صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۱۱۴۳۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 17 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): انقلاب، ریشه‌دار و آینده‌دار است، به شرط «صبر» و «تقوا»، اگر اینها را شما جوانان و مسئولان و آحاد مردم به‌کار ببندید، دشمن هیچ آزاری نمی‌تواند به شما برساند.(97/4/9) *فرا رسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) تسلیت باد* www.basirat.ir

▼ حرف روز
ضرورت تعویض میدان مقابله!
دوم خرداد ماه امسال، رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان نظام، به صراحت مطالبه‌ خود از مسئولان را چنین اعلام کردند: «دشمن ما اتاق جنگ را برده است در وزارت خزانه‌داری؛ [اتاق] جنگ علیه ما به جای وزارت دفاع، وزارت خزانه‌داری آنها است، به شکل فعّال هم مشغولند... من عرض می‌کنم اینجا هم بایست ستاد مقابله‌ با شرارتِ این دشمن در مجموعه‌ اقتصادی تشکیل بشود؛ وزارت خارجه باید پشتیبانی کند، باید به‌ صورت همراه کمک کند، لکن بایست در مرکز اقتصادی دولت این ستاد تشکیل بشود و این کار را دنبال کنند.» از آن روز تا کنون نزدیک به ۴۰ روز می‌گذرد و مجموعه نظام هماهنگی‌هایی برای مقابله با این جنگ داشته‌اند؛ اما رفتارهای نامعقول این بازار که به قول رئیس‌جمهور از جنگ روانی نشئت می‌گیرد، سبب شده اسب سرکش قیمت‌ها مهار نشود. دولت در زمینه جنگ روانی و مقابله با آن، هم رسانه‌های قدرتمندی دارد و هم تاکتیک‌های جنگ روانی را خوب می‌شناسد. اما دولت نتوانسته یا نخواسته است از طریق رسانه‌ها عملیات روانی این جنگ اقتصادی را مهار کند. یکی از رسانه‌هایی که در التهابات اخیر نقش عمده‌ای دارد، بستر تلگرام است؛ اما دولت در عدم همراهی برای فیلتر این پیام‌رسان یکی از زمینه‌سازان فشار بر خود بوده است. از سوی دیگر عده‌ای سودجو به شیوه‌های مختلف سرگرم سوءاستفاده از اوضاع اقتصادی کشور هستند که برای نمونه فقط تاکنون ۶۰ تن از ذخایر طلای کشور به نحو مشکوکی در بازار به فروش رفته است.
در ساعات پایانی روز پنج‌شنبه ۱۴ تیر ماه، برخی منابع خبری گزارش دادند که رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ضمن ابراز نگرانی از اخبار منتشر شده در زمینه واگذاری ارز و سکه در ماه‌های اخیر و ابهاماتی که در افکار عمومی ایجاد شده، دستور فرمودند؛ ضمن رسیدگی به موضوع، گزارش دقیقی تهیه و به محضر ایشان ارسال شود. شکی نیست که دشمن در شرارت خود هیچ‌گاه کم نمی‌گذارد، اما اگر دولت آن روز معنای تعویض میدان نبرد جنگ اقتصادی را دریافته بود، باید به سرعت ستاد مقابله و دفاع متحرک را تشکیل می‌داد و با ابتکار عمل در جنگ و تعيين نقطه و نوع نبرد، دشمن را به انفعال می‌کشاند و در شرایط فعلی منتظر اتحادیه اروپا و بسته‌های پیشنهادی جدید که پیشنهادهای آنها فربه‌تر از برجام نیست، نمی‌ماند!

▼ گزارش روز
برای دیده شدن!
یک فیلم چند ثانیه‌ای از فردی مسلح که در حال تیراندازی در خرمشهر است منتشر می‌شود و سلبریتی‌ها با سرعت نور یکی پس از دیگری بدون آنکه اندکی تأمل کنند! بدون آنکه از اصل ماجرا خبر داشته باشند، هشتگ‌ها و پست‌ها را به اشتراک می‌گذارند و شروع به داستان‌سرایی می‌کنند! فیلمی چند ثانیه‌ای از درگیری در یک شهر بر سر مسائل تقسیمات کشوری منتشر می‌شود و سلبریتی‌ها بدون آنکه بدانند ماجرا از چه قرار است و حق با چه کسی است و اصل مسئله چیست؟! از مردم یک شهر حمایت می‌کنند، حتی بدون آنکه بدانند این حمایت به معنای موضع‌گیری علیه بخش دیگری از مردم است! یکی از مسئولان موضوعی را بیان می‌کند و باز سلبریتی‌ها بدون آنکه بدانند چه نکات و مباحثی در بطن این اظهارات وجود دارد، شروع به پمپاژ ناامیدی، تمسخر و... می‌کنند. دیده شدن به هر قیمت و جلب نظر مردم در میان بخشی از سلبریتی‌ها در واقع به یک مسئله چالش‌ساز برای جامعه تبدیل شده است که در برخی موارد می‌تواند با بازنشر یک شایعه، دروغ و سیاه‌نمایی زمینه‌ساز بروز مشکلاتی در کشور شود، برای نمونه، در همین ماجرای خرمشهر آیا سلبریتی‌هایی که بر اساس آن فیلم چند ثانیه‌ای داستان‌سرایی‌های فراوانی کردند، پس از دستگیری فرد مورد نظر و مشخص شدن اینکه او از مجرمان باسابقه و به دنبال سوءاستفاده از اعتراضات مردمی بوده است، در این باره اطلاع‌رسانی یا عذرخواهی کردند؟! کدام یک از این کاسبان مشکلات مردم که به دنبال جذب فالوور و لایک و دیده شدن هستند، پس از افتتاح طرح آبرسانی غدیر و حل مشکل آب در شهرهای جنوبی کشور در این باره یک خط نوشتند، یا مطلبی را منتشر کردند؟ البته، هیچ کس با حضور سلبریتی‌ها در فضای مجازی یا ارتباط بی‌واسطه آنها از طریق شبکه‌های اجتماعی با مردم مخالف نیست، اما نگرانی آنجا شکل می‌گیرد که منافع شخصی و علاقه به دیده شدن، یا جوزدگی و درک پایین و بی‌اطلاعی موجب بحران‌سازی و دامن زدن به موضوعاتی از این دست می‌شود!

▼ اخبار ویژه
تجهیز عربستان به سلاح‌های ممنوعه!
مجتهد، فعال افشاگر سعودی گفت: ارتش رژیم اشغالگر قدس، عربستان را به سلاح‌های ممنوعه مجهز کرده است. افشاگری مجتهد مهر تأییدی بر گزارش روزنامه «الخلیج آنلاین» است مبنی بر اینکه، رژیم صهیونیستی بمب و موشک‌های ممنوعه بین‌المللی را در اختیار عربستان قرار می‌دهد تا از آن در جنگ یمن استفاده کند. روزنامه مزبور اطلاعات خود را مستند به منابع نزدیک به کمیته اطلاعات کنگره آمریکا ذکر کرده است. گفتنی است، اتهام عربستان به استفاده از سلاح‌های ممنوعه موضوع جدیدی نیست و پیش از این نیز اخباری منتشر شده بود با این مضمون که ریاض از بمب‌های خوشه‌ای برای حمله به یمن استفاده کرده که کشته شدن غیرنظامی‌ها را به دنبال داشته است.

ارزهایی که ضرورت ندارند
دکتر یحیی آل‌اسحاق گفت: اگر ارز کم داریم، هیچ مسافرت خارجی مثل آنتالیا، تایلند و مالزی هم ضرورت ندارد و نباید فقط به سفر حج و ارز اختصاص یافته به حاجیان خرده بگیریم. وی افزود: صراحتاً عنوان می‌کنم ارز حتماً باید به حجاج اختصاص داده شود و این امر جزو اولویت‌های دینی و ضروری است و اتفاقاً از آن طرف باید کمک کرد تا تعادلی برقرار شود. این اقتصاددان تأکید کرد: بعضاً انتقاداتی از سوی برخی مبنی بر اینکه، ارز تخصیص‌یافته به سفر حج به جیب سعودی‌ها می‌رود را می‌شنویم؛ موضوعی که بی‌توجهی به مبانی دینی را می‌رساند.
 
▼ اخبار
1ـ نفت به بشکه‌ای 250 دلار خواهد رسید!

راشاتودی با اشاره به تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز نوشت: این تنگه محل عبور روزانه میلیون‌ها بشکه نفت است. بخش فراوانی از صادرات نفت کشورهایی چون؛ عربستان، ایران، امارات، کویت و عراق از تنگه هرمز عبور کرده و تمام گاز طبیعی مایع شده LNG قطر نیز از این تنگه به بازار جهانی صادر می‌شود. ولادیمیر روژان کفسکی کارشناس سرمایه‌گذاری مؤسسه گلوبال اف‌ایکس معتقد است: ظرفیت تنگه هرمز معادل عبور ۱۴ نفتکش بزرگ، یا به عبارتی ۱۷ میلیون بشکه در روز است که این رقم کمی کمتر از نیمی از صادرات نفت از سوی تولیدکنندگان به بازار جهانی است. اگر صادرات نفت از طریق این تنگه متوقف شود، قانون توازن عرضه و تقاضا قیمت نفت را به ۱۶۰ دلار در هر بشکه خواهد رساند. وی افزود: اگر تنگه هرمز برای یک یا دو ماه بسته شود، کارگزاران نفتی دچار وحشت شده و تمام نفت موجود در بازار را خواهند خرید که در این صورت قیمت نفت به ۲۵۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

2ـ برجام مشکلات بانکی را حل نکرد
روزنامه شرق در یادداشتی نوشت: «پنج کشور باقی‌مانده عضو برجام به اضافه ایران، روز گذشته در وین اتریش برای بررسی آنچه بسته اقتصادی اروپا عنوان شد، گرد هم آمدند. از بیانیه پایانی نشست و همچنین سخنان وزیر خارجه ایران می‌توان دریافت، همچنان تضمین روشنی برای مسئله اصلی ایران که همانا ارتباطات مالی بانکی است، ارائه نشده و به کلی‌گویی اکتفا شده است... چند روز قبل اعلام شد پارلمان اروپا به بانک سرمایه‌گذاری اروپا این اجازه را داده که در ایران فعال شود. این در حالی است که یک ماه قبل این بانک، خود را ابزار نامناسبی برای حفظ برجام بدون آمریکا نامیده بود(پیش از این) نیز با وجود به‌ نتیجه‌ رسیدن برجام، ارائه مجوز این سازمان برای هر نوع معامله‌ای با ایران، به‌ سختی انجام می‌شد که برای نمونه مجوز فروش بوئینگ و ایرباس به ایران را می‌توان نام برد... فراموش نکنیم حتی زمانی که آمریکا عضو معاهده برجام بود، مسئله روابط بانکی ایران حل نشد.»

3ـ رسوایی متجاوزان مورد حمایت آمریکا و صهیونیست‌ها در الحدیده
سید «عبدالملک بدرالدین الحوثی»، رهبر جنبش انصارالله یمن در بیانیه‌ای از قبایل و شخصیت‌های این کشور خواست جبهه ساحل غربی را تقویت کنند. به گزارش شبکه «المسیره» یمن، بدرالدین الحوثی گفت که مردم این کشور وارد نبرد کرامت با متجاوزان در ساحل غربی شده و از خود فداکاری نشان می‌دهند. او به نقش امارات متحده عربی در هجوم ائتلاف سعودی به ساحل یمن و استان الحدیده اشاره کرد و رژیم امارات را «نوکر حقیر آمریکا» نامید که مهاجمان را برای اجرای مأموریتی کثیف به منطقه «تهامه» یمن کشانده است. الحوثی با بیان اینکه، هدف از تهاجم ائتلاف متجاوز سعودی به الحدیده سیطره بر مردم و خاک یمن است، تأکید کرد که متجاوزان مورد حمایت آمریکا و صهیونیست‌ها، در نبرد ساحل غربی رسوا شدند.

4ـ مذاکرات با آمریکا یکجانبه و تأسف‌برانگیز بود!
«ری یونگ‌هو» وزیر خارجه کره شمالی با بیان اینکه مذاکرات این کشور با آمریکا تأسف‌برانگیز بوده، تأکید کرد که خواسته‌های طرف آمریکایی برای خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره یکجانبه بوده است. این در حالی است که پیشتر مایک پمپئو وزیر خارجه دولت ترامپ مذاکرات دو روزه خود در پیونگ یانگ را بسیار سازنده دانسته بود. گفتنی است، سفر پمپئو به کره شمالی سه هفته پس از نشست سران دو کشور در سنگاپور صورت گرفت؛ نشستی که دو طرف با امضای یک سند مشترک به آن پایان دادند. بر اساس مفاد این سند، کره شمالی و آمریکا با خلع سلاح اتمی در شبه‌جزیره کره و ارائه تضمین امنیتی به کره شمالی از سوی آمریکا موافقت کردند.

▼ اخبار کوتاه
احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: خیلی دنبال جسد مومیایی شهرری بودیم، اما به ما چیزی ندادند. حتی مقدمات را فراهم کردیم تا اگر جسد مربوط به رضاخان باشد، از طریق وابستگانش بتوانیم او را دقیق شناسایی کنیم. اما آنچه مشخص است اینکه مقام قضایی ضرورتی برای ارجاع به پزشکی قانونی ندید. اولاً، شکایتی در کار نبود. ثانیاً، برای مرجع مسجل بود این جسد چه کسی است احیاناً، بنابراین دیگر ضرورتی به معاینه نبود.
ین آزلبورن، وزیر خارجه لوکزامبورگ در سخنانی پایداری اتحادیه اروپا را در معرض خطر ارزیابی کرد و گفت: اگر احترام به ارزش‌ها در اروپا کاهش یابد، پروژه اروپایی سقوط می‌کند. وی افزود: کشورهایی در اتحادیه اروپا وجود دارند که دیگر ارزش‌های همبستگی و مسئولیت را درست نمی‌شناسند، یا یک اروپای دیگر را می‌خواهند.
الهه کولایی با اشاره به نامه سرلشکر سلیمانی به رئیس‌جمهور، در روزنامه اعتماد نوشت: نامه سردار سليماني نمادي از يكپارچگي سياسي در داخل است و تمركز جريان‌هاي سياسي بر تقويت دولت به مثابه نهاد صاحب اقتدار و صلاحيت قانوني براي پيشبرد سياست‌ها و برنامه‌‌هاي كشور را مورد تأكيد قرار ‌مي‌دهد.
بسیج دانشجویی هفت دانشگاه بزرگ تهران در نامه‌ای خطاب به علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نوشتند: بررسی فعالیت‌های سازمان بعد از دستور رهبری، نشان از آن دارد که ظاهراً اهتمامی برای اجرای این دستور در سازمان وجود ندارد و بیان برخی اقدامات صرفاً جنبه تبلیغاتی و نمایشی دارد.
سهیلا جلودارزاده، فعال اصلاح‌طلب، از نمایندگان مستعفی مجلس ششم و از مدیران سابق دولت روحانی، با بیان اینکه، برخی از مدیران دولت به شدت دچار بی‌انگیزگی، بی‌برنامگی و بی‌هدفی بوده و هستند، گفته است: این مدیران و سیاست‌های آنان باعث عصبانیت نمایندگان مجلس و مردم می‌شود.
سیدمصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حساب باز کردن روی حسن‌نیت آمریکا را افسانه دانست و گفت: دولت پنج سال فرصت‌های خود را از دست داد و کشور را برای تحقق آرزوهای خام برجام در شرایط رکود تورمی معطل نگه داشت.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مجلس دریافت شهریه اجباری از والدین دانش‌آموزان از سوی مدیران مدارس دولتی را خلاف قانون دانست و گفت: اگر وزیر به این موضوع رسیدگی نکند، آن را با سؤال یا استیضاح وزیر، پیگیری می‌کنیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات