صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۱۶۸۳۹

جی ۸

گروه «جی ۸» که اکنون گروه ۷ شده به این دلیل که عضویت روسیه به حالت تعلیق درآمده، از هشت کشور صنعتی جهان تشکیل شده بود که حدود ۶۵ درصد اقتصاد جهان را در دست دارند. سران کشور‌های عضو این گروه هر ساله گردهمایی مشترکی با هم دارند.

فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، ایالات متحده آمریکا و کانادا هفت کشور حاضر در آخرین نشست این گروه در فرانسه بودند.

گروه جی ۸ با هدف پاسخ به یک بحران تشکیل شد. در اواسط دهه هفتاد، بحران نفتی و از هم‌پاشیدگی سیستم تبادل ارز منجر به بحرانی در اقتصاد جهانی شد. برای کشور‌های بزرگ صنعتی این موضوع مطرح بود که چگونه می‌توان بر مشکلات غلبه کرد. رئیس‌جمهور وقت فرانسه، «والری ژیسکار» و صدر اعظم وقت آلمان، «هلموت اشمیت»، غلبه بر بحران را در راهکاری بین‌المللی دیدند و این ایده را پی گرفتند.

نخسین کنفرانس اقتصاد جهانی سال ۱۹۷۵ در قصر «رامبولیه» در پاریس برپا شد. پس از آن چنین دیدار‌هایی سالانه تکرار شد و هر ساله یکی از اعضای این گروه میزبانی اجلاس را بر عهده گرفت که همیشه در ماه مه یا ژوئن برگزار می‌شد.

هدف از این نشست‌ها، مشورت درباره مسائل روز و راهبرد‌های اقتصادی جهان بود. شرکت‌کنندگان در اولین اجلاس، سران کشور‌های فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن و آمریکا بودند. همچنین گفتگو‌های شبانه در کنار شومینه، سبب شد سران کشور‌های شرکت‌کننده در این اجلاس به مزیت‌های تبادل نظر مستقیم درباره مسائل مهم پی بردند. گفتنی است گروه «جی ۸» نهادی بین‌المللی نیست. از دیگر سو، این گروه سازمان مدیریتی ندارد و قطعنامه‌های اجلاس آن با پشتیبانی نهاد‌های بین‌المللی همراه نیست. اجلاس، سالانه از سوی کشور میزبان سازماندهی می‌شود و کشور میزبان ریاست اجلاس را بر عهده دارد.

تا سال ۱۹۷۶ این گروه شش عضو داشت که در این سال کانادا نیز به آن پیوست. در پایان جنگ سرد در سال ۱۹۸۹، این کشور خواستار پیوستن به این گروه شد. پذیرش روسیه در این گروه به تدریج صورت گرفت و ۹ سال بعد این کشور به عضویت رسمی این گروه درآمد. در سال ۲۰۰۶ روسیه برای اولین بار ریاست گروه ۸ را بر عهده گرفت و اجلاس سالانه این گروه در سن پترزبورگ برگزار شد؛ اما پس از بحران اوکراین، روسیه از این گروه کنار گذاشته شد و به این ترتیب گروه ۸ به گروه ۷ تغییر نام داد.

گروه ۸ یک عضو دیگر هم دارد و در حقیقت می‌توان حتی از گروه ۹ هم سخن گفت؛ زیرا از سال ۱۹۸۱ رئیس کمیسیون اروپا نیز در این اجلاس شرکت کرد.

یکی از انتقادات از گروه ۷ در سال‌های اخیر عضو نبودن کشور‌های مهم و تازه قدرت‌یافته، مانند چین، هند و برزیل در این گروه است. هرچند که هفت کشور عضو تقریباً نیمی از تولید ناخالص داخلی دنیا را به خود اختصاص می‌دهند؛ اما غیبت چین که از نظر تولید ناخالص داخلی رتبه دوم جهان را دارد یا برزیل که هفتمین قدرت اقتصادی دنیاست از ضعف‌های مهم اجلاس گروه ۷ به شمار می‌آید.

هر ساله همزمان با برگزاری نشست سران جی ۸ شاهد تظاهرات خشونت‌آمیز مخالفان جهانی شدن ونشست جی ۸ هستیم. بنابر ادعای مخالفان جی ۸، مسائل جهانی از قبیل فقر در آفریقا و کشور‌های در حال توسعه، بحران بدهی‌ها، سیاست‌های نا عادلانه تجاری، گرم شده کره‌زمین، آلودگی محیط زیست، مسئله ایدز، حق انحصار داروی شرکت‌ها، عمیق‌تر شدن شکاف میان کشور‌های شمال و جنوب و ...... تمامی این مشکلات با کشور‌های صنعتی شمال و به‌ویژه نشست‌های جی ۸ در ارتباط می‌باشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات