فرهنگی >>  فرهنگی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۱۰۶۳۹

حمایت از کالای داخلی؛ فرهنگی که باید نهادینه شود

بهترین نسخه برای درمان اقتصاد کشور پایبندی به اقتصاد مقاومتی است .دال مرکزی گفتمان اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید ملی است . حمایتی که درون زایی اقتصاد را نشان می دهد .این بحث نسخه منحصر به فرد برای ایران نیست، بلکه هر کشوری که امروز داعیه پیشرفت اقتصادی دارد از همین مسیر یعنی حمایت از کالای داخلی و تحمل سختی های ناشی از آن برای قدرتمند شدن اقتصاد ملی عبور کرده اند.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی/ مصطفی برزکار
مقام معظم رهبری در اجتماع زائران و مجاوران حرم رضوی در خصوص حمایت از کالای ایرانی فرمودند : ((کالای ایرانی یعنی محصول نهایی کار و سرمایه و فعّالیّت اقتصادی و ذهن و ابتکار و همه‌چیز..... بنابراین چیز باعظمتی است، چیز بسیار مهمّی است؛ این را بایستی حمایت کرد. در حمایت از این کالای ایرانی -که محصول تلاش فعّالان اقتصادی و فعّالان کارگری و سرمایه‌گذاران و برنامه‌ریزان و طرّاحان و مانند اینها است- هم مردم نقش دارند به‌عنوان تولید‌کننده‌ی کالای ایرانی، هم مردم نقش دارند به‌عنوان مصرف‌کننده‌ی کالای ایرانی؛ هم باید تولید کنند، هم باید مصرف کنند؛ هم باید در تولید تلاش کنند ..... هم باید در مصرف مراقبت بکنند که کالای ایرانی مصرف کنند؛ و این هم یک وظایفی را بر عهده‌ی مردم و بر عهده‌ی مسئولین دولت قرار میدهد؛ مخاطب این شعار، هم مردمند، هم مسئولانند.)) 
شکی نیست که بهترین نسخه برای درمان اقتصاد کشور پایبندی به اقتصاد مقاومتی است .دال مرکزی گفتمان اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید ملی است . حمایتی که درون زایی اقتصاد را نشان می دهد .این بحث نسخه منحصر به فرد برای ایران نیست، بلکه هر کشوری که امروز داعیه پیشرفت اقتصادی دارد از همین مسیر یعنی حمایت از کالای داخلی و تحمل سختی های ناشی از آن برای قدرتمند شدن اقتصاد ملی عبور کرده اند. نگاهی گذرا در تاریخ کشورها این نکته را به خوبی نشان می دهد.
هندوستان 
یکی از اصلی ترین شعار ها در انقلاب هندوستان تحریم اجناس خارجی و تبلیغ اجناس هندی است. تصویر گاندی در کنار چرخ نخ ریسی در آن دوران نمادی از این خواسته عمومی است. شعاع تاثیر مبارزه منفی گاندی تا آنجا پیش رفت که هندی‌ها در بسیاری از شهرهای بزرگ ، جشن‌های بزرگ پارچه‌سوزی ترتیب دادند که در آن هندیان و بازرگانان ثروتمند، از خانه‌ها و انبارهایشان، تمام پارچه‌های خارجی را بیرون آورده، به آتش انداختند. آنگونه که فقط در یک روز، در بمبئی۱۵۰,۰۰۰ طاقه پارچه را به شعله‌های آتش سپردند!

حمایت از کالای داخلی؛ فرهنگی که باید نهادینه شود


ژاپن
ژاپنی‌ها نیز از گذشته در تعصب روی اجناس خود مشهور بوده‌اند آنها تا تاسیس و راه‌اندازی کارخانه کفش در کشورشان از کفش‌های خارجی استفاده نکردند و به جای آن از کفش های چوبی استفاده می کردند.

حمایت از کالای داخلی؛ فرهنگی که باید نهادینه شود

انگلیس
در سال ۱۶۰۷ انقلاب صنعتی انگلیس با بهره‌وری در کشاورزی شروع شد و در فاصله سالهای ۱۶۷۰تا ۱۷۷۶(حدود ۱۰۰ سال) انگلیس یک دوره درون گرایانه جدی را تجربه کرد به طوری که مرزهای خود را به ورود هرگونه کالای خارجی بست؛ به عنوان مثال  در یک بازه ۶ ماهه در اواخر قرن ۱۸ قیمت گندم در این کشور هفت برابر می‌شود و به بدنه کارگری، به دلیل ثابت ماندن دستمزد، فشار زیادی وارد می‌شود ولی پارلمان اجازه نمی‌دهد گندم وارد شود.


امریکا
سال ۱۸۳۱دوتوکویل، سیاستمدار فرانسوی در صدر گروهی  از طرف دولت فرانسه ماموریت یافت تا سیستم سیاسی و اجتماعی  آمریکا را بررسی کند. او و همکارش به مدت ۱۸ ماه درباره اوضاع سیاسی و اجتماعی آمریکا مطالعه کردند و یافته های خود را در قالب کتابی  منتشر کردند. بخش آخر کتاب وی با عنوان ملاحظاتی چند درباره علل عظمت اقتصادی ایالات متحده آمریکا، نگاه دقیقی به چگونگی رشد و توسعه اقتصادی این کشور دارد . دوتوکویل می‌نویسد: « بنادر اروپایی مملو از کشتی‌های آمریکایی است، حال آنکه در بندر نیویورک، کالاهای انگلیسی و فرانسوی کمتر به چشم می‌خورند...


حمایت از کالای داخلی؛ فرهنگی که باید نهادینه شود

تعصب مردم امریکا نسبت به تولیدات داخلی و تحمل سختی های ناشی از آن عللی هستند که دوتوکویل به عنوان اصلی ترین دلیل رشد اقتصادی امریکا در کنار عوامل و شرایط جغرافیایی و طبیعی از آن یاد می کند 
فراموش نکنیم که ما هم به سهم خود در مقابل اقتصاد کشور مسئولیت داریم و تعصب نسبت به کالای ساخت ایران ،‌تعصب مقدسی است که رشد و بالندگی کشور را به دنبال خواهد داشت همانگونه که رهبری فرمودند: ما نسبت به اقتصاد ملّیِ خودمان باید تعصّب داشته باشیم؛ مصرف جنس خارجی یکی از عیوب مهمّ ما است؛ ما بایستی تعصّب داشته باشیم نسبت به مصرف داخلی و جنس داخلی و اقتصاد ملّی‌مان.

حمایت از کالای داخلی؛ فرهنگی که باید نهادینه شود
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات