صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۰۹۱۱۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 11 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): همان دست‌هایی که داعش را ایجاد کردند، باز دارند آن را منتقل می‌کنند به افغانستان. سیاست آمریکا در منطقه این است که اولاً منطقه روی آرامش نبیند تا ملت‌ها به فکر معارضه با صهیونیسم نیفتند؛ ثانیاً آمریکا بتواند حضور خود را در منطقه توجیه کند.(1396/11/10) *سالروز شهادت بانوی بزرگ اسلام، حضرت فاطمه‌(س) را تسلیت می‌گوییم*
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز       

فتنه‌گران مترصد فرصت!

فاصله گرفتن از حوادث تاريخي، گاهی موجب فراموشي رخدادهايي می‌شود که در زمان خود هزينه‌هاي هنگفتي براي يک ملت داشته و موجي از کينه و نفرت آفريده‌اند. بيش از هشت سال از حوادث تلخ انتخابات سال 1388 مي‌گذرد، اما هنوز تلخکامي آن روزها در اذهان عمومي باقي‌ مانده است. مردم به خاطر دارند که چگونه فتنه‌گران پس از ناکامي از جذب اکثريت آرای ملت، وحشيانه دست به آشوب زده و با طرح دروغ بزرگ تقلب در انتخابات، کشور را براي ماه‌ها درگير آشوب و اغتشاش کردند که حاصل آن هزينه‌هاي جبران ناپذير براي کشور بود.
پس از فاصله گرفتن از آن حوادث و فراموشي تدريجي بخشي از فتنه‌گريها، مدت‌هاست که جرياني سياسي از ضرورت رفع حصر سران فتنه سخن مي‌گويد. هرچند اين موضوع هيچ‌گاه مسئله افکار عمومي نبوده، اما شاید برای برخی از مردم این سؤال پیش آید که با گذشت زمان ديگر نيازي به تداوم حصر احساس نمی‌شود! و احتمالاً ديگر اين افراد از خطاها و گناهان گذشته پشيمان شده باشند؛ لذا نظام اسلامي بايد با رأفت اسلامي با آنان برخورد کرده و از گناه ايشان در گذرد! و فضا را براي فعاليت سياسي اين افراد باز کند!
اما در اين میان اخباری منتشر می‌شود که نشان مي‌دهد اين افراد صلاحيت ترحم نداشته و چنين تصوراتي درباره آنان اشتباه است؛ چرا که همچنان بر انحراف خود پافشاري داشته و مترصد فرصتي براي ضربه‌ زدن به نظام اسلامي هستند! به تازگي نامه‌اي منسوب به شيخ ساده‌لوح فتنه‌گر در فضاي مجازي منتشر شده که اگر واقعاً نويسنده متن خود وی باشد، به خوبي از عمق کينه‌اش نسبت به رهبر معظم انقلاب و فرصتي‌طلبي او براي فتنه‌گري حکايت دارد. کروبي در اين نامه بار ديگر مواضع توخالي خود درباره انتخابات سال 88 را تکرار کرده و با وقاحت و بي‌شرمي، خط توهين به رهبر معظم انقلاب را در پيش گرفته است. اين نامه در فضاي متوهمانه پس از آشوب‌هاي اخير تنظيم شده و فتنه‌گر ساده‌لوح را براي موج‌سواري وارد ميدان کرده است! اين سياهه اگر درست باشد اول نشان می‌دهد وی نه تنها پشیمان و نادم از عملکرد خود نیست، بلکه به فکر تداوم فتنه‌گری است؛ ثانیاً حکايت از خط آشوب و دور جديدي از التهاب دارد که فتنه‌گران قصد دارند در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامي آن را عملياتي کنند. بازي جديدي که مرحله اول آن در دي ماه امسال به شکست انجاميد و مقابله با آن هوشياري ملت را مي‌طلبد.

▼ گزارش روز
 دقیق و صریح

«این کارها نباید عجیب به ‌نظر برسه؛ غیر از این باشه عجیبه.» جملاتی که واکنش حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم امام جمعه تبریز در برابر ستایش اقداماتش از زمان انتصاب به امامت جمعه این شهر؛ به ویژه دستور جمع‌آوری نرده‌های جداکننده میان مسئولان و مردم در صفوف نماز جمعه است؛ جملاتی که صراحت و دقت اقدامات وی در جایگاه نماینده ولی‌فقیه در تبریز را دارد. در این باره باید گفت، بی‌تردید همین دو جمله کوتاه و البته ساده و صادقانه آقای آل‌هاشم دقیق‌ترین واکنش و اظهارنظر درباره اقدامات وی و اقدامات مشابه است. اما اینکه چرا عنوان دقیق‌ترین و درست‌ترین را برای این تعابیر به کار می‌بریم، در این زمینه می‌توان به دو دلیل عمده اشاره داشت؛
اول، مردمی بودن برداشتن فاصله میان مردم و مسئولان، زندگی در سطح متوسط و پایین و گوش شنوا بودن برای درد دل‌های مردم، رفتار طبیعی و مورد انتظار از صاحب‌منصبان و مسئولان در نظام اسلامی است و اگر به جز این باشد باید تعجب کرد. اما هر چه جلوتر می‌آییم، شاهد هستیم که متأسفانه با قدرت گرفتن برخی جریانات تکنوکرات و مزه کردن قدرت زیر دندان برخی از انقلابیون سابق، شرایط دگرگون شده است. نکته دوم که در این باره باید به آن اشاره کرد، آثار سوء توجه و بزرگ‌نمایی رفتارها و اقداماتی است که جزءِ تکالیف مسئولان جمهوری اسلامی ایران است و ساختن این فضا و تصور که اگر کسی این‌گونه رفتار کرد و این‌سان‌ زیست در حال از خودگذشتگی است، یا دارد اقدامی خاص و فوق‌العاده انجام می‌دهد، می‌تواند آثار و پیامدهای خود را داشته باشد. در حالی که همان طور که امام جمعه محترم تبریز گفتند به هیچ وجه این‌گونه نیست و موضوع کاملاً طبیعی و منطبق با انتظارات است.

▼ اخبار ویژه           
قراردادهای یک ضد انقلاب با دولت آمریکا!

در حالی که برخی از تحلیلگران، فعالیت‌های مسیح علی‌نژاد در فضای مجازی برای تحریک زنان به شکستن قوانین جمهوری اسلامی ایران را در راستای برنامه‌ریزی‌های دولت آمریکا برای اجرای براندازی نرم در ایران می‌دانستند، اسنادِ موجود در وبگاهwww.insidegov.com  که به انتشار اطلاعات درباره دولت آمریکا  اختصاص دارد، نشان می‌دهد، «مسیح علی‌نژاد» فعال رسانه‌ای ضد انقلاب چند قرارداد به ارزش بیش از 231 هزار دلار با دولت آمریکا منعقد کرده است. مسیح علی‌نژاد بین سال‌های 2015 تا 2018 سه قرارداد با «شورای مدیران خبررسانی» مشهور به «BBG» وابسته به دولت آمریکا منعقد کرده است. شورای مدیران خبررسانی سازمانی مشتمل بر همه آژانس‌های خبری دولت آمریکا است که «صدای آمریکا»، «رادیو فردا»، «رادیو اروپای آزاد» و «رادیو آزادی» زیر نظر آن فعالیت می‌کنند. رسانه‌های غربی، با وجود بی‌توجهی عموم مردم به تبلیغات هنجارستیز و قانون‌شکنانه مسیح علی‌نژاد، تلاش زیادی را برای بزرگنمایی اقدامات او انجام داده‌اند.

اصلاح‌طلبان علیه تیم اقتصادی دولت

«فیض‌الله عرب‌سرخی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «در حال حاضر شاید یکی از مهم‌ترین انتظارات اصلاح وضعیت اقتصادی است. شاید بد نباشد در این باره دولت و حتی شخص آقای روحانی هم در ترکیب تیم اقتصادی دولت بازنگری داشته باشند.» روزنامه «قانون» از روزنامه‌های اصلاح‌طلب نیز نوشته است: «مشکل دولت به عنوان قوه مجریه این است که محل تجمع عده‌ای از اقتصاد نخوانده‌ها و برخی اقتصاد خوانده‌هایی است که طرفدار نظام بازار آزاد هستند و با شعار «راه حل سخت بهتر از راه‌حل بد»، تلاش می‌کنند رئیس‌جمهور را به رهاسازی بی‌رحمانه قیمت‌ها وادار کنند.»
 
▼ اخبار
1ـ ناکارآمدی و پاسخگو نبودن عملی ضد انقلابی است

«حسن رحیم‌پورازغدی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع مسافران معترض به پاسخگو نبودن مسئولان در یکی از فرودگاه‌های کشور گفته است: ناکارآمدی بخشی از مدیران و پاسخگو نبودن ایشان، عملی ضد انقلابی است. انقلاب، یک میراث نیست، ملک شخصی یا گروهی نیست. عده خاصی مالک آن و بقیه مستأجر نیستند. کل ملت، مالک این جمهوری‌ هستند. اسلامیت این جمهوری و جمهوریت این اسلام، به رضایت مردم گره ‌خورده است. هیچ کس حق ندارد بی‌احترامی برخی مدیران به مردم را توجیه کند و این جمهوری هرگز محافظه‌کار نخواهد شد؛ زیرا محافظه‌کاری، قتلگاه انقلاب است. ما برای تشکیل جمهوری اسلامی جنگیده‌ایم که مدیرانش انتقادپذیر، پاسخگو و دردمند باشند. حقانیت انقلاب اسلامی را ناکارآمدی برخی مسئولان مخدوش کرده است. بنده شخصاً معتقدم آنان که نمی‌توانند و مسئولیت می‌پذیرند، آنان که غیر متعهد و غیر پاسخگو و در مدیریت‌ها بی‌نظم هستند، آنان که به جای عذرخواهی از قصور و تقصیرها و رعایت حق‌الناس، به مردم توهین می‌کنند، فاقد مشروعیت در حاکمیت می‌شوند.

2ـ وقتی وابستگی جریانی مسئولیت‌ها را تغییر می‌دهد!

روزنامه «شرق» در سرمقاله‌ای با عنوان «چه کسی مسئول برف‌روبی است؟» نوشت: «بیشتر شهروندان تصور می‌کنند این وظیفه شهرداری‌هاست که همه معابر را از برف و یخ بزدایند و با ماسه و نمک‌پاشی همه معابر را از برف پاک کنند. در صورتی ‌که وظیفه شهروندان در این ‌میان چیست؟ کمی به عقب‌تر و به دهه‌های ۵۰ و ۶۰ برگردیم که در این کشور به‌وفور برف می‌بارید. اگر به آن زمان برگردیم، ملاحظه می‌کنیم که وقتی برف می‌آمد، فردای آن روز همه شهروندان از خانه برای مدیریت معابر خارج می‌شدند و با تمام امکانات برف‌ها را در باغچه‌ها یا مکان‌هایی که مزاحمت برای دیگر همسایگان ایجاد نمی‌کرد، می‌ریختند و هیچ‌کس منتظر شهرداری و مأموران شهرداری برای پاک‌کردن معابر فرعی نمی‌ماند.» ناگفته پیداست که این موضوع چقدر با مواضع این رسانه‌ها با دوران حضور اصولگرایان در شهرداری متفاوت است.

3ـ نمایندگان آتش به اختیار عمل کردند

مهرداد لاهوتي، عضو كميسيون تلفيق لايحه بودجه ٩٧ درباره اينكه برخي معتقدند مخالفت مجلس با كليات لايحه بودجه سياسي بوده، گفت: در هيچ فراكسيوني درباره اينكه با كليات لايحه بودجه مخالفت شود، تصمیمی گرفته نشده بود و همه افراد آتش به اختيار عمل كردند. وی تأکید کرد: مخالفت با كليات در پي نگراني‌هایي بود كه نمايندگان داشتند. لاهوتی افزود: به هر حال، نگراني‌هاي نماينده‌ها در بخش‌هايی، همانند چگونگي اجرای هدفمندي يارانه‌ها بجا بود؛ چرا که نباید به يكباره  ٣٣ ميليون نفر از دريافت يارانه محروم شوند. ما اگر بتوانيم به بالاي ٥٠ ميليون نفر از ٧٦ ميليون نفري كه اکنون يارانه دريافت مي‌كنند، همچنان يارانه پرداخت كنيم، معقول است؛ ما با ٧ هزار ميليار توماني كه به اين بخش ٢٣ هزار ميليارد تومان اضافه كرديم، دولت مي‌تواند به جاي حذف ٣٣ ميليون نفر افراد كمتري را حذف كند.

4ـ امارات هم خواستار اصلاح برجام شد!

«عبدالله‌بن‌زاید آل‌نهیان» وزیر خارجه امارات متحده عربی در یادداشتی با این ادعا که ایران پس از توافق هسته‌ای به تعدیل رفتار خود در منطقه مبادرت نورزیده است، خواستار تلاش‌‌های بین‌المللی برای مهار ایران شد! وی در ادامه این یادداشت از اتحادیه اروپا خواست برای تغییر در برجام به ایران فشار بیاورد. رئیس دستگاه دیپلماسی امارات در ادامه «توافق جدید» مورد نظر خود را برخوردار از سه شرط توصیف کرد؛ توقف حمایت ایران از متحدان منطقه‌ای‌‌اش، محدود شدن فعالیت‌های منطقه‌ای سپاه و محدود شدن برنامه موشکی ایران تا سطح منطقی. گفتنی است، پیش از این سران رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی نیز خواستار اصلاح برجام شده بودند!

▼ اخبار کوتاه
سردار علي فضلي، جانشين رئيس سازمان بسيج مستضعفين و فرمانده قرارگاه بازسازي مناطق زلزله‌زده كرمانشاه گفت: ما براي كمك به اسكان دائم زلزله‌زدگان نیز اعلام آمادگي كرديم و منتظر جوابيم و تا الآن درخواستي از ما صورت نگرفته است. وی افزود: پیشتر نیز حدود چهارهزار مهندس عمران ما براي تعيين خسارت و صدمات وارده اعلام آمادگي كرده بودند؛ اما متأسفانه از اين ظرفيت استفاده نكردند و بنده دلیل آن را نمي‌دانم.
معاون اول رئیس‌جمهور در بخشنامه‌ای به بانک مرکزی و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت اعلام کرد: انجام ثبت سفارش بدون انتقال ارز برای واردات از کشورهای چین، هند، کره و ترکیه ممنوع است. کلیه واردکنندگان موظفند صرفاً‌ از طریق شبکه بانکی (گشایش اعتبار اسنادی، برات اسنادی یا حواله) با رعایت مقررات مربوط به کالا از این کشورها وارد کنند.
بهزاد نبوی گفت: نقاط اختلاف در حوزه منافع ملی با گفت‌و‌گو حل می‌شود. به نظر من، برای اینکه این تعامل شکل بگیرد، در بین اصلاح‌طلبان افراد زیادی در دسترس نیستند که بتوانند در ایجاد این تعامل نقش ایفا کنند. وی افزود: به جز اصلاح‌طلبان، اصولگرایان میانه‌رو یا چهره‌های مورد وثوق هر دو طیف سیاسی باید پل ایجاد رابطه برای انجام گفت‌و‌گوی ملی شوند.
علوی الغریفی، شاعر بحرینی با انتشار عکس رهبر معظم انقلاب در برف، در توئیتر خود به ایشان ابراز احساسات کرد و نوشت: آیا می‌شود برف زیر قدم‌هایت تاب آورد، زبانه نکشد، وقتی «فرشته‌ای آسمانی» با «روحی نبوی» بر آن قدم برمی‌دارد؟ سرمایی که لهیب آتش را برای «خلیل» فرو نشاند، اکنون زیر پای «تو» زبانه‌ آتش کشیده است.
روزنامه «جروزالم‌پست» نوشت: ارتش رژیم صهیونیستی دستورات جدیدی برای مقابله با عملیات‌های استشهادی احتمالی در فلسطین اشغالی ابلاغ کرده است. این دستورالعمل‌ها شامل تأسیس یک اتاق عملیات مشترک جدید برای همه مقامات امنیتی و هماهنگی اقدامات پلیس و دیگر نیروهای امنیتی در شرق قدس و کرانه باختری است.
درآمد گمرک در ۱۰ ماهه امسال از محل عوارض واردات خودرو و دیگر کالاها، ۲۶ درصد افزایش یافت. براساس جزئیات این گزارش، حقوق ورودی خودرو 1975 میلیارد و 398 میلیون و 100 هزار تومان معادل یک میلیارد و 565 میلیون و 194 هزار دلار بوده است.
«سعود المعجب» دادستان کل عربستان اعلام کرد، پس از پایان بازجویی‎ها از شاهزادگان، تجار و وزرای سعودی طی بیش از سه ماه گذشته، در مجموع 106 میلیارد دلار(معادل 600 هزار میلیارد تومان) از اموال آنها دریافت شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات