تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۱۰۱۲۴
عبدالله ناصری در گفت‌و‌گو با همدلی:

اصلاح‌طلبان از نامزدهای طرفدار منافع ملی یارگیری می‌کنند

مقدمه: رئیس جمهور پس از سفر به کشور‌های ایتالیا و فرانسه روز گذشته وارد تهران شد و انتظار می رود بعد از دستاوردهای دیپلماتیک خود به گفتگوهای داخلی درباره رد صلاحیت های پیش رو بپردازد. این درحالی است که او پیش از سفرش به اروپا موضع منتقدانه ای درباره ردصلاحیت ها اتخاذ کرده بود. «عبدالله ناصری» فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با خبرنگار همدلی پیش بینی می کند که در روزهای آخر چندین نفر بتوانند به عرصه انتخابات بازگردند اما نباید در این باره بیش از حد امیدوار بود، چرا که تجربه انتخابات مجلس هفتم و پیگیری های دولت اصلاحات نشان می دهد که نباید امیدواری را افزایش دهیم. با همه اینها ناصری می گوید نباید به صندوق های رای پشت کرد چرا که نگاه اول اصلاح طلبان خالی کردن کانون های تصمیم‌گیری از نیروهای تندروست. متن این گفت و گو را در ادامه می خوانید:
پایگاه بصیرت / کیاوش حافظی

(روزنامه همدلي - 1394/11/10 - شماره 245 - صفحه 2)

* در شرایط کنونی که اصلاح طلبان به صورت گسترده رد صلاحیت شده اند فکر می کنید امیدی به این باشد که عده ای از این افراد به عرصه انتخابات بازگردند؟

** خبری که از رویکرد نهادهای نظارتی فعلا در دست نیست و اخبار ما در حد فضای رسانه ای است. اما خبر موثقی که داریم این است که برخی بزرگان به میزان روند ردصلاحیت ها از سوی هیات های تصمیم گیرنده انتقاداتی داشته اند. اینکه آنان تا چه اندازه ای می توانند موفق باشند که این مسیر را برگردانند در حد همین فضای رسانه ای است. آنچه که احتمال می‌دهیم این است که در روزهای آخر تعداد محدودی از طریق تعامل و لابی هایی که رئیس جمهور برای بعد از سفر خود قول داده، به عرصه بازگردند. اما نهایتا در روند وضعیت فعلی آنچنان اثرگذار نخواهد بود که اصلاح طلبان را وارد عرصه جدید دیگری کند.

* شما به نارضایتی بعضی از بزرگان اشاره کردید. این بزرگان در چه سطوحی هستند؟

** باید این افراد را در سطوح اثرگذار قلمداد کرد ولی ما تجربه ای را در انتخابات مجلس هفتم هم داشتیم که از پیگیری های دولت اصلاحات خروجی خاصی را مشاهده نکردیم. به نظر می رسد ساختارهای مدیریتی و نظارتی در امر انتخابات به گونه ای است که روند تصمیم سازی های جدید را بعد از تصمیمات اولیه سخت می کند. به همین جهت عرض کردم که دوستان اصلاح طلب نباید با توجه به فضاهای رسانه‌ای که شکل می گیرد خوش بینی مطلق پیدا کنند. آن چه مسلم است این است که اولا باید جامعه را به مشارکت حداکثری دعوت کرد و در ثانی اصلاح‌طلبان بالاخره با همراهی نیروهای اعتدالی و حتی در برخی از حوزه ها اصولگرایان معتدل لیست انتخاباتی خواهند داشت.

* به سفر آقای روحانی اشاره کردید. سفر دیگری که به ذهن می رسد سفر آقای جهانگیری به قزوین بود که چند روز پیش به خاطر رسیدگی به وضعیت رد صلاحیت ها لغو شد. شما جزئیات یا اطلاعات بیشتری از پیگیری های هیات دولت در دست دارید؟

** ما فقط می دانیم که رئیس جمهور آقای جهانگیری را مکلف کرده اند موضوع رد صلاحیت ها را در غیاب خودشان در نهادهای بالا دستی و شورای نگهبان پیگیری کنند و در این باره گفت و گو داشته باشند. اما به طور قطع یقین باید به روز اعلام نتایح نهایی فکر کرد. اصلاح طلبان هم منتظر این روز هستند تا بر اساس آن فهرست های خود را که می توانند با حداقل وضعیت موجود هماهنگ باشند معرفی کنند.

* برخی اصلاح طلبان چند ماه پیش با اعضای شورای نگهبان آیت الله یزدی و آیت الله مومن دیدارهایی داشتند. ظاهرا در چند وقت گذشته دیدارهایی با برخی نهادها صورت گرفته. این دیدارها در چه سطوحی بوده است؟

** اگر در طی روزهای گذشته دیدارهایی صورت گرفته من اطلاعی ندارم اما دیدارهای قبلی قبل از ثبت نام بود، اما به هرصورت اصلاح طلبان چارچوبی را تعیین کرده اند، یعنی در کارگروه های سه گانه یک گروه به عنوان کارگروه تعامل و رایزنی برای همه عرصه ها اعم از شورای نگهبان، صدا و سیما، ائمه جمعه و جماعت و همه نهادهایی که به نحوی در آن سوی اصلاح طلبان تلقی می شوند در نظر گرفته شده و این در دستور کار قرار گرفته است. حالا باید منتظر ماند که این گفت‌وگو‌ها تا چه حدی به ثمر می نشیند.

* همانطور که اشاره کردید اصلاح طلبان دنبال مشارکت حداکثری هستند و در هرصورت لیست خواهند داد. با این شرایطی که اصلاح طلبان در تهران از 30 نفر 4 نفر تایید شده دارند، مابقی افراد چه کسانی خواهند بود؟

** اصلاح طلبان، جامعه و افکار عمومی یک تجربه بسیار شیرین و آموزنده دارد که آن تجربه سال 92 است. در شرایط و بزنگاهی که جریان رقیب احساس می کرد با ردصلاحیت آقای هاشمی، اصلاح طلبان کاملا آچمز و خانه نشین می شوند، اصلاح طلبان آمدند و با انتخاب نامزدی که عضو جامعه روحانیت مبارز بود و با ترویج گفتمان اصلاح طلبی او، نامزد اصلی خود را کنار گذاشتند و خارج از تصور جریان رقیب انتخابات 92 را به نفع خودشان تمام کردند. بنابراین افکار عمومی اصلاح طلب و جامعه طرفدار تفکر و گفتمان اصلاح طلبی این تجربه شیرین و ماندگار که مخصوصا موفق شده برجام را در دولت به ثمر بنشاند و با جامعه جهانی تعامل داشته باشد را مد نظر خواهند داشت.

این تجربه یک کلید داشت که پشت نکردن به صندوق رای متناسب با روز و زمان بود. بنابراین واقعیت این است که در مورد تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ الان نمی توان حکم قطعی صادر کرد. قطعا من معتقدم با توجه به فضای عمومی که در جامعه شکل گرفته مخصوصا باتوجه به تجارب مثبتی که افکار عمومی از دستاوردهای نسبی دولت آقای روحانی دارند بنا را به اجماع معقولی خواهند گذاشت که یک فصل مشترک یعنی مصالح عمومی مردم و جامعه دارد. ضمن اینکه این انتخابات چون با انتخابات خبرگان رهبری هم همراه است می تواند از اهمیت های ویژه ای نسبت به دیگر انتخابات های گذشته برخوردار باشد.

* پس شما معتقد و امیدوار هستید که تجربه سال 92 در انتخابات پیش رو تکرار می شود؟

** حتما این اتفاق خواهد افتاد چراکه نگاه اول اصلاح طلبان خالی کردن کانون های قدرت از نیروهای تندرویی است که با اقداماتی مثل حمله به سفارتخانه‌ها مصالح عمومی جامعه را به خظر می اندازند.

* بحث دیگری هم که وجود دارد این است که کاندیداهای ناشناخته ای در جریان انتخابات حضور دارند که به صورت حزبی به جریان اصلاحات وابسته نیستند. ظاهرا قرار است از اینها هم استفاده شود. آیا اقدامی برای شناسایی این افراد صورت گرفته؟

** بله این اقدامات صورت گرفته و این افراد شناسایی شده اند. حتما افراد غیرحزبی و غیرتشکیلاتی اصلاح‌طلبان هم در انتخابات شرکت کرده اند. به این نکته مجددا تاکید می کنم که جریان تندرویی که منافع ملی را به خطر می اندازد وارد مجلس نشود.

* چقدر از این افراد از نظر فکری اصلاح طلب هستند؟

** آنچه که می توان نام اصلاح طلب روی آن گذاشت و بیش از دو دهه کنش گری دارد اکنون به صورت گسترده رد صلاحیت شده و این یک واقعیت است. اما از سوی دیگر هم معتقدیم این نیروهای مستقل عموما طرفدار حوزه منافع ملی هستند و اگر هم همراهی با جریان اصولگرا داشته باشند از اصولگرایان معتدل و عاقل هستند که اصلاح طلبان حسب اقتضائات در برخی از حوزه های انتخابیه از آنها حمایت می کند.

* آیا شورای عالی سیاستگذاری برنامه ای دارد که لیستی هم برای مجلس خبرگان معرفی کند؟

** تا این لحظه اصلا بحث خبرگان در دستور کار شورای ائتلاف نبوده و تمام دغدغه ائتلاف بحث انتخابات مجلس بوده است. اکنون با توجه به شرایطی که پیش آمده و تاثیرگذاری این دو انتخابات بر همدیگر ممکن است شورای ائتلاف در روزهای آخر تصمیماتی را اتخاذ کند.

* نهادهای دیگر اصلاح طلب مثل شورای هماهنگی جبهه اصلاحات یا شورای راهبردی هم در این رابطه تصمیم گیری نکرده اند؟

** نه این دو نهاد از زمانی که در هم ادغام شدند هیچ فعالیت مستقلی نداشتند. اما این به طور طبیعی برای احزاب عضو جبهه اصلاحات این حق محفوظ است که اگر شورای ائتلاف به هیچ جمع بندی نرسید به طور مستقل وارد فعالیت در حوزه خبرگان شوند و لیست بدهند.

* به عنوان سوال آخر در کمینه تعامل و رایزنی درباره کاندیداهای رد صلاحیت شده خبرگان مثل سیدحسن خمینی گفت و گوهایی صورت گرفته است؟

** فکر نمی کنم، چون اگر مصداقا قرار باشد درباره شخصی مثل حاج سیدحسن آقا تصمیمی گرفته یا گفت ‌وگویی صورت بگیرد، این مساله نمی تواند بدون مشورت و صلاحدید خود ایشان باشد.

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=4570

ش.د9406036

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات