صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۱۴۸۸۶

از مقابله با تحریم تا انتقاد از اروپا

1ـ موشک‌های ایران قابل مذاکره نیست
«سیدکمال خرازی» با انتقاد از تعلل اروپا در اجرای تعهدات برجامی خود، اظهار داشت: تصمیم تهران در چارچوب حقی است که برجام برای ایران قائل شده و اروپا می‌تواند با اجرای تعهدات خود، از جمله اجرای سریع اینستکس، اراده خود را نسبت به حفظ برجام نشان دهد. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: ترامپ نشان داد نه‌ تنها برای امضای دولت قبلی آمریکا احترامی قائل نیست؛ بلکه ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و دیگر تعهدات بین‌المللی است. خرازی در پاسخ به پرسشی درباره مذاکره در زمینه موشک‌های بالستیک ایران اظهار داشت: موشک‌های تولیدی ایران سلاحی دفاعی و استراتژیک است که جنبه بازدارندگی در برابر تهدیدات موجود در منطقه دارد و طبیعی است که جای مذاکره نداشته باشد، همان‌طور که فرانسه حاضر نیست درباره سلاح‌های استراتژیک خود با کسی مذاکره کند. وی افزود: در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هیچ منعی برای تولید و آزمایش موشک‌هایی که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده باشد، وجود ندارد.


2ـ ابداع راهکار‌های خلاقانه‌ برای مقابله با تحریم فلزات
یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، ترامپ با صدور یک فرمان اجرایی، بخش فولاد و فلزات معدنی ایران را مشمول مقررات مربوط به تحریم‌ها قرار داد. «قدیر قیافه» عضو هیئت‌مدیره انجمن سنگ آهن درباره راه‌های مقابله با این تحریم‌ها گفت: هموطنان ما که در زمینه صادرات فولاد و سایر فلزات فعالیت دارند، حتماً راهکار‌های نوآورانه و خلاقانه‌ای برای مقابله با این تحریم‌های آمریکا خواهند داشت؛ اما نباید این راهکار‌ها را آشکار کنیم. رئیس‌جمهور آمریکا همزمان با دستور تحریم‌های فلزی، هدف آن را کاهش درآمد خارجی ایران از محل صادرات فلزات اعلام کرد. گزارش‌های گمرک نشان می‌دهد، ارزش صادرات چدن، آهن و فولاد ۳ میلیارد و ۸۹۷ میلیون دلار و ارزش صادرات مس و مصنوعات از مس ۶۹۹ میلیون دلار بوده، همچنین ارزش صادرات سنگ فلز، جوش و خاکستر یک میلیارد و ۱۳۸ میلیون دلار بوده است. در مجموع ارزش صادرات فلزات در سال گذشته ۵ میلیارد و ۷۳۴ میلیون دلار بوده که 13 درصد صادرات غیرنفتی ایران را شامل می‌شود.»


3ـ ریشه بسیاری از مشکلات نگاه به غرب است
«حجت‌الاسلام سلیمی» نماینده مردم محلات در مجلس با اشاره به حضور برخی مدیران دولتی در افطاری سفارت انگلیس در تهران گفت: روزگاری مردم در ایام افطار می‌کوشیدند از لقمه حلال فردی پارسا،‌ عالم، اهل دل و عارف استفاده کنند، اما متأسفانه روزگار گویا برای برخی مدیران دولتی تغییر پیدا کرده و معاون وزیر، مدیرکل و برخی دیگر از دولتی‌ها بر سفره روباه پیر می‌نشینند! حجت‌الاسلام سلیمی با اشاره به اعتراضش در این باره به مدیرکل پارلمانی وزارت خارجه گفت: وی در پاسخ به این اعتراضم گفت سال‌های قبل هم چنین سفره‌های افطاری برپا بوده؛ اما قضیه امسال لو رفته است. براساس این اعتراف متوجه شدم ریشه بسیاری از مشکلات اینجاست؛ زیرا موضوعات مهم کشور به دست چنین افرادی که نگاه‌شان به نگاه غرب گره خورده، سپرده شده است.


4ـ دولت بازار را رها کرده است!
روزنامه «جهان صنعت» در یادداشتی با عنوان «دولت بازار را رها کرده است» نوشت: «اختلاف قیمت کالاهای همگن در فروشگاه‌های مختلف و حتی افزایش قیمت غیرمنطقی آنها به بهانه نوسانات بازار ارز هیچ توجیهی ندارد و ظاهراً دولت به کلی بازار را رها کرده است... دولت باید با بسیج سازمان‌های نظارتی خود و اعمال قاطعانه‌ترین و سخت‌ترین جریمه‌ها فضا را برای فعالیت آنها ناامن کند و هیچ‌گونه مماشاتی بالاخص در شرایط کنونی که بیشترین فشار گرانی بر گرده قشرهای پایین جامعه وارد می‌شود، در مقابل متخلفان از خود نشان ندهد؛ چراکه قانون برای همین امر و اداره کشور تدوین شده است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات