صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۱۶۴۴۲

گزارش روز/ شعارهای انقلاب، گفتمان عمومی جهان

«در شرایط کنونی صدراعظم آلمان هیچ شانسی برای مشارکت آلمان در ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا قائل نیست و همه اعضای دولت در این زمینه اتفاق نظر دارند[...]

یادداشت: «در شرایط کنونی صدراعظم آلمان هیچ شانسی برای مشارکت آلمان در ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا قائل نیست و همه اعضای دولت در این زمینه اتفاق نظر دارند.» این جملات صریح را سخنگوی دولت آلمان در آخرین نشست خبری خود بیان کرده است! سخنانی که مشابه آن را سخنگوی وزارت خارجه چین و مسئولان دستگاه دیپلماسی ژاپن و کره هم بر زبان آورده‌اند! حتی فرانسه، انگلیس، اسپانیا، استرالیا و... همه از ردّ پیشنهاد دونالد ترامپ سخن به میان آورده‌اند! موضوعی که از دو زاویه می‌توان به آن نگاه کرد. زاویه ابتدایی و ساده همین شکست ایالات متحده آمریکا در ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی ضد ایرانی است که یک شکست دیگر به شکست‌های کاخ سفید در برابر تهران اضافه کرده است؛ اما زاویه دیگر که بسیار با اهمیت و راهبردی است، نفس ردّ پیشنهاد دونالد ترامپ از سوی متحدان دیرین ایالات متحده مانند انگلیس و فرانسه و حتی کشورهای شرق آسیا و استرالیاست! امتناع علنی این دولت‌ها چنان جدی و محکم بود که موجب چرخش مواضع دونالد ترامپ شد و وی به اجبار اعلام کرد اصلاً دوست ندارد پلیس خلیج‌فارس باشد!
به چند دهه گذشته نگاه کنید! آیا کشورهایی که به آنها اشاره شد، توان و جرئت مخالفت با آمریکا را داشتند؟ آیا می‌توانستند با صراحت اعلام کنند از سیاست‌های واشنگتن پیروی نمی‌کنند؟ معادلات جهانی کاملاً تغییر کرده است و قدرت آمریکا با سرعتی بیش از آنچه فکرش را کنید، در حال افول و تبدیل شدن به یک سقوط آزاد است! حالا نه تنها دولت‌ها تابع آمریکا نیستند؛ بلکه مواضع کاملاً مخالف با ایالات متحده دارند و سیاست‌هایی مغایر با سیاست‌های کاخ سفید را دنبال می‌کنند! و از اعلام این مواضع با صدای بلند هم هیچ ابایی ندارند! مسیری که چهار دهه پیش، انقلاب اسلامی ایران با سرنگون کردن یک حکومت تمام آمریکایی آغاز کرد و استقلال را در جهان معنایی تازه بخشید و حالا پس از چهل سال در حال تبدیل شدن به یک گفتمان عمومی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات