صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۱۴۶۳۱

صفر، برای نفت ایران یا احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات

جمهوری اسلامی ایران در آغاز گام دوم خود در شرایط بسیار خاص و خطرناک قرار دارد. دشمن در چهار دهه اخیر در تمامی جنگ ها اعم از نظامی، سیاسی و فرهنگی علیه ایران ناکام ماند و امروزه با تمام توان درصدد صف آرایی در جهت جنگ تمام عیار اقتصادی است.
در بررسی جنگ اقتصادی توجه به دو نکته ضروری است از یک طرف همزمانی جنگ با ناکارآمدترین دولت تاریخ جمهوری اسلامی که موجب وارد آمدن فشار اقتصادی زیادی بر ملت شده است و این امر مستلزم رفع ناکارامدی ها گذشته و برنامه ریزی برای آینده است. از طرف دیگر جنگ اقتصادی آخرین تیر رها شده دشمن است که پشت سر گذاشتن آن می تواند مقدمه دستیابی جمهوری اسلامی به اهداف خود در برنامه گام دوم انقلاب باشد.
نکته مهم و کلیدی موفقیت جمهوری اسلامی در  جنگ چهل ساله را می توان در تفسیر آیه ۵۱ سوره غافر یافت.  خداوند می فرماید:  «انا لننصر رسلنا و الذین آمنوا فی الحیاة الدنیا و یوم یقوم الاشهاد.» به یقین ما فرستادگان خود و كسانى را كه ایمان آورده‌اند يارى مى‌دهيم، در زندگانى دنيا و در روزى كه گواهان به پا مى‌خيزند.»
در چهل سال گذشته همواره دست نصرت الهی حامی و نگهبان جمهوری اسلامی بود. بهترین تفسیر آیه فوق در دنیای امروز، وضعیت جهانی بازار نفت می تواند باشد. زیرا امروزه برنامه آمریکا برای لغو معافیت نفتی با هدف به صفر رساندن صادرات نفت  ایران با چالش های زیاد جهانی روبرو شده است:
1-    اوج گیری درگیری سیاسی در ونزوئلا و حرکت به سمت درگیری نظامی.
2-    موضع نامشخص عربستان سعودی: سعودی‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ دارنده ظرفیت مازاد تولید در اوپک از یکسو به دولت ترامپ قول افزایش تولید برای پوشش جای خالی نفت ایران را داده‌اند و از سوی دیگر تداوم توافق کاهش تولید از سوی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک را ممکن می‌دانند.
3-     وضعیت آشفته کشور لیبی و اعلام جنگ خلیفه حفتر ضد طرابلس
4-    اعلام وضعیت فوق‌العاده برای صادرات نفت خام در نیجریه به علت ناآرامی در منطقه نفت‌خیز دلتا.
اتفاقات فوق در کشورهای صادر کننده نفت موجب شد تا نفت به بالاترین قیمت خود در شش ماه گذشته برسد. لذا اگر آمریکا بخواهد بر موضوع به صفر رساندن نفت ایران تاکید کند افزایش قیمت نفت نه تنها منجر به نارضایتی دیگر کشورها بلکه بر اقتصاد آمریکا نیز تاثیر خواهد گذاشت.
 ترامپ برای پایین آوردن قیمت بنزین به نفت زیر ۷۰ دلار نیازمند است. درحالی که قیمت بنزین در آمریکا از ابتدای امسال رشد ۲۶ درصدی داشته و تداوم افزایش قیمت می‌تواند باعث نارضایتی مردم آمریکا و ریزش آرای ترامپ در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری شود. 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات