تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۰۶۴۶۵

تصویب تحریم بزرگ روسیه در کنگره آمريكا

پایگاه بصیرت / ندا آکیش
(روزنامه ايران - 1396/05/05 - شماره 6553 - صفحه 20)

مجلس نمایندگان آمريكا لقب «خطرناک‌ترین دشمنان امنیت آمريكا» را به ایران، روسیه و کره شمالی داد تا بتواند با این مستمسک، «بزرگ‌ترین بسته تحریمی تنبیهی تاریخ این کشور» علیه تهران، مسکو و پیونگ یانگ را با 419 رأی موافق و 3 رأی مخالف به تصویب برساند. اقدامی که به محض رسانه‌ای شدن، مقامات اروپایی، متحدان دیرینه آمريكا را نسبت به واکنش دولت مسکو و تحت تأثیر قرار گرفتن طرح‌های انرژی مشترک بین روسیه و کشورهای اروپایی نگران کرد. به گزارش فایننشال تایمز، تحریم‌های تصویب شده علیه روسیه عمدتاً به خاطر دخالت احتمالی مسکو در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمريكا، مناقشه اوکراین و الحاق کریمه به روسیه است اما این تحریم‌ها برای اینکه تبدیل به قانون شوند و وارد فاز اجرایی شوند باید در سنای آمريكا نیز به رأی گذاشته شوند و در صورت تصویب سنا؛ به امضای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمريكا هم برسند.

رئیس جمهوری که هم در رقابت‌های انتخاباتی و هم در 6 ماه حضورش در کاخ سفید آشکارا علاقه‌مندی خود را به بهبود و گسترش روابط با روسیه ابراز کرده و در حال حاضر نیز احتمالاً از تصویب شدن تحریم‌های جدید علیه مسکو خرسند نیست اما به دلیل پرونده بازی که در پلیس فدرال آمريكا (اف بی‌آی) درباره ارتباط احتمالی نزدیکان و اعضای فراخوان انتخاباتی‌اش با روس‌ها در جریان رقابت‌های انتخاباتی دارد، نمی‌تواند مخالفت خود را با تصویب تحریم‌های جدید علیه روسیه علنی کند. هر روز ابعاد تازه‌ای از ارتباط احتمالی روس‌ها با فراخوان انتخاباتی ترامپ فاش می‌شود و در حال حاضر پسر ارشد، داماد و رئیس فراخوان انتخاباتی او در معرض بیشترین اتهامات هستند.

زمستان سرد در انتظار قاره سبز

اما اروپایی‌ها بسیار بیشتر از ترامپ نگران اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمريكا علیه روسیه هستند زیرا در این تحریم‌ها بیشترین بخشی که مد نظر قرار گرفته طرح‌های انرژی روسیه از جمله طرح عظیم خط لوله نورت استریم 2 است که گاز روسیه را از طریق بالتیک به آلمان می‌رساند و شرکت‌های انرژی آلمان، فرانسه، انگلیس، هلند و اتریش در این طرح مشارکت دارند. خط لوله نورت استریم 2 قابلیت انتقال سالانه 55 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی روسیه به اروپا را دارد و در صورتی که تحریم‌های آمريكا اجرایی شود و روسیه در واکنش به این تحریم‌ها طرح خط لوله نورت استریم 2 را متوقف کند، کشورهای اروپایی با کمبود شدید انرژی مواجه می‌شوند و زمستان سردی در انتظار اروپایی‌ها خواهد بود.

بروکسل رسماً نارضایتی خود را با تحریم‌های ضد روسی جدید آمريكا اعلام کرده و هشدار داده است، چندین طرح نفت و گاز از جمله طرح‌های شل، اِنی و بی‌پی به خطر خواهند افتاد. روز سه‌شنبه مقاماتی در اروپا اعلام کردند که اتحادیه اروپا «با استفاده از تمام کانال‌های دیپلماتیک خود» کوشید، نمایندگان آمريكا را مجاب کند که لایحه تحریم‌های ضدروسی را به گونه‌ای تنظیم کنند که شرکت‌های اروپایی آسیب نبینند و امنیت انرژی قاره اروپا به خطر نیفتد. اما این خواسته محقق نشده و مقامات اتحادیه اروپا نگران هستند که خط لوله چندین میلیارد یورویی نورت استریم 2 و طرح‌های زیرساختی مربوط به آن آسیب ببینند. فهرستی که کمیسیونرهای اتحادیه اروپا از آسیب‌های تحریم‌های جدید ضدروسی به قاره سبز آماده کرده‌اند و در آخرین نشست تابستانه خود درباره آن بحث خواهند کرد، عبارتند از: طرح عظیم نورت استریم 2 که به جزئیات آن اشاره شد.

نیروگاه گاز طبیعی بالتیک در خلیج فنلاند در دریای بالتیک که شرکت انگلیسی – آلمانی شل مجری آن است. خط لوله صادرات گاز روسیه به ترکیه موسوم به «استریم بولو» که شرکت ایتالیایی اِنی مشارکت 50 درصدی در اجرای آن دارد. خط لوله سی پی سی که گروهی از شرکت‌های اروپایی از جمله هلدینگ بین‌المللی بی‌جی، شل و اِنی در آن مشارکت دارند و نفت قزاقستان را از طریق روسیه به دریای سیاه منتقل می‌کنند. همچنین بنا بر اسنادی که در اختیار روزنامه فایننشال تایمز قرار دارد، شرکت نفتی و گازی بی‌پی نیز در صورت اجرایی شدن تحریم‌های جدید علیه روسیه دیگر نمی‌تواند به فعالیت‌های خود با «روس نفت» ادامه دهد.

به گزارش ریانووستی، ولادیمیر جباروف، معاون اول رئیس کمیته امور بین‌المللی شورای فدراسیون روسیه در واکنش به تحریم‌های جدید آمريكا علیه کشورش گفت: اگر تحریم‌های جدید آمريكا علیه روسیه توسط مجلس سنا حمایت شود و به امضا رئیس جمهوری آمريكا نیز برسد، روسیه اقدامات سیاسی و اقتصادی پیچیده‌ای را علیه آمريكا، به تصویب خواهد رساند. وی تأکید کرد: ما بسته‌ای جامع برای تحریم آمريكا آماده کرده‌ایم و چنانچه آمريكا بر ضد روسیه تحریم‌هایی را وضع کند، قطعاً دست به اقدام متقابل می‌زنیم.

سرگئی ریابکف، معاون وزارت خارجه روسیه نیز پیش از رأی‌گیری مجلس نمایندگان آمريكا برای تحریم روسیه گفته بود، این گونه تدابیر به مثابه «مین خطرناکی» در بنیاد روابط دو کشور خواهد بود. وی تصریح کرده بود: «همه اینها خیلی نگران‌کننده است. ما هیچ نشانه‌ای نمی‌بینیم که روسیه هراسی که کل کنگره آمريكا را گرفته، فروکش کند.» علاوه بر روسیه، کره شمالی و ایران هم به گفته پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمريكا، خطرناک‌ترین دشمنان امنیت آمريكا هستند و ازهمین رو تصویب بسته تحریمی جدید شامل این دو کشور نیز شده است. این در شرایطی است که برخی تحلیلگران معتقدند، چین در حمایت از کره شمالی واکنش نشان خواهد داد و ممکن است روابط پکن – واشنگتن تحت تأثیر تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ سرد شود. بویژه اینکه سوزان تورنتون، معاون موقت وزیر امور خارجه آمريكا در امور شرق آسیا گفته است، در صورتی که شرکت‌های چینی به تحریم‌ها علیه کره شمالی توجه نکنند، آمريكا رأساً وارد عمل می‌شود و شرکت‌های چینی را هم تحریم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی گفته است: آمريكا ترجیح می‌دهد، با چین برای متوقف کردن کمک این شرکت‌ها به کره شمالی همکاری کند. من فکر می‌کنم چین متوجه شده که ما در صورت نیاز و درصورتی که این شرکت‌ها قوانین را نقض کنند و اگر احساس کنیم چین همکاری نمی‌کند، خودمان دست به کار می‌شویم تا این کمک‌ها را به کره شمالی متوقف کنیم. اما نیکی هیلی، نماینده واشنگتن در سازمان ملل متحد معتقد نیست که تحریم‌های جدید علیه کره شمالی به روابط پکن – واشنگتن لطمه می‌زند. او روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: آمريكا در مذاکرات خود با چین برای اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه کره‌شمالی پیشرفت داشته است.

تصمیم سخت آقای رئیس‌جمهوری

در چنین شرایط حساسی که از یک سو روابط روسیه – آمريكا و از سوی دیگر روابط چین – آمريكا در خطر است، ترامپ باید تصمیم بگیرد تحریم‌های جدید علیه روسیه، کره شمالی و ایران را امضا کند یا نه. رئیس جمهوری می‌تواند این طرح را وتو کند اما در این صورت نه تنها سوءظن‌ها در مورد نزدیکی بیش از حد او به مسکو تشدید خواهد شد بلکه از آنجایی که تقریباً اکثریت مطلق نمایندگان آمريكا به این طرح رأی مثبت داده‌اند، کنگره براحتی می‌تواند با کسب دو سوم آرای موافق، وتوی رئیس جمهوری را بی‌اثر کند. مجموع این معادلات باعث خواهد شد که ترامپ به احتمال زیاد تحریم‌های جدید را امضا کند. با وجود این، هنوز مشخص نیست که سنای آمريكا چه زمانی طرح تحریم‌های جدید علیه ایران، روسیه و کره شمالی را به رأی خواهد گذاشت. ترامپ نیز به گفته کاخ سفید، هنوز در مورد امضای آن تصمیم نگرفته است.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/192912

ش.د9601880

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات