صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۲۴۰۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 3 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): قضیه تلخ اهواز نشان‌دهنده این است که ما در راه افتخار و علم و پیشرفت، دشمن زیاد داریم. البته کار بزدلانه‌ای بود. کسانی این کار را کردند که هرجا گیر می‌کنند آمریکا نجات‌شان می‌دهد؛ دست‌شان هم در جیب سعودی و امارات عربی است. مطمئناً گوشمالی سختی به عوامل این اقدام خواهیم داد.(1397/7/2)

▼ حرف روز
انتقام یک شکست بزرگ
به دنبال نقض برجام از سوی آمریکا، چند مقام آمریکا‌یی خبر ‌دادند برای ایران تابستانی داغ را پیش‌بینی می‌کنند و همزمان دو مقام سعودی و اماراتی در لبنان به یک چهره سیاسی که در همراهی با بازی‌های سیاسی عربستان با سرنوشت لبنان مردد مانده بود، خبر ‌دادند که در ماه‌های آینده اخبار شگفت‌آوری در ایران خواهند داشت.
در تابستان مورد انتظار دشمنان ایران اسلامی نه تنها این سناریو تحقق نیافت؛ بلکه در هفته‌های پایانی آن مقر فرماندهی یکی از گروهک‌ها که سرکردگان آن به آمریکا سفر کرده و وقیحانه به دنبال اجرای دستور آمریکایی‌ها برای اتحاد با دیگر گروهک‌ها و کشاندن ناامنی به داخل ایران اسلامی تلاش‌هایی به خرج داده و چند اقدام تروریستی علیه مقرهای نظامی انجام داده و در ارتباط‌گیری با سعودی‌ها و دریافت مواجب مزدوری وقاحت به خرج می‌دادند، هدف اصابت چند فروند موشک قرار گرفت. این اقدام یک سیلی به حساب می‌آمد که می‌توانست موجبات تزلزل دیگر گروهک‌های ضد انقلابی را فراهم کند.
 از این رو اربابان آنان چاره‌سازی کرده و با به‌کارگیری چند تروریست روسیاه،‌ جنایتی را رقم زدند تا شکست پروژه‌ای را که با اتمام تابستان به سردی گراییده بود، از اذهان دور کنند.
انتخاب مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز و شلیک به نمادهای اقتدار و مردم مشتاق و همراه آنان با اطمینان دادن به تروریست‌ها به نمایشی بودن مراسم، انبوه بودن جمعیت که امکان کشتار را فراهم، ولی عکس‌العمل برای مقابله را دشوار می‌کند و مقدور بودن فرار پس از عملیات تروریستی، اقدامی جبرانی برای این شکست بود که ذوق‌زدگی مشاور سیاسی ولی‌عهد امارات آن را لو داد.
ابراز شعف‌ ترامپ از آشوب‌های شهری ایران،‌ منع دوتابعیتی‌ها از سفر به ایران از سوی انگلیس و غیبت سفیر این کشور در زمان این عملیات تروریستی و میزبانی این کشور از سران این گروهک،‌ آنان را شریک رسمی در شرارت و تروریسم قرار می‌دهد. روسیاهانی که به ادعای حقوق بشر، زمینه‌ساز ترور کودکی چهار ساله و سربازانی بدون مهمات برای دفاع هستند،‌ حتی اگر به ظاهر این اقدام جنایتکارانه و تروریستی را هم محکوم کنند،‌ عامل اصلی این جنایت به حساب می‌آیند که لازم است مجموعه‌های گوناگون مدافع امنیت،‌ اقتدار و منافع ملی آنان را وادار به تغییر این رویه شرارت‌‌آمیز یا پرداخت هزینه‌های آن کنند.

▼ گزارش روز
تکمیل جورچین دشمن!
«فرجام این خون‌بازی تنها تأمین سوخت قطار خشونت است»؛ «می‌دانیم که قربانیان حادثه تنها شهدای مظلوم و بی‌دفاع روزِ شلیک گلوله‌ها نیستند، می‌دانیم که لاجرم یک روز پس از این گونه رخدادهای تلخ به شکل روزانه شاهد ذبح بی‌سروصدای آزادی‌های شهروندی و تحدید اعتراضات مسالمت‌آمیز و مدنی اهالی این سرزمین خواهیم بود»؛ این جملات برای رسانه‌هایی، چون العربیه، الجزیره، بی‌بی‌سی، ایران اینترنشنال یا صدای آمریکا نیست، این عبارات همین جا در تهران و در روزنامه اصلاح‌طلب «قانون» به چاپ رسیده است! در روزهایی که مردم ایران از حادثه تروریستی در اهواز متأثر هستند و مطالبه پاسخ دندان‌شکن به عوامل ترور و حامیان آن را دارند، نویسندگان این جملات به جای آنکه همراه با مردم خواستار مجازات و دادن درس عبرت به تروریست‌ها باشند، برخورد با عواملی که امنیت شهر اهواز را خدشه‌دار کرده و بر روی مردم بی‌گناه اسلحه کشیدند و کودکان و جوانان را به شهادت رساندند، به خون‌بازی تعبیر و تفسیر می‌کنند! در حالی که مردم اهواز و همه مردم ایران داغ‌دار این حادثه تلخ هستند و در مزدور بودن عوامل ترور روز شنبه و حمایت خاص سرویس‌های امنیتی خارجی و پشتیبانی از آنها با دلارهای نفتی شک و تردیدی وجود ندارد، این رسانه در جملاتی کنایه‌وار می‌نویسد: «این حوادث برای محدود کردن آزادی‌های مردم و سلب حق تجمع و اعتراض آنهاست!» موضوعی که این پرسش را مطرح می‌کند، منافع نویسندگان این جملات با منافع ملی ایران چه قرابت و نسبتی دارد؟ آیا درست در روزهای پس از حادثه و زمانی که باید به جامعه پیام امنیت و اقتدار و صلابت کشور مخابره شود، این‌گونه به مردم القا ‌شود که نه تنها امنیت شما مورد خدشه است؛ بلکه آزادی‌های شما نیز محدود خواهد شد؟! آیا این جملات معنایی جز تکمیل جورچین القای یأس، ناامیدی و اضطراب به مردم دارد؟!

▼ اخبار ویژه 
القای یأس و ناامیدی مردم
فائزه هاشمی که اظهاراتش مورد استقبال دشمنان و رسانه‌های آنان قرار می‌گیرد، در مصاحبه با «آسوشیتدپرس» مردم ایران را خسته و کم‌ تحمل‌تر از گذشته توصیف کرد. او علت آنکه بیشتر مردم ایران به دنبال تغییر نظام سیاسی در کشور نیستند را «نگرانی آنها از اینکه بعداً چه می‌شود»، عنوان کرد. هاشمی در این مصاحبه بار دیگر بحث برگزاری همه‌پرسی را مطرح کرد و گفت: مسائلی مانند حجاب و رابطه با آمریکا باید در چنین همه‌پرسی‌ای مطرح شود. هاشمی پیش از این هم اظهارات مشابهی مطرح کرده و درباره یکی از فعالان خارج‌نشین که علیه حجاب تبلیغ می‌کند، گفته بود: «من خوشم می‌آید. از کارهایی که در جهت حقوق خانم‌ها دارد می‌کند.»

برنامه‌ای برای دیدار نداریم
رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا و در پاسخ به این پرسش که «آیا در نیویورک دیداری بین شما و ترامپ انجام می‌گیرد»، گفت: برنامه‌ای برای دیدار نداریم. کسی که به مذاکره، گفت‌وگو و پیشرفت در روابط علاقه دارد، از حربه تحریم و تهدید استفاده نمی‌کند. زمانی که دولتی همه توان خود را علیه دولت دیگر به‌ کار می‌گیرد، معنایش این است که اراده لازم برای حل‌وفصل مسائل ندارد. روحانی افزود: آمریکا ابتدا باید همان پلی را که با تهدید، تحریم و خروج از برجام تخریب کرده، بسازد تا ما به شرایط اول برگردیم و فضای مناسبی ایجاد شود و دو کشور بتوانند برای آینده خودشان برنامه‌ریزی بکنند.

▼ اخبار
1ـ مأموریت ویژه امارات در عراق

روزنامه لبنانی «الاخبار» به تازگی دو سند را منتشر کرده که محتوای آن نشان می‌دهد «الشحی» سفیر امارات در عراق منطبق با دیدگاه‌های ترامپ سعی دارد برنامه‌های خرابکارانه‌ای را در عراق پیگیری کند تا مثلث امارات، عربستان و آمریکا بیشترین سود را با کمترین هزینه به دست آورد. بر اساس این اسناد، امارات تلاش دارد زمینه‌سازی سودآوری آمریکایی‌ها از عراق با استفاده از شرکت‌های خصوصی و پیمانکاران خصوصی را بر عهده بگیرد تا این کشور بتواند سه تریلیون دلاری را که بنا به ادعای ترامپ در عراق به هدر رفته است، بازگرداند و در عین حال با این بهانه کنترل مرزهای مشترک بین سوریه، عراق و اردن را در اختیار بگیرد. همچنین امارات مسئول آن شده است که نظارت میدانی و هوایی و فعالیت‌های امنیتی و جاسوسی برای به شکست کشاندن محور مقاومت پیش برد و با سنگ‌اندازی در روابط میان ایران و عراق در ابعاد سیاسی، ملی و مردمی دو کشور را در برابر یکدیگر قرار دهد.

2ـ عربستان در آستانه بی‌ثباتی و آشوب
بروس ریدل، از مدیران و تحلیلگران برجسته اندیشکده آمریکایی بروکینگز در مطلبی در پایگاه آمریکایی «المانیتور» نوشت: در سال‎های گذشته، پادشاهی عربستان سعودی با چالش از سوی اسامه‌بن‌لادن و القاعده روبه‌رو شد. با این حال، دستگاه امنیتی آن کشور به رهبری شاهزاده محمدبن‌نایف، تهدیدات را خنثی کرد. حتی بهار عربی نیز موجودیت نظام عربستان سعودی را در دوران پادشاهی ملک‌عبدالله تهدید نکرد؛ اما اکنون این کشور در دوران پیشاآشوب قرار گرفته است. وی افزود: هر روز نیز بر دامنه این بی‌ثباتی که بیش از هر چیز، ناشی از اقدامات و سیاست‌های بن‌سلمان است، افزوده می‌شود. در ادامه این مطلب آمده است: به نظر می‌رسد شک و تردیدهای بسیاری درباره صلاحیت این شاهزاده جوان در عربستان سعودی ایجاد شده است؛ چنانکه در نیم قرن گذشته، ثبات رژیم پادشاهی عربستان سعودی، هیچ‌گاه تا این اندازه و جدی در معرض خطر نبوده است.

3ـ آمریکا منزوی شده است نه ایران
بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دوران باراک اوباما با انتشار فیلمی از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و وانگ یی، وزیر خارجه چین که در راهروهای سازمان ملل در حال عزیمت به محل نشست اعضای برجام هستند، با «کنایه به دولت دونالد ترامپ» نوشت: «وقتی که شما دور میز نیستید در منو هستید! خروج بیجا و بی‌معنی ترامپ از توافق هسته‌ای آمریکا را منزوی کرده است، نه ایران را.» گفتنی است، نشست وزرای خارجه ایران و گروه 1+4 (فرانسه، آلمان، روسیه، چین و انگلیس) و با حضور فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا دوشنبه شب به وقت محلی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد. این دومین باری است که وزرای خارجه ایران و 1+4 پی از خروج آمریکا از برجام گردهم می‌آیند.

4ـ حباب سکه کاهش یافته است
نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر از تعطیلی ۱۲۰۰ واحد طلاسازی در شش ماه گذشته در کشور خبر داد و گفت: کاهش قدرت خرید سبب شده است مردم کمتر اقدام به خرید طلا کنند و به بدلیجات روی آورده‌اند. محمد کشتی‌آرای اظهار داشت: قیمت سکه با احتساب میزان طلای به کار رفته، یعنی 8/133 گرم، قیمت هر مثقال طلا و حدود ۳۰ هزار تومان اجرت ضرب به دست می‌آید؛ بنابراین در حال حاضر حباب سکه رو به کاهش گذاشته و از یک میلیون تومان به ۴۲۰ هزار تومان رسیده و به قیمت واقعی نزدیک شده است.

▼ اخبار کوتاه
به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از اعلام کاخ سفید مبنی بر اینکه واشنگتن به‌ دنبال تغییر رژیم در ایران نیست، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم در این باره گفت: آمریکا به دنبال این نیست و ما تنها می‌خواهیم جمهوری اسلامی ایران رفتار خود را تغییر دهد. گفتنی است، به تازگی 53  مقام سابق، شخصیت امنیتی و سیاست خارجی آمریکا در بیانیه‌ای سیاست ترامپ در قبال ایران را زیر سؤال برده و تأکید کرده‌اند: تحریم‌های ثانویه دلار آمریکا را تضعیف می‌کند.
زیپی لیونی، رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی تلویزیونی بنیامین نتانیاهو را نخست‌وزیری بد توصیف و اعلام کرد زمان آن فرا رسیده است نتانیاهو از سمتش کنار گذاشته شود و فرد دیگری به جای او انتخاب شود. وی در عین حال از تصمیمش برای دیدار با برخی مسئولان فلسطینی و تلاش برای متقاعد کردن محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای ادامه همکاری‌های امنیتی با رژیم صهیونیستی خبر داد.
گروهی از مقامات برجسته پیشین آمریکایی در بیانیه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور کشورشان خواستار تعامل وی با ایران از طریق دیپلماسی و بازگشت به توافق هسته‌ای شدند. در میان امضاکنندگان این بیانیه نام افرادی، چون جیمز کلپر، رئیس سابق اطلاعات ملی و مادلین آلبرایت، وزیر خارجه پیشین آمریکا دیده می‌شود.
امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس با اشاره به دیدار با سخنگوی قوه قضائیه گفت: در دیداری که امروز داشتم، خبر اعدام تعدادی از سران مفسدان اقتصادی در ملأ عام و در میدان آزادی به بنده داده شد که دستگاه قضایی این حکم را به زودی اجرا می‌کند.
بر اساس آمار پایگاه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، طی اردیبهشت و خردادماه سال جاری، ‌‏503 هزار و 779 دلار معادل 20 میلیارد و 233 میلیون و 765 هزار دلار، قاشق، چنگال و غیره از طریق منطقه آزاد چابهار به ‏کشور وارد شده است.
احمد خرم، وزیر راه دولت اصلاحات گفت: «دولت یازدهم و دوازدهم دولتی بسیار محافظه‌کار و بی‌انگیزه است و ادامه چنین سیاستی به زیان کشور و مردم است؛ زیرا به ویژه در شرایط کنونی برای تغییر وضعیت، کشور به مدیران تحول‌گرا نیاز دارد.»
میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان با بیان اینکه حزب‌الله لبنان میان بیش از دو سوم مردم این کشور محبوبیت دارد، گفت: حزب‌الله از ما دفاع می‌کند؛ اما برخی کشورهای خارجی با شکست نظامی از حزب‌الله در پی تسویه‌حساب سیاسی با آن هستند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات