صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۱۲۳۴۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 31 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آنچه موجب شوق به پیشرفت و حرکت در ملت‌ها می‌شود، آرمان‌ها هستند و هر چه این آرمان‌ها والاتر، مجرب‌تر و نورانی‌تر باشند، حرکت صحیح‌تر خواهد بود.(12/9/1396) *شهادت جانسوز علی‌بن الحسین امام سجاد(ع) را تسلیت می‌گوییم* * هفته دفاع مقدس گرامی باد*

▼ حرف روز
آمریکا و تداوم توطئه‌افکنی
شواهد انکارناپذیر و واضح نشان می‌دهد، پروژه آمریکایی‌ها برای برهم زدن تعاملات بین دولت‌ها و ملت‌های عراق و ایران تمامی ندارد و آن‌گونه که برخی تصور می‌کنند با پایان یافتن رخدادهای بصره، طرح‌های تفرقه‌افکنانه آمریکایی‌ها برای گسترش منازعات بین این دو کشور همسایه به نقطه نهایی نرسیده است. البته باید اذعان کرد، در این سناریوهای پیچیده طراحی شده، عربستان سعودی و رسانه‌های زرد درون عراق نیز نقشی اساسی و تعریف شده بر عهده دارند.
 اما ماجرای جدید از آنجا آغاز شده که «داگلاس سیلیمان» سفیر آمریکا در عراق، نامه‌ای به مقامات بغداد نوشته و طی آن هشدار داده است برخی گروه‌های شبه‌نظامی قصد حمله به نیروهای نظامی آمریکا را دارند. در این نامه آمده است اگر بغداد اقدام لازم برای متوقف کردن این گروه‌ها انجام ندهد، واشنگتن آنها را در فهرست مجازات‌های خود قرار خواهد داد! در ادامه این سناریو، «هدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ایران را مسئول حملات احتمالی به نیروها و مراکز آمریکایی در عراق معرفی کرد!
 واقعیت این است که نقش ایران در نابودی داعش در عراق و نیز اثرگذاری و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه کمک به فرایند تعمیق مناسبات شیعی و اسلامی بین دو ملت همسایه عراق و ایران، رژیم آمریکا را به شدت عصبانی کرده است؛ عراق با دارا بودن اکثریت جمعیت شیعه می‌تواند ضمن توسعه روابط عمیق با ملت ایران، نقطه اتصال گسترش تشیع در دیگر کشورهای مسلمان به ویژه عرب‌زبانان باشد؛ گذشته از این موضوعات، باید عنوان کرد که تلاش‌های ائتلاف آمریکایی برای تشکیل دولت مورد علاقه خود در عراق که با شکست مواجه شده، در ارتباط با موضوع روند فزاینده توطئه‌گری آمریکایی‌ها، مزید بر علت شده است.
این را هم ناگفته نگذاریم که آمریکا به دنبال آن است تا سهم عملیات روانی و جنگ رسانه‌ای را در کنار راهبرد جنگ اقتصادی خود علیه ایران افزایش دهد؛ تعریف کردن سطوحی از منازعات سیاسی و روانی در محیط داخلی و منطقه ایران، بستر بنیادین و اثرگذار اقدامات سختگیرانه اقتصادی آمریکایی‌ها علیه ایران محسوب می‌شود؛ از این رو آمریکایی‌ها مصمم هستند ایران را در دو محیط داخلی و پیرامونی با «منازعات فرسایشی و ماندگار» درگیر کنند؛ درک این راهبرد به ایران کمک می‌کند مجموعه‌ای از اقدامات متناسب را در دستور کار قرار دهد.

▼ گزارش روز
ملت ایران
«پاسخ محکم مردم»، «نتیجه عکس توطئه دشمنان»، «شکست پروپاگاندای رسانه‌ای ضد انقلاب» و...؛ نمی‌دانم کدام یک از این عناوین را می‌توان برای آنچه در ادامه خواهد آمد، برگزید؛ چرا که گویا همه اینها هست و انگار هیچ یک از اینها نیست! ماجرا از این قرار است که پرويز فتاح، رئيس كميته امداد امام خميني(ره) از افزايش 50 درصدي كمك‌هاي مردمي به اين نهاد در سه ماه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد. این عبارت زمانی معنایی فراتر از افزایش همیاری مردم می‌گیرد که آن را بگذارید کنار چندین ماه تلاش و تبلیغ و هشتگ زدن و... در کمپینی تحت عنوان «نه به کمیته امداد»، از شبکه «من و تو» تا کاربران واقعی و ربات‌ها، از کاربران وابسته تا برخی دیگر که فریفته این تبلیغات‌های انبوه شده بودند. این موضوع وقتی معنایی دیگر به خود می‌گیرد که این افزایش کمک به کمیته امداد را با توجه به اوضاع اقتصادی و مشکلات کشور که همه ما در زندگی رومزه‌مان با آن روبه‌رو هستیم، ‌در نظر بگیرید! آن وقت شما هم سردرگم می‌شوید که چه تیتری برای آن برگزینید و آن را چگونه توصیف کنید! این اتفاق همه آن توصیف‌های ذکر شده را شامل می‌شود؛ چرا که این آمار نشان می‌دهد مردم همانند همه سال‌ها و روزهای پس از بهمن ماه 1357 تا به امروز بر این اصل که «هر کجا را که دشمنان هدف بگیرند و قصد تخریب آن را داشته باشند، درست همان  است که باید باشد و در مسیر صحیح و صلاح خود حرکت می‌کند»، حمایت‌شان از نهادها و نیروهای مورد هجمه را دو چندان می‌کنند. افزون بر این و فراتر از تجربه تاریخی ملت ایران از دشمنی دشمنان و واکنش دقیق و درست به آن، این رشد چشمگیر در وضعیت خاص اقتصادی امروز، در کنار هم بودن مردم ما را نشان می‌دهد و روشن می‌کند که ملت ایران در جنگ اقتصادی نیز مانند دیگر روزهایی که به وحدت و همدلی بیشتر میان مردم نیاز بوده، عزم خود را برای در کنار هم بودن به منظور عبور از مشکلات جزم کرده‌اند؛ با این حساب بی‌تردید بهترین عنوان برای آنچه در حال رخ دادن است، خود «ملت ایران» است.

▼ اخبار ویژه                  
موساد مأمور حفاظت از بن سلمان!
مجتهد، فعال توئیتری و معروف به افشاگر خاندان سعودی در تازه‌ترین افشاگری‌های خود علیه سیاست‌های ولی‌عهد سعودی نوشت، او به شدت از اینکه علیه او کودتا شود نگران است؛ برای همین به جای استفاده از نیروهای داخلی برای حفاظت از خود، از «مزدوران خارجی» و مأموران «موساد» رژیم صهیونیستی استفاده می‌کند. این فعال توئیتری درباره واکنش و اقدام احتمالی ولی‌عهد سعودی در زمینه خشم خاندان حاکم می‌نویسد: «نگرانی و ترس او طی ماه‌های اخیر دو چندان شده‌است؛ به‌گونه‌ای که مجبور شده دیدارهای خود با مقامات خارجی، حضور در جشن‌ها و مناسبت‌ها را در شهر جده برگزار کند؛ زیرا از شدت ترس نمی‌خواهد از دریا زیاد دور شود. او حتی از حضور در مسابقات شترسواری در طائف [خودداری کرده است].»

افشاگری درباره حمله به سفارت عربستان
امیر عبداللهیان، مشاور رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: افرادی که با پرتاب «کوکتل‌مولتوف» سفارت عربستان را به آتش کشیدند، نیروهای حزب‌اللهی و بسیجی نبودند؛ بلکه عوامل نفوذی بودند که کاملاً هدایت شده این کار را انجام دادند. این را به این دلیل عرض می‌کنم که سفارت عربستان یک هفته پیش از این حادثه به سفارت‌خانه‌های خارجی در ایران اطلاعیه داده و همه خودروهای سفارت و دیپلمات‌های خود را به فروش گذاشته بود؛ البته سند این موضوع در وزارت امور خارجه موجود است، در آن شرایط هنوز نه سفارت آتش زده شده، نه اتفاقی افتاده و نه آیت‌الله نمر اعدام شده بود!
 
▼ اخبار
1ـ هشدار ترامپ به مشاور امنیت ملی کاخ سفید
نشریه «دیلی‌بیست» در گزارشی به نقل از یک دیپلمات سابق آمریکایی نوشته است، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در بدو آغاز به ‌کار جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به جای هربرت مک‌مستر، به وی هشدار داده است حق آغاز جنگ با ایران را نخواهد داشت. این نشریه تأکید می‌کند: این موضوع  تأییدکننده این نگاه مقامات ایرانی است که بر اساس محاسبات سیاسی، جنگی بین ایالات متحده و ایران در منطقه رخ نخواهد داد. این نشریه در ادامه گزارش خود می‌نویسد: ترامپ مجبور بوده است با توجه به قولی که در مبارزات انتخاباتی داده، آمریکا را از برنامه جامع اقدام مشترک خارج کند؛ با این حال، تیم امنیت ملی ترامپ با بازی «پلیس خوب، پلیس بد» با اروپایی‌ها، در تلاش است بهترین بخش‌های برجام [از منظر طرف غربی] را در جای خود نگه دارد. در این راستا مقامات اروپایی از ایران می‌خواهند به توافق احترام بگذارد و تحریم را بپذیرد و صبر کند تا دولت ترامپ با رأی مردم آمریکا از کار برکنار شود.

2ـ ملت ایران سرسختانه در برابر تجاوزگری مقاومت می‌کند
رئیس‌جمهور کشورمان در آستانه سفر به نیویورک در مقاله‌ای با عنوان «ایران برخلاف ترامپ به تعهدات هسته‌ای خود پایبند است» در روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشت: «پیشنهاد ترامپ برای گفت‌وگوی مستقیم با ایران صادقانه یا واقعی نیست. ما چطور می‌توانیم به صداقت وی اعتماد داشته باشیم، وقتی وزیر خارجه‌اش تا آنجا پیش می‌رود که فهرستی طویل از پیش‌شرط‌های توهین‌آمیز برای گفت‌وگو تهیه می‌کند؟ از آن بدتر، چطور ما می‌توانیم به دولت آمریکا که حالا رسماً تعهدات بین‌المللی‌اش به ویژه قطعنامه ۲۲۳۱ را زیر پا گذاشته، اعتماد کنیم؟» روحانی تأکید کرده است: «تاریخ مدرن گواه این واقعیت است که ایران در طول ۲۵۰ سال گذشته هیچ تجاوز خارجی انجام نداده؛ اما سرسختانه در برابر تجاوزگری و مداخله خارجی مقاومت کرده است. صلح، سلاح ما است و ما متعهد هستیم هر اقدام و حرکت صادقانه برای صلح را پاسخ دهیم. در این مورد، مصمم و استوار هستیم.»

3ـ چشم بستن بر فجایع انسانی به دلیل قراردادهای تسلیحاتی
روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» نوشت: «به سندی دست یافته که نشان می‌دهد مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با وجود مخالفت بیشتر کارشناسان وزارت خارجه این کشور از ادامه پشتیبانی نظامی ایالات متحده از حملات عربستان به یمن حمایت کرده، چرا که در غیر این‌صورت احتمال دارد یک قرارداد کلان تسلیحاتی با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس در معرض خطر قرار گرفته و لغو شود.» طبق قرارداد مذکور قرار است بیش از ۱۲۰ هزار موشک هدایت‌پذیر به عربستان و امارات فروخته شود که ارزش آن ۲ میلیارد دلار تخمین زده شده است. در حالی آمریکا بر روی فجایع انسانی در یمن چشم بسته است که تنها بخشی از این فجایع به نوشته روزنامه «واشنگتن‌پست» کشته شدن ۵۰ هزار غیر نظامی است.

4ـ رؤیاپردازی وزیر مشاور دولت امارات
برایان هوک، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در پرونده ایران بار دیگر از توافق هسته‌ای به دلیل متوقف نکردن برنامه موشکی ایران انتقاد کرد و خواستار بستن «پیمان» با ایران شد. در واکنش به این موضوع، انور قرقاش، وزیر مشاور دولت امارات عربی متحده در امور خارجه در توئیترش نوشت: «در هر مذاکره جدیدی، باید کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس هم حضور داشته باشند و ضروری است، کشورهای [حاشیه] خلیج[فارس] هم یک طرف مذاکرات پیشنهادی باشند.» این مقام اماراتی در ادامه به طور ضمنی، تلاش کرد ایران را از تحریم آمریکا بترساند و نوشت: عاقلانه‌تر این است که تهران از مرحله تحریم‌ها خودداری و با جدیت با پیشنهادهای مطرح تعامل کند.

▼ اخبار کوتاه
مأموران گمرک رازی در بازرسی از خودروهای سواری خروجی به ترکیه با رصد اطلاعات محموله‌ها به یک دستگاه خودروی سواری شاسی‌بلند کابوتاژ شده مشکوک می‌شوند؛ لذا تیم مربیان سمگای گمرک رازی قسمت‌های گوناگون خودرو را بازرسی می‌کند و در جریان بازرسی‌ها موفق می‌شود ۳۵ کیلوگرم شمش طلای آب شده قاچاق را از این خودرو کشف و ضبط کند. بنا بر این گزارش، ارزش این مقدار طلای توقیف شده که به شکل ماهرانه‌ای در سپر خودروی لندکروز جاسازی شده بود و با هوشیاری مأموران گمرک کشف شد، بیش از ۱۴۰ میلیارد ریال است.
در جلسه شورای امنیت که به منظور هشدار به رژیم صهیونیستی درباره تصمیمش برای تخریب روستای «خان‌الاحمر» در منطقه کرانه باختری برگزار شده بود، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل، به جای پرداختن به موضوع اصلی جلسه، یعنی فلسطین ادعاهای بی‌اساس علیه ایران را تکرار کرد. هیلی با ادعای اینکه ایران در حال بی‌ثبات کردن منطقه است نه رژیم صهیونیستی، گفت: «ایران حق حاکمیت کشورهای همسایه خود در خاورمیانه را زیر پا گذاشته است» و این نشست بدون هیچ دستاورد و نتیجه ملموسی به پایان رسید.
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس از تدوین طرحی خبر داد که در آن برنامه فوق‌العاده‌ای برای مجلس و به منظور رفع مشکلات معیشتی، بیکاری و مسائل اقتصادی مردم در نظر گرفته شده که حداقل به مدت شش ماه مجلس با اولویت کاری مسائل معیشتی مردم برنامه کاری خود را پیش می‌برد و در این راستا حرکت می‌کند. حاجی‌دلیگانی اظهار داشت: در این زمینه مذاکراتی را به صورت تلفنی با رؤسای فراکسیون‌های امید، مستقلان ولایی و نمایندگان ولایی داشته‌ام و رؤسای هر سه فراکسیون با کلیات طرح موافق بوده‌اند.
سرگئی لاوروف درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه نهادهای حقوقی و افراد روس، گفت: ما دیگر شگفت‌زده نمی‌شویم. به طور خاص، در خصوص [شرکت] سوخوی و مجتمع در کومسوملسک‌ـ اون‌ـ آمور، این تحریم‌ها نشانه دیگری از یک رقابت غیر صادقانه و غیر اخلاقی است. وزیر خارجه روسیه افزود: مسکو بار دیگر متقاعد شد نظام دلار به طور کامل خود را بی‌اعتبار کرده است و اطمینان به دلار به شدت در حال کاهش است.
سفارت روسیه در فلسطین اشغالی با انتشار پیامی بار دیگر از حمله هوایی اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه که به سقوط یک فروند هواپیمای روس منجر شد، به شدت انتقاد و تأکید کرد، مسکو هر اقدامی لازم باشد برای حذف تهدید علیه نظامیان روس در سوریه انجام می‌دهد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات