صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۱۴۱۰۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 14 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما به کمک دولت اروپایی یا غیراروپایی احتیاج نداریم؛ آنها به کمک ما احتیاج دارند. آنها به نفت احتیاج دارند؛ آنها به این ملت شصت میلیونی احتیاج دارند؛ آنها به دوستی یک دولت قوی در این منطقه‌ حساس احتیاج دارند.(1371/11/6)

▼ حرف روز
پیش‌بینی هشت ماه پیش!
نزدیک به شش سال است که روند به گونه‌ای پیش رفته که اقتصاد و جامعه ایران شرطی شده است. وقتی دولت تدبیر و امید همه مشکلات کشور حتی آب خوردن را به برجام گره زد، خروج آمریکا خط بطلانی بر چنین تصوری بود؛ از این رو وزارت امور خارجه ادامه برجام را با خروج آمریکا از طریق اروپایی‌ها سرلوحه کار خود قرار داد. در مقابل اروپایی‌ها متعهد شدند نسبت به تعهدات اقتصادی برجام بسته‌هایی را ارائه دهند که رهبر معظم انقلاب اسلامی در تیر ماه با انتقاد از سیاست برجامی دولت فرمودند: «کار را در محدوده‌‌ مقدورات کشور با جدّیّت دنبال بکنید؛ منتظر این و آن نباشید. ما یک روز مشکل اقتصادی کشور را موکول کردیم به برجام، [امّا] برجام نتوانست مشکل اقتصادی کشور ما را برطرف کند... حالا هم «بسته‌‌ اروپایی»؛ مردم را درباره‌‌ بسته‌‌ اروپایی شرطی نکنید.» به این ترتیب، سه نکته اساسی را بیان می‌کنیم؛
1ـ پیش‌بینی هشت ماه پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی از بدعهدی اروپا، نشان از درایت و قدرت بالای ایشان در شناخت، تبیین و نحوه عملکرد دشمن در مقابل نظام اسلامی است. همچنین رهبری در کنار دعوت دولت به اعتماد نکردن به اروپا، اعتماد به داخل، جوانان و نخبگان داخلی را پیشنهاد می‌دهند که بی‌شک شکوفاسازی اقتصاد را در برخواهد داشت.
2ـ وقتی ظریف، وزیر امور خارجه به سبب یک ناهماهنگی از سمت خود استعفا می‌دهد، آیا حاضر است نسبت به سیاست اعتمادی خود به اروپا در طول مدت هشت ماه گذشته با وجود هشدارهای رهبری جوابگو باشد؟ وقت آن است که مسئولان نسبت به سیاست‌های گذشته خود بازنگری کنند و با در نظر گرفتن منافع کشور، راه پیشرفت و توسعه کشور را هموار کنند.
3ـ در طول سه دهه گذشته، پیشرفت و توسعه زمانی خود را نشان داده است که دولت همواره نسبت به توصیه، هشدار و سیاست ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب حساس بوده و نسبت به عملیاتی کردن آنها شب و روز تلاش کرده است. اعتماد دولت اصلاحات به اروپا در صنعت هسته‌ای نه تنها سبب تعطیلی این صنعت شد؛ بلکه موجب دخالت اروپایی‌ها در دیگر امورات کشور هم شد؛ ولی هنگامی که همین دولت هشدار رهبری مبنی بر از سرگیری دوباره صنعت هسته‌ای را سرلوحه کار خود قرار داد، نتایج خیره‌کننده‌ای در هسته‌ای به دست آمد. بنابراین، به جای شرطی‌سازی اقتصاد ایران، بهتر است اقتصاد مقاومتی سرلوحه کار دولت قرار گیرد که در این صورت همه نهادهای انقلابی، نخبگان و مردم در کمک به دولت از همدیگر سبقت خواهند گرفت. ان‌شاءالله

▼ گزارش روز
دلیل ناکارآمدی!
معصومه ابتکار، معاون امور زنان رئیس‌جمهور، از چهره‌های اصلاح‌طلب که در دولت اول حسن روحانی و دولت اصلاحات نیز در سازمان محیط زیست حضور داشت، طی مصاحبه‌ای درباره اوضاع کشور گفته است: «دليلي براي ناامیدی مردم وجود ندارد و با همه مشكلات پيش آمده، روند اميدبخشي دارد طي مي‌شود و اقدامات دولت بسيار مؤثر بوده است. مثلاً ما امسال مراسم باشكوهي در 16 آذر نسبت به سال‌هاي گذشته داشتيم و امروز فضاي دانشگاه‌ها براي فعاليت‌هاي سياسي و دانشجويي مناسب است. تئاتر پيكري نيمه‌جان داشت، ولي الآن بهترين دوره خود را مي‌گذراند. كنسرت‌ها هم قرار بود كلاً زير خاك دفن شوند؛ ولي الآن با رونق زيادي برگزار مي‌شوند؛ يعني دولت اجازه نداده فضاي كشور امنيتي و به ‌اصطلاح بسته‌تر شود يا اينكه برخوردي با روزنامه‌ها و سايت‌ها صورت بگيرد. حتي با وجود فشارهايي مثل فشار بر آقاي جهرمي براي فيلترينگ تلگرام و يا فشار بر آقاي رحماني‌فضلي، دولت توانسته وضعيت را حفظ كند.» این جملات به خوبی نشان می‌دهد، چرا حل بعضی از مشکلات در دولت آنقدر با مانع روبه‌رو است یا چرا شاهد نوعی بی‌تفاوتی برای حل برخی از مشکلات مردم هستیم! این جملات به وضوح نشان می‌دهد، تعریف برخی از دولتی‌ها از مشکلات، برگزاری کنسرت و نشست‌های دانشگاهی و... است و موضوعات اصلی و دغدغه‌های مهم مردم در این روزها، یعنی مشکلات اقتصادی در فضای فکری و ذهنی این افراد یا جایگاهی ندارد یا در درجات پایین است! به عبارت دیگر، این عبارات نشان می‌دهد افرادی در دولت وجود دارند که مطالبات و درخواست بخش‌هایی از جامعه و بخش‌هایی از پایتخت برای‌شان ارزشی بیشتر از مطالبات عمومی دارد! طبیعی است وقتی چنین نگاهی وجود داشته باشد و حتی از به زبان آوردن آن هم ابایی وجود نداشته باشد، نمی‌توان عملکرد متفاوتی را شاهد بود و توقع داشت این افراد با همه توان برای حل مشکلات مردم به میدان بیایند!

▼ اخبار ویژه
نفوذ انجمن حجتیه در حلقه اصلی روحانی!
حجت‌الاسلام مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت، گفت: احساس مي‌کنم دولت به شدت در ضعف قرار دارد. البته اين آشفتگي نيست، ولي بي‌ارادگي است، ضعف است. وی در ادامه مدعی شد، برخی از اعضای حلقه اصلی روحانی، عضو انجمن حجتیه هستند؛ من از اول اين را با خود آقاي روحاني هم مطرح کردم؛ ولي ايشان به راحتي از کنارش گذشتند. بعضي از بزرگان کشور هم اين مسئله را مطرح کردند، ولي عملاً گوش ندادند. البته آقاي روحاني خودش انجمن حجتيه‌اي نيست، ولي برخي از مسئولان ما گرفتار اين چيزها مي‌شوند. کلاً جريان حجتيه هم در حوزه نفوذ مي‌کند و کار خودش را مي‌کند و هم در جاهاي ديگر و در قالب‌هاي مختلف. فکر نکنيد فقط در سنتي‌ها، در جاهاي ديگر هم نفوذ مي‌کنند براي اينکه بتوانند کار خودشان را پيش ببرند.

سعید لیلاز، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران طی اظهاراتی سطحی در جمع اصلاح‌طلبان کرمان با بیان اینکه اگر سیاست‌های ما در داخل، خرابی و مانع بیشتری ایجاد نکند، اقتصاد ایران خودش می‌داند که چگونه با تحریم‌ها کنار بیاید، گفته است: هم اکنون کل کاهش واردات در اثر تحریم‌ها حدود ۸ میلیارد دلار بوده است؛ در حالی که اگر نیروی انتظامی ایران چشمانش را بر قاچاق کشور ببندد، بیش از این مقدار یکباره به واردات قاچاق کشور اضافه می‌شود. او در اظهاراتی عجیب می‌گوید به عنوان یک کشور زیر ضربه کل نظام بین‌المللی، چرا باید اکنون در مقابل قاچاق ورودی کشور مقاومت کنیم؛ در حالی که بسیاری از آنها می‌توانند فرشتگان اقتصادی ایران باشند!

▼ اخبار
1ـ بازگشایی مجدد PMD علیه جمهوری اسلامی ایران!

«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک نشست خبری در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بازگشایی پرونده پی‌ام‌دی (جنبه‌های نظامی احتمالی) درباره برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد، تصریح کرد: «مسائل پی‌ام‌دی در اواخر سال 2015 حل و فصل شد و من از حالا درباره آینده صحبت [گمانه‌زنی] نمی‌کنم. ما در حال حاضر وظیفه داریم بر اجرای تعهدات برجامی ایران نظارت کرده و آن را راستی‌آزمایی کنیم.» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در زمینه ارزیابی این نهاد از پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود اظهار داشت: «ایران در حال اجرای تعهدات خود ذیل برجام است و ضروری است ایران همچنان به اجرای کامل این تعهدات پایبند بماند. آژانس کماکان به راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام ‌شده از سوی ایران ذیل توافق‌نامه پادمان‌ها ادامه می‌دهد. ارزیابی‌ها در زمینه مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌ نشده از سوی ایران ادامه دارند.»

2ـ تماس‌‌های ترامپ و سعودی‌ها درباره همکاری اتمی
در حالی که اعضای ارشد کنگره آمریکا درباره همکاری هسته‌ای واشنگتن با ریاض هشدار داده‌اند، «دیلی‌بیست» گزارشی اختصاصی درباره تلاش‌های تیم وابسته به ترامپ برای توافق با عربستان سعودی در زمینه برنامه هسته‌ای منتشر کرده که در آن تصریح شده است: «در همان چند ماه اول دولت رئیس‌جمهور ترامپ، اعضای تیم او برای بستن یک توافق با موضوع صادر کردن انرژی هسته‌ای تلاش کردند؛ توافقی که برخی شرکت‌های خصوصی را دربرمی‌گرفت.» دیلی‌بیست نوشت: «چنین تلاشی در همان زمان ابراز نگرانی افراد متخصص در درون وزارتخانه‌های انرژی، خارجه و بازرگانی را در پی داشت. پس از اینکه مشخص شد، اعضای دولت به صورت منظم با هم در ارتباط نبوده و رایزنی‌های قانونی درباره صدور این فناوری صورت نگرفته، این نگرانی‌ها تشدید شد. بدتر آنکه، اساساً تنها یک شرکت مسئول و بانی طرح مدنظر برای صدور فناوری هسته‌ای (به عربستان سعودی) بود.»

3ـ تصمیمات ارزی در یک هیئت پنج نفره
فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی در جمع صادرکنندگان گفت: از 40 میلیارد دلار صادرات انجام شده، تاکنون 8 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است که 6 و نیم میلیارد دلار آن مربوط به فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها بوده است. وی با بیان اینکه تصمیمات درباره ارزِ صادرات و واردات محصول یک هیئت پنج نفره است، گفت: این هیئت متشکل از رئیس بانک مرکزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر نفت، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه است و ابلاغ دستورالعمل از سوی بانک مرکزی انجام می‌شود. وی افزود: در این جلسات سعی شده است رعایت حال صادرکنندگان مد نظر قرار گیرد و صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات را برگردانند، به میزان برگشت ارز حاصل از صادرات از مشوق‌های ویژه برخوردار می‌شوند.

4ـ چه کسانی قادر به دفاع از قدس نیستند؟!
وزیر خارجه ترکیه در یک سخنرانی گفت کسانی که از انتقاد درباره آمریکا و رژیم صهیونیستی خودداری می‌کنند، قادر به دفاع از قدس نیستند. «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه از کشورهای مسلمان خواست موضع محکمی را برابر رژیم صهیونیستی اتخاذ کنند. وی اظهار داشت: در حالی‌ که شاهد تزلزل کشورهای مسلمانی هستیم که از آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌ترسند، اینها فلسطین را تحت فشار می‌گذارند که از رژیم صهیونیستی زیاد انتقاد نکند. آیا اینها می‌توانند از قدس دفاع کنند؟ وزیر خارجه ترکیه همچنین با بیان تلاش‌های کشورش در حل مشکلات سوریه، ابراز امیدواری کرد با مساعد شدن اوضاع و بازگشت ثبات، همه سوری‌ها به کشورشان بازگردند.

▼ اخبار کوتاه
یک فعال اقتصادی معتقد است، اگر کالاهای ممنوعه گروه ۴ بدون پرداخت حقوق و عوارض از مناطق آزاد به بازارهای داخل برسند، در قدم اول تولید نصفه و نیمه کشور را تحت‌الشعاع قرار خواهند داد. چندی پیش، مصوبه‌ای در کمیسیون اقتصادی دولت با حضور نمایندگان بانک مرکزی، گمرک، وزارت صنعت، سازمان مناطق آزاد و سامانه جامع تجارت تصویب شد که مطابق آن امکان ورود 140 میلیون دلار کالاهای ممنوعه گروه 4 به این مناطق مجاز شد.
برخی از رسانه‌ها اخباری را درباره عفو سعید مرتضوی منتشر کردند؛ ولی ماجرا این است که به استناد بند ب دستورالعمل عفو عمومی رهبری‌‌ـ که در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی صادر شده است‌ـ همه شلاق‌های تعزیری محکومان مشمول عفو شده و سعید مرتضوی از همین بند برای بخشیده شدن استفاده کرده است؛ البته وی به دلیل محکومیت در پرونده کهریزک همچنان باید در زندان بماند و تحمل کیفر کند.
حمیدرضا کشفی، معاون راهبردی و نظارت و بهره‌برداری آبفای کشور با بیان اینکه بارش‌های امسال تأثیر چندانی در حل بحران آب نداشته و این بارش‌ها به معنای رفع تنش آبی نیست، گفت: با توجه به وضعیت بارندگی‌ها و بودجه در نظر گرفته شده، پیش‌بینی می‌شود بتوانیم تعداد شهرهای دارای تنش آبی را با ایجاد سامانه‌هایی تا ۵۰ درصد کاهش دهیم. گفتنی است، در سال گذشته بیش از ۳۵۰ شهر و ۷۰۰ روستا با تنش آبی مواجه بودند.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «برخلاف دروغ‌گویی‌های مداوم نتانیاهو، ترامپ و همراهانش درباره ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک بار دیگر و برای چندمین بار، پایبندی ما به گفته‌مان و به توافقی که آمریکا به صورت غیرقانونی نقض کرده، تأیید کرده است. به هر حال کاسه صبر ما دارد لبریز می‌شود.»
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفت: جلسه‌ای با آقای جهانگیری داریم که احتمالاً این جلسه درباره انتقال پایتخت است. ما با این انتقال مخالفیم. به نظر ما هزینه‌هایی که می‌خواهند برای انتقال پایتخت بپردازند، بهتر است به تهران اختصاص دهند تا بتوانیم تهران را ساماندهی کنیم.

صدای انقلاب
این صدای یک ملت است، یک ملت انقلابی
پاسخ سؤالات و شبهات خود را در صدای انقلاب بشنوید.
در سروش، ایتا، هورسا، گپ، بیسفون، تلگرام و اینستاگرام صدای انقلاب را بشنوید.
sedayeenghelab_ir@
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات