صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۱۶۲۴۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 6 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): یک راه مقابله با توطئه از بین بردن هویت فلسطینی، این است که مردم فلسطین، احساس پیشرفت کنند. در سال‌های نه چندان دور، فلسطینی‌ها با سنگ مبارزه می‌کردند، اما امروز به‌جای سنگ، مجهز به موشک‌های نقطه‌زن هستند و این، یعنی احساس پیشرفت.(1398/4/31)

نشریه اخبار و تحلیل ‌word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

کمی تغییر

برخی از روان‌شناسان، زیست انسان در خاطرات گذشته را اگر سبب شود قدرت خاطره‌سازی جدید آدم‌ها کاهش یابد یا به صفر برسد، تجویز و توصیه نمی‌کنند؛ اما می‌شود از درس‌ها و عظمت‌هایی که امروز برای ما خاطره شده‌اند، در عبور از کانال زمان برای ساختن امروزمان که خاطرات فردا هستند بهره گرفت و این، میراث انسان‌ها و سازنده تمدن‌هاست. دیروز 5 مرداد سالروز چهل سالگی برگزاری نماز جمعه در تهران و به تبع آن ایران پساانقلاب اسلامی عزیز بود. وقتی خاطرات نمازهای جمعه دهه 60 را مرور می‌کنید و شور و شعوربخشی توأمان خطبه‌های انقلابی خطیبان آن موقع را برای نسل جدید تعریف می‌کنید، به وضوح، تلفیقی از غبطه، حسرت و البته آرزوی تکرار آن شکوه و استقبال‌های کم‌نظیر از سوی جوانان مؤمن امروز را در نگاه‌های آنها می‌یابید. بله شاید گفته شود موقعیت و شرایط تغییر کرده، رسانه‌ها و ابزارهای اطلاع‌رسانی رشد چشمگیری داشته، سرگرمی‌ها و صنایع سرگرم‌ساز زیاد شده‌اند؛ اما هنوز می‌توان نمازجمعه پر شور داشت، منوط به چند شرط که مهم‌ترین آنها عبارتند از: نگاه متفاوت به نمازجمعه و روزآمد کردن ظرفیت‌های فرهنگی، سیاسی و به ویژه اقتصادی و اجتماعی نهفته در آن، پربار بودن خطبه‌ها و توانمند و جوان بودن خطیبان، گره‌گشایی ستادهای نمازجمعه از مشکلات مردم و به ویژه جوانان و میدان دادن به خلاقیت‌های جوانانه.
رویکرد جوانگرایی در مدیریت‌ها و خلاقیت‌ها محور اساسی بیانیه گام دوم انقلاب است. اگر می‌خواهیم بخش عمده مخاطبان امروز نمازجمعه‌ها، جوانان باشند، باید یادمان باشد که آنها به مدد پیشرفت‌ها و جهش ضریب رشد ذهنی، افرادی هوشمند و توانمند در دسترسی به انبوهی از اطلاعات و تحلیل‌ها هستند. پس چه چیزی آنها را جذب نمازجمعه‌ای بکند که نه کمکی به انباشت علمی‌شان می‌کند و نه راهی نارفته برای حل مشکلات انبوه‌شان ترسیم می‌شود؟! اما اگر خطبه‌ای پر بار از حیث دانشی و تحلیلی تنظیم و با کاریزمایی از جوانی، شیک‌پوشی، برجستگی رفتاری، واقعی بودن پیام‌ها و حرکات اخلاقی و زبدگی علمی از سوی خطیب و امام جمعه محترم ارائه شود؛ به گونه‌ای که جوان امروز آنچه را که از تحلیل و ترسیم و تفسیر قشنگ از سبک زندگی در نماز جمعه نصیبش می‌شود، در جای دیگر نیابد، حتماً به میقاتگاه نماز آدینه رهسپار می‌شود. ما به این حضور نیاز داریم؛ چرا که نيروي جواني برآمده از سه مؤلفه انرژي، اميد و ابتكار است که مي‌تواند آن را به موتور محرکه برای ساختن فردای جامعه مبدل کند.

▼ گزارش روز

گندم از گندم بروید، جو ز جو

«مردم با فقر اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اما دغدغه‌های جناحی و توجه به مسائل دیگر سبب شده مشکلات مردم شنیده نشود یعنی خود ما هم از شرایط سخت زندگی مردم آن طور که باید و شاید مطلع نیستیم.» شاید باورپذیر نباشد، اما این جملات متعلق به یک نماینده مجلس است! «پروانه سلحشوری»!
جملاتی که یک‌بار دیگر تداعی‌گر مسئله اپوزیسیون‌نمایی و قرار گرفتن مسئولان کشور در جایگاه منتقد است! در حالی که با نزدیک شدن به روزهای پایان مجلس دهم باید شاهد مصاحبه نمایندگان برای توضیح طرح‌ها و تصمیم‌سازی‌‌های‌شان در مسیر حل مشکلات مردم باشیم، شاهد آن هستیم که خانم سلحشوری، به ‌جای قرار گرفتن در مقام پاسخگویی ژست طلبکاری گرفته است و جالب آنکه پس از چهار سال حضور در مجلس اذعان می‌کند ما از حال مردم با خبر نیستیم!
پرسش اینجاست که چرا با خبر نیستند؟ مگر نماینده مجلس کاری به جز شنیدن صدای مردم و تلاش برای حل مشکلات مردم از راه قانون‌گذاری و نظارت بر دولت دارد؟ پرسشی که پاسخش را می‌توان با نگاه به مواضع این عضو فراکسیون امید دریافت. عجیب و البته ناراحت‌کننده است که با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت خواهید دید که پر بازدید‌ترین و شاید مهم‌ترین مواضع این نماینده مجلس درباره «حضور زنان در ورزشگاه»، «رفع حصر سران فتنه»، «مضرات سر کردن چادر!»، «نطق علیه نظارت استصوابی و درخواست برگزاری همه‌پرسی در این باره»، «اعتراض به نیروی انتظامی به خاطر برخورد با هنجارشکنی‌ها»، «حمله به صداوسیما» و... بوده است! پر واضح است که نه تنها خانم سلحشوری، بلکه دیگر نمایندگان و مسئولان در هر مقام و مرتبتی، وقتی به جای شنیدن حرف مردم و به جای پیگیری مشکلات آنها، موضوعاتی خاص را دنبال کنند که عموماً هدفی جز رضایت قشرهایی خاص یا جناح و جریان خاص ندارد، در پایان دوره مسئولیت دستاوردی نداشته و ناچارند سخنانی از این دست بیان کنند! در حقیقت این گفتارها نتیجه بی‌عملی چهار ساله و از دست رفتن فرصت‌های خدمت است.

 

▼ خبر ویژه

دستاوردهای فرمان 10 ماده‌ای درباره حشدالشعبی

گفته شده است فرمان 10 ماده‌ای صادر شده درباره نیروهای حشدالشعبی عراق برگرفته از قانون اساسی و قانون پارلمان عراق است. شش ماه پیش با تلاش‌ فرماندهان حشدالشعبی، عادل عبدالمهدی و سردار سرلشکر سلیمانی، مصوبه‌ای در پارلمان عراق درباره حشدالشعبی به تصویب رسید که آنها زیرمجموعه نهاد رسمی نظامی قرار گیرند. حشدالشعبی هم‌اکنون جزء نیروهای مسلح شده و بخشی از فرماندهی ارتش را به دست می‌گیرد. این به معنای ادغام حشدالشعبی در ارتش نیست؛ بلکه به عنوان یگان مستقل در کنار نیروهای مسلح است؛ مانند سازمان بسیج مستضعفین در کنار سپاه. دولت عراق استقرار حشدالشعبی را پذیرفته و این نیرو تمرکز نسبی یافته است. پس از این اقدام بهانه‌های اخیر آمریکا نیز برای انحلال حشدالشعبی پایان گرفته است. آمریکایی‌ها از چندی قبل درصدد جذب اهل سنت و راه‌اندازی یک حشدالشعبی موازی بوده‌اند که با مصوبه مذکور این سناریوی آمریکایی‌ها هم خنثی شده است. در این شرایط، حشدالشعبی مأموریت‌های جدیدی خواهد داشت و امکان اداره بسیاری از استان‌ها، شهرها و مناطق از سوی آنان وجود دارد. گفتنی است، ارتش عراق در حال بازسازی است و حشدالشعبی به این روند کمک شایانی می‌کند. حشدالشعبی به تدریج در مسائل امنیتی عراق هم ورود پیدا می‌کند و با امکانات ارتش عملیات خواهد کرد.

 

▼ اخبار

1ـ تصویب چهار راهکار دولت برای جبران کسری بودجه

راهکار پیشنهادی دولت برای جبران کسری بودجه امسال در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به تصویب رسید. کل کسری بودجه امسال حدود 150 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده و طبق پیشنهاد دولت، قرار است نیمی از آن با کاهش هزینه‌ها و نیمی دیگر با افزایش منابع تأمین شود. دولت چهار راهکار برای افزایش منابع بودجه امسال مجموعاً به میزان 76 هزار و 500 میلیارد تومان پیشنهاد داده است که عبارتند از: واگذاری و مولدسازی دارایی‌های دولت از سوی وزارت اقتصاد: 10 هزار میلیارد تومان؛ 50 درصد موجودی حساب ذخیره ارزی: 4 هزار و 500 میلیارد تومان، فروش اوراق مالی اسلامی مازاد قانون بودجه 98: 38 هزار میلیارد تومان و برداشت از حساب مخصوص نزد صندوق توسعه ملی: 45 هزار میلیارد تومان. گفتنی است، مجموع ارقام فوق، 97 هزار و 500 میلیارد تومان است؛ ولی سقف مجاز دولت برای فروش اوراق و برداشت از صندوق توسعه ملی (بندهای ج و د)، 62 هزار میلیارد تومان است. بنابراین 21 هزار میلیارد تومان از رقم فوق کسر می‌شود و مجموع ارقام فوق برابر 76 هزار و 500 میلیارد تومان است.

2ـ رژیم صهیونیستی برای آمریکایی‌ها مهم نیست

مطالعات مؤسسه نظرسنجی «گالوپ» مؤید این واقعیت است که محبوبیت رژیم صهیونیستی نزد افکار عمومی رأی‌دهندگان آمریکایی به ویژه دموکرات‌ها با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو است. بر اساس این، در سال ۲۰۰۹ حمایت دموکرات‌ها از این رژیم ۶۰ درصد بود؛ اما این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۴۲ درصد رسیده است. این مرکز مطالعاتی کاهش شدید حمایت از رژیم صهیونیستی در میان مردم آمریکا را یک «خطر راهبردی» توصیف کرده و افزوده است: نشانه‌های زیادی به ویژه در میان اعضای جدیدالورود کنگره آمریکا وجود دارد که اثبات می‌کند این روند در آینده ادامه خواهد داشت و بر این مبنا اکثریت در دست جناح منتقد تل‌آویو قرار خواهد گرفت. «آیلت شاکد» وزیر دادگستری سابق رژیم صهیونیستی در واکنش به نتایج مطالعات انجام شده درباره سیر نزولی کاهش محبوبیت این رژیم در آمریکا گفته است: «وقتی این تحقیقات را مشاهده کردم از شدت نگرانی خوابم نمی‌برد.»

3ـ نباید پاسخ زیاده‌خواهی‌های انگلیس را بدهیم!

«پیرمحمد ملازهی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی در روزنامه «جهان صنعت» نوشت: «نیروهای نظامی، بخش سیاسی و دولت همه باید به یک جمع‌بندی برسند که از طریق مذاکره چگونه می‌شود این مشکل (مسئله نفت‌کش‌ها) را حل کرد، چون انگلیسی‌ها کشتی ایرانی را توقیف کرده و اقدام مقابله به مثلی هم از جانب ایران صورت گرفت... به نظر می‌آید در این زمینه نباید ایران وارد می‌شد. اکنون مشکل به سمت حادشدن و برخورد نظامی می‌رود؛ لذا مصلحت ایران این است که یک راه‌حل سیاسی پیدا کند. روحانی آزادسازی دو کشتی را به عنوان راه‌حل مطرح کرد؛ اما این موضوعی نیست که انگلیس زیربار برود.» گفتنی است، طیف اصلاح‌طلب هرگونه واکنش مقتدرانه به زورگویی نظام سلطه را تنش‌زا و مقدمه جنگ قلمداد می‌کنند. این در حالی است که اتفاقاً همین اقدامات اقتدارآفرین است که سایه جنگ را از کشور دور می‌کند.

4ـ طرحی که به گِل نشسته است!

وبگاه «اویل پرایس» در یادداشتی درباره طرح جدید کاخ سفید برای اسکورت کشتی‌ها و شناورهایی که قصد عبور از خلیج‌فارس را دارند، نوشته است: پس از عقب‌نشینی ترامپ از حمله نظامی به ایران در ماه گذشته (طرح اول یا نقشه A)، طرح دوم یا همان نقشه B آمریکا این بود که طرفین ذی‌نفع را به اسکورت نفت‌کش‌ها در تنگه هرمز متقاعد کند؛ اما طرح دولت ترامپ مبنی بر صف‌آرایی نیروهای دریایی جهان برای حفاظت از خطوط کشتیرانی در خلیج‌فارس به خوبی پیش نمی‌رود. نکته مهم اینکه تاکنون این طرح به گِل نشسته و متحدان نزدیک آمریکا در تلاشند خود را از این اقدام ایالات متحده دور نگه دارند، به ویژه آنکه طرح کلی راهبرد امنیت دریایی اروپا که در روزهای اخیر ارائه شد، اگرچه بازتابی از این اقدام آمریکاست؛ اما به وضوح از آن جدا و منفک است.

 

▼ اخبار کوتاه

«سورنا ستاری» معاون علم و فناوری رئیس‌جمهور در همایش «آینده، کار و کارآفرینی جوانان در ایران»، گفت: ما در پژوهش کم هزینه نمی‌کنیم؛ بلکه اشتباه هزینه می‌کنیم. دانشگاه‌ها باید بدانند که اگر قرار است محصولی از پژوهش حاصل شود، باید بخش خصوصی در آن پژوهش سرمایه‌گذاری کند. وی با اشاره به اینکه ما در شاخص محیط کسب‌وکار در رتبه 123 قرار داریم، گفت: رتبه ما در آموزش عالی در جهان 2 و 3 است که این آمارها نشان می‌دهد آموزش عالی ما افرادی را تربیت می‌کند که به درد این اقتصاد نمی‌خورد.

در دیدار مدیرعامل بازار متشکل ارزی با رئیس کل بانک مرکزی، آخرین اقدامات و آزمون‌های انجام گرفته درباره عملیاتی کردن این بازار مرور و مقرر شد در آستانه عید قربان فعالیت این بازار آغاز شود. تشکیل این بازار با هدف مدیریت بهتر بازار ارز از اواخر پارسال در دستور کار بانک مرکزی قرار داشت و قرار بود این بازار تا پایان فروردین ماه امسال راه‌اندازی شود؛ اما به دلیل برخی مشکلات از جمله مشکلات نرم‌افزاری این امر به تأخیر افتاد.

به گزارش الجزیره «پاتریک ثیروس» سفیر سابق آمریکا در قطر با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره آمادگی نداشتن این کشور در حمایت از دولت‌های ثروتمند خلیج‌فارس، گفت: این مواضع پیام ویژه‌ای برای عربستان و امارات است؛ طبق این پیام، ترامپ هرگز وارد جنگ نخواهد شد و این دو کشور باید خود به فکر حمایت از کشتی‌های‌شان باشند.

«اسدالله قره‌خانی» عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: طبق قانون مسئولان می‌توانند نفت را با تخفیف 5 درصد پایین‌تر از قیمت فوب خلیج‌فارس در بورس به فروش برسانند؛ اما چنانچه می‌بینیم از نفت ایران در بورس استقبالی نمی‌شود، لذا مجلس می‌تواند مجوز تخفیف 15 درصدی را صادر کند.

نشریه «اکسپرس» نوشت: پایگاه اینترنتی «گلوبال فایر پاور» با بررسی و مقایسه قدرت ایران و انگلیس بر اساس شاخص خاص خود به این نتیجه رسید که انگلیس از نظر نیروی انسانی، قدرت زمینی، دریایی و منابع نفتی، از ایران عقب‌تر است.

 

شماره 907 صبح صادق منتشر شد

همراه با پرونده موضوعی «شکست قرن» با آثار و گفتاری از حسین امیرعبداللهیان، سیدهادی سید افقهی، حسین رویوران و... .
همچنین در این شماره می‌خوانید: سردار سلامی: فوق‌العاده قدرتمند شده‌ایم/ مثل همیشه با مردم/ امنیت را جناحی نکنید/ ائتلاف ضد ایرانی در بن‌بست/ ابلاغیه فرمانده قرارگاه سازندگی در خصوص ممنوعیت استخدام اقوام.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات