صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۰۹۶۷۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 29 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دولت‌هایی که به آمریکا و صهیونیست‌ها کمک می‌کنند دارند خیانت می‌کنند؛ مثل کار سعودی‌ها. این کار قطعاً خیانت به امت اسلامی و دنیای اسلام است.(96/10/26)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
شک نکنیم؟!

این روزها سؤال «کدام راه به ایران است؟» در جلسه‌های استماع، نشست‌های اتاق فکر و جلسات کاخ سفید رو به افزایش گذاشته است. هدف از طرح این مسئله این است که اولاً، چگونه از تبدیل ایران به قدرت منطقه‌ای خودداری کنند، ثانیاً، چگونه نفوذ ایران در جهان را کاهش دهند و ثالثاً، چگونه می‌توان نظام جمهوری اسلامی را از درون با بحران‌های پیچیده‌ای مواجه کرد که بازکردن گره آن در دست آمریکا قرار بگیرد.
1ـ در حوزه اقتصادی: جلوگیری از انتقال بانکی و فیزیکی دلار از کشورهای منطقه به ایران، تحریم‌های ثانویه برای کنترل کشورهایی که با ایران کار می‌کنند، استفاده از معاهدات مالی، مانند FATF علیه بانک‌های ایرانی تا اجازه ندهد سرمایه‌های ایران در آن سوی مرزها به داخل کشور بازگردد. 2ـ در حوزه منطقه‌ای: اتحاد علیه ایران با محوریت عربستان، فریب و ایجاد ترس در همپیمانان منطقه‌ای ایران، ایجاد شکاف و تفرقه میان ایران و گروه‌های مبارز، جنگ لفظی و بالابردن خطر برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره منطقه‌ای، افزایش نیروهای نظامی آمریکا برای صف‌آرایی در مقابل ایران، جلوگیری از تکمیل شدن زنجیره پیروزی‌های ایران، زیرا پس از سوریه و عراق اکنون نوبت به یمن رسیده است. 3ـ در حوزه افکار عمومی ایران: القای این نکته به مردم ایران که موشک‌ها عملکرد ضد امنیتی دارند، افزایش دخالت در ایران از هسته‌ای به موشکی و نظامی، تبلیغ ناکارآمدی نظام سیاسی در ایران، معرفی گروه‌های نفاق به منزله حامیان وطن.
در راهبردهای فوق نیز برخی از نیروهای داخلی دانسته یا ندانسته به آمریکا کمک می‌کنند که نقشه‌هایش درباره ایران بدون کم و کاست به نتیجه برسد؛ مسئولانی که به جای اولویت دادن به مسائل اصلی، دنبال برجسته کردن مسائل حاشیه‌ای هستند، یکی از مهم‌ترین کمک‌کنندگان برنامه «کدام راه به ایران است؟» به شمار می‌آیند؛ زیرا در راهبردهای فوق تنها مسئله‌ای که سبب قدرت گرفتن جریان حامی آمریکا می‌شود، ایجاد چنددستگی در داخل، بی‌توجهی به مشکلات مردم و معرفی آمریکا و همپیمانان آن به منزله گره‌گشای مشکلات کشور است. مسئولانی که شاید در زبان به صورت دیپلماتیک چندین اتهام را متوجه آمریکا کنند؛ اما هنگامی که رفتار غیر کلامی آنها مواضع اعلانی آمریکا را تأیید می‌کند، آیا نباید نسبت به برخی از جملات خوب آنها هم شک کنیم؟!

▼ گزارش روز
حاشیه‌سازی بی‌نتیجه

 سخنگوی وزارت کشور با تأکید بر عزم این وزارتخانه بر عملیاتی شدن هر چه بهتر اصل ٢٧ قانون اساسی مربوط به تجمعات، اظهار داشت: «در نشست مشترک مسئولان ارشد وزارت کشور با معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، راهکارها و مبانی قانونی تجمعات و راه‌پیمایی‌ها در جهت تحقق مطلوب اصل ۲۷ قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفت.» این موضوعی است که روزنامه «ایران» به تازگی آن را مطرح کرده است و پیشتر از این، روزنامه‌های اصلاح‌طلب دیگر نیز بر این موضوع تأکیدات ویژه داشته‌اند. نمایندگان اصلاح‌طلب شورای شهر تهران نیز به دنبال ایجاد فضایی به منظور امکان اعتراض برای ساکنان پایتخت بودند. بی‌تردید، هیچ کس با عملیاتی شدن اصل 27 قانون اساسی و حق تجمعات برای اعتراض بحق مردم مخالف نیست. چنانکه در سال‌ها و ماه‌های اخیر و به ویژه در موضوع مؤسسات مالی شاهد برخی تجمع‌ها بوده‌ایم و مردم تا پیش از سوءاستفاده‌های دشمنان و جریان‌های خاص اعتراضات خود را انجام داده‌اند؛ اما در این اصرار و تکرار موضوع حق تظاهرات و اعتراض از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب و نزدیک به دولت یک معنایی نهفته است که عبارت است از رها کردن علت اعتراضات مردم و پرداختن به معلول  امکان برگزاری تجمعات اعتراضی! بر این موضوع نمی‌توان نامی جز منحرف کردن افکار عمومی و حربه‌ای  برای فرار از پاسخگویی در برابر مردم گذاشت. در حالی که مردم نسبت به عملکرد دولت معترض هستند و خواستار رسیدگی فوری و بدون جنجال و حاشیه‌سازی به مسائل اقتصادی هستند، دولت هر روز مرحله جدیدی از حاشیه و جنجال را آغاز می‌کند. از پرداختن به اصل 27 قانون اساسی تا طرح بی‌جهت و بدون دلیل اصل 59 قانون اساسی و...؛ اقداماتی که اگرچه ما قصد نیت‌خوانی از آنها را نداریم؛ اما پر واضح است که طرح آنها به هیچ وجه کمکی به افزایش میزان رضایت مردم از عملکرد دولت نخواهد کرد و رضایت مردم در گرو عمل به وعده‌های انتخاباتی و سامان بخشیدن به اوضاع اقتصادی کشور است.

▼ اخبار ویژه
ردّ پای امارات در پرونده جاسوسی اخیر

نکات جدیدی از پرونده جاسوسی کاووس سیدامامی منتشر شده که از حضور کشور امارات متحده عربی در این پروژه جاسوسی خبر می‌دهد. بنا بر اسنادی که به تازگی منتشر شده، در گزارش عملکرد مؤسسه تحت مدیریت امامی برای سال 94، اعلام شده است «جرج شالر» معاون مؤسسه «پنترا» به ایران، از جمله مناطق حساس و امنیتی سفر داشته و دو هفته در شهرهای گوناگون کشورمان تردد داشته است. مؤسسه‌ای که شالر معاون آن است، تحت مدیریت شخصی به‌ نام Fred Launay است. وی افزون بر این مؤسسه، ریاست مؤسسه‌ای را که تحت پوشش محیط زیست به دست محمد‌بن‌زاید، ولی‌عهد امارات متحده عربی تشکیل شده، عهده‌دار است. جرج شالر در پروژه‌ای که مؤسسه کاووس سیدامامی تحت عنوان حفاظت از یوزپلنگ آسیایی راه‌اندازی کرده بود، «مشاور خارجی و همکار پروژه» معرفی شده است.

اگر حصر برداشته نشود اعتراضات‌مان را شروع می‌کنیم!
علی مطهری درباره موضوع حصر گفت: به ما قول‌هایی داده‌اند و گفته‌اند زیاد در رسانه‌ها اظهارنظر نکنیم و در مقابل، آنها به دنبال این هستند که تا پایان سال به این موضوع خاتمه بدهند؛ اما چون مسئولان حرف روشنی نزده‌اند، ما روی قول‌هایی که داده‌اند حساب می‌کنیم تا ببینیم آیا این اتفاق تا پایان سال رخ می‌دهد یا نه؟ در غیر این صورت اعتراضات‌مان را شروع می‌کنیم!

▼ اخبار
1ـ موشک‌های سوریه بر فراز حیفا و تل‌آویو

شبکه ۱۰ رژیم صهیونیستی به نقل از منابع امنیتی و نظامی که آنها را افراد بسیار مطلع خواند، گزارش داد: برخی از موشک‌های ضد هوایی سوریه که جنگنده‌های اسرائیلی را هدف گرفتند، از حریم هوایی دو شهر تل‌آویو در مرکز و حیفا واقع در شمال سرزمین‌های اشغالی عبور کردند. این منابع فاش کردند، این موشک‌ها در دریا سقوط کردند و در آن زمان هیچ آژیری در این مناطق به صدا درنیامد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی افزودند: پس از سرنگونی جنگنده اسرائیلی، مقامات این رژیم اقدام به بستن فرودگاه بین‌المللی «بن گوریون» کردند و برای چندین ساعت اجازه فرود و بلند شدن هیچ هواپیمایی را ندادند. همچنین به هواپیماهایی که عازم فرودگاه مذکور بودند، دستور دادند تا زمان گرفتن مجوز فرود در بن گوریون در فرودگاه‌های جایگزین منتظر بمانند. همچنین، برخی منابع در دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی اعلام کردند، تعداد موشک‌های شلیک شده از خاک سوریه به سوی جنگنده‌های اسرائیلی در طول شش هفته اخیر از تعداد کل موشک‌هایی که در طول ۳۵ سال اخیر شلیک شده بودند، فراتر رفت.

2ـ در ایران سرمایه‌گذاری نکنید!
«هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دومین روز از کنفرانس امنیتی «مونیخ» بار دیگر ادعاهای مقامات آمریکایی درباره برجام و برنامه موشکی ایران را تکرار کرد. با وجود آنکه طبق برجام، مقامات آمریکایی حق اظهارنظر علیه سرمایه‌گذاری در ایران را ندارند، این مقام آمریکایی در سخنان خود گفت: «زمانی که شما در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنید، در واقع دارید در سپاه پاسداران سرمایه‌گذاری می‌کنید.» وی همچنین به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5  اشاره کرد و گفت: «حالا وقت آن رسیده است که به نقاط ضعف جدی در توافق هسته‌ای ایران بپردازیم و با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران از جمله توسعه قابلیت‌های موشکی و هسته‌ای این کشور و همچنین حمایت‌هایش از اقدامات نایبان تروریست در منطقه مقابله کنیم.» وی در بخش دیگری از اظهارات ضد ایرانی خود با اشاره به مسئله حقوق بشر ادعایی آمریکا، گفت: «باید رژیم ایران را تحت فشار بگذاریم تا به حقوق مردم این کشور احترام بگذارد.»

3ـ برخلاف گفته‌ها، اوضاع جذب سرمایه خارجی خوب نیست
روزنامه «قانون» در مطلبی با عنوان «آژیر خروج سرمایه از کشور» نوشت: «نرخ ارز حواله برای تحویل در کشورهایی مانند کانادا، ‌آمریکا و کشورهای اروپایی بالاتر از کشورهایی است که ما با آنها تعاملات تجاری داریم. این مسئله نشان می‌دهد، خروج سرمایه از کشور در حال رخ دادن است؛ یعنی کسانی که به این کشورها مهاجرت کرده‌اند یا در آنجا ساکن هستند، تصمیم به سرمایه‌گذاری در آنجا گرفته‌اند و بنابراین دارایی‌های خودشان را به ارز تبدیل کرده و به این کشورها منتقل می‌کنند.» گفتنی است، آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) که مرجع رسمی آمار جذب سرمایه خارجی در جهان است، در اوایل امسال طی گزارشی اعلام کرد، ایران از سال ۹۲ تاکنون در جذب منابع نزولی عمل کرده و در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ به منفی ۵۱ درصد رسیده است.

4ـ همکاری با کشوری که بر سر عهد خود می‌ایستد
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با «یورو نیوز» درباره دلایل همکاری روسیه با ایران در سوریه گفت: «وقتی دولت اوباما در قبال توافق‌هایی که برای برقراری آتش‌بس در سوریه با ما کرده بود، با ناتوانی و بی‌درایتی کامل عمل کرد، چاره‌ای جز این نداشتیم که با کسانی کار کنیم که سر حرف‌شان می‌ایستند و با وجود رویکرد متفاوت‌شان، هنوز می‌خواهند با ما موضع مشترک داشته باشند و به این توافق برسند که تمامیت ارضی سوریه حفظ شود. افزون بر اینکه از شرکای ایرانی ما نیز مانند روسیه از سوی دولت مشروع سوریه دعوت شده بود تا در جنگ با تروریسم همکاری کنند.»

▼ اخبار کوتاه
اتاق بازرگانی تهران در گزارشی اعلام کرد: مشترکان تهرانی سالیانه یک‌ میلیارد و ١٠٠ میلیون ‌متر مکعب آب آشامیدنی مصرف می‌کنند که از این میزان ۱۰ درصد آن، یعنی ١١٠‌ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی را به استخرهای‌شان سرازیر می‌کنند. دولت برای تصفیه، توزیع و... هر متر مکعب آب آشامیدنی، با احتساب نرخ تورم، هزار و ٢٠٠ تومان هزینه می‌کند؛ یعنی اقتصاد ملی سالیانه ١٣٢‌ میلیارد تومان بابت استخر پایتخت‌نشین‌ها یارانه می‌دهد.
کاوه زرگران، دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی کشور گفت: ایران در حال مذاکره با روسیه درباره قرارداد واردات گندم است که به ایران اجازه می‌دهد صادرات آرد به عراق را افزایش دهد. این قرارداد شامل واردات ماهیانه 100 هزار تن گندم از روسیه از سوی کارخانه‌‌های خصوصی تولید آرد است که آن را برای صادرات، آرد خواهند کرد. گفتنی است، طبق قانون کارخانه‌های خصوصی ایران اجازه ندارند گندم داخل را برای صادرات آرد کنند.
عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درآمدهای خانوار را به دو بخش درآمدهای کاری و غیرکاری تقسیم کرد و گفت: درآمدهای غیرکاری طی چند سال گذشته با افزایش مواجه بوده، به گونه‌ای که این سهم از حدود ۴۰ درصد به ۵۳ درصد افزایش یافته و این به معنای افزایش آسیب‌پذیری جامعه است. در عین حال درآمد ناشی از کار خانوار در حال حاضر 47 درصد است.
ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان فیلم سینمایی «به وقت شام» گفت: برای ساخت یکی از صحنه‌های فیلم که در آن داعش از سر بریدن اسرا فیلمبرداری می‌کند، چهار روز دنیا برایم تیره و تار بود و قسم می‌خورم خودم را در مقابل خانواده مدافعان حرم ذره‌ هم نمی‌دانم. وی تأکید کرد: معتقدم سینما چنین قدرتی ندارد که بتواند حال مدافعان حرم را منتقل کند.
جبار کوچکی‌نژاد بیان کرد: در مصوبه کمیسیون تلفیق، پیشنهاد پرداخت نقدی 23 هزار میلیارد تومانی دولت به 30 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. با پیشنهاد دولت 33 میلیون نفر در سال آینده از صف دریافت یارانه حذف می‌شدند؛ اما با مصوبه جدید 23 میلیون نفر حذف می‌شوند و قیمت حامل‌های انرژی افزایش نخواهد یافت.
نشریه «وال‌استریت ژورنال» مدعی شد: مقاماتی از کشورهای اروپایی با یک مقام ارشد ایرانی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار کردند. گفت‌وگوها در این دیدار روی بحران‌های خاورمیانه، از جمله یمن متمرکز بود. این مقامات امیدوارند بتوانند مذاکرات را به موضوع سوریه نیز بکشانند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات