صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۱۵۷۷۰

گزیده تحلیل های رسانه ها

-حرف از اقتصاد نزنید - حمله به وحدت ملی -آقای ظریف دست مریزاد! -تحریم بیشتر نتیجه مذاکره با آمریکا -خودروهای ناقص را تکمیل و عرضه می‌کنیم

حرف از اقتصاد نزنید
ابتکار:
طی چند دهه گذشته به بهانه حضور در «مقطع حساس کنونی» از تصمیم‌های ریشه‏دار در و تحول در اقتصاد سر باز زده شده است. هر‏ از ‏چند‏گاهی هم که فرصتی برای این کار بوده یا سرمست از ثبات نسبی شرایط بوده‌ایم و یا پول نفت با قیمت بالا دست‌ها را برای ادامه بی‌تدبیری‌ها باز گذاشته است. اما به واقع اقتصاد کشور نیازمند تغییرات اساسی است. به صراحت باید گفت که صرف‏نظر از شرایط بین‏المللی و سایر عوامل موثر در اقتصاد که باید در جای خود تدبیر شود، اقتصاد نیازمند قرار‏گرفتن در یک گفتمان واحد علمی و نظری مشخص است. نمی‌توان با سردرگمی هر بخش از اقتصاد ساز خود را بزند. اگر قرار باشد دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مقطعی، سیاست دخالت دولت را افزایش دهد و از آن طرف شعار حرکت به سمت اقتصاد آزاد را بدهیم، همچنان با یک اقتصاد سرطانی دست‏و‏پنجه نرم خواهیم کرد. وابستگی به نفت به یک باره اتفاق نمی‏افتد، اما برنامه‌ریزی برای آن مستلزم تقویت بخش خصوصی واقعی است.
اینجا تنها بحث دولت نیست، نهادهای درگیر با اقتصاد نیز گوی رقابت را از بخش خصوصی می‏ربایند و گاه اقتصاد تحت تاثیر فشارهای سیاسی اداره می‌شود. اگر شفافیت قرار باشد به کمک اقتصاد بیاید، باید از سطح گروکشی‌های سیاسی به همه ساختارهای سیاسی و اقتصادی کشور تعمیم پیدا کند. در این صوررت است که می‌توان برای اقتصاد کشور چشم‌انداز ترسیم کرد. گاه از زبان برخی مسئولان شنیده می‌شود که اقتصاددانان تنها در تئوری قدرتمند هستند و تئوری‌هایشان در عمل ابتر است. در‏هر‏حال باید مناسبات اقتصادی را در قامت یک گفتمان خدشه‏ناپذیر و مقدم بر همه امور پذیرفت و در این بین هر عنصر مزاحم بر سر راه را از میان برداشت. تبعات جراحی اقتصادی را نه مردم که ابتدا باید تمام مسئولان در هر سطحی بپردازند که لازمه آن اقتدار در تصمیم‌های مهم است. سختی ماجرا شبیه به آن است که حاکمی بخواهد دستور بر کاهش اختیارات خود بدهد، همان‌گونه که دولت باید بر کاهش دخالت خود در اقتصاد حکم کند. حکمی که هر چند دیر اما باید صورت پذیرد.
حمله به وحدت ملی
صبح نو:
در 50 روز گذشته و با صدور ضرب‌الاجلی از سوی ایران برای تعیین تکلیف اروپا به منظور برآورده‌کردن مطالبات برجامی، موجی از نامه‌نگاری‌ها و یادداشت‌نویسی‌های عجیب از سوی بخش تندروی جریان اصلاح‌طلب، در حوزه فراملی به‌وجود آمده که در نوع خود بی‌سابقه است؛ آن‌ها برای سازمان ملل، دولت آمریکا، روزنامه‌های آمریکایی و... محتواهایی تولید کرده‌اند که در زمینه خود مبتنی بر به‌هم‌ریختگی شدید اوضاع اقتصادی کشور، تمایل عمومی به انجام مذاکرات با آمریکا و نشا‌ن‌دادن چهره‌ای صلح‌طلب از جریان خویش هستند؛ با چشمداشتی به انتخابات اسفند و نشان‌دادن چراغ سبز برای مداخله و حمایت خارجی‌ها. این‌ها در شرایطی است که جنگ‌طلب‌ترین لایه سیاسی ایران از ابتدای دهه 60 تا نیمه دهه 70، عناصر و احزاب همین جریان سیاسی بودند و نام‌های مهمی نظیر بهزاد نبوی، علی‌اکبر محتشمی‌پور، حزب سازمان مجاهدین انقلاب، حزب مجمع روحانیون مبارز و... از جمله آن‌هاست؛ حالا این چهره‌ها، در حال بازنمایی خود به‌عنوان عناصری صالح و مخالف نزاع نظامی‌اند. از این طنز تاریخی که بگذریم، ضربه مهم‌تر این پیغام‌رسانی‌ها به اجنبی‌ها که با هماهنگی و هم‌گرایی چهره‌های ضدانقلاب صورت می‌گیرد، ضربه به انسجام و وحدت ملی است که در تصمیمات اخیر کشور ایجاد شده و دادن این پیام به غرب که شکاف‌های مهم در داخل وجود دارد و به مواضع رسمی اعتنایی نکنید؛ این میزان از وابستگی یا برآمده از تحلیل‌های مغشوش و نادرست است یا افکار و رفتارهای خیانت‌بار. افشای چهره چنین جریاناتی بر عهده رسانه‌هاست، اما این فعالیت‌ها، باری از مسوولیت مراجع امنیتی و حافظ منافع ملی در این‌باره کم نمی‌کند.
آقای ظریف دست مریزاد!
کیهان:
شاید آقای ظریف با خواندن این وجیزه ابرو به گلایه درهم بکشد ولی آنچه جناب ایشان در مصاحبه اخیر با CNN گفته است بی‌آنکه بخواهند نه فقط در تراز وزیر خارجه کشورمان نبوده است بلکه وهن نظام اسلامی و مردم پاکباخته و شهید داده این مرز و بوم نیز هست. از این روی گفتنی‌ها در این‌باره، نباید و نمی‌تواند ناگفته بماند.
آقای ظریف در مصاحبه با CNN گفته است «آمریکا توانایی نابود کردن ایران را ندارد، مگر اینکه از سلاح‌های ممنوعه استفاده کند»! مفهوم بی‌کم و کاست و خالی از ابهام سخن وزیر محترم امور خارجه کشورمان این است که اولاً؛ برخلاف آنچه حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب می‌گویند و مردم ایران طی چهل سال گذشته با حضور حماسی و مثال‌زدنی خود در روزهای حادثه به اثبات رسانده‌اند، ایران اسلامی نابود شدنی است! و ثانیاً؛ این آمریکاست که توان نابود کردن ایران را دارد! ولی به قول ایشان شرط نابودی ایران اسلامی آن است که آمریکا برای مقابله با ایران از سلاح‌های ممنوعه استفاده کند! و ثالثاً؛ بر پایبندی آمریکا به مبانی اخلاقی و اصول انسانی اصرار می‌ورزد! و این گزاره را تبلیغ می‌کند که اگر آمریکا به اصول اخلاقی و مبانی انسانی پایبند نبود تا‌کنون با استفاده از سلاح هسته‌ای ایران را نابود کرده بود!
حالا کلاه خود را قاضی کنید و به قضاوت بنشینید که آیا اظهار‌نظر آقای ظریف، غیر از دعوت علنی از آمریکا برای نابود کردن ایران، می‌تواند معنا و مفهوم دیگری داشته باشد؟! آمریکا بارها اعلام کرده است که براندازی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک هدف استراتژیک در دستور کار خود دارد و تاکید می‌کند که این خط استراتژیک با تغییر دولت‌ها در آمریکا تغییر نمی‌کند و تا‌کنون برای رسیدن به این هدف استراتژیک خود هیچ فرصتی را از دست نداده و از ارتکاب هیچ جنایتی رویگردان نبوده است.
وزیر جنگ وقت آمریکا (ژنرال استیسون) و رئیس‌ وقت ستاد ارتش آمریکا (ژنرال لی هی) و مشاور وقت وزیر جنگ آمریکا (جک مدیگان) در کتاب‌های خاطرات خود، تصریح می‌کنند که بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی بعد از پایان جنگ جهانی دوم (خودکشی هیتلر، اعدام موسولینی و آمادگی اعلام شده ژاپن برای تسلیم) و تنها برای آزمایش ضریب تلفات انسانی بمب‌های اتمی صورت گرفته بود؟! مگر آمریکا در جنگ افغانستان و در غارهای تارا بورا از بمب اتمی با اورانیوم ضعیف شده استفاده نکرد؟ و مگر همان بمب‌های اتمی را در عراق به کار نگرفت؟! مگر آمریکا در عراق، فلسطین، یمن، سوریه و... از هیچ جنایتی رویگردان است؟! اگر جناب ظریف از این واقعیت‌ها با‌خبر است که باید گفت اظهارات ایشان غیر از دعوت از آمریکا برای حمله نظامی به ایران- بخوانید خودکشی آمریکا و متحدانش- مفهوم دیگری ندارد! و چنانچه از هویت وحشی آمریکا بی‌خبر است که با عرض پوزش، این ‌اندازه از بی‌خبری بایسته وزیر امور خارجه ایران نیست!
اظهارات آقای ظریف مخصوصا در شرایط کنونی که غرب آسیا به ویترین شکست‌های پی‌در‌پی آمریکا و متحدانش تبدیل شده و مقامات و صاحب‌نظران آمریکایی بی‌وقفه و با صراحت به ناتوانی آمریکا در مقابله با ایران اسلامی اعتراف می‌کنند و به ویژه بعد از ضرب شست مقتدرانه ایران در انهدام پیشرفته‌ترین پهپاد جاسوسی آمریکا و... تعجب‌آور و صد البته تاسف‌بار‌تر نیز هست. تردیدی نیست که جناب ظریف از مفهوم و معنای واقعی اظهارات خود بی‌خبر بوده و این سخنان نسنجیده را به خطا بر زبان آورده‌اند و از این روی، انتظار آن است که بی‌درنگ برای اصلاح آن دست به کار شوند.
تحریم بیشتر نتیجه مذاکره با آمریکا
سیاست روز:
«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که تاکنون ۲ دیدار شکست‌خورده داشته‌اند، در منطقه غیرنظامی شده دو کره با یکدیگر دیدار کردند در حالی که ترامپ همچنان با تاکید بر تحریم‌ها بی تعهدی آمریکا را دوباره به نمایش گذاشت .رهبران آمریکا و کره شمالی برای سومین بار و این دفعه در منطقه غیرنظامی در مرز دو کره با یکدیگر دیدار کردند. ترامپ با عبور از خط مرزی کره جنوبی به کره شمالی، به اولین رئیس جمهور تاریخ آمریکا تبدیل شد که وارد خاک کره شمالی می‌شود. این دیدار در شرایطی صورت می‌پذیرد، که دو دیدار قبلی ترامپ با رهبر کره شمالی به‌جهت زیاده‌خواهی‌های رئیس‌جمهور آمریکا بی‌نتیجه پایان یافته بود. «ایوانکا ترامپ» دختر و مشاور ترامپ و «جرد کوشنر» داماد ترامپ و مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا نیز او را در این دیدار همراهی می‌کردند.
آن‌ها در حالی صبح یک‌شنبه به‌وسیله یک فروند بالگرد وارد منطقه شدند که پیش‌تر «رونالد ریگان»، «جرج دبلیو بوش» و «باراک اوباما» رؤسای جمهور پیشین آمریکا با تدابیر شدید امنیتی از آن دیدار کرده بودند.
بنابر تصاویر دریافتی زنده از رسانه های خبری، دونالد ترامپ با گام برداشتن به سوی خاک کره‌شمالی با کیم جونگ اون دست داد و خوش و بش کرد و سپس به همراه کیم از خط مرزی نمادین میان دو کشور عبور کرد. ترامپ اولین رئیس جمهور آمریکا است که وارد خاک کره شمالی شده است. ترامپ پس از دست دادن با کیم و گام برداشتن دو رهبر به سمت خاک کره‌شمالی به خبرنگاران گفت: «می‌خواهم بگویم این افتخاری است که نصیب من شد. عبور از این خط افتخار بزرگی است، پیشرفت بزرگی است، دوستی بزرگی ایجاد شده است..»
ترامپ از کیم برای حضور یافتن در این ملاقات تشکر کرد و گفت: «ما از روز اولی که ملاقات کردیم از یکدیگر خوشمان آمد و این بسیار مهم است». هنگامی که خبرنگاری از رهبر کره‌شمالی پرسید چه زمانی به آمریکا سفر می‌کند ترامپ پاسخ داد: «همین حالا از او دعوت می‌کنم.» کیم جونگ اون رهبر کره شمالی نیز گفت: در حال حرکت به سوی پایان دادن به گذشته تاسف‌بار بین دو کره هستیم. در ادامه کیم از ترامپ خواست تا از روابط خوب بین آن‌دو برای ایجاد خبرهای بهتر استفاده کند.
کیم گفت: «باور دارم دیدار ما در این محل که نمادی از تفرق و گذشته‌ای خصمانه است، به جهان نشان می‌دهد که ما زمان حالی جدید ساخته‌ایم و دیداری مثبت و روبه جلو خواهیم داشت». وی افزود: «دوستی عالی بین من و رئیس‌جمهور ترامپ وجود دارد. فکر نمی‌کنم اگر چنین دوستی بزرگی بین ما نبود چنین روزی چنینی دیداری را می‌توانستیم ترتیب دهیم. مایل هستم از این پیوند قوی برای ساختن خبرهای خوب بیشتری که هیچکس انتظارش را ندارد استفاده کنم». ترامپ گفت: «اگر او (کیم) به این دیدار نمی‌آمد رسانه‌های چهره بدی از من می‌ساختند» وی افزود : «به‌خاطر خواهش از من برای عبور از خط مرز متشکرم. نمی‌دانستم قرار است چنین خواهشی از من کنید. فکر کردم شاید چنین کاری کنید اما برای انجام آن در صورت درخواست شما آماده بودم». ترامپ افزود: همان‌طور که آقای کیم گفت این لحظه‌ای تاریخی بود. ما روابط بسیار خوبی ایجاد کردیم، قبل از آنکه من رئیس‌جمهور شوم شرایط برای کره جنوبی، کره شمالی، ژاپن و همه جهان بسیار خطرناک بود. از بودن در کنار کیم لذت می‌برم و متشکرم. خبر دیگر آنکه سخنگوی کاخ سفید ظاهراً در درگیری جزئی با نیروهای امنیتی کره شمالی در حین هجوم خبرنگاران به سمت اتاق دیدار رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی در منطقه غیرنظامی کره، کمی زخمی شد.
خودروهای ناقص را تکمیل و عرضه می‌کنیم
وطن امروز:
قیمت خودروهای داخلی طی 6 ماه گذشته رشد قابل توجه 50 درصدی داشته است. در کنار این رشد قیمت، تولید خودرو هم نسبت به سال گذشته کاهش داشته است که اغلب کارشناسان این کاهش تولید را دلیل گرانی خودرو می‌دانند. اخیرا خبری توسط خودروسازان مبنی بر خاک خوردن 16 هزار خودرو به دلیل نرسیدن قطعه منتشر شد که دلیل آن نرسیدن قطعات اعلام شده است. قطعه‌سازان در شرایط کنونی بر این باورند که فروش قطعات آنها با قیمت قبل از گرانی امکان‌پذیر نیست. با در نظر گرفتن این نظریه که نرسیدن قطعه باعث گرانی خودرو شده، دیروز وزارت صنعت جلسه‌ای با قطعه‌سازان داشت که قول مساعدت‌هایی به آنها داده شده است.
دبیر انجمن قطعه‌سازان در پاسخ به این ادعا که شما سال گذشته نامه‌ای به رئیس‌جمهور مبنی بر 50 میلیونی شدن پراید نوشتید و این موضوع اتفاق افتاد، شاید خودتان پشت صحنه ماجرا بودید؟ گفت: ما این موج‌های گرانی را دیدیم و تذکر دادیم. متاسفانه با سیاست‌هایی که امروز اتخاذ شده این موضوع ادامه هم دارد؛ بدترین آنها عدم تعامل بانک مرکزی است که باید تسهیلاتی پرداخت می‌شد که این موضوع رخ نداده است. وی در پایان اظهار داشت: تولید‌کننده اصلی مواد اولیه مصرفی در خودرو دولتی‌ها هستند و اگر روند گرانی‌ها مواد اولیه ادامه داشته باشد باز هم باید شاهد گران‌تر شدن خودرو باشیم.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات