صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۱۳۶۱۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 3 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): یکی از اجزای مهم قدرت نرم جمهوری اسلامی، بی‌اعتمادی مطلق به قدرت‌های سلطه‌گر و در رأس آنها آمریکا است و این بی‌اعتمادی باید روزبه‌روز گسترش یابد.(1395/6/28)

▼ حرف روز
دغدغه اسلامی کردن اقتصاد
در تعریفی ساده می‌توان نظام اسلامی را نظامی دانست که برای اجرای احکام اسلامی تحقق یافته است. هر اندازه نظام سیاسی از تلاش برای تحقق این آرمان فاصله بگیرد، همان اندازه از هویت دینی و اسلامی بودن خود فاصله گرفته است؛ از این رو همه تلاش کارگزاران نظام باید برای تحقق شاخصه‌های هویتی خود باشد و از استحاله آن جلوگیری کند.
در این میان، اسلامی کردن عرصه اقتصاد، یکی از جدی‌ترین شاخصه‌های تحقق دولت اسلامی است؛ آنجا که تفکر و تمدن اسلامی مرزهای پررنگی با تمدن‌های سکولار اعم از لیبرال و مارکسیستی آن دارد. در طول چهار دهه گذشته، هرچند همواره حاکمیت تحقق اقتصاد اسلامی بر اقتصاد کشور موضوع پرمناقشه‌ای بوده، اما هنوز با آنچه ایده‌آل و آرمان نظریه‌پردازان اقتصاد اسلامی و اسلام‌شناسان بزرگ جامعه اسلامی است، فاصله دارد. این مسئله به طور خاص در بررسی عملکرد نظام بانکداری بیش از هر چیز دیگر خودنمایی می‌کند. اخبار دیدار اخیر اعضای هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با مراجع عظام تقلید حکایت از این فاصله دارد، به گونه‌ای که تأکید همگی آنان بر حل مشکلات نظام بانکی است. آیت‌الله مکارم‌شیرازی سخنان چندین ساله خود را با لحنی صریح تکرار کردند: «بانک‌ها وام قرض‌الحسنه‌ای که می‌دهند قطعاً خلاف شرع است، چهار درصد حق‌الزحمه را تعیین کردیم که بانک‌ها با یک زرنگی بیش از این میزان را از مردم دریافت می‌کنند که میزان آن به ۲۰ درصد رسیده و نوعی رباخواری آشکار محسوب می‌شود.» آیت‌الله‌ سبحانی و آیت‌‌الله علوی‌گرگانی هم در این خصوص تذکرات و توصیه‌هایی داشتند.
معلوم نیست از کنار چنین سخنان صریحی تا چه زمان باید گذشت و برای حل این معضل چاره‌اندیشی نکرد! بالاخره چطور می‌توان این دوگانه را در ذهن توده‌های مردم حل کرد که قوانین بانکداری و آنچه در نظام بانکی ما در حال اجراست، مورد تأیید مراجع عظام تقلید جامعه اسلامی نباشد! در این میان، تکلیف مؤمنان چه خواهد شد؟!
حال که در آستانه آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی قرار داریم، امید است حل مشکلات اقتصادی کشور تنها به چند دیدار خلاصه نشود و شاهد اقدامات عملی باشیم، البته طبیعی است در این مسیر با مقاومت‌هایی روبه‌رو خواهیم بود، چرا که تغییر قوانین در راستای تحقق احکام اسلامی که متضمن تأمین مصالح عمومی جامعه است، به مذاق رانت‌خواران خوش نمی‌آید؛ اما بدون شک با استقبال توده‌های ملت مواجه خواهد شد.

▼ چلچراغ/27
اعتماد نکردن به آمریکا
یکی از رویکردهای مهم در جمهوری اسلامی ایران که می‌توان از آن به «دستاورد نظری گفتمان انقلاب اسلامی» یاد کرد و یکی از اصلی‌ترین رموز ماندگاری و قدرت روزافزون انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌آید، مسئله اعتماد نکردن به ایالات متحده آمریکاست! در همه سال‌های پس از انقلاب اسلامی با زعامت حکیمانه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اعتماد به آمریکا به منزله یکی از خطوط قرمز کشور تعیین شد که از دو منظر صحت و درستی آن را می‌توان اثبات کرد؛ اول، مشاهده و نظاره سرنوشت کشورها و دولت‌هایی که به ایالات متحده دل بستند و اعتماد کردند، خواه دولت‌های پیشین در ایران و خواه دولت‌های دیگر در غرب آسیا، از دولت مصدق که در ماجرای ملی شدن صنعت نفت آن خیانت را از آمریکایی‌ها دید و حتی دست‌نشانده‌های پهلوی که آمریکایی‌ها حاضر نشدند اجازه اقامت در آمریکا را به آنها پس از سرنگونی بدهند! تا سرنوشت دولت‌هایی که در منطقه ما و حتی فراتر از منطقه غرب آسیا به آمریکا اعتماد کردند. حسنی مبارک امروز کجاست؟ معمر قذافی که به آمریکا اعتماد کرد و توان دفاعی خود را از بین برد، کجاست؟ و... . دومین سنگ محک نیز مقاطع و بزنگاه‌هایی است که برخی دولت‌های پس از انقلاب به مذاکره و همکاری با آمریکا تمایل پیدا کردند و رهبر معظم انقلاب نیز برای افزون شدن تجربه ملی ایرانیان با محدودیت‌ها و خط قرمزهای مشخصی اجازه این امر را دادند! که تنها یک مورد آن برجام است که پس از سال‌ها مذاکره و رفت‌وآمد، پس از ماه‌ها معطل نگه داشتن ایران و گرفتن امتیازات متعدد از جمهوری اسلامی و با وجود پایبندی کامل ایران به توافق جامع اقدام مشترک، امروز آمریکایی‌ها نه تنها تعهدات خود را اجرایی نکردند؛ بلکه از برجام خارج شدند و تحریم‌های ظالمانه خود را تشدید کردند! تا بار دیگر صحت و اهمیت این دستاورد نظری انقلاب اسلامی برای ما روشن شود.

▼ خبر ویژه             
حصر باقی است و پوسته آن نشکسته است
«عباس جعفری دولت‌آبادی» دادستان تهران با اشاره به اظهارات یک مقام دولتی مبنی بر اینکه «از حصر پوسته‌ای باقی ‌مانده است»، از مسئولان خواست متناسب با جایگاه و مسئولیت خود اظهار نظر کنند. وی با بیان اینکه حصر باقی است و پوسته آن نیز نشکسته است، اظهار داشت: «هر زمان این پوسته شکست، از سوی مراجع ذی‌ربط اعلام خواهد شد و مطبوعات اخبار حوزه حصر را صرفاً پس از تأیید دبیرخانه شورای امنیت ملی کشور منتشر کنند.» دادستان تهران اعلام کرد: «درباره گوینده این مطلب کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه ارسال شده است.» گفتنی است، چندی پیش حسام‌الدین آشنا، از مشاوران رئیس‌جمهور در جمع دانشجویان در دانشگاه تهران اعلام کرده بود حصر به پایان رسیده و تنها پوسته‌ای از آن باقی مانده است! همچنین محمدرضا باهنر هم در گفت‌وگویی درباره مسئله حصر موسوی و کروبی گفت: «در این مسیر هر زمانی که مجموعه قضایا به سمت رفع حصر پیش رفته، عده‏ای وارد شدند و اجازه نداده‌اند. اینکه پسر آقای کروبی حرف زده، باید گفت ما یکی از دلایل این مسئله را خود او می‌‏دانیم. این دو نفر پرونده‏ای متشکل از یک مجموعه قضایا دارند. گفته‌ام و باز هم تکرار می‏کنم. من در جریان تصمیمات نیستم، ولی اقل شرط رفع حصر این است که آیا این افراد بعد از آزادی باز هم می‌‏خواهند علم و کتل علیه نظام بردارند یا نه؟! باید این اطمینان به وجود بیاید.»
 
▼ گزارش روز
ارجحیت تقابل بر تعامل!
رئیس‌جمهور در روزهای گذشته اظهاراتی درباره فیلترینگ در فضای مجازی مطرح کرد، اگرچه این اظهارات با انتقاد تعدادی از مسئولان و بی‌تفاوتی افکار عمومی روبه‌رو شد؛ اما رسانه‌های اصلاح‌طلب از این اظهارات استقبال کردند و از آن به عنوان چرخش به سوی مردم نام بردند، چنانکه روزنامه «قانون» در این باره نوشت: «حسن‌ روحانی دیداری خاص داشت؛ وی در دیدار وزیر، معاونان و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهاراتی را به زبان آورد که در راستای گرایش او به سمت مردم و اتکا به قدرت نرم ملت است... به نظر، روحانی به قدرت مردم پی برده ‌است و دریافت کرده که برخی معادلات فقط با این قدرت نرم قابل انجام است و امروز شاهد آن هستیم که بارها از مردم سخن می‌گوید و به دنبال دغدغه‌های مدنی مردم است... اتاق‌های فکری که به وی راه و چاره نشان می‌دهند، باید برای او برنامه‌ای تدوین کنند که مردم را به تحرک اجتماعی وادار کند تا به سمت اعتماد ملی به حرکت دربیایند؛ در غیر این صورت گفتار درمانی برای این مردم فایده‌ای ندارد»؛ اما چگونه ممکن است با سخن گفتن درباره فیلترینگ و... به قول این روزنامه، اعتماد مردم را جلب کرد؛ در حالی که بسیاری از مطالبات اصلی مردم از دولت در حوزه‌های مختلف، از جمله موضوع اقتصادی بر زمین مانده است؟ سکوت و رخوت دولت در برابر مطالبات مردم به ندرت مورد توجه اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد و آنها بیشتر به دنبال قرار دادن رئیس‌جمهور در مسائل حاشیه‌ای و نوعی تقابل لفظی و کلامی میان او و دیگر مسئولان و نهادهای کشور هستند! به راستی منفعت این جریان از شکل‌گیری چنین تقابل‌هایی چیست؟!

▼ اخبار
1ـ همتی: دو ماه خواب نداشتم!
رئیس کل بانک مرکزی در تحلیل روند سیاست‌های ارزی و پولی بانک مرکزی گفت: در مرداد و شهریور ماه امسال شرایط سختی داشتیم و حمله سنگینی به اقتصاد و معیشت مردم شده بود. در آن دو ماه خواب نداشتم و مدام در حال برنامه‌ریزی جدی برای مدیریت شرایط بودم. معتقد بودم که باید ترمز سقوط پول ملی کشیده شود. در آن مقطع ترامپ از سقوط پول ملی خوشحال شده بود. همتی افزود: هیچ کجای دنیا چک‌های تضمینی ۱۰ میلیارد دلاری وجود ندارد،‌ اما ۸ هزار میلیارد تومان ارزش چک‌های تضمینی کشور بود که ما آنها را ساماندهی کردیم و باید از شورای هماهنگی سران قوا نیز تشکر کنیم که قوت قلب دادند تا این کارها را انجام دهیم.

2ـ روزنامه اماراتی: مشکل منطقه آمریکاست نه ایران!
روزنامه «الخلیج» چاپ امارات نوشت: رفتار ایالات متحده و هم‌پیمانان آن برای تشدید فشار بر ایران، در زمانی که ترامپ خود علت اصلی بروز بحران در خاورمیانه است، حیرت‌انگیز به نظر می‌رسد. ایالات متحده نه تنها سبب ایجاد بحران خلیج‌فارس شده است؛ بلکه هیچ تلاشی برای پایان دادن به این اختلاف نمی‌کند. مسئله عجیب آن است که دولتی مانند امارات هم به شرکت در ائتلاف علیه ایران تمایل دارد، در حالی که پیش از این، در پرونده سوریه از همکاری با عربستان روی گرداند و در ادامه، سوریه و ایران، این اقدام امارات را اقرار به شکست در برابر ایران دانستند.

3ـ همچنان غافل از توان داخلی!
روزنامه «آرمان» در یادداشتی به قلم «علی بیگدلی» نوشت: «از روزهای اول بعد از بیرون رفتن آمریکا از برجام در اردیبهشت ۹۷، تأکید بر حفظ اتحادیه اروپا می‌کردم؛ چون تنها روزنه ما به سمت جهان آزاد است.» وی در ادامه با اذعان به بدعهدی اروپا، نوشت: «اگرچه معاون وزارت خارجه آلمان اعلام کرده که دنبال مکانی برای سر و سامان دادن به سازوکارهای بانکی با ایران است، ولی به نظر نمی‌رسد این سخن پشتوانه محکم و دقیقی داشته باشد.» گفتنی است، این نگاه و غفلت از توان داخلی چندین سال است که کشور را معطل نگه داشته و سبب ایجاد مشکلات اقتصادی در کشور شده است.

▼ اخبار کوتاه
سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور اسلامی در حال توسعه (D 8)، در حال کار بر روی یک سیستم کارت پرداخت است. داتو کو جعفر کو شعری، رئیس این سازمان گفت: پس از اینکه اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه خواستار تجارت با ارزهای محلی در میان کشورهای عضو این سازمان شد، کار بر روی این موضوع شروع شده و یک شرکت مالزیایی یک کارت پرداخت انفرادی ایجاد کرده است که کشورهای عضو (D 8) را قادر می‌سازد تا از ارزهای محلی در مبادلات تجاری بین‌المللی در میان اعضای این سازمان استفاده کنند.
طبق گزارش‌ رسمی لایحه بودجه سال ۹۸، دولت بالغ بر ۲۰ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان برای حقوق، اضافه کار و امور رفاهی کارمندان پیش‌بینی کرده است. این ردیف هزینه‌ای با عنوان «هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر پرسنلی جداول ۷ و ۱۰» لایحه بودجه سال آینده درج شده است. طبق این گزارش، اضافه کار و امور رفاهی کارمندان دولت ۱۶ درصد افزایش یافته است. گفتنی است، در سال 1397، این ردیف بالغ بر ۱۷ هزار و ۷۵۷ میلیارد تومان بود.
«کالج جنگ ارتش آمریکا» با انتشار گزارشی اقرار کرد: «ایران تنها پیروز حمله‌ آمریکا به عراق در سال  ۲۰۰۳ بود که به سرنگونی دیکتاتور معدوم این کشور «صدام حسین» منجر شد.» در این گزارش آمده است: «عراق به عنوان موازنه‌سازی سنتی در منطقه در برابر ایران در بهترین حالت عقیم شده و در بدترین حالت شاهد آن است که عناصر کلیدی‌ حکومتش به عنوان نائبان منافع ایران عمل می‌کنند.»
آیت‌الله علوی‌گرگانی در دیدار اعضای هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مردم نسبت به عملکرد اقتصادی مدیران و مسئولان حکومتی معترض بوده و از آنها ناراضی هستند. وی افزود: دولت و مجلس به تذکرات و مطالبات مراجع تقلید نسبت به اصلاح نظام بانکی توجهی نکرده و مشکلات موجود همچنان پابرجاست.
«جان کری» در برنامه‌ای به میزبانی شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره اینکه اگر ترامپ هم اکنون روبه‌روی شما بنشیند، آخرین حرف شما به او چه خواهد بود، گفت: ترامپ سمتش را جدی نگرفته و پیام من هم به او این است که از سمتش کناره‌گیری کند.
احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که آیا درباره لوایح پالرمو و CFT از جانب رهبر معظم انقلاب توصیه‌ای یا درخواستی به مجمع اعلام شده است، گفت: نه، هیچ نظری به مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام نشده است و مجمع طبق وظایف خودش عمل خواهد کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات