صبح صادق >>  نگاه >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۱۷۱۷۶
مروری بر خلاصه دو سال گفتگو‌های صبح صادق با کارآفرینان

توصیه‌های شش‌گانه

متأسفانه بهره تسهیلات بانکی در کشور ما با سود تولید تناسبی ندارد؛ به همین دلیل بیشتر تولیدکنندگان معتقدند اگر کسی می‌تواند، با حداقل‌های مالی فعالیتش را ادامه دهد و تا حد ممکن تسهیلات بانکی با بهره بالا نگیرد.
پایگاه بصیرت / اکبر کریمی
تاکنون از طرح موضوعات اقتصاد مقاومتی با هدف معرفی کارآفرینان موفق و مشاغل گوناگون در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و خدمات در نشریه «صبح صادق» بیش از دو سال سپری می‌شود. در این گزارش قصد داریم چکیده توصیه‌هایی که کارآفرینان در این مدت بیان داشته‌اند و رعایت هر یک از آن‌ها برای هر جویای کاری مفید است، بیان کنیم. به امید آنکه این نکات کارساز افتد و بتواند بخشی از دغدغه‌ها در حوزه کاریابی را مرتفع کند.

۱ ـ علاقه‌مندی
بی‌شک انجام هر کاری به علاقه و انگیزه نیاز دارد و کاری که با بی‌رغبتی شروع شود، سرانجامی جز شکست و ناکامی نخواهد داشت؛ از این رو توصیه می‌شود اگر به کاری علاقه‌مند نیستید و صرفاً با شنیدن سودآور بودن آن قصد انجامش را دارید، شروع نکنید.

۲ـ تخصص محوری
اولین گام در آغاز هر کاری کسب تخصص و مهارت در آن است. این تخصص نه صرفاً گذراندن دوره‌های آکادمیک و تئوری، بلکه مهم‌تر از آن گذراندن میزان کافی از آموزش‌های عملی و کسب تجربه کافی در رشته‌ای است که قصد انجامش را دارید. برخی مشاغل را شاید بتوان در حین انجام کار با گرفتن مشاوره و راهنمایی از استادان آن حوزه یاد گرفت. برای شروع این نوع مشاغل به گذراندن آموزش‌های مقدماتی نیازی نیست و فرد می‌تواند همزمان با شروع آن فعالیت، مهارت خود را در شغل مربوطه به مرور زمان و در بستر کار افزایش دهد؛ اما در خصوص برخی مشاغل باید گفت داشتن تخصص کافی از ضروریات لازم برای رسیدن به موفقیت محسوب می‌شود.

۳ـ بازاریابی قبل از شروع کار
بسیاری از فعالان اقتصادی را می‌توان مثال آورد که هم تخصص کافی در کار خود داشته‌اند و هم کار خود را با نهایت علاقه و انگیزه شروع کرده‌اند و در کار خود نیز موفق بوده‌اند؛ ولی به دلیل بی‌توجهی به بازار فروش ورشکست شده و مجبور به تعطیلی کار خود شده‌اند. در علم اقتصاد نیز بر اهمیت بازاریابی تأکید فراوان شده است، به گونه‌ای که شرکت‌های بزرگ صنعتی در جهان بیش از ۳۰ و گاهی تا ۵۰ درصد درآمد خود را به این حوزه اختصاص می‌دهند تا از گردنه رقابت عقب نیفتند و بازار‌ها و مشتریان خود را حفظ کنند؛ بنابراین یک تولیدکننده خرده‌پا برای شروع یک فعالیت تولیدی در مقایسه با یک شرکت جا افتاده غول‌پیکر باید حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشد و بداند محصولی که قرار است تولید کند، چه میزان تقاضا برای آن وجود دارد تا در مراحل پس از تولید بتواند محصول خود را بفروشد و با ضربه شدید اقتصادی مواجه نشود.

۴ـ سرمایه کار
بی‌شک شروع هر کاری به سرمایه نیاز دارد. یک کارآفرین افزون بر اینکه باید فکری برای تأمین سرمایه مورد نیاز اولیه بکند، باید به فکر هزینه‌های بعدی مانند سرمایه در گردش، هزینه کارگر، اجاره‌بها و... باشد. در مقطع فعلی آنچه بیش از هر چیز تولیدکننده داخلی را به زحمت انداخته، کمبود هزینه در گردش است، نه هزینه شروع فعالیت. چه بسیار کارگاه‌های تولیدی کوچک و بزرگی که به دلیل کمبود سرمایه در گردش از ادامه فعالیت بازمانده‌اند و عاقبت و سرانجام آن‌ها تعطیلی یا کاهش تولید بوده است.
نکته دیگری که باید به آن توجه شود، دل‌خوش نکردن به تسهیلات بانکی است. متأسفانه بهره تسهیلات بانکی در کشور ما با سود تولید تناسبی ندارد؛ به همین دلیل بیشتر تولیدکنندگان معتقدند اگر کسی می‌تواند، با حداقل‌های مالی فعالیتش را ادامه دهد و تا حد ممکن تسهیلات بانکی با بهره بالا نگیرد.

۵ـ سازمان‌ها و قوانین
این بند توصیه‌ای مربوط به آن دسته از کارآفرینانی می‌شود که فعالیت آن‌ها نیازمند دریافت برخی مجوز‌های دولتی است که شامل دو نوع مجوز می‌شود؛ نوع اول، مجوز‌های لازم برای شروع کار و فعالیت و نوع دوم که در آن حضور مستمر و تأیید برخی سازمان‌ها، مانند سازمان بهداشت و غذا، دارو و... لازم می‌شود.
بیشتر تولیدکنندگانی که صبح صادق از آن‌ها گزارش گرفته است، بر این نکته تأکید داشته‌اند که نوع ورود سازمان‌های دولتی عملاً مانع رونق یا تداوم تولیدشان شده است. البته این نکته‌ای نیست که تنها تولیدکنندگان مطرح کنند؛ بلکه دستگاه‌های حکومتی نیز به این نقیصه واقفند؛ به گونه‌ای که یکی از محور‌های کلیدی اجرایی‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تسهیل روند کسب‌وکارهاست و مجلس شورای اسلامی نیز درصدد اصلاح مصوبات قانونی برای سر و سامان دادن به نقش سازمان‌های دولتی در حوزه تولید برآمده است.
اما با این حال یک فعال اقتصادی قبل از شروع به راه‌اندازی فعالیتش باید از میزان زمان مورد نیاز برای گذراندن مراحل اداری و گرفتن مجوز‌های مورد نیاز یا قوانین برخی سازمان‌ها در مراحل تولید آشنا باشد.

۶ـ پشتکار و پیگیری
حتماً تاکنون افرادی را دیده‌اید که ایده‌های اقتصادی خوبی مطرح می‌کنند؛ ولی هیچ‌وقت حتی قدمی برای اجرای کمترین و نازل‌ترین آن ایده‌ها برنمی‌دارند یا افرادی که با شروع کاری، در میانه راه به اصطلاح به کار دیگری شیفت می‌کنند و کار قبلی را تعطیل می‌کنند یا افرادی که مدام از این شاخه به آن شاخه می‌پرند. هر چند علت این رفتار‌ها ممکن است دلایل مختلفی باشد؛ ولی نداشتن پشتکار بزرگ‌ترین آفتی است که حتی با وجود همه شرایط و زمینه‌های کاری نیز می‌تواند یک فعالیت اقتصادی را به تعطیلی بکشاند و ادامه کار را برای کارآفرین ناممکن
کند.
در وضعیت فعلی کشور که شاهد تکانه‌ها و نوسانات اقتصادی هستیم، قطعاً کسی می‌تواند بار خود را از میان چرخه‌های مواج اقتصادی به سلامت عبور دهد که پشتکار و همت بالایی داشته باشد و در مواجهه با هر مانع و مشکلی به راحتی پا پس نکشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات