صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۱۳۹۱۳

از اختلافات تاکتیکی تا ناامیدی آمریکایی‌ها

1ـ چه کسی نگران کشور است!
سعید لیلاز، اقتصاددان اصلاح‌طلب گفته است: «مخالفان برجام، مانند مخالفان FATF و مخالفان کنوانسيون پالرمو، منافع و مصالح‌شان در انزواي ايران است. اين‌طور نيست که بگوييم دل‌شان براي ارزش‌ها مي‌سوزد!» اگر بخواهیم بنا بر نظر این اقتصاددان اصلاح‌طلب مخالفان برجام و FATF را‌ـ برخلاف واقعیت‌ـ از شمار دلسوزان حساب نکنیم، چه خوب است آقای لیلاز به عنوان مدعی دلسوزی کشور از هدررفت پنج سال و نیم عمر کشور توضیحات لازم را ارائه کند که با کدام توجیه، سند ضعیف برجام با عجله وصف‌ناپذیر امضا شد، تضمین لازم گرفته نشد، تعهدات ایران داوطلبانه و پیش‌دستانه انجام شد، تعهدات طرف غربی بر زمین ماند، آمریکا به راحتی و بدون هزینه از آن خارج شد و دولتمردان دست‌شان به جز فشار ایمیلی و توئیتر به جایی بند نبود و آقای لیلاز هم به مثابه یک دلسوز حامی این روند فاجعه‌بار بود!

2ـ اختلافات ما با آمریکا تاکتیکی است!
آنگلا مرکل در نشست امنیتی مونیخ ضمن انتقاد از سیاست آمریکا، هشدار داد زیرساخت‌های اقتصادی جهان در معرض خطر انهدام قرار گرفته‌اند و ما اجازه کمک در این زمینه را نداریم! وی در واکنش به خواسته مایک پنس، معاون ترامپ برای خروج اروپا از برجام با بیان اینکه آمریکا و اروپا در منطقه خاورمیانه هدف یکسانی را دنبال می‌کنند و اختلافات تاکتیکی است، گفت: عقب‌نشینی یکجانبه آمریکا از سوریه و خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران، آنها را از این هدف دور خواهد کرد. وی در توضیح این مسئله با اشاره به توافق هسته‌ای برجام، افزود: آیا ملغی اعلام کردن تنها توافق‌نامه معتبر هسته‌ای که با ایران داریم، به هدف مشترک ما که همانا مهار نقش مخرب و دشوار ایران است، کمک خواهد کرد یا اینکه همین اهرم کوچک را حفظ کنیم و آن را به اهرم فشار در حوزه‌های دیگر تبدیل کنیم؟

3ـ ناامیدی آمریکایی‌ها از وضع اقتصادی خود در آینده
«فاکس بیزینس» نوشت: بانک مرکزی آمریکا در نظرسنجی جدید خود از خانوار‌های آمریکایی به این نتیجه رسیده که تنها 38/6 درصد آمریکایی‌ها انتظار دارند وضعیت اقتصادی بهتری را در مقایسه با سال قبل تجربه کنند که پایین‌ترین سطح در دو سال اخیر محسوب می‌شود. همچنین بیشتر مشتریان بانک مرکزی آمریکا که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، گفته‌اند پیش‌بینی می‌کنند دسترسی به اعتبارات با دشواری بیشتری مواجه شود. پیشتر بانک مرکزی آمریکا در تازه‌ترین برآورد خود از اقتصاد این کشور پیش‌بینی کرده بود، رشد اقتصادی سال آینده آمریکا از 2/5 درصد به 2/3 درصد کاهش می‌یابد. همچنین شرکت‌کنندگان در نظرسنجی بانک مرکزی آمریکا گفته‌اند، پیش‌بینی آنها این است که متوسط درآمد آمریکایی‌ها در طول سال جاری از متوسط درآمد آنها در سال ۲۰۱۷ پایین‌تر باشد.

4ـ افزایش قدرت تنها راه ایستادن در مقابل آمریکاست
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش خبرنگار بی‌بی‌سی که از وی پرسید: «آمریکا از ایران خواسته که قبل از هرگونه مذاکره هسته‌ای، شرط‌های آمریکا را برآورده سازد، چرا چنین پیش‌شرط‌هایی برای کره‌ شمالی نگذاشتید؟» گفت: «ما به صراحت روشن کرده‌ایم که شرایط اینها خیلی متفاوت است. ما هر یک از این شرایط را که محقق شود، پیگیری می‌کنیم. کره شمالی امروز سلاح دارد، سلاح هسته‌ای دارد که به آمریکا می‌رسد. این تهدیدی است که ترامپ گفته ما باید همین حالا و فوراً به آن رسیدگی کنیم.»‌ این گفت‌وگو و مواضعی از این دست نشان می‌دهد، آمریکا تنها زبان زور و قدرت را می‌فهمد و تنها راه ایستادن در مقابل آمریکا افزایش قدرت است، نه کوتاه آمدن در برابر آمریکا با این توجیه که می‌خواهیم بهانه را از سران کاخ سفید بگیریم!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات