صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۱۴۵۷۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 9 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): یکی از موانع تحقق رونق تولید، قاچاق است. پشت‌پرده برخی از این موارد صرفاً سودطلبی نیست، بلکه فکر، نقشه و مقاصد سوئی در این قضایا وجود دارد که نیروی انتظامی باید با مراقبت کامل، با آنها برخورد کند.(1398/2/8)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

امنیت مجازی مهم است!
یکی از نظریات مرتبط با فضای مجازی «دوجهانی شدن» است؛ در گذشته فضای مجازی جزء فضاهای «حاشیه‌ای علمی» و «تفریحی» توصیف می‌شد؛ اما هرچه از روزهای اول باز شدن مرزهای ایران به روی اینترنت فاصله می‌گیریم، درمی‌یابیم که این فضا توانسته است جای فضای حقیقی زندگی را تنگ کند و در آینده زندگی واقعی در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی بنیان‌های سیاسی با اشکال پیچیده‌ای از شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبر مواجه می‌شود و چاره‌ای نیست که انسان‌ها در آینده در اختیار ربات‌ها و بات‌های این شبکه‌ها قرار بگیرند.
افزایش ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی، مشکلات بی‌شماری را پدید آورده است. برای نمونه، خبرهای مربوط به بازداشت ۵۳ گرداننده پایگاه‌های اینترنتی داعش از طریق دستگاه‌های اطلاعاتی کشور، مسدود شدن پنج هزار وبگاه شرط‌بندی و بازداشت ٧٠٠ نفر و هزاران خبر دیگر که در زمینه فضای مجازی منتشر شده، نشان می‌دهد که چگونه کشورمان در معرض تهاجم هیولای سایبری قرار گرفته است. گسترده شدن این فضا تا جایی است که رهبر معظم انقلاب از ناامن شدن فضای مجازی سخن به میان آورده و آن را موجب ضرر و زیان به مردم بدانند و از نیروی انتظامی بخواهند در تأمین امنیت فضای مجازی فعال‌تر عمل کند.
اکنون قطرات خون ریخته شده یک طلبه بی‌گناه به دست یکی از اراذل و اوباش که در فضای مجازی به هتاکی و نمایش سلاح‌های خود می‌پرداخت، زمینه برخورد با این ناامن‌کنندگان را فراهم آورده است؛ ولی مهم‌ترین دلیل این اتفاقات نگاه غیر کارشناسی وزارت ارتباطات به فضای مجازی است. اگر این وزارتخانه به وظیفه خود در زمینه حفظ حکمرانی در اینترنت عمل می‌کرد و به تدابیر رهبر معظم انقلاب در زمینه حراست از امنیت، حیثیت و خطوط قرمز توجه می‌شد، شاید کمتر با این مشکلات مواجه می‌شدیم.
برخی از تأکیدات رهبری درباره فضای مجازی این است که: 1ـ در زمینه‌هایی که به ضرر کشور، افکار عمومی و به ویژه جوانان نیست، سرعت اینترنت افزایش یابد. 2ـ شماری از کشورها با ایجاد شبکه ملی اطلاعات، ضمن رعایت خطوط قرمز خود و کنترل صحیح فضای مجازی از اینترنت برای تأمین منافع‌شان بهره گرفته‌اند. 3ـ بهمنی از مسائل ضد ارزشی و مخالف منافع ملی، مطالب درست و نادرست، اطلاعات غلط یا صحیح و حتی شبه اطلاعات بر ذهن جامعه فرود می‌آید که باید این فضا مدیریت شود.

 

▼ گزارش روز

تجدید نظر کنید!
«با وجود آنکه واشنگتن تعهدنامه‌ای را با کره شمالی برای پرداخت پول در ازای آزادی شهروند آمریکایی امضا کرده بود، اما پولی برای آزادی او پرداخت نکرد. هیچ پولی برای آزادی «اتو وارمبیر» به کره شمالی پرداخت نشده است.» اینها جملاتی است که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا در تازه‌ترین مصاحبه خود گفته و در ادامه با افتخار اعلام کرده است ترامپ بدون آنکه یک سنت بپردازد، 20 زندانی از جمله همین جاسوس آمریکایی را به آمریکا بازگردانده است! جملاتی که مهم‌ترین نکته در آن، نه پرداخت نکردن پول به رهبران کره شمالی است و نه خروج «اتو وارمبیر» از کره شمالی! بلکه نقطه کانونی و مهم آن که باید به سیاست‌مداران‌، به ویژه برخی جریان‌های سیاسی و تصمیم‌گیران داخلی گوشزد کرد‌، تأکید جان بولتون بر وجود یک «تعهدنامه» است! بولتون خود به صراحت می‌گوید دولتمردان آمریکایی به سران کره شمالی قول داده بودند و تعهد کرده بودند بابت رها کردن فرد مورد نظر، کاخ سفید مبلغی را به حساب این کشور واریز کند؛ اما برخلاف قول و تعهد خود از این اقدام سر باز زدند و حالا این عهدشکنی و این خلف وعده را نوعی دستاورد برمی‌شمرند. آمریکایی‌ها نه تنها هیچ ابایی از پیمان‌شکنی خود ندارند؛ بلکه به آن افتخار نیز می‌کنند! با این وصف حتی اگر ما بر همه دشمنی‌های آمریکا در طول تاریخ علیه ملت ایران چشم ببندیم و حتی اگر ماجرای برجام و خروج ترامپ از آن را فراموش کنیم، همین سخنان بولتون و افتخار او به پیمان‌شکنی کافی است که حامیان مذاکره با ترامپ و دولت ایالات متحده آمریکا یک بار دیگر آنچه می‌گویند و می‌نویسند را مرور کرده و در مواضع خود بر اساس واقعیت‌ها و منافع و مصالح ملی تجدید نظر کنند!


▼ اخبار ویژه

جسور شدن ترامپ، نتیجه عدم واکنش ایران!
تلاش برای به صفر رساندن فروش نفت ایران حاصل خودداری تهران از واکنش به تحریم‌های پیشین است. هیئت سردبیری «واشنگتن‌پست» با اشاره به تلاش دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای ایجاد موازنه میان فشار به ایران و قیمت نفت در بازار جهانی، در سرمقاله این روزنامه نوشته است، واشنگتن سال گذشته با اعمال دور نخست تحریم‌های نفتی و در عین حال صدور معافیت برای گروهی از واردکنندگان نفت ایران، این موازنه را به آزمون گذاشت و در نهایت اعلام کرد، با این تحریم‌ها توانسته ۱۰ میلیارد دلار از درآمد سالیانه ایران بکاهد. این یادداشت می‌افزاید: «تهران با وجود تهدیداتی که کرده بود، به این ضررها پاسخی نداد و از خطوط قرمز ایالات متحده عبور نکرد. دولت [ترامپ] که احتمالاً به واسطه این انفعال جسور شده، در حال تشدید این وضعیت است و تلاش می‌کند با تهدید خریدارانی چون چین، هند، ترکیه، کره جنوبی و ژاپن به تحریم، باقی‌مانده صادرات نفت ایران را هم حذف کند.» جملاتی که پیشتر بارها در داخل و از سوی منتقدان دولت و دستگاه دیپلماسی کشور مطرح و تأکید شد، بی‌عملی دولت، دشمن را گستاخ می‌کند.

 

وزارت کشور لیبی مدعی شده است، یک فروند کشتی ایرانی با نام «شهرکرد» با ۱۴۴ کانتینر در منطقه «مخطف» در نزدیکی بندر مصراته توقیف شده است. توقیف این کشتی پس از آن صورت گرفت که اخباری در برخی رسانه‌ها مبنی بر ورود کشتی ایرانی با محموله ناشناخته به بندر مصراته منتشر شده بود.

 

▼ اخبار
1ـ ایران تسلیم نخواهد شد
نشریه انگلیسی‌زبان «گلوبال تایمز» چاپ چین که نقطه نظرات دولت این کشور را بیان می‌کند، با اشاره به سخنان «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا درباره تمدید نشدن معافیت از تحریم‌های نفتی ایران نوشت: هدف کاخ سفید به صفر رساندن صادرات نفتی ایران، از پای درآوردن حکومت کنونی این کشور و در نهایت تغییر نظام است. این نشریه ادامه داد: ایران تجربه 40 ساله مواجهه با تحریم‌های آمریکا را دارد و توانسته است برابر آنها مقاومت کند. از منظر سیاسی، تحریم‌ها احساسات ضد آمریکایی را در ایران افزایش می‌دهد. ایران کشوری است که به سادگی تسلیم نمی‌شود و افزایش فشار‌ها، اتحاد بیشتر این کشور را موجب می‌شود. علاوه بر این ایران می‌تواند «تهدید به بستن تنگه هرمز» را عملیاتی کند. گلوبال‌تایمز همچنین با تأکید بر تداوم مبادلات تجاری و اقتصادی تهران با اتحادیه اروپا، چین و روسیه، نوشت: با وجود فشارهای زیاد، ایران با آمریکا مذاکره نخواهد کرد و مسلم است که این کشور تسلیم واشنگتن نمی‌شود و حتی شاید فعالیت‌های هسته‌ای خود را برای نمایش قدرت و عزمش از سر گیرد.


2ـ بهانه‌های غیرواقعی برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی
عبدالله ناصری، فعال چپ و عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان درباره عملکرد ضعیف شورای شهر پنجم و شهرداری پساقالیباف در تهران گفته است: «اتفاقاتی که طی دو سال گذشته در ارتباط با انتخاب شهردار افتاد، تأثیرات منفی را متوجه شورای شهر تهران کرد. در ورود آقای نجفی مشاهده کردیم که پست مدیریت شهرداری تهران را تمام کانون‌ها زیر نظر داشته و با حساسیت آن را دنبال می‌کردند، اگر به انتخاب اول شورای شهر، کانون‌های بیرون از حوزه مدیریت شهری و شورای شهر اجازه ادامه کار می‌دادند، امروزه حتماً بعد از دو سال می‌شد کارنامه روشنی از شهرداری تهران و شورای شهر نشان داد.» گفتنی است، عملکرد ضعیف شورای شهر و شهرداری تهران در دو سال گذشته و نارضایتی پایتخت‌نشینان از آنها موجب شده است اصلاح‌طلبان این بهانه‌های تکراری را برای توجیه عملکرد ضعیف خود مطرح کنند!


3ـ پاسخ جهان اهل سنت به تهدید ایران
نشریه «جروزالم‌پست» نوشت: قاهره از شرکت در ائتلاف نظامی با پشتوانه آمریکا که به ناتوی عربی شهرت یافته، عقب‌نشینی کرده است. این پاسخ جهان اهل سنت به تهدید ایرانیان بود. این ائتلاف قرار بود از شش کشور عرب حاشیه خلیج‌فارس، یعنی عربستان سعودی، کویت، قطر، امارات، بحرین، عمان و همراهی مصر و اردن تشکیل شود و هدف از آن تشکیل یک نیروی نظامی مشترک برای مقابله با ایران بود. این در حالی است که دو سال است آمریکا به دنبال اجرایی کردن این طرح است تا نه تنها آن را به ائتلافی امنیتی تحت نظارت این کشور علیه ایران تبدیل کند؛ بلکه حوزه آن را به یک توافق راهبردی برای همکاری‌های کلان امنیتی و اقتصادی اعضا بگستراند؛ اما همچنان نتوانسته است موفقیتی در این زمینه به دست آورد.


4ـ هشدار صندوق بین‌المللی پول به چین
کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول ضمن تقدیر از بسته‌های محرک اقتصادی چین، نسبت به آنچه شکل‌گیری بدهی‌های کلان ناشی از ارائه وام‌های راه ابریشم جدید به کشورهای مختلف است، هشدار داد. وی وضعیت اقتصادی جهان را به شدت مبهم توصیف کرد و گفت: سیاست‌های مالی کشورها و برگزیت، صدها میلیارد دلار تعرفه، جنگ تجاری چین و آمریکا و کاهش تولید از جمله مشکلات بزرگ امروز جهان است. درباره بدهی‌ها نیز مشخصاً آماری در دست نیست و معلوم نیست چین چقدر وام به کشورهای دیگر داده است؛ اما مدرسه بین‌المللی هاپکینز در گزارشی آورده است چین بین سال‌های 2000 تا 2017 میلادی 143 میلیارد دلار وام به کشورهای آفریقایی داده که بیشتر آنها بازپرداخت نشده است.


▼ اخبار کوتاه
اسکاتلندی‌ها که در همه‌پرسی برگزیت بیشترشان به ماندن در اتحادیه اروپا رأی داده بودند، بار دیگر ساز جدایی از انگلیس را به صدا درآوردند و پرچم استقلال‌خواهی برافراشتند. نیکولا استورجن، رهبر حزب ملی اسکاتلند در نشست ویژه این حزب در ادینبورو مرکز اسکاتلند، نظام پارلمانی بریتانیا را در هم شکسته توصیف کرد و گفت: خواست مردم راه آینده را ترسیم خواهد کرد و لندن هم نمی‌تواند مانع آن شود.
شیخ‌نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: عربستان سعودی «خانه اسکناس» طرح‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی است. وی افزود: عربستان بهای جرایم خود را از جیب فقیران، مستضعفان و ملت خود می‌پردازد و حاکمان آن، این کشور را به کشور شر تبدیل کرده‌اند؛ چرا که پشت همه بحران‌ها و مشکلات موجود در منطقه اموال و ابزارهای عربستان است که در رکاب آمریکایی و صهیونیستی حرکت می‌کنند.
در حالی که اینستکس، ضعیف‌ترین و حداقلی‌ترین سازوکار برای تسویه و انجام تبادلات تجاری است، به تازگی برخی مقامات وزارت امور خارجه اعلام کرده‌اند، قرار است این سازوکار تنها برای کشورهای شریک تجاری ایران راه‌اندازی شود. نکته مهم این است که اینستکس قرار نیست حوزه‌ تبادلات تجاری تحریمی را پوشش بدهد و در ابتدا قرار است تنها تبادلات مربوط به غذا و دارو را تسهیل کند.
نشریه «فارین پالیسی» درباره تحریم‌های ضدنفتی آمریکا و فشار بر کشورهای خریدار نفت ایران نوشت: فشار تحریمی جدید آمریکا می‌تواند پیامدهای نامطلوبی برای بازار نفت داشته باشد و نتیجه‌ای معکوس به ‌بار بیاورد و متحدان و رقبای آمریکا را به دورشدن از نظام مالی جهانی تحت سیطره آمریکا ترغیب کند.
سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: متأسفانه نتیجه سیاست‌های ارزی نشان می‌دهد، این سیاست‌ها نه تنها سبب افزایش صادرات کشور نشده؛ بلکه موجب ورود صادرکنندگان بی‌شناسنامه به عرصه تجارت هم شده است. این افراد که تا پیش از این سابقه صادراتی نداشته‌اند، پنج میلیارد دلار صادرات انجام داده‌اند.
فریدون برکشلی، مدیر گروه مطالعات انرژی وین با اشاره به لغو معافیت‌های نفتی ایران، گفت: چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و حتی ترکیه، متوجه منافع بلندمدت خود هستند و آینده سیاست‌های توسعه پایدار خود را به طور کامل با اهداف سیاسی و استراتژیک آمریکا جمع نمی‌بندند.

 

ترنم زندگی
*اگر کودک خجالتی دارید، با این روش کودک را اجتماعی کنید؛ یک میکروفن خیالی جلوی
فرزندتان بگیرید و با او مصاحبه کنید*

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات