صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۱۷۰۱۳

گزیده تحلیل های رسانه ها

اخراج بولتون چیزی را درباره ایران عوض نمی‌کند-لایه‌های پنهان نطق آتشین نصر ا...-شما دلسوز ما نیستید!-آش‌کشک خاله نیست!-چرا نمایندگان مجلس مقصرند؟
اخراج بولتون چیزی را درباره ایران عوض نمی‌کند
جوان: درحالی که با برکناری جان بولتون، برخی به مذاکرات مستقیم تهران و واشنگتن امیدوار شدند، اظهارات مقامات ارشد امریکا برای ادامه فشار‌ها علیه ایران نشان داد که چهره‌ها تعیین‌کننده سیاست‌های کاخ سفید علیه ایران نیستند. به گزارش سی‌ان‌ان، مایک پمپئو، وزیر خارجه و استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری در نشست خبری پس از اخراج بولتون، هرگونه شائبه تغییر رفتار دولت امریکا در قبال ایران پس از اخراج بولتون را برطرف کردند. پمپئو که در سیاست‌های ضد ایرانی دست کمی از بولتون ندارد، به صراحت گفت که فشار حداکثری بر ایران ادامه خواهد یافت و منوچین نیز فهرست جدیدی از تحریم‌ها علیه حزب‌الله لبنان را اعلام کرد. همچنین وزیر خزانه‌داری امریکا هشدار داد: «فرانسه نمی‌تواند بدون موافقت واشنگتن ۱۵ میلیارد دلار اعتبار به ایران واگذار کند و خاطرنشان ساخت کارزار فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ادامه دارد». مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم گفت که فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران همچنان ادامه خواهد یافت، اما رئیس‌جمهور امریکا نیز آماده دیدار با رئیس‌جمهور ایران است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم اخراج بولتون را دستمایه ابراز مواضع ضدایرانی خود کرد و مدعی شد: «این مسئله منجر به تغییر در سیاست‌های ضد ایرانی امریکا نخواهد شد.»
با اظهارات مقامات واشنگتن به ادامه فشار‌ها علیه تهران، حذف بولتون از چرخه تصمیم‌گیری‌های کاخ سفید لزوماً به تحقق خواسته ترامپ برای دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران منجر نخواهد شد، زیرا مقامات ایرانی هرگونه دیدار احتمالی با ترامپ را به لغو تحریم‌های اقتصادی امریکا و بازگشت به برجام مشروط کرده‌اند.
لایه‌های پنهان نطق آتشین نصر ا...
خراسان: با پاسخ مقاومت به رژیم صهیونیستی و نمایش قدرت حزب ا... بسیاری دوباره اسم سید حسن نصر ا... را به عنوان مرد اول جهان عرب بر سر زبان‌ها جاری کردند. کارشناسان و تحلیل گران رسانه‌های عربی از  اقدام حزب ا... خوشحال به نظر می‌رسند و معتقدند در زمانی که حکام عرب، گوی مذاکرات صلح و سازش را با تل آویو از یکدیگر می‌ربودند، این دبیرکل حزب ا... بود که به وعده خود عمل کرد و پاسخ نتانیاهو را داد و نشان داد برای عزت عربی و اسلامی از هیچ سلاحی نمی‌ترسد.
در چنین شرایطی که همه نگاه‌ها به دبیرکل حزب ا... لبنان بود، وی در یک سخنرانی عاشورایی در شب عاشورا با تحلیل اوضاع سیاسی منطقه و هشدار به تل آویو برای مذاکرات صلح، خود را مرید رهبری معظم انقلاب حضرت آیت ا... خامنه‌ای نشان داد تا دوباره ثابت کند ارادتش به رهبری بیش از یک تعارف سیاسی است. پیشتر هم رفتار سید مقاومت جنجال آفرین شد. او زمانی که بعد از آزادی جنوب لبنان و ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی مرد شماره یک جهان عرب  نام گرفت، به تهران آمد و بازوان رهبری ایران را بوسید تا خود را مرید و شاگرد رهبری معرفی کند. سیدمقاومت بار‌ها چه در دیدار‌های خصوصی و‌چه در دیدار‌های عمومی و حتی خطابه‌های تلویزیونی تاکید کرد که به گفتار و دستور رهبری اعتقاد کامل دارد و آن را مطابق با واقع می‌داند.
پیش بینی پیروزی مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی در‌جنگ ۳۳ روزه، شکست داعش و آمریکا در سوریه و ده‌ها مورد دیگر بار‌ها از زبان دبیرکل حزب ا... لبنان به عنوان برآورد صحیح حضرت آیت ا... خامنه‌ای ابراز شده است.   این اقدام البته از سوی بسیاری از تحلیل گران پیام دیگری هم دارد. چندی پیش واشنگتن در یک اقدام نابخردانه رهبری ایران را تحریم کرد و مدعی شد هر نوع همکاری با ایشان جرم است. در چنین شرایطی حزب ا... نشان داد برای سربازی انقلاب اسلامی و مریدی رهبری افتخاری بالاتر ندارد و به واقع سید خود را سرباز رهبر انقلاب نشان داد. در کنار این موضوع ایجاد اختلاف در جبهه مقاومت و تبلیغات درخصوص وجود شکاف در سطح رهبران جبهه مقاومت خط دیگری بود که رسانه‌های آمریکایی- سعودی از مدتی پیش دنبال می‌کردند. این رسانه‌ها در تحلیل‌های خود مدعی بودند حزب ا... با خط مقاومت در عراق اختلاف دارد. مقامات شیعی مقاومت عراق با ایران و برعکس، سیاسیون عضو جبهه مقاومت در ایران نفوذ خود را در عراق از دست داده‌اند. اما حضور یکی از بزرگ‌ترین جریان‌های سیاسی- عربی عراق در تهران و انتشار تصویر وی در حسینیه امام خمینی (ره)، نشان داد این  اختلاف واقعی نیست. این در حالی است که  شنیده‌ها حاکی است  آمریکایی‌ها بار‌ها به مقامات کشور‌های عربی عراق، سوریه و لبنان گفته اند حاضر به پذیرش مقاومت و گروه‌های آن هستند به شرط این که تهران را رها کنند و در کنار تهران در برابر آن‌ها نایستند. به تعبیر دیگر جنگ با ایران را جنگ خود ندانند و منطقه را به خاطر تهدید ایران به آتش نکشند. تحولات اخیر نشان داد، گروه‌های مقاومت در کشور‌های منطقه امنیت ایران را بخشی از امنیت خود می‌دانند و برای حفظ آن هیچ گاه ایران را تنها نمی‌گذارند. این پیام اهمیت ویژه‌ای دارد.
شما دلسوز ما نیستید!
رسالت: ماجرای سحر خدایاری که به دختر آبی مشهور شد، دردناک و تأسف‌انگیز است و مسلماً باید پیگیری شده و عوامل زمینه‌ساز آن مورد مطالعه علمی قرار گیرد، از سوی دیگر باید با تمام کسانی که خواسته یا ناخواسته، در این پرونده، افکار عمومی را جریحه‌دار کردند و موجب ناامنی روانی و اجتماعی شدند، در هر جایگاه و مقامی، بدون اغماض برخورد شود، اما موضوع این یادداشت، دختر آبی نیست، موضوع نظام اولویت‌بندی کنشگران سیاسی و اجتماعی کشور در واکنش به مسائل و مشکلات است، یعنی چه؟ بخوانید:
بسیاری از مردمی که ابتدا وعده شنیدند که خانه‌هایتان تا یک سال بازسازی می‌شود، بعداً قرار شد تا پایان ۹۷، دوباره وعده دریافت کردند که تا پایان شهریور ۹۸ صاحب‌خانه می‌شوید، امروز و درحالی‌که دوباره هوا رو به سردی می‌رود، همچنان در کانکس و چادر زندگی می‌کنند. مسائل رفاهی و عمرانی به کنار، استان مظلوم کرمانشاه، قبل از زلزله هم در بسیاری از آمار‌های منفی مانند بیکاری و آسیب‌های اجتماعی، رکورددار بود و لابد، تبعات وحشتناک اجتماعی زندگی طولانی‌مدت زن و مرد و پیر و جوان در کانکس‌ها و چادر‌های کوچکی که به‌هیچ‌عنوان سرپناه محسوب نمی‌شوند را می‌دانید. این مسئله کشور است!
می‌دانید در استان‌های غربی یعنی کرمانشاه، کردستان و ایلام، هرماه و هرسال، چند کولبر بیچاره جان یا سلامتی خود را از دست می‌دهند و زن و فرزندانشان بی‌سرپرست می‌شوند؟ تابه‌حال، اصلاً در مورد خودسوزی زنان در ایلام چیزی شنیده‌اید؟
در همان مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، چند زن و کودک به علت دسترسی نداشتن به درمان و امکانات مناسب، آسیب دیده‌اند؟ حالا کرمانشاه که واقعاً مظلوم است و پیش از زلزله هم مظلوم بود، در تهران و مشهد، چه مصائبی بر حاشیه‌نشینان رفته است و عموم بی‌اطلاع‌اند؟ چرا؟ واقعاً این مشکلات، مسائل اصلی کشور محسوب می‌شوند یا فرعی؟
قصدم سیاه نمایی نیست، چه این‌که برشمردن بسیاری از آمار‌های سیاه ازجمله اعتیاد، کودکان کار و کارتن‌خوابی که در سال‌های اخیر حتی به ماشین خوابی و گور خوابی هم رسیده است، دردی را دوا نمی‌کند. ازقضا یقین دارم که راه‌حل تمام مشکلات، در داخل کشور وجود دارد و نیل به وضعیت مطلوب شدنی است. اما سؤال اینجاست که آن نماینده مجلس، آن فعال سیاسی، آن صاحب تریبون و آن سلبریتی، با کدام نظام اولویت‌بندی، مشکلات را فریاد می‌زنند؟
حل مسائل عمده و اصلی کشور، عزم و اراده، تمرکز و کار مستمر و فعالیت علمی و عمیق می‌طلبد، اما فریاد نمایشی برای دختر آبی، نه‌تن‌ها هزینه‌ای ندارد و منتج به کار و فعالیت نیست، بلکه از دیدگاه برخی، موجب محبوبیت و زمینه رأی آوری هم هست. آن نماینده مجلس که در دفاع از دختر آبی، گریبان چاک می‌کند، در ۴ سال نمایندگی خود، چند طرح حامی زنان و خانواده را در مجلس پیگیری کرده است؟ امروز که به لطف فضای مجازی، کارنامه و سابقه همگان مشخص است، شما به دنبال حل مشکلات مردم نیستید، شما سال‌هاست که بین قهرمان بودن و پیگیر مشکلات مردم بودن، گزینه اول را انتخاب کرده‌اید. ما را با شما حرفی نیست. اما برادرانه از هم‌وطنان عزیزم می‌خواهم که نظام اولویت‌بندی ذهن خود را به دست هر مسئول و مقام و چهره و ورزشکار و بازیگری ندهند که بیش از آن‌که به فکر ما باشد، راهزن آرامش ماست!
آش‌کشک خاله نیست!
کیهان: خودسوزی سحر خدایاری که به گفته پدر آن مرحومه از نوعی بیماری عصبی رنج می‌برده و در حال مداوا بوده است، با واکنش هماهنگ و سؤال‌برانگیز طیفی از نان به نرخ روز‌خور‌ها که برخی از آن‌ها نیز سوابق سیاهی در کارنامه خود دارند، رو‌به‌رو شد. طیف یاد شده بلافاصله بعد از انتشار خبر، به دروغ ادعا کردند که وی در اعتراض به محکومیت ۶ ماهه خود از سوی دستگاه قضائی دست به خود‌سوزی زده است! و با تکیه بر این دروغ، انبوهی از ناسزا‌ها و تهمت‌های ناروا و من‌درآوردی را نه فقط نثار دستگاه قضائی کردند بلکه زیر و روی نظام را هم از اتهامات واهی بی‌نصیب نگذاشتند!
همسانی و همزمانی هجوم مورد اشاره این احتمال را قوت می‌بخشد که طیف مورد اشاره از قبل برای این اقدام پلشت و نفرت‌انگیز هماهنگ شده‌اند! دروغ‌پردازی هماهنگ آنان در حالی صورت می‌پذیرفت که برخورد قاطع دستگاه قضائی با مفسدان اقتصادی عرصه را بر غارتگران اموال عمومی و دزدان بیت‌المال تنگ کرده است و از سوی دیگر دشمنان بیرونی که اخیراً چند شکست ننگین را تجربه کرده‌اند به شدت محتاج سوژه‌ای برای سیاه‌نمایی علیه اسلام و انقلاب هستند. حرکت پلشت و هماهنگ طیف مورد اشاره اگرچه با روشنگری‌های انجام گرفته بی‌نتیجه ماند، ولی برای مدتی هرچند کوتاه جامعه را به تشنج و تشویش کشاند. از برخی سایت‌های حق العمل‌کار که پول می‌گیرند تا حرف مفت بزنند! و یا شماری از به اصطلاح سلبریتی‌های بی‌شخصیت انتظاری نیست که اهل انسانیت و اخلاق و حق‌جویی و مردم‌دوستی باشند، آن‌ها بار‌ها نشان داده‌اند کاسه‌لیس‌های بی‌هویتی هستند که اگر پایشان را روی حبه انگور بگذارند سقشان شیرین می‌شود! ولی این اقدام زشت و سخیف از کسانی که عنوان نمایندگی مردم را - به حق یا به ناحق‌-  برپیشانی خود نهاده‌اند، قابل توجیه نیست. اقدام این دو نماینده را نمی‌توان در حد و اندازه یک «خطا» ارزیابی کرد، چرا که وقتی خطا به تکرار می‌نشیند دیگر نامش خطا نیست، «خط» است! و نباید از سوی مراجع ذیصلاح نادیده گرفته شود. چند سال قبل در یکی از یادداشت‌های کیهان، با اشاره به نمونه‌های مشابه آورده بودیم «نمایندگی مجلس آش کشک خاله نیست» که مردم و نظام به مصداق آن ضرب‌المثل معروف چاره‌ای جز تحمل آن نداشته نباشند! مگر دروغ‌پردازی و تشویش اذهان عمومی و زمینه‌سازی برای آتش تهیه دشمن، آنهم نه یک بار و دوبار و ده بار، بلکه انجام پی‌در‌پی این حرکت سخیف جرم نیست؟!
چرا نمایندگان مجلس مقصرند؟
الف: درباره ضرورت شفاف شدن مواضع، آرا، مسافرت ها، هدایا و ... نمایندگان مجلس شورای اسلامی هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد و این حق مردم است تا از این مسائل آگاه باشند تا ارزیابی دقیق تری از عملکرد نماینده خود داشته باشند. همچنین با وجود شفافیت است که می‌توان مطمئن بود نمایندگان در مسیر درست و منطقی و بدور از هر گونه تبانی و سهم خواهی حرکت می‌کنند. اما در مجلس دهم تا کنون دوبار نمایندگان با وجود امضا‌های فراوان با فوریت طرح شفافیت آرا مخالفت کرده اند.
در جلسه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ با وجود آن که ۲۰۰ نماینده مجلس طرح شفافیت آرا را امضا کرده بودند، اما تنها ۵۹ نفر موافق فوریت بررسی این طرح در محلس بودند. در سوم شهریور سال ۱۳۹۸ نیز دو فوریت طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس با محوریت شفافیت آرا نمایندگان مطرح شد که با ۶۹ رای موافق، ۱۰۳ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر رد شد، پس از آن نیز یک فوریت طرح به رای گذاشته شد که آن نیز رای نیاورد؛ بنابراین انتقاد به نمایندگان مجلس شورای اسلامی وارد است البته ضرورت دارد علاوه بر مجلس، نهاد‌های دیگری مانند دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام و حتی جلسات بررسی مصوبات شورای نگهبان نیز شفاف باشد تا مردم از عملکرد نهاد‌ها اطلاع و آگاهی لازم را داشته باشند.
 
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات