صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۱۴۱۴۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 18 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): تولید داخل و کالای ایرانی را باید تقویت کنیم. حقیقتاً بایستی به مسئله‌ حمایت از کالای ایرانی اهمّیّت بدهیم؛ این یک کار واجب است، کار ضروری و قطعی است.(1397/3/2)

▼ حرف روز
دستگاه قضا در آغاز دهه پنجم
رهبر معظم انقلاب اسلامی، طی حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی را به عنوان رئیس جدید قوه قضائیه منصوب کردند. امام خامنه‌ای در حکم خود بیان فرمودند، «آغاز دهه‌ پنجم انقلاب و گذشت چهل سال از تشکیل دادگستریِ مبتنی بر فقه و حقوق اسلامی، ایجاب می‌کند با تکیه بر تجربه‌ها و دستاوردها و رهنمودهای انباشته در این نصاب زمانی، تحوّلی متناسب با نیازها و پیشرفت‌ها و تنگناها در قوه‌ قضائیه صورت گیرد و دستگاه عدالت با نَفَسی تازه و انگیزه‌ای مضاعف و نظم و تدبیری حکمت‌آمیز، دوران جدیدی را که زیبنده‌ گام دوم انقلاب است، با قدرت و جدیت آغاز کند.» همان طور که در سطور فوق بیان شد، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی انتظار دارند دوران جدید حرکت قوه قضائیه متناسب و زیبنده گام دوم انقلاب طراحی و عملیاتی شود.
بر اساس مأموریت ذاتی قوه قضائیه، که همانا کمک به تحقق عدالت و مقابله با فساد است و معظم‌له در بیانیه گام دوم انقلاب نیز فصل مهمی را به این موضوع اختصاص داده‌اند و تصریح کرده‌اند انقلاب اسلامی در دوره چهل ساله برای برقراری عدالت گام‌های بلندی برداشته است، اما حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای معتقدند آنچه تاکنون شده با آنچه باید می‌شده و بشود، فاصله‌‌ای ژرف دارد. در همین زمینه، ایشان در بیانیه گام دوم تأکید می‌کنند در جمهوری اسلامی، دل‌های مسئولان به‌طور دائم باید برای رفع محرومیّت‌ها بتپد و از شکاف‌های عمیق طبقاتی به شدّت بیمناک باشد و تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه‌خواری و مدارا با فریبگران اقتصادی که همه به بی‌عدالتی می‌انجامد، به شدّت ممنوع است.
با توجه به بخش‌های مهم حکم انتصاب رئیس جدید قوه قضائیه از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و تأکیدات جدی ایشان به حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی درباره مسئله عدالت و مقابله با فساد که در بیانیه گام دوم  انقلاب آمده است، وقت آن رسیده است تا مردم استقرار عدالت و مبارزه بی‌امان با اژدهای هفت سر فساد را بیش از پیش لمس کنند.
علاوه بر مسئله خطیر فسادستیزی، تأکید رهبر معظم انقلاب بر مردمی بودن و انقلابی بودن برنامه‌های آتی قوه قضائیه حاکی از آن است که در گام دوم انقلاب با تحقق اقدامات تحولی در قوه قضائیه، باید ارتباط عاطفی و کارکردی مردم نسبت به قوه قضائیه روز به روز تقویت شود.

▼ گزارش روز
معنای مقاومت!
پس از گذشت 10 ماه از خروج آمریکا از برجام و وعده‌های خوش‌رنگ و لعاب اروپایی‌ها، سیدعباس عراقچی می‌گوید: «هنوز نمی‌دانیم که اینستکس چطور کار می‌کند و چگونه می‌تواند راهگشا باشد»! عجیب‌تر اینکه هنوز برخی در دولت، مجلس و... به اروپایی‌ها امیدوار هستند و می‌گویند باید پالرمو و دیگر لوایح مد نظر اروپایی‌ها را بپذیریم تا گشایشی در وضع اقتصادی کشور ایجاد شود! در روزهایی که دست اروپا دیگر کاملاً رو شده و بهره‌مندی ایران از سازوکار مضحک اینستکس را هم منوط به مجموعه‌ای از اقدامات از سوی ایران کرده‌اند، همچنان برخی جریان‌ها به دنبال حفظ برجام به هر قیمتی و ایستادن در کنار اروپا هستند! اما نکته عجیب‌تر از این موضوع، وجود تناقض در سخنان و عملکرد دولتمردان است که هر روز در حال افزایش است! در حالی که دولتی‌ها همه تلاش خود را برای به تصویب رساندن لوایح مورد نظر اروپایی‌ها به کار بسته‌اند و از تهدید مراجع تصمیم‌گیر تا فضاسازی‌های رسانه‌ای را برای تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی در دستور کار قرار داده‌اند، شخص اول دولت می‌گوید: «تنها گزینه ما مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن است.» سؤال اینجاست که معنای این ایستادگی و مقاومت چیست؟ آیا معنایش این است که دولت همچنان در بی‌عملی به سر برده و نظاره‌گر فشار اقتصادی به مردم باشد و برای رفع مسئولیت خود از مقاومت و ایستادگی سخن بگوید؟ تلاش برای جلب نظر اروپا که هم‌صدایی‌اش با آمریکا کاملاً روشن شده، نامش مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن است؟ مقاومت زمانی معنا پیدا کرده و از کلام و سخنرانی فراتر خواهد رفت که دولتمردان وسط میدان بیایند و کسالت و تنبلی از دولت رخت بربندد. مقاومت زمانی معنا پیدا می‌کند که دولت به جای اصرار به تصویب لوایح مورد نظر اروپایی‌ها برای حل مشکلات کشور، خود آستین همت را بالا بزند. چرا که به عمل کار برآید، به سخندانی نیست!

▼ اخبار ویژه          
واکنش ایران به تقلاهای روس‌ها و ترک‌ها
در جریان برگزاری نشست سوچی با حضور روحانی، روس‌ها ادعا کرده‌اند 99 درصد منطقه ادلب در اختیار جبهه النصره قرار دارد و النصره جزء گروه‌های معارض نیست! در همین حال، ارتش سوریه درصدد ورود به این منطقه برای پاکسازی کامل است. این در حالی است که مقامات روسیه و ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در ادلب رایزنی می‌کنند؛ اما ایران تاکنون موافقتی در این باره نداشته و درخواست افزایش سطح همکاری‌ها در مباحث بانکی، مبارزه با تروریسم و... را در نشست سوچی مطرح کرده که مورد موافقت قرار نگرفته است. در بندی از بیانیه پایانی آمده است، طرفین درباره همکاری‌های آتی تجاری و موضوعات دیگر با هم گفت‌وگو کردند. همچنین در این نشست با افزوده شدن عراق و لبنان به ائتلاف ایران‌، ترکیه‌، سوریه و روسیه موافقت شده است تا آنان به عنوان عضو ناظر فعال شوند.

سخنان عجیب یک مرجع!
آيت‌الله‌ یوسف صانعي در ديدار قائم‌مقام دبيركل حزب اعتماد ملي و جمعي از اعضاي شوراي مركزي اين حزب گفته است: «اين چند روز پس از انتشار فيلم نماز خواندن آقاي موسوي برخي مي‌آيند مي‌پرسند آيا كسي كه روي صندلي نماز بخواند، مي‌‌تواند پيش‌نماز شود؟ اين سؤال شيطاني است؛ الهي كه نيست. معتقدم در حال حاضر نگه داشتن دين از نگه داشتن سرب گداخته در كف دست سخت‌تر است.»(!) گفتنی است، پیش از این نیز، وی طی سخنانی عجیب از خدمات رضاخان و ضرورت کوتاه آمدن جلوی آمریکا سخن گفته بود!

▼ اخبار
1ـ طلبکاری به جای عذرخواهی!
به تازگی حدود 40 نفر از اعضای فراکسیون امید با رئیس دولت اصلاحات ملاقات کرده‌اند و این در حالی است که فراکسیون مذکور بنابر اعلام گردانندگان آن، بالغ بر 130 نفر عضو دارد. به عبارت دیگر، حدود 80 تا 90 نفر از اعضا در این ملاقات شرکت نکرده‌اند. خاتمی در این دیدار به جای عذرخواهی درباره وعده‌های اقتصادی فریبنده و بزک آمریکا از سوی طیف متبوع وی که به گرانی بی‌سابقه در قبل از برجام منتهی شده، گفته است: «ما در موقعیت فوق‌العاده سختی قرار داریم و باید به ریشه بحران‌ها توجه کرد. نتیجه این وضعیت افزایش بی‌اعتمادی مردم به نظام و تبدیل این بی‌اعتمادی به ناامیدی است. وضعیت کنونی نتیجه برخی سیاست‌ها و جهت‌گیری‌ها است که باید اصلاح شود.» وی افزوده است: «دیگر خیلی سخت است که به مردم بگوییم بیایید رأی بدهید. آیا فکر می‌کنید در دور آینده انتخابات به حرف من و شما، مردم پای صندوق‌ها خواهند آمد؟ بعید می‌دانم مگر اینکه در یک سال آینده تحولی رخ دهد.»

2ـ لایحه بودجه سالِ ۹۸ ایراد شرعی و قانونی دارد
عباسعلی کدخدایی از وجود ایراد شرعی و قانونی در حدود هشت بند از لایحه بودجه 98 و ادامه بررسی این لایحه در جلسات فوق‌العاده این شورا خبر داد. سخنگوی شورای نگهبان گفت: طبعاً لایحه بودجه هر سال اشکالات متعارف دارد که این‌گونه اشکالات در نظر گرفته شده است. در بررسی‌های که تاکنون داشتیم، با شماری از اشکالات مغایر با قانون اساسی و شرع مقدس مواجه شدیم و در برخی موارد نیز ابهام دارد که به مجلس ارسال خواهیم کرد. وی درباره محتوای ایراد‌های این لایحه نیز اظهار داشت: هنوز برخی از این ایراد‌ها قطعی نشده است، اما به عنوان نمونه مغایرت‌هایی با برنامه ششم و سیاست‌های کلی دارد. کدخدایی همچنین درباره عملیاتی نبودن بودجه به منزله یکی از آسیب‌های جدی در نظام بودجه‌ریزی کشور گفت: این اشکال جدی است و شفاف نبودن در برخی از بند‌های بودجه به چشم می‌خورد.

3ـ رژیم صهیونیستی در سردرگمی
«اودی دیکل» سرتیپ نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی و مدیر اجرایی آکادمی مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با انتشار مقاله‌ای در روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» از ضعف و سردرگمی تل‌آویو خبر داد و نوشت: «در سایه تغییرات منطقه‌ای و بین‌المللی که به وقوع پیوسته، در حال حاضر اسرائیل به تنهایی در برابر دو چالش اساسی شامل مناقشه اسرائیلی فلسطینی و تقویت نفوذ ایران در جبهه شمالی خود قرار گرفته است. در این زمینه طرح موسوم به معامله قرن ترامپ نمی‌تواند تأثیرات قابل توجهی برای ما داشته باشد و شاهد یک بلاتکلیفی در این زمینه هستیم.» وی همچنین با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی هیچ راهکاری برای جلوگیری از تقویت نفوذ ایران در سوریه در اختیار ندارد، از وخیم‌تر شدن اوضاع برای این رژیم در آینده خبر داد.

4ـ تکفیری‌ها به دنبال تخریب مرقد پیامبر(ص) هستند
سید عبدالملک‌الحوثی، رهبر جنبش انصارالله در سخنانی با اشاره به تفکرات انحرافی تکفیری‌ها، تأکید کرد: تکفیری‌ها می‌خواهند بارگاه مطهر حضرت پیامبر اکرم(ص) را تخریب کنند. آنها نسبت به حضرت امام علی‌(ع) کینه‌ورزی دارند و در مدارس دینی خود، کینه‌توزی اهل بیت(ع) را ترویج می‌کنند. ‎وی تأکید کرد: تکفیری‌ها کینه‌ورزی و قساوت را آموزش می‌دهند و هر کس دوستداری به اهل بیت(ع) را ابراز می‌دارد، با او مقابله می‌کنند. تکفیری‌ها کسانی را که با آنها هم‌عقیده نیستند، به کفر و شرک متهم می‌کنند. آنها حتی به کودکان رحم نمی‌کنند و کودکان دیگران را کودکان مشرکان دانسته و قتل آنها را با پدران‌شان جایز می‌دانند.

▼ اخبار کوتاه
سردار سلامی با بیان اینکه امروز شمشیر جهاد مسلمانان که ضامن سعادت آنان است، از نیام برکشیده شده، گفت: «ما برای جنگ‌های بزرگ خود را آماده کرده‌ایم، امروز قدرت انقلاب‌مان از قلب این سرزمین تا مدیترانه و دریای سرخ امتداد یافته ‌و دیگر خلیج‌فارس میدان عرض اندام قدرتی، همانند آمریکا نیست.» جانشین فرمانده کل سپاه افزود: «مذاکره یعنی فرصت دادن به دشمن برای بازسازی قدرتش؛ ما با شما در میدان جنگ سخن می‌گوییم، چه این جنگ اقتصادی باشد و چه سیاسی.»
احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مسئله لوایح مربوط به FATF گفت: سؤال اصلی این است که اگر FATF را بپذیریم شرایط بهتر می‌شود یا بدتر؟ من می‌گویم اگر نپذیریم شرایط بهتر می‌شود، زیرا با توجه به اینکه در «پالرمو» کتمان اطلاعات به بهانه رازداری بانکی جرم تلقی می‌شود، اگر بپذیریم، باید اطلاعات بدهیم و همه مجاری دور زدن تحریم را افشا کنیم. عده‌ای می‌گویند ما نان‌مان را می‌خواهیم، اما جواب ما این است که نان شما را آجر می‌کنند.
«نیلس آنن» وزیر کشور آلمان در گفت‌وگو با نشریه «اشپیگل» با بیان اینکه اضافه کردن شاخه سیاسی حزب‌الله لبنان به فهرست سازمان‌‌های تروریستی، تأثیری بر مواضع برلین در این زمینه نخواهد داشت، تصریح کرد: گروه حزب‌الله جزء احزاب سیاسی جامعه لبنان است. خبرگزاری «رویترز» با گزارش این خبر، افزود: پیش‌بینی می‌شود این تصمیم به تنش در روابط آلمان با عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا منجر شود.
«رابرت مالی» مشاور اسبق «باراک اوباما» در امور خاورمیانه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «نووستی» روسیه گفت: بسیاری از کشورهای عربی که در مذاکرات خصوصی از مواضع آمریکا و اسرائیل علیه ایران حمایت می‌کنند، به دلیل شرکت در نشست ورشو مورد انتقاد مردم کشورهای خود قرار گرفتند. واقعیت این است که دیدگاه کشورهای جهان نسبت به ایران کاملاً متفاوت است و هر یک ارزیابی خاص خود را دارند.
پس از آنکه برخی کانال‌های تلگرامی مدعی شدند در جلسه شورای اداری استان گیلان به سمت رئیس‌جمهور لنگه‌کفش پرتاب شده است، «پرویز اسماعیلی» معاون اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری با بیان اینکه جلسه مذکور از صداوسیما به طور مستقیم پخش شده و خبرنگاران نیز حضور داشته‌اند، ادعای مذکور را قویاً تکذیب کرد.
سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: اتهام‌زنی و اهانت برای ما مهم نیست. هرکس درباره هر چیزی مشکلی دارد، به دستگاه قضایی رجوع کند. ما از فتنه‌ای مذهبی یا داخلی نمی‌هراسیم و عقب‌نشینی نمی‌کنیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات