صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۴۵۹۹

از رد مذاکره با ترامپ تا هشدار به کاخ سفید

1ـ هشدار درباره پاسخ ایران به تحریم‌های کاخ سفید

«ریچارد هس»، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا و رئیس اندیشکده «شورای روابط خارجی» در مصاحبه‌ای تصریح کرد، تحریم نمی‌تواند ایران را به عقب‌نشینی وادار کند. وی گفت: «تحریم‌ها می‌توانند برای شما برخی کارها انجام دهند، ولی به ندرت راه حل هستند. آنها به ندرت می‌توانند چالش‌های بزرگ را حل کنند.» وی اضافه کرد: «ما نمی‌توانیم کاری کنیم که ایران به طرز معنادار از کارهایی که در سوریه و یمن می‌کند عقب‌‌نشینی کند. ما توانایی کمتری هم برای تغییر دادن حکومت از طریق تحریم‌ها خواهیم داشت.» به ادعای او مسئله‌ای که نباید فراموش کرد این است که ایران شاید به روش‌های تهاجمی نیز رو بیاورد، چرا ما فکر می‌کنیم آنها از راه‌های مختلف اعم از ابزارهای سایبری یا روش‌های فیزیکی فشار اعمال نخواهند کرد؟ ریچارد هس در ادامه خطاب به مجری بلومبرگ اضافه کرد: «آنها اگر اقتصادشان آسیب ببیند و تهدید شود، بیکار نخواهند نشست.»

2ـ مذاکره در شرایط فعلی، مصداق تسلیم است

سرلشکر سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: «دشمن می‌خواهد با فشارهای اقتصادی ما را به میز مذاکره بکشاند که این مذاکره مصداق تسلیم است؛ اما مردم ما هوشیار و هوشمندند و معتقدند مذاکره در شرایط کنونی با دشمن، تسلیم شدن محض است و قطعاً تن به این ذلت نمی‌دهیم.» سردار سلیمانی با اشاره به راهبرد اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: «دشمن با گزینه‌های اقتصادی درصدد تحمیل فشارها به ملت ماست؛ اما امروز تمام کارشناسان اقتصادی می‌گویند بیانیه رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی، از ابتدای انقلاب باید عملیاتی و اجرایی می‌شد؛ چرا که راهکار برون‌رفت از چنین شرایطی توسل بر اقتصاد مقاومتی است و اگر با تلاش و همت و توجه محض به منویات فرماندهی معزز کل قوا، دست در دست هم دهیم، به ویژه در حوزه اقتصادی، به طور قطع بار دیگر می‌توانیم دشمن را مأیوس و تسلیم کنیم.»

3ـ اصلاح قوانین سبب رونق تولید می‌شود

به پیش‌بینی کارشناسان و صاحب‌نظران، درصورت اجرای دقیق پیام سال مبنی بر رونق اقتصادی، بسیاری از مشکلات موجود کشور مرتفع می‌شود. کارشناسان معتقدند که دولت باید برای اصلاح برخی قوانین بازدارنده اعم از بیمه، مالیات، محیط زیست و... زمینه‌ساز فعالیت و تحرک تولیدکنندگان باشد. تولیدکنندگان همواره از فشارهای دولت در مسیر تولید گلایه‌مند هستند. به گفته این گروه از کارشناسان، مجلس شورای اسلامی باید با اصلاح و بازنگری برخی قوانین، مشکلات فراروی تولید در کشور را از میان بردارد و دولت نیز دلال‌گری خود را متوقف کند. کارشناسان معتقدند دولت اگر بخواهد تولید را رونق دهد، حداقل باید در زمینه اصلاح سیاست‌ها، تدوین سیاست‌های حمایتی در قالب تسهیلات و... و رفع موانع، اقدامات مؤثری انجام دهد.

4ـ اشتباه راهبردی دولت در برجام

صادق خرازی با بیان اینکه برجام یک واقعیت است و ما وارث فعل و انفعالاتی در جهان پیرامون‌مان بودیم، خاطرنشان کرد: «ما در برخی جاها یک غلوهایی کردیم و این باعث یک سری درگیری برای ما شده است. دقیقاً همان زمانی تلقی و تصورشان بر این بود که همه چیز به برجام وصل است و آب خوردن مردم را به برجام وصل کردند و این به نظر من یک اشتباه راهبردی است. در حالی که ما نباید این کار را می‌کردیم. ما در حقیقت باید با صلابت و قدرتمندانه روی مواضع انقلابی خودمان پافشاری می‌کردیم. اینجا در مذاکرات برجام جایگاه مردم کجا قرار داشت؟ باید با مردم صادقانه صحبت کنیم و به مردم بگوییم در این زمینه‌ها اشتباه کردیم و اگر اشتباه نمی‌کردیم امروز خیلی دستاوردهای زیادی هم نداشتیم. مردم ما نمی‌خواهند ما را محاکمه کنند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات