صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۱۳۵۹
غلامرضا مصباحی مقدم:

نقش عامل داخلی در تحریم ها

رشد اقتصادی ما طی 40 سال گذشته به طور میانگین 4 درصد بوده است. بنابراین رشد نقدینگی باید با رشد اقتصادی متناسب باشد، یعنی رشد نقدینگی در حد 4 تا 8 درصد یا خیلی بیشتر 10درصد است
پایگاه بصیرت / غلامرضا مصباحی مقدم

1 رشد اقتصادی ما طی 40 سال گذشته به طور میانگین 4 درصد بوده است. بنابراین رشد نقدینگی باید با رشد اقتصادی متناسب باشد، یعنی رشد نقدینگی در حد 4 تا 8 درصد یا خیلی بیشتر 10درصد است.

-2 با رشد نقدینگی بالا سیلابی درست می‌شود که اگر این سیلاب کانالیزه و هدایت نشود همه پارامترهای اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد... گرچه شنیده‌ام برخی گفته‌اند از دست ما کاری برنمی آید. این سخن قابل پذیرش نیست دولت عامل بحران را خود ایجاد کرده است.

-3برای ساماندهی موسسات مالی و اعتباری 33 هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید ایجاد کردند که این یعنی استقراض از بانک مرکزی و این نقدینگی پول پرقدرت است. پول پرقدرت با ضریب فزایندگی 7 برابر نقدینگی ایجاد می‌کند. یعنی 33 هزار میلیارد تومان ضربدر 7 می‌شود رقمی در حدود 220 هزار میلیارد تومان. نقدینگی جدید که هنوز آثار خود را نشان نداده و بعد از این بدتر است.

-4عده ای موسسات مالی و اعتباری ایجاد کردند و مردم را به مشکل کشاندند باز هم باید چوب آن را مردم بخورند. استقراض از بانک مرکزی صورت گیرد، پمپاژ نقدینگی شود و بعد هم بگوییم چکار کنیم؟ به‌نظرم این ندانم‌کاری دولت در بخش اقتصادی است و اینکه متاسفانه افراد با‌کفایتی در بخش اقتصادی ما کار را در اختیار ندارند.

حال این اتفاق که رخ داده پس عامل اصلی داخلی است


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات