صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۱۰۸۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 23 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): گفته می‌شود با سه کشور اروپایی ادامه می‌دهیم. من به این سه کشور هم اعتماد ندارم؛ به اینها هم اعتماد نکنید. اگر می‌خواهید قرارداد بگذارید، تضمین عملی بگیریم وَالّا اینها همان کار آمریکا را خواهند کرد. اگر نتوانستید تضمین قطعی بگیرید، دیگر نمی‌شود برجام را ادامه داد. (1397/2/19)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
شما هم شریک باشید!

اینکه یک رسانه کوچک، مانند تلگرام می‌تواند ده‌ها دستگاه تقنینی، اجرایی، قضایی و امنیتی را در کشورهای گوناگون درگیر خود کند، حکایت از آن دارد که رسانه‌ها اگرچه کوچک و کوتاه و جمع و جور شده‌اند؛ اما عملکرد و سرعت عمل آنها در مقابل حوادث بسیار بزرگ، غیر قابل پیشگیری شده است؛ بنابراین دولت‌ها برای رعایت حقوق ملت‌ها باید شرایطی را فراهم کنند که ضمن حراست از امنیت ملی به جوانب مهم آن نیز توجه داشته باشند.
در روزهای گذشته، پیام‌رسان تلگرام فیلتر شده است؛ دولت درباره این پیام‌رسان مواضع دوگانه‌ای داشت؛ از یک‌سو با امضای طرح فیلترینگ در جلسات رسمی موافقت خود را اعلام ‌کرده و حتی برخی از وزرا و معاونان رئیس‌جمهور از آن خارج شدند و از سوی دیگر رئیس‌جمهور بر زخم تلگرام نمک می‌پاشد و مدافع آنچه حقوق مردم در بهره‌برداری از این پیام‌رسان پر ماجرا می‌داند، شده است.
اینکه رئیس‌جمهور به جای مقابله با عصیانگری یک رسانه که معلوم نیست سرویس‌دهنده‌های مرکزی آن در کدام کشور خارجی است، از آن حمایت می‌کند، جای سؤال دارد! زیرا مسئول تلگرام نه تنها بارها به مردم ایران توهین کرده؛ بلکه پیام‌رسان تلگرام وسیله‌ای برای عملیات‌های داعش و گروهک تروریستی در جریان حمله به مرقد مطهر امام(ره) و مجلس شورای اسلامی بوده است.
پس از کوچ میلیون‌ها ایرانی به پیام‌رسان‌های داخلی، شاهد کندی سرعت، عدم ارسال کد فعال‌سازی، اختلال در سامانه‌ها و حتی قطع ارتباط بوده‌ایم. اگر این عوامل به دلیل مشکلات فنی و هجوم کاربران اتفاق افتاده باشد، امری طبیعی است؛ اما نگرانی مهم این است که برخی از صاحبان این پیام‌رسان‌ها اعلام کرده‌اند عوامل پشت پرده به منظور به شکست کشاندن آنها در حال ایجاد اختلال در پیام‌رسان‌ها هستند!
در چنین شرایطی است که مسئولان دولتی باید ضمن عبور از جنجال‌های سیاسی و سوت و کف‌های بی‌خاصیت، اهمیت تکیه بر رسانه داخلی را دریابند؛ زیرا درک اهمیت شرایط و مصالح کشور و منافع واقعی مردم سبب می‌شود با یک تدبیر بهتر درصدد حل بسیاری از مسائل برآمد. در روزهای آینده مشکلات پیام‌رسان‌های داخلی با صبر و حوصله مردم فهیم و صبور ایران اسلامی برطرف خواهد شد و همه ما در این موفقیت ملی در یک تقابل رسانه‌ای با دو جبهه داخلی و خارجی سرافراز بیرون خواهیم آمد.

▼ گزارش روز
منهای خوش‌بینی، به علاوه تضمین

وقتی از ضرورت خوش‌بین نبودن به دشمن و اعتماد نداشتن به آمریکا حرف می‌زنیم و هشدار می‌دهیم که مراقب مکر طرف مقابل باشید و فریب لبخندها را نخورید، وقتی می‌گوییم بزرگ‌ترین مشکل کشور مدیران ناکارآمد و غیر انقلابی‌ هستند که متأسفانه منافع کشور را در نظر نمی‌گیرند و در برابر غرب واداده هستند، عده‌ای پیدا می‌شوند که این موضوعات و جملات را بازی با کلمات می‌خوانند یا این تذکرهای دلسوزانه را نشانه دلواپسی، بزدلی، ترسو بودن، بی‌سواد بودن، بی‌شناسنامه بودن و... می‌دانند، اما اکنون نتیجه خسارت‌بار همان اعتمادهای بی‌جا، همان دلخوش بودن به حرف دشمن، همان به کار گرفته شدن مدیران واداده و غیرانقلابی در برابر ماست، که یک نمونه واضح آن را می‌توان در قرارداد خرید هواپیما از شرکت‌های  بوئینگ و ایرباس دید؛ قراردادهای پر سر و صدایی که به خاطر آن رئیس‌جمهور کشورمان شخصاً با رئیس شرکت ایرباس در فرانسه دیدار کرد؛ اما اکنون با خروج آمریکا از برجام تکلیف آنها نامشخص است و «اصغر فخریه‌کاشان» مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل درباره وضعیت این قراردادها پس از تصمیم ترامپ می‌گوید: «موضوع خروج از برجام در قراردادها پیش‌بینی نشده بود و قرار نبود این چنین پیش‌بینی داشته باشیم. اکنون باید منتظر بود و دید که کمپانی ایرباس در این باره چه تصمیمی می‌گیرد.» بله، به همین سادگی که می‌خوانید کشور ایران باید منتظر و معطل تصمیم یک شرکت بماند! شرکتی که خود رسانه‌های فرانسوی نوشتند، قراردادشان با ایران آن را از ورشکستگی نجات داد! و اینجاست که باید گفت، ای کاش مسئولان دولتی و مسئولان مذاکره با این شرکت به جای آنکه با پشت‌گرمی به قرارداد خود با غربی‌ها به منتقدان داخلی حمله کنند، به صداقت و دلسوزی منتقدان شک نمی‌کردند و با حمایت و پشتوانه نیروهای انقلابی و مردم از موضع قدرت، قراردادهای محکم و متقن با غربی‌ها می‌بستند. واقعیت این است که مهم‌تر از جمع و تفریق کشورهای دور میز مذاکره،‌ مذاکره منهای خوش‌بینی، اعتماد و به علاوه تضمین‌های معتبر است.

▼ اخبار ویژه          
ملاقات با صهیونیست‌ها به میزبانی آمریکا

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» از دیدار نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با سفرای امارات و بحرین در ضیافت شام به میزبانی یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا با محوریت مقابله با ایران خبر داد. بر اساس این گزارش، در این نشست که به میزبانی «برایان هوک» رئیس اداره طراحی‌های سیاسی وزارت خارجه آمریکا برگزار شد، «یوسف العتیبه» سفیر امارات در آمریکا و «شیخ عبدالله بن‌راشد آل‌خلیفه» سفیر بحرین و برخی اصحاب رسانه‌های آمریکایی حضور داشتند. آسوشیتدپرس با اشاره به اینکه برگزاری این‌گونه ملاقات‌های مخفی به تدریج در حال علنی شدن است، به نقل از «دان شاپیرو» سفیر سابق رژیم صهیونیستی در آمریکا نوشت، شدت یافتن روابط تل‌آویو با برخی اعراب به رازی سرگشاده مبدل شده که البته «فرآیندی شکننده» است.

پرچم ایران روی بطری‌های مشروبات الکلی

شرکت «آیش‌باوم» در اقدامی غیر اخلاقی بدون هیچ اجازه‌ای پرچم کشورهای حاضر در جام جهانی ۲۰۱۸ را روی بطری‌های مشروبات الکلی هک کرد که این اقدام غیر اخلاقی شرکت آلمانی واکنش فدراسیون فوتبال کشورمان را در پی داشت. فدراسیون ایران این اقدام شرکت آلمانی را محکوم و تأکید کرد، پرچم جمهوری اسلامی ایران منقش به اسم«الله» است و این اقدام آنها نوعی اهانت به مقدسات اسلام است و فدراسیون فوتبال ایران علیه این شرکت شکایت خواهد کرد.

▼ اخبار
1ـ از رئیس‌جمهور ایران تضمین گرفته‌ایم!
به گزارش پایگاه تحلیلی «پولیتیکو»، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه با اشاره اینکه توافق هسته‌ای ایران بدون حمایت آمریکا قابل احیا است، مدعی شد: از «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران تضمین گرفته است که تهران با وجود تصمیم «ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران، همچنان در توافق می‌ماند. موگرینی تأکید کرد: «ما برای حفظ این توافق مصمم هستیم.» وی افزود: تنها ایران قدرت خراب کردن یکجانبه برجام را دارد. گفتنی است، این دیپلمات ایتالیایی قصد دارد روز سه‌شنبه هفته جاری در «بروکسل» با وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس‌ درباره آینده برجام بحث و گفت‌وگو کند. دیپلمات‌های اروپایی قصد دارند با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان نیز دیدار و گفت‌وگو کنند.

2ـ فعالیت سیاسی برای ما بسیار سخت خواهد شد

محمدرضا خاتمي، فعال سياسي اصلاح‌طلب در نشست رؤساي دواير حزب اتحاد ملت ايران اسلامي درباره برجام و ادامه دادن آن با اروپايي‌ها، با تأکید بر اينكه «اروپايي‌‌‌‌ها آن‌چنان مستقل هم نيستند و شرکت‌های بزرگ به دنبال منافع و سرمايه‌‌‌گذاري مي‌‌‌روند.» گفت: «اگر در مجموع ايران نيز تصميم به خروج از برجام بگیرد، سياست‌‌‌ورزي براي اصلاحات بسيار سخت خواهد بود.» گفتنی است، شايد در نگاه اول بپرسيم كه خروج آمريكا از برجام و سپس خروج احتمالي ايران از آن، چه نسبتي با اصلاح‌طلبان دارد؟ اما بايد مواضع اصلاح‌طلبان درباره آمریکا و همه تلاشي را كه در همه سال‌هاي پس از دولت روحاني براي بزك چهره آمریکا و توجيه مذاكره با آمریکایی‌ها كردند، مروري سريع كرد.

3ـ سخنان معنادار وزیر خارجه آلمانی!

وزیر خارجه آلمان گفت: محافظت از شرکت‌های آلمانی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران دشوار است. «ماس» در مصاحبه با روزنامه «بیلد» گفت: آلمان در تلاش است تا به شرکت‌های خود کمک کند به تجارت با ایران ادامه دهند؛ اما تهدید آمریکا به بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران، این کار را سخت کرده است و راهکار ساده‌ای برای حفاظت از شرکت‌ها در برابر تمام ریسک‌های تحریم‌های آمریکا نمی‌بیند. وی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها می‌خواهند مطمئن شوند که ایران به تعهداتش ذیل برجام پایبند است، درخواست «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و دیگر سران اروپایی از ایران برای تن دادن به توافقی جامع‌تر را تکرار کرد و گفت: در نهایت، ایران است که باید آماده مذاکره شود!

4ـ تغییرات گسترده پس از ناکامی انتخاباتی

پس از انتخابات پارلمانی در لبنان و در پی ناکامی جریان المستقبل در این انتخابات، دبیرخانه این جریان در بیانیه‌ای اعلام کرد، سعد الحریری تصمیم گرفته است دست به اصلاحات و چندین مورد برکناری و انحلال در درون حزب المستقبل بزند. به نوشته پایگاه خبری روزنامه «القدس العربی»، سعد الحریری دستور داده است «هیئت امور انتخابات» و «تشکیلات لجستیکی انتخابات» و «دفتر و شورای هماهنگی» در بیروت، البقاع غربی، راشیا، البقاع مرکزی، الکوره و زغرتا منحل شوند. الحریری همچنین از همه هیئت‌های هماهنگی و مراکز خواسته است گزارش‌های خود را تکمیل کنند تا اقدامات لازم درباره آنها اعمال شود.

5ـ تلگرام به هیچ وجه رفع فیلتر نخواهد شد

خرم‌آبادی، معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: در فضای مجازی مستقل خواهیم شد و ارتباطات مردم در این فضا هم از نظر سرعت و هم از نظر کیفیت و کمیت نسبت به گذشته افزایش خواهد داشت و تلگرام و دیگر پایگاه‌های اینترنتی که قوانین کشور را نادیده گرفته‌اند، هیچ جایی در آینده فضای مجازی کشور نخواهند داشت. وی درباره ادامه فیلترینگ تلگرام گفت: به این شایعات که فیلترینگ تلگرام موقت است توجه نکنید. فیلتر تلگرام دائمی و قطعی است و این پیام‌رسان خارجی به هیچ وجه رفع فیلتر نخواهد شد.

▼ اخبار کوتاه
تصوير منتشر شده از رهبر معظم انقلاب در نمايشگاه كتاب كه ايشان را در حال مطالعه كتاب «آتش و خشم»، نوشته مايكل ولف نشان مي‌دهد، با واكنش رسانه‌هاي آمریکایی مواجه شد. اين كتاب درباره دونالد ترامپ نوشته شد كه انتشارش در آمريكا و اروپا جنجال‌هايي را در پی داشت و كاخ سفيد آن را دروغ خواند. برخي رسانه‌هاي خارجي از جمله «سي‌بي‌اس»، «نيويورك ديلي»، «هيل» و «بی‌بی‌سی» انتشار اين عكس از رهبر معظم انقلاب را طعنه به ترامپ و استهزاي او قلمداد كردند.
محمدرضا باهنر از چهره‌های اصولگرا گفت: واقعاً نیاز نداریم الآن به سمت مسئله رفع حصر برویم. ببینید ورای این مباحث سیاسی ما موضوعات کلان‌تر و مهم‌تری داریم. وی افزود: می‌خواهم به خودمان و دوستان اصلاح‌طلب یک توصیه‌ای بکنم و آن، این است که برای پا گرفتن ایده گفت‌وگوی ملی از جاهای سخت شروع نکنیم. ما آنقدر مشکل برای تفاهم و حل شدن داریم که حالا حالاها وقت به اختلافات سخت نمی‌رسد.
یک ناشر ترکیه‌ای که در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت کرده بود، گفت: بیشتر کسانی که می‌آیند، درباره ترکیه از ما می‌پرسند، اینکه قیمت خانه آنجا چطور است؟! کجای ترکیه برای زندگی خوب است، یا برای گردش به کجاها سر بزنند؟ درست است که اینها خوب است؛ اما ما می‌خواهیم کتاب‌های‌مان را ببینند، ما برای کتاب آمده‌ایم نه برای توریست!
عباس عبدی، از چهره‌های اصلاح‌طلب درباره فرآیند این روزهای انتخاب شهردار تهران در صفحه مجازی خود نوشت: «اخبار خوبی از انتخاب شهردار به گوش نمی‌رسد. امیدوارم دوستان اصلاح‌طلب اشتباه دور اول را مرتکب نشوند. بهم زدن فرآیندی که تاکنون پیش آمده، با همه ضعف و قوتش به نفع جامعه نیست. در فرآیندهای احتمالی بعدی مشکلات بیشتر می‌شود، نه کمتر.»
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی در صفحه توئیتر خود از انتقال سفارت آمریکا به قدس در هفته آینده خبر داد و نوشت: هفته آینده زمانی که سفارت آمریکا در اسرائیل به قدس منتقل می‌شود، هفته بزرگی است. به همه تبریک می‌گویم! گفتنی است، در سراسر جهان تظاهرات‌های گسترده‌ای علیه این تصمیم ترامپ برگزار شده است.
وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت، در خلال مذاکرات هسته‌ای، میز شام ایران با میز شام 1+5 به دلیل صرف الکل فرق داشت؛ اما یک بار ظریف ما را سر میز ایرانی دعوت کرد که من از غذای ایرانی که مرغ و خلال پسته داشت، خوردم و بسیار عالی بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات