تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۰۲۶۴
محمدصادق خرازی و حسین شریعتمداری در برنامه زنده تلویزیونی، یکدیگر را به چالش کشیدند

شلیک مناظره

(روزنامه وقايع‌اتفاقيه - 1395/05/18 - شماره 194 - صفحه 3)

برنامه سیاسی نگاه یک شبکه اول سیما، شنبه‌شب به مناسبت روز خبرنگار، میزبان دو نفر از چهره‌های سیاسی بود که هر کدام براساس دیدگاه خود، به بحث و بررسی درباره مسائل مختلف کشور ازجمله موضوعات مرتبط با برجام و ماجرای فیش‌های حقوقی پرداختند. محمدصادق خرازی، به‌عنوان مدیر مسئول روزنامه «وقایع اتفاقیه»، از یک طرف و حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، هم در این برنامه نظرات خود در زمینه تحولات گوناگون سیاست داخلی و سیاست خارجی کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در شرایطی که شریعتمداری معتقد بود توافق برجام هیچ چیز مثبتی برای ایران نداشته است، دبیرکل حزب ندای ایرانیان و سفیر سابق ایران در پاریس، بر این باور بود که این توافق نه‌تنها باعث شده است پیشرفت‌های هسته‌ای کشور به رسمیت شناخته شود، بلکه ابزاری بود برای حل مشکلات کشور و این حل مشکلات کشور، آرمان همه کنشگران سیاسی است.

خرازی در آغاز این برنامه با گرامیداشت یاد شهدای عرصه خبر و تبریک روز خبرنگار، گفت: امیدوارم دولت و همه دست‌اندرکاران حاکمیت، قدر خبرنگاران، این حاملان بی‌توقع، پرتلاش و مخلص را بدانند و این قدرشناسی می‌تواند شجاعت و جسارت ویژه‌ای را به همه کسانی که در این عرصه تلاش می‌کنند، بدهد. خرازی در ادامه گفت: من از خبر به سیاست رفتم و از سیاست دوباره به خبر بازگشتم و امروز نیز هم در عرصه سیاست داخلی و خارجی هستم و هم یکی از ارادتمندان و مخلصان خبرنگاران و همکاران در عرصه خبر هستم و به این موضوع افتخار می‌کنم.

خبرنگاران در دولت قبل احساس امنیت نمی‌کردند

خرازی با اشاره به موضوع فیش‌های حقوقی نجومی، رسانه‌ای‌شدن این موضوع را یکی از شجاعت‌های بی‌نظیر رسانه‌های کشور نامید و گفت: از هر جریان فکری‌ به این موضوع پرداخته شد، چون دغدغه مردم بود. وی با طرح این پرسش که چرا در دولت قبل در موضوع اختلاس سه هزار میلیاردی این اتفاق رخ نداد، ادامه داد: در دولت قبل هم خبرنگار بود و دغدغه هم وجود داشت؛ اما احساس امنیت نمی‌کردند و برخی اولویت‌هایی داشتند که این موضوع را مطرح نکردند و این نشان می‌دهد، مهم‌ترین مؤلفه‌ای که ما باید رعایت کنیم، قانون است و نباید مرزها تغییر کند؛ خوب، خوب و بد، بد است. رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با تأکید بر اینکه چارچوب‌های منافع ملی مشخص است، بیان کرد: ارزش‌ها، هویت و منافع ملی اگر مورد هجوم واقع شوند، طبیعی است که خلاف مصالح ملی عمل شده است. اگر قرار باشد که خط قرمزها برحسب زمان یا مکان تغییر کند، ما اشتباه بزرگی در راستای تنویر افکار عمومی مرتکب شده‌ایم.

تحریم‌ها موجب به‌ وجود آمدن فسادهای مالی شد

وی گفت: به‌عنوان سرمایه‌گذاری خارجی، از آغاز تحریم شروع کردند، پول‌ها را از مملکت خارج و به این و آن اعتماد کردند که باید زیر نظر سران سه قوه کمیته‌ای تشکیل شود و ببینند این پول‌ها به چه کسی داده شده و به کجا رفته است. بابک زنجانی چگونه به وجود آمد؟ وقتی تحریم به وجود آمد و قانون وجود نداشت و برخی بسیط‌الید شدند، نتیجه این شد که فساد به وجود آمد. این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه در برابر چندصد میلیارد دلار سکوت اتفاق افتاد، تصریح کرد: در این دوره (دو دهه)، این 700 میلیارد دلار، مطابق تمام دوره فروش نفت ایران است؛ یعنی از زمانی که نفت را استخراج کردند تا زمانی که دولت نهم و دهم که شما یکی از مدافعان پر‌وپا‌قرص وی بودید و تا روزهای آخر هم از آقای احمدی‌نژاد دفاع کردید، همین آقا این بی‌انضباطی‌های مالی را به وجود آورد.

خرازی با بیان اینکه در دولت قبل، سازمان برنامه را منحل کردند تا هرگونه که دوست دارند عمل کنند، ادامه داد: برای آقای شریعتمداری متأسفم که خدمات دولت‌های دیگر را نادیده می‌گیرند و از دولتی دفاع می‌کند که جز آثار زیانبارش، خدماتی در جایی نداشته است. دولت کنونی وارث یک دولتی پر از فساد اداری بود که هنوز هم نتوانسته است آن جمع کند. این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: آقایان در روزنامه‌های خود بی‌محابا دولت را می‌کوبند، رهبری در سال نو فرمودند رعایت دولت، خدمتگزاران و قوای سه‌گانه را بکنید، همین روزنامه کیهان را بیاورید و ببینید که از ابتدای سال تاکنون چه دفاعی از دولت کرده و چه حیثیتی از دولت نبرده‌ است.

دوستان ما در زندان و گرفتاری بودند و شما آزادانه حرف می‌زدید

وی خطاب به شریعتمداری گفت: شما از روزی که مسئول کیهان شدید، یک گام و یک قلم درباره دفاع از تولید کشور برنداشته و ننوشته‌اید. اینکه شما همین‌طوری تهمت بزنید و اهانت کنید که درست نیست. رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان، رو به شریعتمداری با بیان اینکه زمانی که شما می‌گویید فسادها را در روزنامه خود آورده‌اید، دوستان ما در زندان و گرفتاری بودند و شما آزادانه حرف می‌زدید، تأکید کرد: فساد، فساد است. خرازی گفت: معتقدم که اگر دولتی و رئیس دولتی آمد و دستور مبارزه با فساد داد، باید از آن تقدیر کنیم. اگر دولتی دید در برخی جاها مشکلات جدی وجود دارد، باید به آن رسیدگی شود. این دولت که بسیاری از گرفتاری‌ها را خودش به وجود نیاورده است، بلکه وارث بسیاری از اخلاق‌های بد بوده است. رویه‌هایی بوده که انجام شده و باید با این رویه‌های بد مبارزه کرد.

وی بیان کرد: به مظاهری گفتند فلان پول را بده و چون نداد، عزل شد، پول‌هایی که توسط آقایان داده می‌شد و من دو، سه مورد را دارم و خصوصی عرض می‌کنم، پول‌هایی که آقایان توزیع می‌کردند و سفرهایی که پهن می‌کردند، به جای کارآفرینی و تولید، واردات از چین می‌کردند، همه ضبط شده و نوشته شده است. رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در پاسخ به شریعتمداری درباره واردات دسته‌بیل در دولت یازدهم گفت: واردات دسته‌بیل هم نتیجه قوانینی بود که دولت قبل تصویب کرد.

قرار نبود برجام مشکلات بین ایران و آمریکا را حل کند

وی در پاسخ به سؤالی درباره عملکرد رسانه‌ها درباره مذاکرات هسته‌ای و برجام بیان کرد: برجام یکی از همان قصه‌های پرغصه هفت‌گنبد افلاک این سرزمین است. اول باید مشخص کنیم که برجام یک معجزه یا یک واقعه تاریخی بود که اتفاق افتاد و کشور هم در شرایط خاصی بود و از صدر نظام که مقام معظم رهبری هستند تا همه دست‌اندرکاران مذاکرات، یک هدف و چارچوب را دنبال کردند. اینکه ما تصور کنیم که برجام یک واقعیت آنچنانی است، درست نیست، بلکه برجام ابزار است نه هدف. خرازی بیان کرد: رسانه‌ها در برجام در هر دو جریان تلاش زیادی کرده و سعی کردند مردم را با ابعاد مختلف برجام آشنا کنند، برخی تصورشان این بود با برجام اعتماد ایران و آمریکا جلب و مسائل ایران و آمریکا حل می‌شود. اصلا برجام موضوعی نبود که بخواهد به موضوع ایران و آمریکا ربط داده شود و بتواند مناسبات بین ایران و آمریکا را تلطیف کند؛ بلکه برجام سقف و کف مشخصی داشت و مسئولیت مذاکره‌کنندگان نیز سقف و کف داشت.

آقای شریعتمداری من را یاد توده‌ای‌ها می‌اندازد

سفیر سابق ایران در پاریس در پاسخ به اظهارات شریعتمداری گفت: بحث‌های آقای شریعتمداری مرا یاد توده‌ای‌ها می‌اندازد، آقای احمدی‌نژاد هم با شارون عکس داشتند، می‌توان همه چیز را حاشا کرد و گفت هیچ اتفاقی در روابط ما نیفتاده و تحریم‌ها لغو نشده است. خرازی اضافه کرد: سندی که آقای شریعتمداری می‌دهد فکر می‌کنم به درد خود کیهان می‌خورد. مقام معظم رهبری فرمودند که ما در پیچ خطرناک تاریخی بودیم و با مدیریت ایشان و وزارت امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده کشور از یک بحران جدی نجات یافت. این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: در اینکه نرخ دلار چند برابر شد و فروش نفت ما کاهش یافت که تردیدی وجود ندارد، روزی که برجام آغاز شد 6 قطعنامه در شورای امنیت و قطعنامه‌های تحریمی داشتیم، همین آقایان در روزنامه خود نوشتند تحریم موهبت الهی است.

وی با بیان اینکه وقتی مذاکرات شروع شد، قرار نبود سوءتفاهمات ما با آمریکا را رفع کند، اظهار کرد: در برجام قبول کردند که ایران آب سنگین داشته باشد، در صورتی که بارها گفته بودند که ایران حق داشتن آب سنگین را ندارد. سفیر اسبق ایران در پاریس گفت: چقدر ما در مذاکرات آسیب صحبت‌های آقایان را خوردیم، رآکتور اراک قرار بود کامل تعطیل شود، اما الان این اتفاق در برجام نیفتاده است.

برجام ابزاری برای حل مشکلات کشور بود

خرازی در ادامه با بیان اینکه کلیه فعالیت کشتیرانی ما متوقف شده بود و کشتی ما در خلیج‌فارس سه هفته در انتظار بود که بار خود را تخلیه کند، عنوان کرد: رویه واردات فاسد از زمانی آغاز شد که تحریم‌ها این مسائل را برای ما ایجاد کردند، الان هزینه حمل‌و‌نقل دریایی بعد از برجام یک‌پنجم شده است. تمام دانشجویان ما را از تحصیل در علوم حساس محروم کرده بودند. خرازی بیان کرد: در گذشته صحبت از موشک می‌کردند اما با 2231 تمام قطعنامه‌های گذشته حل و فصل شد. الان بیش از 40، 50 بانک درجه دو و سه با ایران کار می‌کنند. این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مشکل اقتصاد ما آلودگی‌هایی است که باید با آن مقابله شود، تصریح کرد: باید به اقتصاد مقاومتی توجه شود.

وی اضافه کرد: الان در شرایط فعلی از دکتر ظریف و دکتر سیف درخواست می‌کنم جلسه‌ای بگذارند و من، آقای شریعتمداری و جهانگیری هم باشیم. تحریم یک‌شبه گذاشته می‌شود، اما رفع تحریم‌ها زمانبر است. سفیر اسبق ایران در پاریس عنوان کرد: از اول هم گفتم غلو نباید کرد و نباید بیش از انتظار مردم برجام را مائده آسمانی کرد. برجام باید دستاوردهای برجام را اعلام کند، آنچه ما می‌شویم و آنچه از ترافیک دیپلماسی می‌بینیم، این است که آن زمان هر روز یک تحریم داشتیم و نفت ما را نمی‌خریدند اما امروز این‌گونه نیست. وی گفت: برجام ابزاری بود برای حل مشکلات کشور و این حل مشکلات کشور آرمان همه کنشگران سیاسی است.

برجام برای ایران هیچ چیزی نداشت

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، نیز در این مناظره به بررسی عملکرد آمریکا، قبل و بعد از برجام و همچنین بدعهدی‌های آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی ایران و همچنین مسئله فیش‌های حقوقی و... پرداخت و در ابتدای این برنامه روز خبرنگار و هفته کرامت را تبریک گفت. وی درباره اینکه فردی رسانه‌ای است یا سیاسی، گفت: معمولا کسی که در کار رسانه و مطبوعات است، به‌طور طبیعی در عرصه سیاسی نیز ورود دارد و این دو از هم قابل تفکیک نیستند.

خبرنگاران در بین مردم جایگاه خوبی دارند

شریعتمداری در پاسخ به این سؤال مجری که با توجه به اظهارات شما آیا خبرنگاران در بین مسئولان جایگاه و احترام ویژه‌ای را دارند، عنوان کرد: خبرنگاران در بین مردم جایگاه خوبی دارند و این جایگاه بستگی به این دارد که چگونه عمل می‌کنند. مثلا یک روزنامه و نشریه در فضای مجازی، به عنوان یک رسانه به معنی عام خود به جای پرداختن به مسائل اصلی، حاشیه‌سازی کرده و اذهان را از مسائل اصلی منحرف می‌کند یا خدای ناخواسته برای برخی از جریانات کار جاده‌صاف‌کنی انجام می‌دهد، طبیعی است که چنین افرادی قابل احترام نیستند و آن‌گونه که باید مورد احترام نیستند، ولی این جایگاه معتبر و خوبی است. به باور مدیرمسئول روزنامه کیهان؛ اگر رسانه مطلوبی باشید، باید از مطلوبیت خودتان نشانه‌ها و شواهدی را ارائه دهید. ممکن است بعضی وقت‌ها آن چیزی که ارائه می‌کنید، برای برخی در همان زمان قابل درک نباشد، ولی اگر راه را درست انتخاب کرده باشید بعد از مدتی به نقطه مطلوب می‌رسید.

ما قبل از همه به مسئله 3هزار میلیارد تومان پرداختیم

شریعتمداری درباره سه‌هزار میلیارد تومان که خرازی به آن اشاره کرد، نیز گفت: آنها دزد بودند کار دزد، دزدی است؛ آنها گرگ بودند، کار گرگ حمله به گله و دریدن گوسفندهاست. از آنها انتظاری نیست، ولی صاحبان فیش‌های حقوقی چوپان بودند، از آنها انتظار نمی‌رفت که به بیت‌المال دستبرد بزنند و به اموال عمومی دست‌درازی کنند. آنها دزد بودند و با آنها برخورد شد و بعد هم گرفتند و حتی اعدامی هم داشتند. مدیرمسئول روزنامه کیهان اضافه کرد: ما قبل از همه به مسئله سه‌هزار میلیارد تومان پرداختیم، سندش هم هست حتی نام بانک «تات» را بردیم و میزان سرمایه آن را نیز گفتیم؛ اما اینکه سه‌هزار میلیارد مبلغ سوءاستفاده شده است، این را نمی‌دانستیم، فقط می‌دانستیم، مبلغ بسیار کلانی است. این کارشناس مسائل سیاسی افزود: همان موقع برخی از ‌همین ‌روزنامه‌ها که وقتی به فیش‌های نجومی پرداختیم، به ما حمله کردند چرا می‌پردازید، از آنها حمایت می‌کردند.

کسانی که حقوق‌های 10 میلیونی می‌گیرند، هرگز به فکر مردم نیستند

مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: کسانی که حقوق‌های 10 میلیونی می‌گیرند، هرگز به فکر مردم نیستند. کسی که حقوق‌های 10 میلیونی می‌گیرد، در فلان شرکت دولتی به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره ماهی دو، سه بار حضور می‌یابد، یک دفعه چند 10 میلیون بابت آن پاداش می‌گیرد. وی افزود: چنین آدم‌هایی هرگز نمی‌توانند به فکر مردم باشند، کسی که چنین حقوقی می‌گیرد، شایستگی ندارند در چنین جایگاهی حضور داشته باشند.

دولت احمدی‌نژاد از زمانی دچار انحراف شد که مثل اصلاح‌طلب‌ها شد

وی خطاب به خرازی درباره حمایت از احمدی‌نژاد گفت: روزنامه‌نگار سندش با خودش است و نمی‌تواند حاشا کند. دولت آقای احمدی‌نژاد در دور اول و اواسط دور دوم، دولتی بود که شما‌ها انگشت کوچک آن هم به لحاظ خدمتی که به مردم کرد، نمی‌شوید. این دولت از زمانی دچار انحراف شد که مثل اصلاح‌طلب‌ها شد. مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: آن زمانی که ما انتقاد کردیم، تعجب می‌کنم شما مگر در ایران نبودید؟ بنده را به این خاطر دو بار دادگاه بردند، از من شکایت کردند.

آنهایی که به زندان افتادند، وطن‌فروشی کردند

وی در پاسخ به اظهارات خرازی مبنی بر اینکه شما اهانت می‌کنید، گفت: چه اهانتی؟ آقایان که نام می‌بردید، هر دو برادرانشان متهم به فساد هستند، چرا با آنها برخورد نمی‌کنند؟ شریعتمداری در پاسخ به اینکه 6 سال دولت حاکم بود ولی حرفی نزدید، اضافه کرد: موقعی که ما گفتیم سندش هست، می‌توانید به آرشیو کیهان مراجعه کنید، ببینید که ما آن زمان می‌گفتیم. شریعتمداری افزود: آن موقع برخی از دوستان شما شرمنده می‌شدند. خرازی گفت: آن موقع دوستان ما در زندان بودند و شما آزادانه حرفتان را می‌زدید، شریعتمداری عنوان کرد: آنهایی که به زندان افتادند، وطن‌فروشی کردند. مدیرمسئول روزنامه کیهان دوباره عنوان کرد: خواهشم این است که آقای خرازی سند بیاورند.

برجام چیزی برای ما نداشت

شریعتمداری اضافه کرد: معتقدم برجام برای ما چیزی نداشت، تنها دستاورد برجام که می‌توان به آن تکیه کرد، این است که به آنهایی که فکر می‌کردند و باصراحت می‌گفتند ما به مذاکرات خوشبین هستیم و آمریکا را کدخدا می‌دانستند و ملت نشان داد که آمریکا قابل‌اعتماد نیست. مدیرمسئول روزنامه کیهان درباره دستاوردهای برجام خاطرنشان کرد: آقای خرازی عنوان کردند برجام باعث شد ما الان آب سنگین را بفروشیم، آب سنگین را وادارمان کردند بفروشیم. الان رآکتور اراک را بتن ریختیم، مگر غیر‌از این است؟ یا می‌گویند اورانیوم 7/3 درصد را می‌دهیم کیک زرد را می‌گیریم. کیک زرد فلوئور اورانیوم است که بگیریم به هگزا فلوئور اورانیوم تبدیل کنیم. ما 10 هزار کیلو داشتیم، 9هزار و 700 کیلو را از ما گرفتند.

توبیخ و تحقیر آمریکا برای ما عزت است؟

وی خطاب به خرازی پرسید: آیا این برای ما عزت است که آمریکایی‌ها دائم ما را توبیخ و تحقیر کنند. شما درباره تحریم ویزا چه می‌گویید؟ شریعتمداری در پاسخ به خرازی درباره ناراحتی ترامپ و عربستان و... از برجام افزود: باز سؤالم این است که چرا الان ترامپ و کلینتون باید از برجام ناراحت باشند؟ مگر آنها چیزی به دست نیاوردند. اوباما می‌گوید ما با غلاف اسلحه، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کردیم. خانم کلینتون می‌گوید ما بدون شلیک یک گلوله موفق شدیم برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنیم. این کارشناس مسائل سیاسی درباره حمله آمریکا گفت: آمریکایی‌ها سال 2011 اعلام کردند ما وارد جنگ مستقیم نمی‌شویم، وارد جنگ نیابتی می‌شویم. واشنگتن‌پست در سال 2009 نوشت ما عراق را به یاران امام خمینی(ره) سپردیم. سعود الفیصل به آمریکایی‌ها می‌گوید شما عراق را در سینی طلا به ایران تحویل دادید. آمریکایی‌ها مگر قدرت جنگیدن دارند؟

http://www.vaghayedaily.ir/fa/Print/6241

ش.د9504524

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات