صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۱۶۳۱۳

از نظرسنجی درباره برجام تا صادرات بنزین

دو اتفاق مرتبط با مرگ آمانو

1ـ برخی رسانه‌ها با اشاره به دو اتفاق، مرگ «یوکیو آمانو» را مشکوک می‌دانند؛ قبل از خروج «دونالد ترامپ» از برجام «نیکی هیلی» در دیداری 3 ساعته از «یوکیو آمانو» درخواست می‌کند که در گزارش جدید آژانس، پایبند نبودن ایران به مفادی از برجام را تأیید کند؛ چرا که دولت ترامپ به شدت اصرار داشت تا خروج یکجانبه از برجام را به گزارش آژانس مستند کند. اما مدیر کل آژانس با خواسته نماینده آمریکا در سازمان مخالفت می‌کند و در پی آن نیکی هیلی به مقامات دولت ترامپ توصیه می‌کند برای حضور فرد دیگری در رأس معادلات اجرایی آژانس زمینه‌سازی کنند! ولی با توجه به فرایند طولانی‌مدت انتخاب مدیر کل آژانس، آمریکا ناچار شد بدون اعلام پایبند نبودن ایران به برجام از این توافق خارج شود. جایگاه دیگری که نتانیاهو و ترامپ به بهره‌برداری از آن امید زیادی بسته بودند، ماجرای اسناد جعلی تورقوزآباد بود؛ اما باز هم واکنش آمانو کاملاً حرفه‌ای و حقوقی بود و حتی تلاش‌ها برای تطمیع و تهدید یوکیا نیز بی‌نتیجه ماند.

2ـ دلایل روزنامه اصلاح‌طلب برای اشتباه بودن سیاست ارز دولتی

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «دلایلی برای اشتباه بودن سیاست ارز دولتی» نوشت: «تثبیت آنی نرخ ارز در یک قیمت مشخص، مشکلات خاص خودش را دارد. از جمله این مشکلات، ایجاد رانت‌های گسترده است. اختصاص ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی به همه واردکنندگان و کسانی که دستی در واردات دارند، ‌کار نادرستی بود. این اتفاق باعث شد کل ثبت سفارش‌ها برای واردات کالا در چهار ماه اول سال ۹۷ سه برابر ثبت سفارش‌ها در سال ۹۶ شود؛ لذا مشخص شد که اصل سیاست تثبیت نرخ ارز برای تمام واردکنندگان، از ابتدا نادرست و ادامه آن تا به امروز نیز اشتباه دیگری است... عدم جراحي اقتصاد توسط دولت و تعويق هميشگي اصلاحات اقتصادي به دلايل سياسي كار غلطي است كه دولت بايد هر چه زودتر جلوي آن را بگيرد. بايد به جايي رسيد كه قيمت ارز مديريت شود چرا كه در صورت مديريت نشدن آن، شاهد نوسان‌هاي به مراتب شديدتري در قيمت ساير كالاها خواهيم بود.»

3ـ تازه‌ترین نتایج نظرسنجی‌ها درباره برجام، اروپا و آمریکا

نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که تنفر از آمریکا در افکار عمومی ایران گسترش پیدا کرده و احساس هم‌سویی با آمریکا کاهش یافته است. همچنین رویکرد منفی به برجام برای اولین بار به بیش از 50 درصد رسیده و بی‌اعتمادی به اروپا بیشتر شده و تلقی‌ مردم این است که اروپا اختیار لازم را ندارد. بیش از 60 درصد مردم در نظرسنجی‌ها تأکید کرده‌اند که ایران نباید به تعهدات خود در برجام عمل کند. 70 درصد نیز دادن هر گونه امتیاز به دشمن را به ضرر کشور می‌دانند. بیشتر پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی معتقدند، وضعیت آینده رو به بهبودی خواهد بود؛ البته مردم خواهان برون‌رفت از وضع موجود هستند.

4ـ ورود ایران به باشگاه صادرکنندگان بنزین

برای اولین بار 10 هزار تن بنزین با اکتان 91 در رینگ بین‌المللی بورس انرژی با هدف صادرات عرضه می‌شود. مقصد این بنزین افغانستان تعیین شده و حجم آن 10 هزار تن است که روز چهارشنبه در بورس انرژی به خریداران عرضه خواهد شد. این محموله بنزین با اکتان 91 به صورت ارزی و ریالی عرضه خواهد شد و در صورت موفقیت‌آمیز بودن این عرضه از این پس هر هفته این عرضه تکرار خواهد شد و همه متقاضیان ایرانی و خارجی می‌توانند در این عرضه شرکت کنند. گفتنی است، این عرضه نخستین گام برای ورود ایران به باشگاه صادرکنندگان بنزین محسوب می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات