فرهنگی >>  فرهنگی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۱۶۳۰۳

مشکل وزیر بهداشت دقیقا کجاست؟!

اگر وزیر بهداشت معتقد است صحبت‌های وی تحریف شده چرا فایل اصلی صحبت‌هایشان را پخش نمی‌کنند تا برای همه مشخص شود وی چه گفته و منظورشان چه بوده است؟


 اگرچه می‌بایست در شرایط کنونی کشور، تمام نیرو و توان خود را بر ایجاد فضایی آرام در جامعه ملزم کرد، لیکن بیشتر از آن باید مراقب بود که به این بهانه از آرمان‌ها و ارزش‌های دینی عدول نکنیم و در مسیر مشخص انقلاب اسلامی به پیش رویم.
طی روزهای گذشته نام سعید نمکی وزیر بهداشت دولت دوازدهم، بسیار بر سر زبان‌ها افتاده و اظهارنظر وی درباره سلامت روان و ارتباط دادن آن به عزاداری و گریه بر اهل بیت (ع) موجی از انتقادات را در بر داشت.
نمکی روز پنج‌شنبه ۳ مردادماه، در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌گوید: بحث سلامت روان موضوعی بسیار مهم است که باید به طور جدی به آن بپردازیم. ما ۱۴ تولد در شیعه داریم با ۱۳ وفات، اما همیشه دلمان می‌خواهد گریه کنیم و ضجه بزنیم. باید این فضای غم انگیز را شکست و آن را تعدیل و تلطیف کرد. این افسردگی عامل خودکشی و بسیاری از خشونت‌های اجتماعی است. باید روان‌های پریشان را در یابیم.
بعد از این اظهارات عجیب که با واکنش‌های بسیاری همراه بود، وزیر بهداشت اعلام می‌کند بحث سلامت روان که وی مطرح کرده ربطی به مراسمات مذهبی نداشته و به نوعی آن را تکذیب می‌کند.
اما با یک جست‌وجوی ساده می‌توان مشاهده کرد دکتر نمکی صحبت‌هایی با همین مضمون را قبلا هم داشته است. شاید بتوان گفت اظهارات وزیر بهداشت در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی (پنج‌شنبه گذشته) تکرار حرف‌ها و تایید صحبت‌های قبلی باشد.
وی در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۹۸ می‌گوید: در عالم تشیع، ۱۴ تولد و ۱۳ وفات داریم؛ یعنی یک شادی اضافه برای مردم داریم، اما همه روزها را تبدیل به نوحه خوانی و روضه خوانی کردن، اشتباه است. بنده از کودکی با عشق اباعبدالله الحسین (ع) بزرگ شدم، اما می‌دانم که مردمان افسرده نیازمند فضای شادمان‌تر هستند.
نکته مهم و قابل توجه اینجاست، که اولا اگر وزیر بهداشت معتقد است صحبت‌های وی تحریف شده چرا فایل اصلی صحبت‌هایشان را پخش نمی‌کنند تا برای همه مشخص شود وی چه گفته و منظورشان چه بوده است؟
دوما ایشان که مدعی‌اند حرف‌هایش تحریف شده نظرشان درباره صحبت‌هایشان در تاریخ ۱۶ اردیبهشت چیست؟ هر دو حرف یکی هست و فقط کمی ادبیات آن تغییر کرده و در هر دو مورد ایشان افسردگی و مشکلات روان جامعه را بر گردن عزاداری اهل بیت انداخته است! اگر دروغ است پس چگونه صحبت‌های قبل را تکذیب نکرده‌اند؟
سوم باید از ایشان پرسید که مبنای وی برای حرف‌های خود چه بوده و از کدام آمار استفاده کرده‌اند که این چنین به مراسمات عزاداری می‌تازند. کاش ایشان در حرف‌هایشان یک سند و نمونه می‌آوردند که در فلان‌جا یک فردی هیئتی و مذهبی خودکشی کرده؛ یا یک مثال می‌آوردند که فلان خشونت و نزاع بر گردن افراد مذهبی بوده و آن‌ها دخیل در ناهنجاری هستند.
هرچند خود آقای نمکی بهتر از هر فردی می‌داند که چنین ادعاهایی پوچ و توخالی بوده و یک مصداق برای آن نمی‌توان آورد که انسان چنین حرفی را باور کند.
اگر ایشان دغدغه سلامت روان جامعه را دارد بهتر است به میان مردم برود و ببیند، آیا مشکلات مردم و آسیب‌های روانی جامعه از مراسمات عزاداری است؟ یا نه بخاطر سوء تدبیرها در دولتی است که ایشان وزیر آن هستند. آیا ضعف‌ها و بی تدبیری‌های مدیریتی را نمی‌توان حس کرد؟ لازم به گفتن نیست که وضعیت اقتصادی، تورم، بیکاری، هزینه‌های پزشکی، شکاف‌های طبقاتی و وعده‌های پوچی که به مردم دادند باعث و بانی سلامت روان امروز جامعه است. همان ناتوانی‌هایی که مسئولان دولتی داشته‌اند و حالا بعد از چندسال جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور رسما عذرخواهی می‌کند و می‌گوید: بابت فشارهای چندسال اخیر شرمنده مردم هستیم.
مطمئنا اگر مسئولان اجرایی به جای صحبت‌های غلط و پرحاشیه، به انجام درست وظایف خود مشغول باشند وضعیت سلامت روان جامعه نیز به مراتب بهتر خواهد شد. دکتر نمکی هم بهتر است به مبارزه با مافیایی بپردازد که این روزها در حوزه بهداشت و درمان فعال هستند. مشکلات نظام سلامت را حل کرده و برای کاهش هزینه‌های درمانی تلاش کنند.

سعید نوروزی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات