچه در این میان خلاف واقع است، به اصطلاح خیرخواهی چهره‌هایی است که با وجود آنکه توطئه‌ها، دسیسه‌ها و ظلم‌های آمریکا را بر ملت و کشور ایران نه تنها در دوره انقلاب اسلامی، بلکه از سال‌ها پیشتر می‌بینند، اما باز تلاش می‌کنند کشور را به دوستی و اعتماد به استکبار تشویق کنند. به راستی، دوستی‌ها و خیراندیشی‌های این افراد تحریف شده و دروغ است؛ چرا که آنها در حالی می‌گویند آمریکا علیه ما نیست که برخی از چهره‌های منصف در ایالات متحد همچون «ویلمر جوزف لئون» متخصص آمریکایی علوم سیاسی می‌گویند ایرانیان حق دارند «شعار مرگ بر آمریکا سر دهند»، می‌گویند آمریکا روزی را بدون توطئه و دسیسه علیه ایران پشت سر نگذاشته است.

▼ اخبار ویژه        
تولیدات رژیم صهیونیستی در بازار ایران!
خریداران محصولات آرایشی و بهداشتی به تازگی با تولید جدید یکی از برندهای معروف فرانسوی که با عنوان ساخت رژیم صهیونیستی (اسرائیل) به آنها فروخته می‌شود، مواجه شده‌اند که سبب نگرانی آنها شده است. یکی از محصولات این برند که تولید کشور فرانسه بود، در گذشته با عنوان «سرم مو» در بازار ایران به فروش می‌رسید که هم‌اکنون با تولید رژیم صهیونیستی در بازار کشور ارائه می‌شود. جای تعجب است که محصولات تولید شده این برند که هیچ ارتباط تجاری با ایران ندارد، در بازار بزرگ تهران به آسانی در دسترس است. گفتنی است، این محصول به صورت قاچاق از کردستان عراق یا ترکیه به ایران وارد شده است.

ادعایی درباره نامه محرمانه بارزانی به سردار سلیمانی
یک منبع نزدیک به سفارت آمریکا در بغداد به الاخبار گفته است مسعود بارزانی نامه‌ محرمانه‌ای به ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران نوشته است. این منبع که از محتوا و جزئیات این نامه اطلاعاتی ارائه نداده، فقط به ذکر این نکته بسنده کرده که ممکن است ایران در آینده نزدیک عذرخواهی بارزانی را بپذیرد و در مرحله آتی شاهد همکاری تهران با بارزانی باشیم. «کامل الزیدی» یکی از رهبران ائتلاف دولت قانون ضمن تأیید این خبر، گفته است که بارزانی تلاش می‌کند برای خود ریسمان نجاتی دست‌و‌پا کند.

▼ اخبار
1ـ توافق روحانی و لاریجانی برای تغییرات ساختاری!
 عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به نشست سران قوای سه‌گانه در قوه قضائیه، گفت: در این جلسه علی لاریجانی و حسن روحانی درباره ایجاد تغییرات در ساختار دولت با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کردند و به توافقات ضمنی در این‌باره رسیدند. وی افزود: براساس این توافق، وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و امور راهداری تقسیم می‌شود و سازمان شهرداری‌ها از وزارت کشور به وزارت مسکن منتقل خواهد شد. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: براساس این توافق، بنا شد تا امور مربوط به برق از وزارت نیرو جدا و به وزارت نفت ملحق شود و نام وزارت نفت به وزارت انرژی تغییر کند. عزیزی خاطرنشان کرد: همچنین توافق شد وزارتخانه‌ای ایجاد شود که تنها به امورات مربوط به روستاهای کشور رسیدگی کند. وی افزود: افزون بر این، برای سازمان محیط‌زیست و همچنین منابع طبیعی و بخش آب‌ و فاضلاب شهری و روستایی و آب‌ منطقه‌ای وزارتخانه دیگری را تشکیل دهند. عزیزی در ادامه گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت هم براساس این توافق، قرار شد به دو وزارتخانه توسعه صادرات و بازرگانی تقسیم شود، حوزه جوانان نیز از وزارت ورزش منفک شده و در قالب سازمان ملی جوانان به کار خود ادامه دهد.

2ـ درخواست‌ عجیب اروپایی‌ها از وزیر جهاد کشاورزی
فیل هوگان، کمیسیونر اتحادیه اروپا و هیئت همراه در دیدار خود با وزیر جهاد کشاورزی و معاون آن درخواست‌های عجیبی از حجتی داشت که می‌توان به صادرات گوشت گاو بدون محدودیت سنی، لبنیات، شیرخشک و میوه تازه، از جمله کیوی اشاره کرد. در این دیدار کمیسیونر اتحادیه اروپا خطاب به وزیر جهاد کشاورزی و هیئت همراه از برنامه ایران برای پیوستن مجدد به شورای جهانی زیتون پرسید و اظهار داشت: می‌خواهم بدانم که آیا بار دیگر به شورای جهانی زیتون می‌پیوندید یا خیر؟ همچنین برای صادرات روغن زیتون به ایران با مشکل مواجه شده‌ایم که باید در نشستی آن را بررسی و حل کنیم. وی درخواست کرد، صادرات گوشت گاو از اتحادیه اروپا بدون محدودیت سنی از سوی ایران تسهیل شود. در نهایت وی از وزیر خواست مشکلات سر راه صادرات میوه تازه به ایران حل شود.

3ـ روحانی از بدنه جریان اصلاحات فاصله گرفته است
علی صوفی، دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات درباره صحبت‌های برخی از اصلاح‌طلبان مبنی بر فاصله‌ گرفتن دولت از جریان حامیان خود، گفت: این مسئله صحت دارد و حتی آنهایی که از حامیان سرسخت دولت بودند، اکنون در مواجهه با مسائل به وجود آمده اظهار نگرانی می‌کنند. وی افزود: بسیاری از حامیان رئیس‌جمهور که در دوران انتخابات حتی وجود کاندیدای سایه را نیز در کنار کاندیدای اصلی جریان اصلاحات ضروری نمی‌دانستند، اکنون اذعان دارند که روحانی از بدنه جریان اصلاحات فاصله گرفته و کابینه‌ای تشکیل داده است که با عقبه رأی وی فاصله بسیاری دارد. صوفی تصریح کرد: اکنون نیز مباحثی مبنی بر انتخابات 1400 و پیمان روحانی‌ـ لاریجانی به میان آمده است که حتی برخی اصلاح‌طلبان نیز این پیمان را پذیرفته و بر آن صحه گذاشته‌اند.

4ـ به آتش کشیدن عکس‌های محمدبن‌سلمان در لبنان!
تصاویر و ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد شماری از افراد در الشمال و طرابلس لبنان تصاویر «محمدبن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی را به آتش می‌کشند. رسانه‌های لبنانی گزارش دادند، در پی به آتش‌ کشیده‌ شدن تصاویر بن‌سلمان، «نهاد المنشوق» وزیر کشور لبنان با «رمزی نهرا» استاندار الشمال تماس گرفت و خواستار جمع‌آوری همه تصاویر در مناطق مذکور شد. المنشوق با محکوم کردن این اقدام، آن را در چنین برهه حساس، مشکوک خواند که از سوی گروه‌های خاص با هدف بحرانی کردن و کشاندن کشور به سمت بحران بیشتر صورت گرفته است.

▼ اخبار کوتاه
محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به بالا بودن هزینه‌های جاری کشور، تصریح کرد: در شش ماه نخست امسال دولت 111 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت، مالیات و فروش اوراق کسب کرده، در حالی که 111 هزار و 900 میلیارد تومان هزینه جاری داشته است. با این وضعیت، دولت در این مدت 400 میلیارد تومان از خزانه قرض کرده است تا بتواند حقوق، مزایا و هزینه داخلی ادارات دولتی را تأمین کرد.
شنیده شده است محمد علی نجفی، شهردار تهران که از روز ملاقات با رئیس‌جمهور دیسک کمرش تشدید شده، در منزل بستری شده و به همین دلیل نتوانسته است با وجود اطلاع‌رسانی قبلی، برای اربعین به عراق سفر کند. با این حال، منابع نزدیک به شهردار تهران ضمن تأیید بستری شدن نجفی، اعلام کردند که دکتر نجفی به دیسک کمر مبتلا نیست. این منابع نوشتند، وی دچار اسپاسم عضلانی شد و به همین دلیل به عراق سفر نکرد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، کارشناسان چینی معتقدند پکن هم‌اکنون آماده است تا به پشتوانه طلا پروژه وارد کردن یوآن به قراردادهای نفتی خود را کلید بزند و خطر آن را پذیرفته است. کارل وینبرگ، کارشناس ارشد اقتصادی مؤسسه‌های فرکوینسی اکونومیکس پیش‌بینی کرد تغییر معیار قیمت‌گذاری نفت از دلار به یوآن 600 تا 800 میلیارد مبادلات نفتی سالیانه را از سلطه دلار خارج خواهد کرد.
هفته‌نامه «سازندگی» ارگان رسمی «حزب کارگزاران» با انتشار خبری، مدعی شد به زودی مجید تخت‌روانچی به‌ جای حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور خواهد شد. تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه، از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان است که در سال‌های 80 تا 84 سفیر ایران در سوئیس بوده و به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و آلمانی آشنایی دارد.
حبیب طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هفته گذشته با چینی‌ها برای شهرک‌سازی در شهرهای جدید ایران وارد مذاکره شدیم، گفت:‌ به زودی دو شهر سیراف و تیس با هدف افزایش جمعیت در سواحل جنوبی ایجاد می‌شوند. جمعیت سیراف 150 هزار نفر و جمعیت شهر تیس 175 هزار نفر پیش‌بینی شده است.
مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی گفت: اتخاذ سیاست بازار در ازای بازار، افزون بر رشد ۱۰ درصدی صادرات سیب تازه در سال ۹۵، موجب کاهش ۹ درصدی واردات موز و صرفه‌جویی ارزی ۴۶ میلیون دلاری در این سال شده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات