خراسان رضوی >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۱۶۹۶۱

تهدیدات حیاتی در ژئوپلتیک اشغالی رژیم صهیونیستی

قدرت جبهه مقاومت و نیروهای آموزش دیده آن عمق استراتژیک اسرائیل را مورد هدف قرار داده و تا نابودی کامل این رژیم پیش خواهد رفت. بسیاری از گروها و عناصر جبهه مقاومت در نوارهای مرزی، مستقر و به راحتی توان هدف گیری مراکز جمعیتی اسرائیل را دارند. دکترین نظامی این رژیم نتوانسته است امنیت سازی کند و هر روز بر حجم تهدیداتی که موجودیت حکومت رژیم صهیونیستی را در منطقه خاورمیانه هدف قرار داده اند، افزوده می شود.
پایگاه بصیرت / محمد سالاری

با گذشت چند سال از آشفتگی ها و خیزش های جهان عرب و شکل گیری دولت های جدید عربی،­ محیط امنیتی این منطقه با تغییر و تحولات بسیاری همراه بوده است. سوریه که تبدیل به جولانگاه قدرت بین جبهه مقاومت فلسطین از یک طرف و رژیم صهیونیستی و حامیان منطقه ای و بین المللی آن شده بود اکنون با قدرت گیری و حضور فعال جبهه مقاومت، روزهای پسابحران را تجربه می کند. بسیاری از کارشناسان غربی، تحولات خاورمیانه و جنگ داخلی سوریه را گامی در جهت دموکراسی غربی و بهاری برای اعراب دانسته و معتقد بودند که تغییرات ایجاد شده بیش از آنکه تهدید باشد، فرصتی برای رژیم صهیونیستی و غرب است. اما در برابر این دیدگاه خوشبینانه حال با گذشت چند سال از بحران سوریه و تحکیم قدرت مقاومت، تهدیدات و بحران ها دامنگیر ژئوپلتیک سرزمین های اشغالی شده است.اقدامات مسلحانه ضد اسرائیلی در عمق استراتژیک این رژیم افزایش یافته و تهدیدات مقاومت حیات اسرائیل را نشانه گرفته است. در این نوشتار به بحران ها و تهدیدات حیاتی پیش روی رژیم صهیونیستی خواهیم پرداخت.

تحولات و آشوب های خاورمیانه

كشورهاي عربي و شمال خاورمیانه از آغاز استقلال خود پس از جنگ جهاني دوم، تحت حكمراني حكومت هاي ديكتاتور و اقتدارگرا بوده و تاريخ يكصد ساله آنها همواره با مشخصه بی ثباتي و اقتدارگرايي شناخته شده است. طی چند سال گذشته این کشورها خیزش های اجتماعی و سیاسی بی سابقه ای را پشت سرگذرانده به طوری که به درستی می توان این تحولات را نقطه عطفی در تاریخ این منطقه به شمار آورد. این تحولات علاوه براینکه باعث سقوط سه دیکتاتوری( تونس، مصر،لیبی) شد، بیشتر کشورهای خاورمیانه را دچار ناآمنی و آشفتگی ساخت. در حکومت رژیم های سابق عربی اکثر گروها و جریان های فکری از جمله گروهای اسلام گرا در سرکوب سیاسی بوده و نقشی در سیاست نداشتند اما با شروع تحولات سیاسی در کشورهای جهان عرب و روی کار آمدن نظام سیاسی تازه در این کشورها، بسیاری از گروههای اسلام گرا فرصت دوباره ای برای فعالیت پیدا کرده اند. جنبش های اخیر خاورمیانه بیش از آنکه عرصه ای برای احیای دموکراسی غربی باشد، فضایی برای احیای قدرت جبهه مقاومت فلسطین و ایجاد بحران ها و تهدیدات امنیتی جدید برای رژیم صهیونیستی بوده است. در این بخش برای درک بهتر از شرایط و موقعیت اسرائیل در منطقه متغیر خاورمیانه، مهمترین چالش ها و آسیب پذیری های رژیم صهیونیستی را مورد تحلیل و برسی قرار می دهیم.

آسیب پذیری های رژیم صهیونیستی

رژیم اشغالی صهیونیستی از بدو تاسیس در سال 1948 توسط استعمار انگلیس، با چالش ها و تهدیدات فراوانی مواجه بوده و همیشه یک رژیم ناامن و  آسیپ پذیر باقی مانده است. دولت یهود به علت جمعیت محدود، مرزهای غیر قابل دفاع و منابع طبیعی کم و عدم عمق استراتژیک، دکترین نظامی پیشرفته ای را طرح ریزی کرد (Civcik.2004 : 20-21). اما این دکترین نظامی با صرف هزینه بسیار نتوانسته امنیت را به سرزمین های اشغالی بیاورد. چهار حوزه مهم آسیب پذیر این رژیم که همیشه عامل تهدید و چالش های فراون بوده عبارتند از :

1- فقدان عمق استراتژیک در مقابل حملات غافلگیرکننده

امنیت ملی رژیم صهیونیستی تحت تأثیر منفی عامل جغرافیای سیاسی قرار گرفته است، فقدان عمق استراتژیك قابل قبول برای اسرائیل به عنوان یك آسیب‌پذیری استراتژیك مطرح است. بدین منظور فقدان عمق استراتژیک مؤثرترین عامل تشکیل دهنده اصول دکترین نظامی اسرائیل به شمار آمده و مهمترین نگرانی امنیتی این رژیم را شامل می شود(Civcik,2012: 27). وسعت کم و شرایط ژئواستراتژیکی نامناسب ضمن آنکه حمله سریع و اشغال اسرائیل ( سرزمین های اشغالی) را در اختیار همسایگان قرار می دهد، آن را در برابر حملات غافلگیرانه و سریع، غیر قابل دفاع می سازد. این امر از آنجا ناشی می شود که فاصله بین مرزی که اسرائیل را از دشمنان عربی اش جدا می کند، تا مراکز اصلی اسرائیل بسیار کم است. مراکز حیاتی رژیم صهیونیستی را مثلث بیت المقدس، حیفا و تل آویو تشکیل می دهد( به عنوان هارتلند اسرائیل شناخته می شود) که در تیررس حملات مرزی کشورهای عربی قرار دارند و همیشه خطرات بالقوه ای را در خود جای داده اند.

2- ناتوانی در سازماندهی و بازسازی برای دفاع و مقابله با نیروهای دشمن

وسعت کم ­و شکل نامناسب­ اسرائیل باعث شده تا این رژیم از داشتن عمق استراتژیک در درون سرزمین اشغالی محروم باشد. کشورهای وسیع و دارای عمق استراتژیک این امکان را دارند که پس از حمله غافلگیرانه و دریافت ضربه اول، در بخش دیگری از خاک خود، نیروهای خود را جمع آوری کند و به بازسازی آن برای مقابله با دشمن بپردازد. رژیم صهیونیستی که فاقد یک عمق استراتژیک مناسب است از این امکان محروم است.

3- در تیررس بودن مراکز جمعیتی و اقتصادی رژیم صهیونیستی

ویژگی تصنعی و تحمیلی بودن، اسرائیل را به عضوی غیرعادی و ناسازگار با دیگر کشورهای منطقه و مجموعه دولت هایی که در یک منطقه و در کنار هم به سر می برند، تبدیل کرده است. از این رو رژیم صهیونیستی نمی تواند خود را با محیطی که در آن به سر می برند منطبق سازد و به عضو سازگار با سایر اعضا و اجزای نظام منطقه ای تبدیل شود.

4- ضعف سیاست بازدارندگی رژیم صهیونیستی

اسرائیل از آغاز شکل گیری تلاش کرده است تا سیاست بازدارندگی را بر کشورهای عربی و جبهه مقاومت فلسطین تحمیل نماید تا آنان را از تهدید نظامی یا مسلح شدن فعال باز دارد؛ ولی این سیاست کارساز نبوده و اسرائیل همواره در اجرای سیاست بازدارنگی با شکست روبه رو بوده است.

تهدیدات حیاتی و وجودی اخیر در ژئوپلتیک اشغالی اسرائیل

تحولات داخلی کشورهای عربی و به ویژه  اتمام جنگ داخلی سوریه و قدرت گیری جبهه مقاومت، اسرائیل را عملاً با جنس متفاوتی از تهدیدات عملی مواجه ساخت به طوری که بسیاری از کارشناسان دپارتمان های امنیتی اسرائیل دولت نتانیاهو را به علت عدم موفقیت در حفظ امنیت محکوم کردند و معتقدند که تهدیدات در تمام خطوط مرزی موجودیت حکومت یهود را با تهدید جدی مواجه کرده است. به تعبیر یکی از نویسندگان مرکز مطالعاتی بگین – سادات  آقای گرشون هاکوهن، انبار تهدیدات مرزی اسرائیل در حال انفجار است. وی تهدید حیاتی را  در سه محور اصلی عملیاتی زیر تقسیم بندی می کند(Gershon Hacohan,2019)

  • الف: تهدیدات موشکی و راکت های بسیار پیشرفته که توانایی هدفگذاری دقیق را در مرزهای اشغالی اسرائیل دارند. این زرادخانه های پیشرفته به نحوی سازماندهی شده اند که قادرند مراکز عمیق حیاتی و استراتژیک اسرائیل را چون( تأسیسات نظامی- فرودگاها- مراکز جمعیتی – شریان ها و ایستگاه های انرژی) مورد هدف قرار دهند.
  • ب: تهدیدات جدید از ارتفاعات جولان اشغالی توسط حزب الله و جبهه مقاومت که جنبه عملیاتی به خود گرفته و نگرانی جدی را برای امنیت اسرائیل به وجود آورده است.
  • ج: خطر واضح و روشن شهرها و روستاهای سرزمین های اشغالی در امتداد مرزهای لبنان و نوار غزه، توسط کماندوهای آموزش دیده حزب الله، که برای ضربه زدن به آن ها سازماندهی شده اند.

جمع بندی

به طور کلی می توان گفت سقوط مهمترین شرکای اسرائیل و شکل گیری محیط ناآرام و بی ثبات در مجاورت این رژیم، دولت صهیونستی را با غافلگیری گسترده ای مواجه کرده است که حتی هرگز پیش بینی آن را نمی کرد. قدرت جبهه مقاومت و نیروهای آموزش دیده آن عمق استراتژیک اسرائیل را مورد هدف قرار داده و تا نابودی کامل این رژیم پیش خواهد رفت. بسیاری از گروها و عناصر جبهه مقاومت در نوارهای مرزی، مستقر و به راحتی توان هدف گیری مراکز جمعیتی اسرائیل را دارند. دکترین نظامی این رژیم نتوانسته است امنیت سازی کند و هر روز بر حجم تهدیداتی که موجودیت حکومت رژیم صهیونیستی را در منطقه خاورمیانه هدف قرار داده اند، افزوده می شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات