صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۱۱۹۸۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 3 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): رابطه با آمریکا و مذاکره با این کشور به جز در موارد خاصی برای جمهوری اسلامی نه تنها هیچ نفعی ندارد، بلکه ضرر هم دارد و کدام عاقلی است که دنبال کار بی‌منفعت برود!؟(1393/5/22)

▼ حرف روز
آمریکا و کره؛ نقطه سر خط!
ملاقات ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و اون، رهبر کره شمالی در 12 ژوئن سال جاری میلادی(22 خرداد) بازتاب‌های گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی داشت. در این بین، برخی از کارشناسانی که مسائل ایران را پیگیری می‌کردند، کوشیدند این ملاقات را مدل و الگوی حل‌وفصل مسائل بین ایران و آمریکا تحلیل و تفسیر کنند. نقطه کانونی همه آن اظهارنظرها این بود، همچنان که کره شمالی از شعارها و ادعاهایش در برابر آمریکا کوتاه آمده و مسیر مذاکره را در پیش گرفته، جمهوری اسلامی نیز گزینه‌ای جز این پیش رویش نیست و دیر یا زود باید از مطالبات بلندپروازانه‌اش دست بردارد، در غیر این صورت زمان و فرصت‌ را از دست خواهد داد! البته در همان هنگام، کسانی که از منطق رفتارها و راهبردهای آمریکا در سیاست خارجی آگاه بودند، بیان کردند آمریکا در مناسبات و روابط خارجی خود با دولت‌های رقیب، از مجموعه‌ای قواعد ثابت پیروی می‌کند؛ به این معنا که امتیازات حداکثری را به صورت نقد از طرف مقابل می‌خواهد و از آن سو امتیازات حداقلی را به صورت نسیه وعده می‌دهد. هر چند کره شمالی برای اعتمادسازی به اقداماتی، مانند آزادی چند زندانی آمریکایی، بازگرداندن جنازه سربازان آمریکایی و نابود کردن سیلوهای انجام آزمایش‌های هسته‌ای روی آورد؛ اما همه اینها سبب نشد آمریکایی‌ها در زمینه تحریم‌های خود علیه کره تجدید نظر کنند. در عین حال، مقامات کره شمالی چندی پیش در پاسخ به مقامات آمریکایی که خواهان برچیدن سلاح‌های هسته‌ای بودند، اعلام کردند خلع سلاح هسته‌ای باید همزمان با رفع کامل تحریم‌ها صورت پذیرد و این علتی شد تا رئیس‌جمهور آمریکا دیروز اعلام کند چون روند خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره به کندی پیش رفته، سفر وزیر خارجه آمریکا به کره شمالی صورت نخواهد گرفت. حال که بحث به اینجا رسید، مناسب است بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب را در نظر آوریم و بدانیم مخالفت ایشان با مذاکره با آمریکایی‌ها نشئت گرفته از تجربیات معظم‌له و رصد دقیق الگوهای مذاکراتی آمریکا طی سالیان طولانی بوده است؛ البته امیدواریم این اتفاق برای گروه‌ها و افرادی که تصور می‌کنند مذاکره راه‌کار مرتفع شدن چالش‌های اقتصادی کشور است، عبرت آموز باشد؛ عبرتی که نتیجه آن دل بریدن از غرب و آمریکا و چشم دوختن به ظرفیت‌های ملی باشد.

▼ گزارش روز
قاطع و در پیش چشم جامعه
راننده متخلف یک لندکروز به ایست پلیس در جاده توجه نمی‌کند! گشت پلیس او را تعقیب می‌کند و لندکروز در حین فرار واژگون می‌شود! پس از آن راننده «لندکروز» از ماشینش خارج شده و به پلیس حمله‌ور می‌شود و در کمال ناباوری به مأمور راهور می‌گوید: «می‌دانی یک میلیارد چقدر است؟» در نگاه اول شاید این عبارت خلاصه یک فیلم پلیسی هالیوودی یا بالیوودی به نظر برسد؛ خلاصه‌ای از یک داستان پلیسی‌ـ تخیلی؛ اما این اتفاق واقعاً در «دشت ارژن» در استان فارس رخ داده است و فیلم ضرب و شتم پلیس راه این منطقه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود؛ اتفاق و فیلم کوتاهی که نمی‌توان و نباید به سادگی از آن عبور کرد. نقض قانون! فرار از دست مأمور قانون و حمله به پلیس راهور اتفاق کوچکی نیست. اگر از کنار این اتفاق بگذریم یا حتی نحوه برخورد و مؤاخذه این متخلف به گونه‌ای باشد که به اندازه فیلم منتشر شده در جامعه و میان مردم منعکس نشود، نتیجه آن می‌شود بی‌اعتباری قانون! بی‌اعتباری مأموران نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی! اگر اجازه دهیم افراد متخلف و گستاخ به این باور برسند که می‌توانند قانون را نقض کرده و به مجریان آن حمله کنند، بدون آنکه تقاص آن را پس بدهند و بدون آنکه برخوردی جدی با آنها بشود، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد؛ از این رو واجب است همه دستگاه‌های مربوطه، از رئیس پلیس کشور، وزارت کشور و حتی رئیس قوه مجریه، رئیس دستگاه قضا به موضوع ورود کرده و برخوردی جدی و قاطع با متخلف این حادثه داشته باشند. از یک سو از مأمور مورد ظلم قرار گرفته دلجویی کرده و وی را به دلیل تعقیب متخلف تشویق و تمجید کنند و از سوی دیگر برابر قانون با متخلف برخورد جدی صورت داده و نتیجه آن را اعلام کنند تا مانع از تکرار چنین اتفاقاتی باشیم.

▼ خبر ویژه                            
تحرکات تازه حجاریان
سعید حجاریان، از نظریه‌پردازان اصلاح‌طلب مدتی است در گفته‌ها و نوشته‌های خود، تحرکاتی را درباره جایگاه رهبری نظام آغاز کرده است. او در اوایل تیر ماه طی اظهاراتی گفت، روش فعلی انتخاب رهبری عقلانی و حقوقی نیست! حجاریان همچنین چند هفته پیش نیز طی یادداشتی در نشریه «اندیشه پویا» نوشت مجلس باید به دنبال قانونی کردن منویات رهبری باشد! این یادداشت در حالی بود که حجاریان خود بهتر از همه می‌داند «ولایت مطلقه فقیه» امری فراقانونی است و لزوماً گاهی در چارچوب قانون‌های به تحریر آمده فعلی نمی‌گنجد. پر واضح آنکه روش انتخاب رهبری نظام، عقلانی‌ترین روش است و منطق و علم حقوق نیز جایگاه حقوقی آن را از نظر نقش رأی مردم، شرایط رهبری و نظر خبرگان ملت تأیید می‌کند. در مسئله قانونی‌سازی منویات رهبری در مجلس نیز افکار عمومی بیشتر خاطره تلخ «ولایت فقیه در چارچوب قانون» را به خاطر می‌آورند که در عصر اصلاحات حتی از جانب رئیس دولت اصلاحات به زبان آورده می‌شد؛ اما نه تنها با قانون و با مسئله ولایت فقیه تطابق نداشت، بلکه به گواه رهبر معظم انقلاب، خود آنها اولین کسانی بودند که از رهبری نظام درخواست کردند برخی مسائل را با استفاده از اختیارات فراقانون رهبری مرتفع کنند. مع‌الوصف تقرب زمانی نظریات ارائه شده با مشکلاتی که دولت و اصلاح‌طلبان پدید آورده‌اند و قرار داشتن کشور در نزدیکی افق 1400، همگی موجب می‌شود تردیدها و تأملاتی جدی در قبال این رفتارهای حجاریان که بیشتر نوعی طراحی به نظر می‌رسند تا نظریه‌پردازی و آزاداندیشی، بروز کند.
 
▼ اخبار
1ـ هم‌پیمانان آمریکا سرکوب‌گرترین حکومت‌ها هستند
نوام چامسکی، نظریه‌پرداز و استاد دانشگاه آمریکایی در مصاحبه‌ای حرکت ایران به سمت استقلال پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ را یکی از دلایل نفرت نخبگان سیاسی در آمریکا از تهران دانسته است. وی در این مصاحبه همچنین اتهامات کشورهای غربی علیه ایران را ردّ و تصریح کرد: «سرکوب‌گرترین کشورها در منطقه غرب آسیا کشورهای تحت حمایت آمریکا هستند.» او از حکومت سعودی و امارات به مثابه دو مورد از این کشورها نام برده است. چامسکی در این مصاحبه در پاسخ به این پرسش که آیا سیاستمداران حزب دموکرات، در صورت به دست گرفتن سکان نهادهای سیاسی در آمریکا در سال ۲۰۲۰ مواضع ستیزه‌جویانه کمتری نسبت به ایران اتخاذ خواهند کرد، گفت: «پیش‌بینی کردن این مواضع واقعاً دشوار است.» این استاد دانشگاه در ادامه تأکید کرد: «منظورم این است که تنفر از ایران به بخشی ریشه‌دار از فرهنگ آمریکای مدرن تبدیل شده است که ریشه‌‌کن کردن آن، بسیار دشوار است.»

2ـ تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه
بر اساس اطلاعیه‌ای که وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده است، دور جدید تحریم‌ها علیه روسیه مرتبط با ترور یک جاسوس دوجانبه روس در لندن آغاز خواهد شد. تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه شامل ممنوعیت صادرات تجهیزات الکترونیکی با کاربردهای دوگانه به این کشور می‌شود. آمریکا همچنین روسیه را تهدید کرده است احتمالاً این کشور طی دو ماه آینده باز هم تحریم خواهد شد که این تحریم شامل ممنوعیت پرواز شرکت هواپیمایی ایرفلوت روسیه به آمریکا خواهد بود. طی هفته جاری نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا شش کشتی، سه شرکت و دو شخص حقیقی روس را به دلیل مبادله با کره شمالی تحریم کرد. سرگئی ‌ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه با اشاره به این اقدامات آمریکا، گفت: مسکو به این اقدامات به صورت متقابل پاسخ خواهد داد. وی در ژنو سوئیس گفت: در حال حاضر، 450 شرکت روسیه از سوی آمریکا تحریم شده است. آمریکایی‌ها نباید فکر کنند که در این زمینه مصون خواهند بود.

3ـ تحریم‌های آمریکا علیه ایران غیر قانونی است
ادریس جزایری، گزارشگر ویژه سازمان ملل اعلام کرد: تحریم‌‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران نامشروع، نامناسب، غیر عادلانه و آسیب‌زا هستند. وی ادامه داد: مخالفت همه اعضای کنونی شورای امنیت سازمان ملل و در واقع همه طرف‌های بین‌المللی نشان‌دهنده نامشروع بودن این اقدام آمریکاست. بر اساس ساختار سازمان ملل، تحریم‌ها باید فقط از سوی شورای امنیت سازمان ملل وضع شوند تا از آسیب رساندن به مردم کشورها جلوگیری شود. گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت: تحریم‌های بین‌المللی باید قالب قانونی داشته و نباید به حقوق قانونی افراد جامعه تجاوز کند که در اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران هیچ یک از این موارد رعایت نشده است. جزایری افزود: تحریم‌های آمریکا در حال افزایش فشار اقتصادی علیه مردم ایران است و به کاهش توانایی خرید میلیون‌ها نفر در ایران منجر شده و کالاهای وارداتی را بسیار گران کرده است.

4ـ رد پیشنهاد وسوسه‌انگیز بن‌سلمان از سوی بشار اسد!
نواف الموسوی از نمایندگان فراکسیون پارلمانی حزب‌الله فاش کرد، رئیس‌جمهور سوریه پیشنهاد وسوسه‌انگیزی را از نماینده سعودی دریافت کرده که به تازگی به عنوان فرستاده ویژه محمد‌بن‌سلمان ولی‌عهد سعودی به دمشق رفته بود. الموسوی افزود: بن‌سلمان در این پیشنهاد گفته است به شرط قطع روابط با حزب‌الله و ایران، با ریاست‌جمهوری مادام‌العمر اسد مشکلی نداشته و خواهان اصلاح سیاسی و اساسی هم در سوریه نخواهد شد. ولی‌عهد سعودی همچنین تعهد داده است در صورت قطع کامل روابط سوریه با حزب‌الله و ایران، عربستان تمام سوریه را بازسازی خواهد کرد. البته به گفته الموسوی، بشار اسد با پیشنهاد سعودی مخالفت کرده است.

▼ اخبار کوتاه
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران پس از خروج آمریکا از برجام و اِعمال تحریم مجدد بر پایه قرارداد ١٩۵۵، از آمریکا شکایتی در دادگستری بین‌المللی لاهه مطرح کرده است. ظریف افزود: البته آمریکایی‌ها ممکن است چنین موضوعاتی را در دیوان لاهه مبنی بر درخواست مذاکره مجدد مطرح کنند، اما این حرکت کاملاً تبلیغاتی است. دیوان به طور قطعی به همه جوانب پرونده ایران توجه دارد. ما معتقدیم دعوای مذکور کاملاً حقوقی است و امیدواریم دیوان به نفع جمهوری اسلامی ایران رأی دهد.
کوچکی‌نژاد، رئیس هیئت تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: گزارش مربوطه احتمالاً تا پایان شهریور جمع‌بندی می‌شود. بازدید از کارخانجات و مراکز تولیدی برای بررسی نحوه اختصاص یارانه تولید به آنها و تفحص از دیگر دستگاه‌های اجرایی در دستور کار بازرسان قرار دارد. با تحویل گزارش پایانی این هیئت به مجلس،‌ ذکر نام و اسامی این سازمان‌ها و دستگاه‌ها در کنار تخلفات انجام شده در سازمان هدفمندی یارانه‌ها به‌ زودی به اطلاع مردم می‌رسد.
با ابتکار نماینده ولی فقیه در آذریایجان شرقی و امام جمعه تبریز و همزمان با هفته دولت، مدیران این استان در حاشیه نماز جمعه با مردم دیدار کردند. در این دیدار عمومی که در مصلی امام خمینی(ره) تبریز برگزار شد، استاندار آذربایجان شرقی، معاونان استاندار و بیشتر مدیران کل حضور داشتند و به صورت چهره به چهره با مردم دیدار کرده و ضمن ارائه راهنمایی، دستورات لازم را برای بررسی و برطرف کردن مشکلات مردم صادر کردند.
جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با بی‌بی‌سی، در پاسخ به پرسشی درباره اینکه با توجه به تصمیم شرکت‌های غربی برای خروج از ایران آیا امکان حفظ برجام وجود دارد یا نه، گفت: «فکر می‌کنم برای پاسخ دادن به این پرسش هنوز خیلی زود است. اما آنچه الآن می‌گویم، این است که به نفع ایران است که برنامه هسته‌ای خود را احیا نکند؛ چراکه کشورهای اروپایی همچنان به این توافق پایبند هستند.»
بلومبرگ نوشت: در ادامه روند افزایش بهای نفت، در معاملات بازار جهانی انرژی هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 48 سنت افزایش نسبت به دیروز 75/21 دلار قیمت‌گذاری شد. قیمت نفت آمریکا نیز 47 سنت بالا رفت و 68/3 دلار تعیین شد که نگرانی بازار نسبت به تحریم‌های نفتی پیش‌روی آمریکا علیه ایران و ایجاد کسری عرضه به بازار دلیل اصلی افزایش قیمت در مبادلات است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات