صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۱۷۰۱۱

از ایستادگی ایران تا گام‌های راهبردی

1ـ مسکو و تهران در حال ایجاد جایگزین سوئیفت هستند

«یوری اوشاکف» دستیار کرملین خبر داد: ایران و روسیه در تلاش هستند با مرتبط کردن سیستم پیام‌رسان مالی روسیه و سامانه پیام‌رسان مالی الکترونیکی ایران(سپام)، جایگزینی برای سوئیفت در روابط بین بانکی خود ایجاد کنند که مانع تحریم‌های کشورهای ثالث شود. بر اساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، اوشاکف گفته است: «ما در حال اقداماتی برای ایجاد سامان‌دهی‌های مستقیم هستیم، استفاده از پول‌های ملی و ایجاد تعامل بین سپام و شبکه پیام‌رسان مالی روسیه، به ‌عنوان جایگزینی برای پرداخت از طریق سوئیفت.» گفتنی است، آبان ماه گذشته و در پی تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، دسترسی بسیاری از بانک‌های ایرانی به شبکه پیام‌رسان سوئیفت قطع شد. این در حالی بود که سوئیفت که یک پیام‌رسان بین ‌بانکی اروپایی است، بر اساس «قوانین مسدودساز» نباید به تحریم‌های آمریکا علیه ایران متعهد می‌شد.

2ـ گام‌های هسته‌ای بلوف سیاسی است!

روزنامه «آرمان» در مطلبی نوشت: «ایران کاهش تعهدات برجامی را با تاکتیک بلوف (مانور) به منظور کشاندن طرف مقابل برای حل و فصل مسئله به‌ کار گرفته است. لذا تهران می‌بایستی بسیار دقیق و حساب شده عمل کند. همچنین باید بدانیم ایران قصد خروج از برجام را ندارد و خروج از برجام در شرایط فعلی به نفع و مصالح ایران نیست... مسائل میان ملت‌ها از طریق دیپلماسی قابل حل است. در چنین چارچوبی دو طرف دست به مانورهای مختلف می‌زنند. گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران مانور تاکتیکی ایران است. لذا باید در تحلیل بدانیم نباید مانورهای سیاسی را با عمل اشتباه بگیریم.» چنین تحلیلی از موضوع هسته‌ای و گام‌های راهبردی ایران در مواجهه با بدعهدی‌های غرب، آدرس غلط دادن به افکار عمومی و در راستای اهداف و منافع حزبی و گروهی جریان اصلاح‌طلب است.

3ـ عزت ایران محصول ایستادگی در برابر آمریکاست

«هاشم الحیدری» معاون فرهنگی سازمان «الحشدالشعبی» ضمن تقبیح رژیم‌های مرتجع عرب و تمجید جمهوری اسلامی ایران، تأکید کرد: اگر امتی از ولایت پیروی نکنند، حاکم غیر دینی بر آنان مسلط می‌شود. وی با اشاره به اینکه حکومت اسلامی در ایران برقرار شد، گفت: اسلام در این کشور عزیز شده است و امنیت، اقتصاد، عزت، ایستادگی در برابر آمریکا، توسعه، علم، آزادی و مداخله نکردن بیگانگان از جمله عوامل این عزت است. الحیدری با تأکید بر لزوم پیروی از ولایت فقیه در دوران غیبت حضرت ولی‌عصر(عج) ضمن تمجید ملت ایران، به گفته‌های شهید صدر استناد کرد که در آن، ملت ایران را ستایش کرده و گفته بود: «این ملت اسلام را یاری کرد و توانست اسلام را به پا دارد. این ملت متمایزی است؛ زیرا نایب امام را در دوران ما یاری کرد و توانست حکومت اسلامی تشکیل دهد.»

4ـ حضور زنان در ورزشگاه، پیگیری درس‌های عاشوراست!

«الهه کولایی» از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم در یادداشتی در روزنامه «اعتماد» نوشت: «تأکید بر حقوق انسانی زنان یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است که با برجسته کردن الگوهای ارزشمند صدر اسلام معنا پیدا می‌کند. زنان ایرانی با بهره‌گیری از درس‌های عاشورا و شجاعت‌های مثال‌زدنی حضرت زینب(س) در انتقال پیام امام حسین(ع) به تاریخ بشری، حقوق انسانی خود را دنبال کرده‌اند. آنها در پرتوی چنین فرهنگی برای دفاع از حقوق و مطالبات قانونی خود کوشیده‌اند. بی‌تردید حضور زنان در ورزشگاه‌ها نه بالاترین و نه مهم‌ترین خواسته آنها، بلکه نمادی از پیگیری حقوق قانونی آنهاست.» روشن نیست چه ارتباطی بین فرهنگ عاشورا و مجاهدت‌های حضرت زینب(س) با حضور زنان در ورزشگاه‌ها که آسیب‌های فرهنگی و اخلاقی زیادی بر آن مترتب است، وجود دارد!

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات