صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۱۲۵۴۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 15 مهر

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اگر دشمن در ما وحدت، احساس قدرت و عزم راسخ مشاهده کند، عقب می‌نشیند؛ اما اگر احساس کند ضعف و اختلاف بین مسئولین کشور هست، یا بین مردم و مسئولین فاصله افتاده است، تشویق می‌شود که شدت عمل خود را زیاد کند. همه توجه کنند: هم جوانان، هم مسئولین، باید به دشمن پیام قدرت بدهیم نه پیام ضعف.(1397/7/12)

▼ حرف روز
ایران در موضع قدرت
گفتمان انقلاب اسلامی یگانه گفتمانی است که با وجود نداشتن رسانه‌های قدرتمند، توانست قدرت‌های غربی را با چالش گفتمانی روبه‌رو کند. گفتمان پویا و اثرگذار انقلاب اسلامی سبب شد از سال 1358ش (1980م) ایران و امام خمینی(ره) بیشترین پوشش خبری را در رسانه‌‌‌ها، به‌ ویژه در شبکه‌های تلویزیونی آمریکا، به خود اختصاص دهند. افزون بر تلویزیون، روزنامه‌ها، مجلات، رادیو و... همگی به ‌نوعی نشان‌دهنده‌ تلاش رسانه‌های غربی و آمریکایی برای تحقیر و سرزنش ایرانیان بود. همچنین تصاویر غیرواقعی و کلیشه‌ای ارائه‌ شده از سوی رسانه‌های غربی درباره اسلام، به تهدیدات مربوط به «اسلام بنیادگرا» و «اسلام نظامی‌گرا» مربوط می‌شد. در نتیجه‌ تلاش‌‌‌های رسانه‌‌‌ای غرب، ایران به داستانی داغ‌ و جنجال‌آمیز تبدیل شد و رسانه‌های‌ جمعی به تنها منبع خبری و اطلاع‌رسانی درباره‌‌‌ ایران، بحران گروگان‌گیری و انقلاب‌ اسلامی تبدیل شدند. در تصویر ترسیمی رسانه‌‌‌های غربی و به‌ ویژه آمریکایی، ایران تهدیدآمیز، افراط‌گرا، مشارکت‌گریز و آشفته بود. عملیات شیمیایی رسانه‌ها از حدود 40 سال پیش علیه انقلاب اسلامی شکل گرفت و در زمان جنگ تحمیلی این عملیات شیمیایی در فضای حقیقی علیه رزمندگان اسلام که روحیه جهادی فوق‌العاده‌ای داشتند و جنگ رسانه‌ای نمی‌توانست آنها را منفعل کند، شدت گرفت. در برهه فعلی نیز جنگ شیمیایی در تلویزیون‌های ماهواره‌ای با جنگ ترکیبی تحریم‌ها نیز آمیخته شده است تا انقلاب اسلامی که نفوذ خود را در سراسر جهان گسترش داده است، منفعل شود؛ اما همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در تجمع ده‌ها هزار نفری ورزشگاه آزادی فرمودند؛ «با وجود قدرت سخت‌افزاری آمریکایی‌ها، واقعیت آن است که آنها در موضع قدرت نیستند.»
هرچه زمان می‌گذرد پایه‌های انقلاب اسلامی و ابتکارات آن در سراسر جهان افزایش می‌یابد که این نشان از پویندگی، خودباوری و شجاعت انقلاب اسلامی است. عملیات اخیر موشک‌ها و پهپادهای سپاه علیه مواضع داعش در نزدیکی پایگاه‌های آمریکایی و همچنین خروج ناوگان‌های آمریکا از خلیج‌فارس و رزمایش اقتدار عاشورایی بسیج نشان داد جمهوری اسلامی ایران تسلیم تهدیدها و تحریم‌های غرب نشده است و در عرصه‌های گوناگون در حال پیشروی است. پیش‌روندگی انقلاب اسلامی و انفعال آمریکا سبب شده است، فرید زکریا از اندیشه‌پردازان آمریکایی بنویسد: «به دنیای بدون آمریکا نزدیک می‌شویم» و روزنامه واشنگتن‌پست نیز بنویسد: «تاکتیک‌های زورگویی ترامپ در خصوص ایران می‌تواند نتیجه عکس دهد»

▼ گزارش روز
فروش صفر!
«فروش نفت آمریکا به صفر رسید»؛ تردید نکنید، درست خواندید، صادرات نفت آمریکا به صفر رسیده است. ایالات متحده آمریکا که ماه‌هاست جنگ روانی، رسانه‌ای و اقتصادی را با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران به راه انداخته، صادرات نفتش به چین صفر شد. پکن، دومین واردکننده بزرگ نفت از آمریکا که روزانه 334 هزار بشکه نفت از این کشور وارد می‌کرد، به طور رسمی اعلام کرده است در پاسخ به سیاست‌های تجاری دونالد ترامپ خرید نفت خام واشنگتن را کاملاً متوقف کرده است، اما این خبر زمانی معنای ویژه‌تری برای ما خواهد یافت که بدانیم واردات نفت خام چین از ایران در ماه میلادی گذشته به رکورد ۸۷۴ هزار بشکه در روز صعود کرده است البته کارشناسان حوزه انرژی پیش‌بینی کرده‌اند، چین برای جایگزین کردن نفت ایالات متحده سفارش خرید خود از تهران را در روزهای آتی افزایش خواهد داد و روند صعودی خرید نفت از تهران از سوی پکن شتاب بیشتری نیز خواهد گرفت، اما این نیز تمام ماجرا نیست؛ چرا که پس از اعلام توافق تهران و اتحادیه اروپا بر سر سازوکارهای مالی جایگزین، هند، کره و... سفارش‌های جدید برای خرید نفت از ایران در ماه نوامبر را به ثبت رساندند و جالب توجه این است که بدانیم نوامبر همان موعدی است که قرار بود تهدیدهای دونالد ترامپ رنگ واقعیت به خود بگیرد و فروش نفت کشورمان به طور کامل متوقف شود؛ ولی در جهان واقع، شرایط کاملاً متفاوت از آنچه سران کاخ سفید در پی آن بودند و شاهزادگان مستبد منطقه آرزویش را در سر می‌پروراندند، در حال پیش رفتن است! به عبارت ساده، باید گفت سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا پیش از آغاز رسمی در حال درهم شکستن هستند و رویای منزوی کردن ایران برای دونالد ترامپ در حال تبدیل شدن به کابوس تنهایی است.

▼ اخبار ویژه
افشای یک راهبرد ضد ایرانی
روزنامه لبنانی الاخبار با انتشار اسناد مکاتبات محرمانه امارات متحده عربی از نشست سهجانبه حيدرالعبادی، نخست‌وزير پيشين عراق؛ ماجد القصبی، وزير تجارت و سرمايه‌گذاری عربستان سعودی و ركس تيلرسون، وزير خارجه پيشين آمريكا در ریاض پرده برداشت؛ نشستی که درباره کاهش نفوذ معنوی ایران در منطقه برگزار و قرار شده است با سرمایه‌گذاری اقتصادی عربستان در عراق، تلاش شود نقش ایران در عراق کمرنگ شود و به قول طرف‌های حاضر، «عراق را از چنگ ایران درآورند!» بر اساس سياستی که عربستان از زمان سپردن پرونده عراق و لبنان به ثامر السبهان، سفیر عربستان در عراق در پیش گرفته، اعتمادسازی از طریق سرمایه‌گذاری گسترده اقتصادی و تضعیف نقش ایران با مخرب خواندنِ نقش آن در مسیر توسعه اقتصادیِ عراق است. اعلام آمریکا برای اجرای یک پروژه عمرانی در بصره و بلافاصله تعطیلی کنسولگری آمریکا در بصره با طرح ادعای خطر از جانب ایران، در همین راستا و معرفی ایران به منزله عامل مخرب برای امنیت و اقتصاد عراق است.

قدردانی از دست‌اندرکاران رزمایش اقتدار عاشورایی
حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه در نامه‌ای به فرماندهان و مسئولان نمایندگی ولی‌فقیه و حفاظت اطلاعات سپاه‌های استانی و نواحی سراسر کشور از زحمات و تلاش‌های آنان در برگزاری رزمایش عاشورایی محمدرسول‌الله(ص) 2 به ویژه تجمع‌ یکصد هزار نفری در ورزشگاه آزادی قدردانی کرده و نوشت: «این رزمایش تحت عنوان گروه‌های جهادی و گردان‌های بیت‌المقدس به عنوان همایش و تجسمی شکوهمند از تجدید بیعت ملت حماسه‌آفرین ایران اسلامی با مقتدا و رهبر خود به منصه ظهور نشست و خط بطلانی بر اوهام شوم بدخواهان این نظام مقدس اسلامی کشیده شد.»

▼ اخبار
1ـ لابی‌گری گروهک «کومله» علیه ایران در واشنگتن

یک رسانه آمریکایی گزارش داده است گروهک کردی «کومله»، جدیدترین گروهی است که قصد موج‌سواری روی مواضع ضد ایرانی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را دارد. به گزارش «المانیتور»، این گروهک که سرچشمه‌های کمونیستی دارد، اواخر ماه میلادی گذشته فعالیت خود در واشنگتن را به منزله یک گروه لابی‌گری که «قصد برقراری روابط مستحکم و پایدار» با دولت ترامپ دارد، به‌ ثبت رسانده است. المانیتور تصریح کرده است گروهک «کومله» در سال‌های گذشته در کنگره آمریکا به فعالیت‌های لابی‌گری اشتغال داشته است و «بایزیدی» و دیگر مقامات کومله از سال 2015 در تلاش برای جلب حمایت اعضای کنگره بوده‌اند. یکی از مقامات کومله با چندین سناتور جمهوریخواه، از جمله «اد رویس»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا عکس گرفته است. گفتنی است، فعالیت‌های این گروه پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران تشدید شده است.

2ـ خاطرات بدون سند و مدرک از امام(ره)
«محمد هاشمی» در سخنانی عجیب بدون سند و مدرک از امام(ره) خاطره‌ای نقل کرده و گفته است: «اگر سخنرانی آقایان اوباما یا کلینتون را طی سال‌های گذشته در سازمان ملل در نظر بگیرید، آنها مانند آقای ترامپ صحبت نکرده و هیچ زمانی به مسئولان ما توهین نکردند. امام راحل میان ملت و دولت آمریکا تفکیک قائل بودند. حتی خاطره‌ای از امام دارم که امام میان ملت و دولت آمریکا تفکیک قائل بوده و به یک چشم به آنها نگاه نمی‌کرد. یاد دارم زمانی در ایران هنگامی که رژه‌ای انجام می‌شد، پرچم آمریکا را آتش می‌زدند و در ادامه صداوسیما از این حرکت فیلمبرداری و در نهایت در تلویزیون پخش می‌شد. آن زمانی که در صداوسیما مشغول بودم یک روز امام راحل من را صدا زدند و فرمودند پرچم متعلق به ملت آمریکاست، ما با ملت آمریکا مشکل نداریم، بلکه با دولت آمریکا مشکل داریم؛ چرا که دولت آمریکا با ما بدرفتاری کرده است؛ بنابراین اینگونه تصاویر را در صداوسیما پخش نکنید.»

3ـ اهرم فشارمان را از دست دادیم
جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: «با خروج از توافق هسته‌ای، [آمریکا] بهترین گزینه ممکن را از دست داد. این گزینه این بود که ما مدتی در این توافق می‌ماندیم و پس از ماندن در آن به‌ مثابه اهرم فشار به منظور جلب همکاری اروپا، روسیه و چین برای همکاری با خودمان در زمینه موشکی، فعالیت‌های ایران در یمن، حمایتش از حزب‌الله و غیره استفاده می‌کردیم.» وزیر خارجه اسبق آمریکا اضافه کرد: «بنابراین من فکر می‌کنم ما می‌توانستیم اهرم فشار و نتایج بهتری داشته باشیم؛ اما خروج از برجام و عصبانی کردن همه، فکر نمی‌کنم در راستای منافع کشور ما باشد.» گفتنی است بسیاری از مقامات دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا چه در دوران مذاکرات هسته‌ای و چه پس از حصول برجام اذعان کرده بودند برجام را اولین گام برای زمینه‌چینی در راستای تغییر رفتار ایران در همه زمینه‌ها می‌بینند.

4ـ ایران سه، آمریکا صفر!
«القدس العربی» چاپ لندن نوشت: «پس از پایان فاز طولانی‌مدت انتخاب «برهم صالح» به ریاست‌جمهوری عراق و «عادل عبدالمهدی» به عنوان مأمور تشکیل کابینه، فعالان شبکه‌های اجتماعی در عراق، جمله سه هیچ به نفع ایران را تکرار می‌کنند. به ویژه آنکه انتخاب این دو نفر پس از تعیین «محمد الحلبوسی» به عنوان رئیس مجلس نمایندگان، اتفاق افتاد. واشنگتن به نوعی تسلیم ناتوانی خود در به قدرت رساندن نامزدهای مورد نظرش شده و مسئولان آمریکایی به خوبی این مسئله را دریافته‌اند. در واقع، رقابت منحصر به هم‌پیمانان افراطی ایران، مالکی و عامری و هم‌پیمانان معتدل‌تر آن، حیدر العبادی و مقتدی‌صدر بود و هیچ نامزدی وجود نداشت که بتواند منافع آمریکا در عراق را تأمین کند.»

▼ اخبار کوتاه
علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران اظهار داشت: امروز بازاریان حرف‌هایی برای گفتن دارند، از وضعیت گله‌مند هستند و معتقدند باید برنامه‌ای برای حرکت در مسیر تعادل و رونق در دستور کار قرار گیرد؛ اما نکته اینجاست که هر حرفی در این شرایط مورد سوءاستفاده ضد انقلاب قرار می‌گیرد. وی در ادامه افزود: حرف‌های‌مان را از طریق 8300 اتحادیه صنفی و اتاق‌های اصناف به دولت انتقال می‌دهیم و هیچ بنایی برای اعتصاب و بستن بازار میان بازاریان وجود ندارد.
«ورنر فاسلابند» رئیس مؤسسه مطالعات امنیتی و اروپایی اتریش با اشاره به وضعیت غرب آسیا و انتقاد از سیاست‌های واشنگتن و ریاض گفته است: «در حال حاضر آمریکا با بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان همکاری می‌کند و همه کمک‌ها را هم به بن‌سلمان می‌رساند. در این وضعیت هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست؛ اما باید از جنگ و درگیری بیشتر در منطقه جلوگیری کنیم؛ زیرا ثبات در خاورمیانه بدون ایران امکان‌پذیر نخواهد بود.»
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ایالات متحده آمریکا مذاکره‌کننده قابل اعتمادی نیست. آنها می‌گویند خواهان یک معاهده با ایران هستند؛ اما به تازگی اعلام کردند از تنها معاهده‌ای که با ما دارند [معاهده مودت] خارج می‌شوند؛ چرا که دیوان بین‌المللی دادگستری علیه‌شان حکم داده است. این موضوع به شما می‌فهماند درباره هر چه با این رئیس‌جمهور و دولت او مذاکره کنند، آنها به آن پایبند نخواهند بود.
رئيس جريان صدر در عراق از عادل عبدالمهدي، که مأمور به تشکيل کابينه شده است، خواست اداره وزارتخانه‌هاي کشور و دفاع و همه سمت‌هاي امنيتي حساس کشور را خود به دست بگيرد. مقتدی صدر در توئيتي اعلام کرد، اين سمت‌ها بايد در اختيار يک فن‌سالار مستقل باشد و باقي سمت‌ها بايد بر اساس ضوابط قانوني تقسيم شود.
عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: ما از کانال‌ها و پایگاه‌های اینترنتی خواستیم به التهاب ارز دامن نزنند و همان‌طور که هفته گذشته چند مورد از این پایگاه‌ها را بسته و احضار کردیم، حتماً پس از این هم سراغ پایگاه‌ها و کانال‌هایی که به التهاب ارز دامن می‌زنند، خواهیم رفت.
رکورد قیمتی سبد نفتی اوپک در سال جاری میلادی شکسته شد و این نوع نفت به 84/09 دلار در هر بشکه رسید. این قیمت بالاترین رقم در بیش از  چهار سال گذشته به شمار می‌رود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات