صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۱۰۹۶۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 5 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در مواجهه با برجام لازم است که عناصر سیاسی و مطبوعاتی از سرزنش یکدیگر پرهیز کنند. اهانت و هتک حرمت نشود و دوقطبی بر اساس برجام به‌وجود نیاید.(1397/3/2) ***سالروز وفات حضرت خدیجه‌کبری(س) را تسلیت می‌گوییم*** www.basirat.ir

▼ حرف روز
شیطنت رسانه‌ای
از مهم‌ترین محورهای خبری‌ـ رسانه‌ای مرتبط با تحولات سوریه، بحث خروج نیروهای خارجی از این کشور است. بر اساس این، برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های خارجی و همگام با آنها، حلقه‌ همکارشان در داخل کشور، با برجسته کردن موضع اخیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر خروج نیروهای خارجی از سوریه و نسبت دادن این خطاب به جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان، درصدد اختلاف‌افکنی میان جبهه‌ ضد تروریستی در سوریه و القای این نکته هستند که ایران در نهایت، با وجود صرف هزینه‌های بسیار، باید دست خالی از صحنه‌ سوریه حذف شود!!! این موضوع که در اصل و اساس خود نوعی عملیات روانی و رسانه‌ای برای ایجاد اختلاف میان قدرت‌های حامی دولت سوریه است تا این دولت نتواند در مذاکرات سیاسی به نتایج مطلوب خود برسد، بیش از هر چیزی، در راستای منافع صهیونیست‌ها و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آن قرار دارد. در واقع، عامل طرح این موضوع، تنها کسانی‌ هستند که از حضور ایران در سوریه هراس دارند. به هر حال، درباره این موضوع، توجه به چند نکته ضروری است:
1‌ـ طرف‌های خارجی حاضر در سوریه را باید به دو دسته تقسیم کرد؛ حامیان دولت سوریه شامل جمهوری اسلامی ایران، روسیه، حزب‌الله لبنان و... و حامیان تروریست‌ها شامل آمریکا، ترکیه، تروریست‌های وارداتی و اجاره‌ای. بر اساس این، آنان که باید از صحنه‌ داخلی سوریه حذف شوند، نه حامیان دولت این کشور، بلکه حامیان تروریست‌ها هستند که اتفاقاً اوضاع میدانی هم به شدت به ضرر آنها تغییر کرده است.
2ـ جمهوری اسلامی ایران و روسیه، هر دو با دعوت دولت قانونی سوریه و صرفاً به منظور کمک به ارتش این کشور در مبارزه با تروریسم تکفیری وارد این کشور شده‌اند، حتی از نظر تقدم و تأخر زمانی، این جمهوری اسلامی بود که از نخستین روزهای شروع بحران سوریه، در کنار مردم و ارتش این کشور قرار گرفت و حضور روسیه در سوریه برای نبرد با تروریسم تنها با میانجی‌گری ایران و گوشزد کردن خطر تروریسم در سوریه برای خود روسیه بود که عملیاتی شد و دو کشور، یعنی ایران و روسیه تاکنون همکاری‌های خوبی در سوریه با هم داشته‌اند. افزون بر این، از نظر منافع مشترکی که این دو در سوریه دارند و خواهند داشت، ضرورت ایجاب می‌کند که همکاری‌های این دو ادامه داشته باشد. ضمن اینکه با توجه به رودررویی روس‌ها با غربی‌ها در چندین جبهه‌، به نظر می‌رسد آنها به راحتی حاضر به امتیاز دادن به غربی‌ها در سوریه نخواهند بود.

▼ گزارش روز
نتیجه اعتماد!
صدای انفجارهایی که 24 می 2018 در «پونگیه‌ری» پیچید، به کابوسی تبدیل خواهد شد که شاید دیگر هیچ وقت رهبر کره شمالی را رها نکند. کره شمالی به حیات تونل‌های پایگاه آزمایش موشک‌های هسته‌ای خود (پونگیه‌ری) که در دل کوه‌هایی با ارتفاع دو هزار متر در شمال غربی این کشور قرار داشت، در برابر چشمان ده‌ها خبرنگار خارجی و لنز دوربین رسانه‌های بین‌المللی با انفجارهای متعدد پایان داد تا پیش از آنکه «کیم جونگ اون» با «دونالد ترامپ» کنار هم بایستند و به دوربین رسانه‌ها لبخند بزنند، حسن‌نیت کره شمالی برای دولت ایالات متحده آمریکا اثبات شود. اما تنها ساعاتی پس از این اقدام، ترامپ با ارسال نامه‌ای به رهبر کره شمالی اعلام کرد از برگزاری نشست بین سران دو کشور منصرف شده است. رئیس‌جمهور آمریکا با بهانه‌جویی آشکار نوشت، «بسیار مشتاق بودم که آنجا با شما دیدار داشته باشم. اما متأسفانه، به دلیل خشم شدید و خصومت آشکاری که در بیانیه‌های اخیر شما مشاهده شده، احساس کردم مناسب نیست این ملاقات که از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود، برگزار شود... اگر نظرات درباره این دیدار بسیار مهم تغییر کرد، حتماً به صورت مکتوب یا تلفنی مرا در جریان بگذارید. جهان و به خصوص کره شمالی فرصتی فوق‌العاده برای صلحی پایدار، رفاه و ثروت را از دست داده است. این فرصت از دست رفته، لحظه‌ای واقعاً غمبار در تاریخ است.» کمی بعدتر نیز پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در نشست سنا اعلام کرد هدف قطعی این کشور تخریب همه پایگاه‌ها و تأسیسات هسته‌ای کره شمالی است تا این پیام را به رهبران این کشور ارسال کند که برای مذاکره با آمریکا باید بیشتر و بیشتر امتیاز دهند؛ اما فراتر از پیام آمریکا به کره شمالی، این اتفاقات بار دیگر این موضوع را اثبات می‌کند که نتیجه اعتماد به ایالات متحده آمریکا نابودی منافع کشورها و داشته‌های آنها خواهد بود.

▼ اخبار ویژه          
اجرای سند ۲۰۳۰ در برخی مدارس کشور!
محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به برخی زمزمه‌ها درباره اجرا شدن سند 2030 در برخی مدارس کشور، گفت: در برخی از مدارس یا در بخشی از آموزش و پرورش سند 2030 تدریس می‌شود. البته این کار به صورت سازمانی و تشکیلاتی نیست. وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش طی بخشنامه‌ای اجرای سند 2030 در مدارس را ممنوع کرده، ادامه داد: متأسفانه برخی از مدیران کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند و از دستور وزیر تبعیت نمی‌کنند. زاهدی با بیان اینکه گزارش‌هایی از نحوه اجرایی شدن سند 2030 در برخی مدارس به کمیسیون آموزش مجلس واصل شده، افزود: در این گزارش‌ها آمده است برخی سخنرانان به مدارسی دعوت شده‌اند و مواردی را مطرح کرده‌اند که دقیقاً در سند 2030 ذکر شده است.

ورود رژیم صهیونیستی به تجاوز نظامی به یمن!
روزنامه صهیونیستی «اسرائیل الیوم» به گفته‌های فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در اجرای چند حمله با هواپیماهای اف 35 در دو جبهه گوناگون در خاورمیانه واکنش نشان داد و یمن را احتمالاً یکی از این دو جبهه دانست. در حالی این روزنامه افشا کرده است رژیم صهیونیستی حملاتی در یمن اجرا کرده که ارتش این رژیم این موضوع را تأیید نمی‌کند. به نوشته اسرائیل الیوم، تقویت همکاری بین اسرائیل[رژیم صهیونیستی] و عربستان به حمله اسرائیل به یمن منجر خواهد شد. این روزنامه در عین حال نوشت: اگر اسرائیل درباره وجود یک سلاح «برهم‌زننده موازنه» در یمن شک کند، بعید نیست که به طور مؤثر در جنگ علیه این کشور شرکت کند.
 
▼ اخبار
1ـ شرکت‌های اروپایی به دنبال جایگزین نفت ایران
به گزارش پایگاه خبری پلاتس، شرکت‌های کارگزاری نفتی اعلام کردند:‌ به دلیل تلاش آمریکا برای اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران، پالایشگاه‌های نفت اروپایی جایگزین کردن نفت ایران از طریق واردات از دیگر کشورها را آغاز کردند و به موازات این موضوع در حال حاضر تقاضا برای نفت دیگر کشورها، نظیر عراق و روسیه در بازار اروپا در حال افزایش است. این رسانه در گزارش خود آورده است: بسیاری از افراد علاقه‌ای به ترک توافق هسته‌ای ندارند؛ اما در نهایت فرار از تصمیمات آمریکا و فاصله گرفتن از فشارهای اقتصادی این کشور سخت خواهد بود؛ چنانچه حتی برخی پالایشگاه‌های ترکیه نیز در حال انطباق هرچه سریع‌تر خود با سیاست‌های تحریمی آمریکا هستند، به گونه‌ای که پالایشگاه توپراس ترکیه که یکی از اصلی‌ترین خریداران نفت ایران است، به تازگی چهار میلیون بشکه نفت سبک و یک میلیون بشکه نفت سنگین بصره را خریداری کرده است. در ضمن گفتنی است، اروپا مقصد حدود یک سوم از نفت صادراتی ایران است.

2ـ شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت!
«مصطفی معین» از وزرای دولت اصلاحات به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه «اعتماد» گفته است: «مگر دولت به تنهایی می‌تواند شاخص‌های فقر و فلاکت را پایین بیاورد و شاخص‌های آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد؟ برای مقابله با این تهدیدات و پدیده‌های شوم دیگری که حیات نظام را با چالش مواجه کرده، مانند فساد سازمان یافته و اقسام دردهای اجتماعی به گفت‌وگوی ملی، درک مشترک مسئولان از تهدیدات، وفاق و راهبرد واحد ملی نیاز است. اگر مسئولان کشور نتوانند به صورت هماهنگ و به صورت دقیق و شفاف آسیب‌های موجود را تحلیل و آنالیز کنند، به تبع آن نخواهند توانست تدبیر منزل کنند.» گفتنی است، برخی دیگر از چهره‌های جریان چپ به تازگی درصدد هستند این‌گونه القا کنند که دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات کشور نیست و با این بهانه از زیر بار مسئولیت و وظیفه حل مشکلات مردم شانه خالی کنند.
3ـ در حوزه موشکی و دفاعی مذاکره نخواهیم کرد
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: ما با تکیه بر ظرفیت‌های بزرگ علمی، انسانی، زیرساختی و صنعتی مدرن موجود در کشور همه نیازهای خود را تأمین خواهیم کرد. امیر حاتمی با بیان اینکه با تحریم و محدودیت در حوزه دفاعی آشنا هستیم، اظهار داشت: هیچ اتفاقی در صنعت دفاعی کشور نخواهد افتاد و پیشرفت‌های این حوزه را با سرعت بیشتر ادامه خواهیم داد. وی در پایان و در پاسخ به پرسش دیگری درباره مطرح شدن بحث مذاکرات موشکی، تصریح کرد: آیا آمریکایی که بدعهدی می‌کند، قابل اعتنا و اعتماد است که چنین موضوعی را مطرح کند؟ یقیناً در حوزه موشکی و دفاعی با هیچ کس مذاکره نخواهیم داشت و در این حوزه با سرعت بیشتری راه را ادامه خواهیم داد.

4ـ آمریکا عملاً به دنبال تغییر نظام ایران است
«خاویر سولانا» دبیرکل سابق ناتو با اشاره به اقدامات اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در خروج از برجام و گذاشتن شرط و شروط برای تهران گفت، این اقدامات خطر تقابل و درگیری در میان قدرت‌های مهم و بزرگ غرب آسیا را به همراه دارد. وی در مصاحبه با «مادرید دیس ویک» توضیح داد:‌ «ایران مرا می‌ترساند. آنچه آمریکا خواسته، بسیار سخت است. ایران هرگز چنین چیزی را نمی‌پذیرد. (این شروط) عملاً تغییر رژیم است.» سولانا همچنین با توجه به واقعیت‌های منطقه و قدرت ایران گفت: «امروزه باید بدانیم که تغییر نظام کارساز نیست.» وی افزود: «تصمیم آمریکا برای تعیین چنین شروط و خروج از برجام «تأسف‌بار» است.»

▼ اخبار کوتاه
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در نشست بین‌المللی اقتصاد در سن‌پترزبورگ تأکید کرد، اقدام آمریکا در اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران پیامدهای زیان‌آوری به همراه خواهد داشت. در این مجمع که رئیس‌جمهور فرانسه نیز حضور داشت، پوتین درباره تصمیم ترامپ در خارج شدن از توافق هسته‌ای هشدار داد و تأکید کرد: گام‌های یکجانبه‌ای که کشورهایی، نظیر آمریکا اتخاذ می‌کنند، غیر سازنده است و اگر برجام شکست بخورد، همه بازنده خواهیم بود.
«ماریو اوهوون» رئیس اتحادیه شرکت‌های کوچک و متوسط آلمان گفت: حدود هزار شرکت کوچک و متوسط آلمانی با ایران روابط تجاری دارند و ۱۳۰ شرکت نیز شعباتی در ایران دایر کرده‌اند. به گفته وی، اگر این شرکت‌ها تحریم‌های آمریکا را نقض کنند، با مجازات‌های شدید مواجه خواهند شد که این موجب بلاتکلیفی و درخواست کمک و راهنمایی این شرکت‌ها از دولت آلمان شده است.
«میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان، بار دیگر «سعد حریری» نخست‌وزیر کنونی را برای تشکیل دولت جدید پس از انتخابات پارلمانی اخیر نامزد کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که 111 نماینده پارلمان لبنان در جریان رایزنی‌های پارلمانی که عون در کاخ بعبدا انجام داد، به حریری رأی اعتماد دادند.
خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: پیروزی غیر منتظره ائتلاف مقتدی صدر، واشنگتن را غافلگیر کرده است. رویترز از آغاز تماس‌های آمریکا با مقتدی صدر خبر داد و نوشت: با وجود دشمنی قدیمی میان این دو، مقامات کنونی واشنگتن و مقتدی صدر هر دو موافقند که نفوذ ایران در عراق کنونی بسیار است.
با دستور رئیس‌جمهور ونزوئلا، دو دیپلمات آمریکایی به دلیل دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور اخراج شدند. تشدید تنش بین آمریکا و ونزوئلا در حالی صورت گرفت که واشنگتن در هفته‌های اخیر ضمن دخالت آشکار در مسائل داخلی ونزوئلا، تحریم‌هایی علیه این کشور تصویب کرد.
یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه تأکید کرد، روابط‌شان با حزب‌الله لبنان عالی است و دو گروه تقریباً در همه مسائل روزانه با یکدیگر در ارتباط هستند. وی همچنین تأکید کرد، اگر اسرائیل به غزه حمله کند، پاسخ مقاومت یک سورپرایز برای تل‌آویو خواهد بود.
روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در تفسیری نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با خارج کردن کشورش از برجام و انتقال سفارت این کشور به بیت‌المقدس، دومینوی خطاهای تاریخی رؤسای‌جمهوری آمریکا در خاورمیانه را تکمیل کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات