صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۱۱۳۹۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 12 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دشمنی آمریکا بیشتر شده و نفرت ملت هم از آمریکا روزبه‌روز بیشتر می‌شود. امروز برنامه‌ دشمن ایجاد شکاف بین نظام و ملت است. این فشارهای اقتصادی را وارد می‌کنند تا ملت را از نظام جدا کنند؛ اما ما پیوندمان را با ملت بیشتر و انسجام دشمن‌شکن خود را حفظ خواهیم کرد.(97/4/9) www.basirat.ir

▼ حرف روز
راهبرد جدید؛ جنگ تمیز!
نظامیان در یک تقسیم‌بندی جنگ‌های نظامی را به دو دسته جنگ تمیز و جنگ کثیف تقسیم می‌کنند. معیار تفکیک و تقسیم جنگ در این دسته‌بندی، میزان هزینه‌هایی است که نیروهای مهاجم به مردم یا حاکمیت وارد می‌کنند. در جنگ کثیف، دشمن با اشغال یک کشور و درگیری مستقیم با مردم به دنبال تخریب نهادهای خدماتی، آثار باستانی و مراکز مردمی است؛ اما در جنگ تمیز بیشترین آماج متوجه نیروهای حکومتی و نهادهای حاکمیتی است و نیروهای مهاجم به دنبال فتح زمین بدون درگیری با مردم و ساکنان منطقه هستند.
رصد تحولات اخیر، مؤید این ادعاست که قاعده فوق در جنگ نرم اقتصادی و رسانه‌ای دشمنان انقلاب علیه جمهوری اسلامی ایران جاری و ساری است. در گذشته نه چندان دور شاهد جنگ اقتصادی کثیف علیه ملت ایران بودیم و تحریم‌ها به طور مستقیم مردم را هدف می‌گرفت؛ اما امروز دشمنان ملت و نظام اسلامی سوار بر اسب تروای رسانه با طرح دوگانه ملت‌ـ حاکمیت به دنبال طراحی جنگ اقتصادی تمیز علیه جمهوری اسلامی ایران هستند.
در این کارزار عظیم دشمنان در مقام ناجی تلاش می‌کنند به موازات تشدید تحریم‌ها این انگاره ناصحیح را که بانی مشکلات اقتصادی حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است و مردم ایران می‌توانند با فاصله گرفتن از حاکمیت و نظام، شاهد کاهش تحریم‌ها و حتی بهره‌مندی از خدمات آنان باشند، به جامعه ایرانی القا کنند. برای نمونه همزمان با تعارف آب به ایرانیان از سوی نتانیاهو (شمر زمان)، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا به صراحت بیان می‌کند: «هدف آمریکا از وضع تحریم‌ها مردم نیستند و هدف مقابله با نظام سیاسی ایران است.»
رهبر بصیر انقلاب اسلامی، با شناخت و افشای این توطئه فرمودند: «دشمنان بر خلاف تبلیغات دروغین خود که می‌گویند هدف تحریم‌ها، حکومت ایران است، ملت را هدف گرفته‌اند تا با فشار به مردم، نظام اسلامی را به تسلیم در مقابل زورگویی‌ها وادار کنند. اما دشمنان، نه ملت ایران را شناخته‌اند و نه نظام اسلامی را، زیرا به فضل الهی و با تلاش مسئولان و همت مردم، آنها در این بخش از طراحی خود، به کلی ناکام خواهند ماند.» ایشان همچنین در سخنان دیگر نیز گفتند: «اگر مسیر صبر و تقوای همراه با هوشیاری و تدبیر و انسجام ملی با قدرت ادامه پیدا کند، یقین داشته باشید موذی‌گری‌ها به نتیجه نخواهد رسید.»

▼ گزارش روز
چرایی حمایت از منفورترین‌ها!
پس از آنکه رودی جولیانی، وکیل دونالد ترامپ، به صراحت گفت جمهوری اسلامی باید برود و به جای آن یک حکومت دموکراتیک به رهبری مریم رجوی بیاید، حالا خبر رسیده است که نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا نیز در حمایت از گردهمایی مجاهدین خلق در پاریس بیانیه داده و حمایت آمریکا از منافقین را اعلام کرده است. پیش از این هم در اخبار آمده بود، ۳۳ مقام سابق آمریکایی که در میان‌شان هم دموکرات هست هم جمهوریخواه، در این نشست شرکت کرده‌اند تا دیگر جای هیچ شک و شبهه‌ای در حمایت تمام قد آمریکایی‌ها از منافقین باقی نماند؛ اما سؤال اینجاست که آیا آمریکایی‌ها تا این حد با فضای داخل ایران و نظر مردم ما بیگانه هستند؟ آیا آمریکایی‌ها نمی‌دانند این گروهک تروریستی در میان ایرانیان هیچ جایگاهی ندارد؟ آیا آنها نمی‌دانند در ایران هیچ کس فارغ از آنکه چگونه فکر می‌کند، فارغ از آنکه در چه جریان سیاسی قرار دارد یا چه آیین و مذهب و قومیتی دارد، هرگز حاضر نیست منافقین در کشور به قدرت برسند؟ آنها نمی‌دانند گروهک موسوم به مجاهدین خلق به واسطه آلوده بودن دستش به خون هزاران ایرانی منفورترین جریان در ایران است؟
به طور قطع پاسخ این پرسش‌ها منفی است، آمریکایی‌ها به خوبی بر این مسائل واقف هستند؛ اما موضوع از این قرار است که منافقین به منزله یک گروهک تروریستی که حاضرند هر اقدام خرابکارانه و جنایتی را مرتکب شوند، بهترین گزینه برای تحقق برنامه آمریکایی‌ها در ایران هستند! برنامه‌ای که عبارت است از آشوب، هرج‌ومرج و درگیری یا به عبارت دقیق‌تر یک جنگ داخلی تمام‌عیار که هیچ افقی از ثبات، پیشرفت و توسعه ایران در آن وجود نداشته باشد! اگر از این زاویه و با آگاهی از پس ذهن سیاستمداران آمریکایی به ماجرا نگاه کنیم، آن وقت است که متوجه می‌شویم آمریکایی‌ها برای تحقق اهداف خود انتخاب بسیار درستی کرده‌اند و حمایت آنها از منافقین دیگر خنده‌دار یا عجیب و غریب به نظر نخواهد رسید!

▼ اخبار ویژه
بعضی‌ها مراقب خودشان هستند!
اکبر ترکان، مشاور پرحاشیه رئیس‌جمهور با انتقاد از عملکرد دولت گفت: در وزارتخانه‌های مهمی که منتظر بودیم سرمایه‌های بزرگ و مهم نفت و گاز به کشور وارد شود، این اتفاق رخ نداد. وی افزود: بعضی وزرای کابینه شجاعت کافی برای ورود به مسائل جدی را ندارند. برخی وزرا بیشتر مراقب خودشان هستند تا انقلاب، در واقع آنها بیشتر سعی دارند به خودشان صدمه‌ای وارد نشود. ترکان در ادامه گفت: امیدواریم تغییری در کابینه رخ بدهد و وزرای کارآمد جایگزین شوند؛ چرا که اگر دولت داوطلبانه نسبت به اصلاحات لازم در کابینه عمل نکرده و با چالش‌ها مقابله نکند، بحث استعفا و بی‌کفایتی جلو می‌آید.

استعفای دستیار ویژه رئیس‌جمهور
محسن جلال‌پور، رئیس سابق اتاق بازرگانی در توئیتی نوشت: امروز به واسطه یکی از دوستان دولت باخبر شدم دکتر مسعود نیلی(دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقتصادی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی) بیش از 10 ماه است که استعفا کرده و از ابتدای امسال در هیچ نشست دولتی شرکت نکرده است. در چند هفته گذشته، بارها می‌خواستم نظرشان را درباره سیاست‌گذاری‌های ارزی بدانم. امروز بدون آنکه با ایشان تماس بگیرم، پاسخم را یافتم. خبر استعفای مسعود نیلی هنوز از سوی دولت تأیید یا تکذیب نشده است.

▼ اخبار
1ـ جان بولتون فریب خورده است

نشریه «امریکن کانزروتیو» در تحلیلی درباره اقدامات دولت ایالات متحده آمریکا و همراهی برخی مقامات این کشور از جمله «جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا با نیروهای ضد انقلاب، از جمله «منافقین» به منظور ایجاد بلوا و برهم زدن آرامش در ایران و در نهایت سرنگونی نظام نوشت: «اگر جان بولتون واقعاً بر این باور است که می‌تواند با ضربه‌ای نظام ایران را سرنگون کند، بیشتر از آنچه می‌پنداشتیم، فریب خورده است.» این نشریه به صراحت نوشت: «اگر این افراد می‌پندارند که دولت ایران در آستانه سرنگونی است، این مسئله امری نامحتمل است. در مجموع، تغییر نظام همیشه بسیار مشکل و پرهزینه‌تر از آن است که طرفدارانش انتظار دارند و همواره پیامدهای منفی برای آمریکا داشته است.» در بخش دیگری از تحلیل این رسانه آمریکایی آمده است: «ایران یکی از کشورهای با ثبات نسبی در منطقه است؛ بنابراین دیوانگی است که بخواهیم آشفتگی و اخلال بیشتری را در این کشور ایجاد کنیم. تلاش برای سرنگون کردن این نظام در کشوری با بیش از 80 میلیون جمعیت پیامد‌های عظیم و پیش‌بینی نشده را برای مردم این کشور و بسیاری از همسایگان ایران دارد.»

2ـ درخواست تکرار تجربه شکست‌خورده!
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی به قلم یکی از دیپلمات‌های ارشد دولت اصلاحات نوشت: «مسئله حفظ و حراست از برجام، باید در صدر اولویت‌های دستگاه سیاست خارجی قرار بگیرد و نباید اجازه داد اقدامات تحریک‌آمیز و ایذایی کشورهایی، مانند آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی ما را از تمرکز بر نگهداری این نقطه استراتژیک منحرف کند. استقامت و مداومت جمهوری اسلامی ایران در برجام، زمینه‌ساز اعتماد بیشتر جهان به رفتار باثبات، منطقی و قابل پیش‌بینی ایران خواهد شد. ایران برای عبور از این شرایط ویژه و حاد، نیازمند ایجاد آرامش در منطقه است. در این راستا، یکی دیگر از اولویت‌ها در وضعیت ویژه کنونی باید گفت‌وگو با همسایگان و شاید تجدیدنظر در برخی رفتارهای منطقه‌ای باشد.»!

3ـ چند نفر به اندازه کل یارانه نقدی دو سال سود برده‌اند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سامانه نیما در چارچوب نظام ارزی کشور ناقص اجرا شده و موجب ایجاد رانت برای برخی شده است، گفت: چند نفر به دلیل نقص سامانه نیما در چند ماه گذشته به میزان کل یارانه نقدی دو سال کشور سود برده‌اند. رحیم زارع گفت: ایجاد سامانه ارزی نیما بدون پشتوانه کارشناسی و بر اساس تصمیم یک شبه است و شفافیتی در آن وجود ندارد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اکنون قیمت ارز را 10 درصد ارز موجود بازار آزاد تعیین می‌کند، نه 90 درصدی که در اختیار دولت است. وی افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی و دوران تحریم‌ها تجارب ارزی بسیار خوبی داریم؛ اما این تجارب مستندسازی نشده است و بانک مرکزی همچنان آزمون و خطا می‌کند.

4ـ دولت هزینه‌های خود را کاهش دهد
علی تاجرنیا از چهره‌های اصلاح‌طلب درباره اظهارات اخیر محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در زمینه اینکه مردم پول‌ها و طلاهای خود را به بازار وارد کنند تا از وضعیت فعلی فاصله بگیریم، با تأکید بر اینکه پیش از این اظهارات دولت باید تصمیم بگیرد در کاهش هزینه‌های خودش اقداماتی انجام دهد، گفت: در حال حاضر مردم در گفتارهای خود مدام بر تغییر تأکید دارند و مقصر بخشی از این گفتار، وزرا و افرادی هستند که به آن دامن زدند. دولت و دولتی‌ها باید رفتارهای خود را اصلاح کرده و بعد مردم را به کاری دعوت کنند. آقای نوبخت و دیگر مسئولان به جای اینکه از مردم بخواهند کاری کنند، از خودشان و خانواده‌شان و از هیئت دولت بخواهند پیش‌قدم این اقدامات شوند.

▼ اخبار کوتاه
حجت‌الاسلام ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به اینکه دشمن به جنگ اقتصادی بزرگی وارد شده است، به همین علت باید با مدیریت جدی از خروج طلا، ارز و منابع مالی کشور جلوگیری کرده و نقدینگی هزار میلیارد تومانی بازار را مدیریت کنیم، اعلام کرد: کمیسیون‌های مجلس برای کمک به دولت فعال شده‌اند. وی همچنین گفت: دشمن در قم نیز به دنبال توزیع اطلاعیه‌هایی برای بستن بازار بود؛ اما با هوشیاری بازاریان قمی این توطئه خنثی شد.
وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی در واکنش به بازداشت یک دیپلمات ایرانی در آلمان در زمینه پرونده اتهام بمب‌گذاری در گردهمایی منافقین نوشت: «چقدر تعجب‌برانگیز است که همزمان با سفر ما به همراه رئیس جمهوری ایران به اروپا، عملیات ادعایی علیه ایران مطرح و یک نفر بازداشت شده است. ایران به صراحت تمام خشونت و تروریسم را محکوم می‌کند و آماده است به همه نگرانی‌ها در این باره پاسخ دهد.»
بر اساس آمار شرکت مدیریت شبکه برق ایران، روز گذشته در ساعت 16 و 38 دقیقه با ثبت مصرف لحظه‌ای برق به میزان 56 هزار و 672 مگاوات، رکورد جدیدی در تاریخ مصرف برق کشور به ثبت رسید. پیش از این، هشتم مرداد ماه سال گذشته با ثبت مصرف لحظه‌ای 55 هزار و 443 مگاوات، بیشترین میزان مصرف برق رقم خورده بود.
سعید حجاریان در گفت‌وگویی اصلاحات را نیازمند نهادی دانست که خطوط قرمز مشخص کرده و اصلاح‌طلبان را به رعایت این خطوط ملزم کند. وی از ویژگی‌های افراد واجد صلاحیت عضویت در حلقه اصلی این نهاد را این می‌داند که نباید هیچ‌گاه گذر مواضع‌شان به سمت اصولگرایی بوده باشد!
«ماجد زهیر شنتاف» یکی از نویسندگان و کارشناسان برجسته عراقی، اسراری را از رابطه بین «ترکی فیصل» رئیس سابق استخبارات عربستان سعودی و «مریم رجوی» سرکرده گروهک تروریستی منافقین فاش کرد و گفت: ترکی فیصل و مریم رجوی ازدواج کرده‌اند.
ترامپ در مصاحبه با «فاکس‌نیوز» در پاسخ به پرسشی درباره برنامه آمریکا برای فعالیت‌های منطقه‌ای ایران در اظهاراتی کنایه‌وار گفت: «ایران دیگر به مدیترانه فکر نمی‌کند، چون مدام در آنجا آشوب است و مشغول خودشان هستند.»!  
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: طرح آبرسانی به خوزستان 15 تیرماه به اتمام می‌رسد. سردار عبداللهی افزود: تا موعد مقرر انتقال آب به چهار شهر دارخوین، شادگان، آبادان و خرمشهر به اتمام خواهد رسید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات